אם בתחילה לא תצליח

מאת: אבי "דלוריאן" סבג, ערן "מק'פליי" בן-סער וזיו "דוק" קיטרו

 

לחץ כאן להורדה כקובץ

 

רעיון מרכזי

הקבוצה נקלעת ללולאת זמן מסתורית, עליהם לפתור תעלומת רצח בת חמש מאות שנים, כל עוד הם ימשיכו להיכשל, לעולם לא יראו את המחר.

 

רקע עלילתי

" זה היה חורף קשה במיוחד, הטירה המבודדת גם כך מצאה עצמה מנותקת לחלוטין מהעולם החיצון. הדרכים היו בוציות ומושלגות מדי בכדי להגיע אליה, השמיים היו קודרים לאורך שבועות, כאילו היום לעולם לא יפציע, כאילו השמש סירבה לראות את אשר עמד לקרות."

 

"הדוכס מולוק ניהל מזה שנים מלחמה עיקשת באויבי המלך, ממלכות הדרום, סית'אר ודאוראק. בערוב ימיו לקח הדוכס את שני דודניו, אירלמאר וריזאן, לנהל את המערכה בשמו. אירלמאר, הבכור, נשלח לשדה הקרב לנהל את צבא הדוכסות וריזאן, הצעיר, הגיע לטירת דור-ארמריק לנהל את ענייני הדוכסות."

 

"ריזאן התאהב נואשות בבת הדוכס, ולריאן, וחיזר אחריה במרץ, ובהצלחה לא מועטה. במהלך שלושת חודשי הרומן בניהם רקם ריזאן את מזימתו, הוא ישא את ולריאן, ירש את כתר הדוכס הזקן וינהל את הדוכסות טוב יותר מאי פעם."

 

"כל זאת בא לסופו הטראגי בבוקרו של יום חורף אחד. אירלמאר חזר כמנצח משדה הקרב, באמתחתו ראשו של מצביא צבא הדרום. בקול תרועת חצוצרות התקבלה שיירת הלוחמים אל הטירה, וכל יושביה רצו להציץ בלוחמים המנצחים. ולריאן ירדה עם אביה הדוכס  להעניק ברכות לגיבורים, וברגע בודד באמצע החורף, השמש בקעה בין העננים וזרחה על אירלמאר וולריאן."

 

"עיני השקד הירוקות של ולריאן נלכדו במבטו הרך של הלוחם המסוקס, הייתה זו אהבה ממבט ראשון, באותו רגע ריזאן נשכח מליבה של הנסיכה, בעולמה היה גבר אחד אירלמאר."

 

"דעתו של ריזאן נטרפה עליו מרוב קנאה. במוחו הקודר הגה תוכנית נוראה הוא  יכרות ברית עם ממלכות הדרום, ירצח את אחיו ואת הדוכס,  ויפתח לידידיו מהדרום את שערי הממלכה. בתמורה הם יכתירו אותו לדוכס החדש והוא יכריח את ולריאן לשאת אותו."

 

"בליל הרצח הדברים לא התנהלו כמתוכנן. סופת ברקים השתוללה בחוץ בשעה שריזאן התקדם לעבר חדרו של אחיו. פגיונו כבר היה מגואל בדם הדוכס, הוא נכנס חרישית אל חדר אחיו והתקדם אל המיטה בחשכה. הוא נעץ את פגיונו בדמות הישנה שוב, ושוב, ושוב. ולאחר שתאוות הדם שלו סופקה הוא הסיט את השמיכה"

 

"צלצל של מתכת פוגעת באבן נשמע כאשר הפגיון נשמט מידיו, במיטה שכבה הנסיכה ולריאן. ריזאן צעד אחורה בהלם, הרים את הפגיון, ונטל את חייו. שניות לאחר מכן חזר אירלמאר לחדר מהמרפסת הסמוכה והביט בבעתה ובאימה במחזה המחריד, הוא צעד אל גופת אחיו האהוב ושלף ממנן את הפגיון המגואל."

 

"באותו רגע פרצו חיילי הדוכס לחדר, לאחר שמצאו את גופת הדוכס האהוב, ובראותם את גופות הנסיכה וריזאן, ואת אירלמאר העומד ובידו הפגיון נוטף הדם, הם לא איחרו להסיק כי אירלמאר רצח את כל השלושה, והם זינקו לעברו והרגוהו במקום"

 

פתיחת ההרפתקה

החבורה עושה את דרכה בממלכת סית'אר, במחוז דור-ארמריק, שהיה בעבר חלק ממלכת הלמיאן. הימים הם ימי חורף קשים, ובסופה חזקה במיוחד מאבדת החבורה את דרכה. לאחר זמן קצר הם מצליחים לראות באופק טירה, ועושים את דרכם אליה.

 

כשאר הם מגיעים לטירה, בשעות אחר הצוהריים, ומתקבלים כאורחים. יועץ הדוכס, המקבל אותם, מזמין אותם להישאר בטירה עד לשכוח הסערה.

 

יתכן ובשלב מוקדם שהשחקנים יגלו כי הם למעשה בטירה היסטורית, בתקופה שלפני חמש מאות שנים כאשר הטירה עדיין הייתה בשלטון הלמיאן. זה בסדר, זה יעסיק אותם בתחילת ההרפתקה.

 

עקרון ניהול מרכזי של ההרפתקה

מטרת הדמויות היא לשנות את ההיסטוריה. הרצח לא היה אמור להתרחש, ועד שהדמויות לא יצליחו למנוע את מותם של ולריאן ואירלמאר (הדוכס אופציונלי) הם יאלצו להמשיך "ולחיות" את אותו יום שוב ושוב.

 

בפעם הראשונה שהם בטירה קרוב לודאי שלא ימנעו כלום. הרצח יתרחש כפי שתואר בסיפור הפתיחה, כאשר הדמויות יהיו עדות להתרחשות (ייתכן וייחשדו בריזאן, יתכן שלא).

 

בכל מקרה, לאחר שילכו לישון בסוף יום בו לא הצליחו למנוע את הרצח של הזוג, או לחילופין הם יהרגו במהלך היום, הם יתעוררו למחרת, יתקלו שוב בסופה ויגיעו אחרי הצוהריים לטירה, לאותו יום כמו אתמול. כלומר שוב יקבל אותם היועץ, כולם בחיים, ובערב יתרחש הרצח המשולש.

 

מה ייקח פה כל כך הרבה זמן?

קודם כל ייקח זמן להבין מה בדיוק קורה כאן, מה זה כל החזרה הזו, ומה עליהם לעשות.

 

מלבד זאת ישנם כמה מכשולים "אוכלי זמן" צפויים:

 

1.       כאשר יגלו, בכל דרך שהיא, שהם נמצאים בתקופה היסטורית, קרוב לודאי שהם ינסו לגלות מתי ולמה הם יכולים לעשות זאת על פי שאלות או על פי הכתבים בספריית הטירה.


2.       ניתן לגלות תכתובות בין ריזאן לממלכות הדרום בהם הוא מתאם את כל הפלישה והבגידה. זהו גם רמז לזהותו האמיתית של הרוצח.


3.       אם יפגינו ידע אנכרוניסטי, בקשר לרצח או לעתיד הכללי (אולי בסיבוב שהשני, למשל, הם ישאלו מה קרה בסוף עם הרצח שכן הם לא הבינו עדיין שהם חזרו ליום שוב) הם עלולים להיחשד כבוגדים, רוצחים, מרגלים ומה לא מה שיכול להסתיים בכיף בהוצאתם להורג (זכרו זה לא יהיה סוף, שכן הם יתעוררו שוב באותו היום).


4.       יועץ הדוכס מתכנן מזה זמן רב מעילה אינטנסיבית בכספי הדוכסות, אם השחקנים יגלו זאת, הם יכולים ללכת שולל אחר נתיב שגוי לחלוטין, לחילופין להסתבך עם הדוכס או יועצו ולמות. מומלץ אפילו לזרוק אותם לכיוון זה לפני הכיוון הנכון.


5.       לדוכס יש מאהבת ששכנה ללא יודעין בטירה באותו הלילה. החבורה יכולה לקבל מידע על "דמות מסתורית" שהגיעה בחשכה ונראתה צועדת לכיוון חדרי הדוכס. הערה: בזמן רצח הדוכס היא ישנה בחדר נפרד לצורכי בטיחות, אך לפני הרצח היא בהחלט הייתה עם הדוכס ועזבה את חדרו כרבע שעה לפני הרצח. זה עוד כיוון שגוי לשחקנים, הם יכולים לעקוב אחרי הדמות המסתורית שתראה יוצאת מחדרו של הדוכס קרוב לרצח.


6.       יועץ הצבא של הדוכס, סרידן, הוא למעשה מרגל שתול של ממלכת דאוראק (הוא אגב יודע על תוכניתו של ריזאן אך ריזאן אינו מודע לנאמנותו האמיתית). מטרותיו הם לפגום בתוכניות הצבאיות של הדוכס וליידע את הצד שלו על מערכות מתוכננות וגודל כוחות השדה.


הערות לניהול ההרפתקה

מרחב התמרון של השחקנים מתחיל בשעות אחרי הצוהריים ומסתיים כשעתיים לאחר הרצח. בין אם הם ערים, ישנים או מתים שעתיים לאחר הרצח הם ישובו והתעוררו לאותו יום מחדש .

 

ביום הראשון חשוב מאד להסוות את המעבר הזה, ולגרום לשחקנים לחשוב שהם רק "הועברו" במהלך הלילה מסיבה מסתורית (עוד כיוון טפל לחקירה).

 

אם השחקנים לאחר מספר חזרות מנסים להימנע מלהגיע לטירה, יש לאפשר זאת להם, הם יסתובבו בסופה עד הלילה, ויתעוררו למחרת שוב במקום הרגיל.

 

בחזרות הראשונות (חזרה שניה ושלישית לפחות) כדאי למנוע מהם את האפשרות להגיע אל חדרי הרצח לפניו ולערוב לרוצח האמיתי. זה דורש יצירתיות, הדרך החכמה ביותר לעשות זאת היא לשלוח אותם לכיוון לא נכון, למרדף או כל דבר אחר שבסופו יכלאו או יתקעו באזור אחר של הטירה (או אפילו מחוץ לה בלי אפשרות להיכנס).

 

אופציה נוספת היא לתת להם להגיע לחדר רק לארח הרצח, יחד עם אירלמאר, ואז השומרים יאשימו אותם ברצח ויבצעו בהם לינץ'. זה יכול להיות מפחיד לשחקנים לא מנוסים, שכן הם יפסיד בקרב עם השומרים (כן, מותר לך לרמות כדי שהם יפסידו בכל מקרה).

 

הנחיות לסיום ההרפתקה

כאשר לבסוף יחשפו את כל האמת יוכלו למנוע את הרצח. שים לב שיש לבצע יותר מאדר דחייה שלו (נגיד לנעול את ריזאן בחדרו לכל הלילה) שכן הם לא מנעו ממש את הרצח.

 

לאחר החשיפה הסופית הדמויות יחזרו לזמן שלהם, הם יתעוררו בבוקר קיץ שטוף שמש בטירה עצמה, אשר לאחר שינוי ההיסטוריה עדיין שייכת לממלכת הלמיאן, והדוכס השולט בה הינו צאצא ישיר של ולריאן ואירלמאר.

 

הנחיות למנחה

א.       עליך ליצור שש דמויות למשחק בהרפתקה. עדיף שהדמויות לא יהיו מקומיות, והדרגות המומלצות הן בסביבות חמש עד שבע. כדאי ליצור דמות שביעית למקרה חירום, ככלל בטורניר נשתדל לא ליצור קבוצות גדולות מדי, אך לעיתים קורה מצב שבו אין ברירה אחרת.


ב.       עליך ללמוד את ההרפתקה ולעבות אותה. להחליט היכן נמצאים הדברים, איך הדמויות עולות על כל רמז, לבנות את הדב"שים וכו'. הרפתקה זו הנה שלד רעיוני בסיסי, עליך לעבד אותו להרפתקה מוגמרת ומוכנה להרצה.


ג.         אל תסגיר יותר מדי מידע לשחקנים, תן להם לתהות מה קורה ללא הסבר. כמו כן אם דמות מתה לפני סוף יום צפוי, והשחקנים עדיין אינם מודעים לכך שאין פרוש הדבר סיום משחק, השתדל להרוג את יתר הדמויות כדי שלא יברחו לך השחקנים מהמשחק. כך מהר יותר תוכל להגיע למצב בו הם מתעוררים  לאחר המוות מחדש. במקרה הכי גרוע ציין לשחקן שאין צורך שילך, הדמות שלו לא יצאה מהמשחק, ותשאיר אותו לתהות למה אתה מתכוון, הסקרנות תשאיר אותו בשולחן.


ד.       הרפתקה זו היא, ואין זו המלצה אלא רק ציון עובדה, אחלה מקום לפרוק את תסכוליך כמנחה על חבורת השחקנים. תהרוג אותם, תתעלל בהם, זה עדיין לא יהרוס את ההרפתקה. בהרצה המקורית של הרפתקה זו, למשל, הוצאו כל הדמויות להורג בטכס ממלכתי גדול בלילה של הרצח לאחר שחשדו בהם.