POWERGAME "גיבורי על בדרך הקלה והטובה"

יוצר: מיקו קאופינן

ביקורת: זיו קיטרו

 

משחק תפקידים טוב דורש מכניזם טוב שיתמוך בו.

יש את אלו שבוחרים בשיטות עמוסות חוקים ואלו שבוחרים בחופשיטה, כאלו שאוהבים לגלגל מיליוני קוביות או אלו שמתרחקים מכול צורה גיאומטרית תלת ממדית וממסופרת.

לא משנה לאיזו קבוצה אתם שייכים, ישנו איזשהו מנגנון שיושב מאחורי הקלעים ועוזר לדברים לנוע.

 

אי אפשר להוציא גיליון של גיבורי על בלי לסקור שיטה שנוצרה עבור הז'אנר ואם אנו בוחרים שיטה לסקירה בואו ונסקור אחת טובה באמת.

את שיטת הגיבור כבר סקרנו בגיליון מאי ולמרות שמדובר אולי בשיטה האולטימטיבית לכל ז'אנר משחקים היא דורשת המון קריאה וגם סכום לא מבוטל של מזומנים.

מסיבה זו החלטתי לצאת ולמצוא שיטה טובה מספיק למשחק ואם אפשר שלא תעלה לכם דבר.

 

תשמחו לשמוע שמצאתי אחת כזו.

 

POWERGAME היא שיטת משחק שנוצרה ע"י בחור בשם מיקו קאופינן.

במקור, על פי דבריו של היוצר, היא נכתבה בכדי ליצור משחק הומוריסטי-פרודי על גיבורי על אך הדברים התגלגלו והמפלצת שנוצרה תחת ידיו של קאופינן הפכה להרבה יותר מהלצה.

המשחק בן 38 העמודים הוא אחד המעניינים, המקיפים והטובים שנמצאים כיום בעולם הוא זוכה לשבחים משחקני תפקידים מרחבי העולם.

 

מדובר בשיטה קלה ללימוד בעלת מכניזם טוב, יציב וחשוב מכל, גמיש.

השיטה מאפשרת חופש מוחלט ביצירת הדמות על מנת שהשחקן יוכל לגלם את הגיבור שעליו חלם.

בנוסף ניתן לשחק בעזרתה לא רק משחקי גיבורי-על אלא מגוון רחב יותר של משחקים.

ללא ספק שיטה גנרית, תוכלו לשחק גיבורי-על הנלחמים על עתיד היקום, טייסי חלל שנכנסו למלחמה כנגד כוח צבאי המאיים על החירות בגלקסיה או אולי לשחק סוכנים סמויים במערכת ריגול או הרפתקנים במבוך.

השיטה תומכת בכל.

 

אבל אנחנו כאן בכדי לדבר על גיבורי על ועל גיבורי על נדבר.

נתחיל מהצורה הכללית של החוקים.

הם נכתבו ע"י שחקן תפקידים למען שחקני תפקידים ולכן אנחנו יכולים לצפות מייד להבנה ואמפתיה בשיטה הזו. השפה ברורה, ההסברים ישירים וקלים להבנה, המכניזם מצוין והמון דוגמאות מצורפות על מנת להקל על כל העניין.

 

השיטה מאפשרת יצירת דמות באחת משלוש הדרכים: אקראי (גלגול קוביות), עיצוב למחצה (אשר אומר שבכל מקום שיש לגלגל קובייה אנחנו רושמים את התוצאה:3) ועיצוב אשר מאפשר שליטה מוחלטת ביצירה שלנו.

הדמות מורכבת מ"תכונות", כישרונות כוחות ובנוסף יש "דברים טובים" "דברים רעים" ו"חולשות" אשר מוסיפים לדמות המון אפשרויות.

תלוי באיזו שיטה בחרתם לייצר את הדמות אתם קובעים את התוכנות לפני כל דבר אחד, ערך התכונה משפיעה על הכישרונות שנתמכות ע"י אותה תכונה (קרב פנים מול פנים נמצא תחת תכונת הכוח לדוגמה)

 

השיטה כולה משתמשת בסקאלה של 1-8 כאשר 2 מהווה את שיא הפוטנציאל האנושי, 3-6 את בעלי הכוחות האדירים, 7 ישויות על ו 8 אנחנו ברמת אלים.

סקאלה זו משמשת אותנו למדידת התכונות והכוחות וממול זו הסקאלה בה משתמש המנחה לקביעת קושי בביצוע המשימה.

על מנת להצליח בכישרון כלשהו השחקן מגלגל מספק קוביות 6 פאות בהתאם לערך שנמצא בתכונה המתאימה ומשווה לתוצאת הגלגול של המנחה.

 

אם בנינו את סופר-איש בעל כוח של 4 (כוח על) שרוצה לשבור קיר אין פשוט מכך. המנחה קובע שקושיו של הקיר הוא 2 (קיר בטון פשוט) אחר כך שני הצדדים מגלגלים קוביות, שחקן 4ק6 והמנחה 2ק6. אם תוצאת השחקן גבוהה מזו של המנחה הקיר נשבר. אם התוצאה של הקוביות גבוהה פי שתיים אז יש לנו הצלחה קריטית (הקיר הפל לאבק). תוצאה שווה או נמוכה מזו של המנחה ומדובר בכישלון.

 

גם כאן יש המון גמישות והמנחה יכול לבחור שלא לגלגל אלא להשתמש במספר קבוע עבור משימות מסוימות (פריצת מנעול רגיל תהייה תמיד ערך של 2, פריצת מערכת מחשבים תהייה ערך 12).

כמו הכישרון גם כוחות העל פועלים באותה צורה.

 

לאחר בניית הדמות ברמה של תכונות וכישרונות אנחנו עוברים לכוחות העל. כוחות העל נמדדים ע"י ערך שנע גם הוא על אותה סקאלה שהוזכרה קודם לכן. השיטה תומכת באפשרות להפוך כוח למעניין יותר ע"י משחקים בתכונות היוצרות אותו.

אתם רוצים לירות לייזר מהעניינים ברמה של 3? סבבה אבל מה אם אתם רוצים אותו בעוצמה של 4 ואין לכם נקודות (בהמשך) פשוט מאוד, ניתן לעשות אחד מהדברים הבאים:

או שניתן הגבלה על כל הכוח או שנגביל אספקטים בו.

ניתן לומר שהלייזר פועל רק לאחר תור של התרכזות. לעומת זאת אפשר למשל להפחית את הטווח בדרגה אחת (כעת הטווח יהיה רמה 2) ובתמורה להעלות את עוצמתו לדרגה הבאה (רמה 4).

 

השיטה תומכת גם ביצירה של כוח המאפשר שינויים ללא הרף, כאילו לגיבור יש "בריכת כוח" והוא יכל להחליט אם בא לו לעוף עכשיו או אולי להעלם או לירות כדורי אש או אולי הכל יחד (במקרה כזה,ככל שיהיו יותר כוחות שיפעלו יחד כך עוצמתם תרד).

היופי והפשוטות בה בונים כוחות על ומשחקים עם התכונות השונות שלהם היא פשוט גאונית ומעניקה למשחק את הכוח האמיתי שלו.

 

אבל מעבר לכוחות ולתכונות וכישרונות יש לנו גם דברים טובים ודברים רעים.

שחקן יכול להחליט להעניק לדמות מוניטין טוב, עושר בלתי מוגבל, רישיון טייס, רכב ונהג צמוד. מנגד הוא יבחר בפוביה ממים או גבהים ואולי אויב כלשהו שלא מניח לו לחיות בשקט.

דברים טובים עולים נקודות, דברים רעים נותנים נקודות.

חשוב לזכור שהכל תלוי במנחה ובשחקן יחד. המנחה קובע כמה דברים טובים או רעים יכול שחקן לקחת, חשוב לציין בתחילת המשחק כל דמות מקבלת מספר נקודות של דברים טובים באופן חופשי.

 

אותם רוצים לבנות דמות אבל אין לכם מספיק נקודות ובזבזתם כבר את הדברים הרעים שלכם?

אין בעיה, שימוש באפשרות של "חולשה" יעניק לכם עוד כמה נקודות.

חולשה יכולה להיות "נזק מחשיפה לשמש" או "ניזוק מקריפטון". מדובר באמת במשהו שמשפיע לרעה מאוד על הדמות.

 

לאחר שבנינו את הדמות והבאנו למצב שהיא בדיוק מה שרצינו אנחנו מתחילים ביצירת האישיות וההיסטוריה. פרק קצר וממוקד קיים בחוברת הזו המעלה שאלות ורעיונות לפיתוח אופי הדמות והפיכתה מערמה של מספרים לדמות אמיתית.

 

שיטת הקרב גם היא פשוטה ויכולה להיות קטלנית מאוד, היא משלבת המון אופציות שיהפכו את הקרב ל"הרואי" יותר או "ריאליסטי" יותר, תלוי בטעם האישי של המשתתפים.

בגדול מדובר בגלגול קובייה מול הכישרון או הכוח בו אנו מעוניינים להשתמש, השוואתו לגלגול או לדרגת הקושי של המנחה ואז, אם התוצאה גבוהה יותר הצליח השחקן, אם לא אז נכשל.

אם הצליח השחקן לפגוע ביריבו (או היריב פגע בדמות) מגיע שלב הנזק וכאן זה פשוט תענוג. למרות שהשיטה פשוטה כל כך היא לא נתנה לדברים להתדרדר ו (אם בחרתם בקרב אמיתי יותר) הדברים יכולים להפוך למכוערים מהר מאוד.

 

בסה"כ מדובר בשיטה נפלאה, מהירה וחופשית מאוד. היא קלה ללימוד מעניקה המון מקום למשחק גם למנחה וגם לשחקנים. קאופינן הוסיף טבלאות רבות שנותנות קנה מידה לדברים כמו:נזק, קושי, גדלים, טווחים, ועוד.

השיטה פשוט מושלמת למשחקי גיבורי-על ומי שרוצה יכול להשתמש בה, כפי שציינתי, לכל מערכה שרק ירצה.

 

אם שמתם לב (ואם לא), צוות השדים דאג לא רק למצוא לכם את השיטה הזו אלא גם לתרגמה לשפת הקודש בכדי להקל על כולם לשחק בשיטה.

בכדי להוריד את השיטה בקובץ PDF לחצו על הלינקים הבאים:

PowrGame.pdf
PowrGameCH.pdf

בנוסף הנה האתר הראשי של השיטה שם תוכלו להירשם לרשימת הדיוור ולשוחח עם אנשים אחרים המשחקים במשחק הזה מכל קצוות העולם:

http://www.uta.fi/~trmika/gameindex.html

 

תהנו.