|
התחלות חדשות
מאת : איתי
רוזן סידרת הכתבות של אבי עוסקת
בתהליכים של יצירת עולם שלב אחרי שלב, בניה מהיסוד. אבל לא לכולנו יש את הזמן
ליצור עולם חדש בשביל המערכה החדשה שלנו. כשרק התחלתי לשחק (אי-שם בשלהי כיתה
ה') התחלת מערכה חדשה היתה פשוטה עד כדי גלגול דמויות וציור איזה מבוך או שניים
(היי, זה כל מה שהיה בקופסא הלבנה, המאוד מאוד ישנה). המערכות הללו היו מערכות במובן
הרחב של המילה, סידרת הרפתקות שכל קשר בין אחת לשניה היה מקרי לחלוטין. באותה
תקופה זה בהחלט נראה לנו מספיק, אבל עם חלוף הזמן והשנים גדל הצורך בעלילה,
דמויות עמוקות וסביבה חיה למשחק. עולם המאפשר אינטראקציה בין דמויות שונות,
גורמים המשפיעים על הדמויות והן מצדן משפיעות על סביבתן. עולם הנוצר ע"י
המנחה והשחקנים אשר מתפתח לכוונים חדשים ונפלאים שנבאו מדמיונם של כל המנחה
והשחקנים. אז איך בכל זאת יוצרים עולם שכזה
בזמן קצר יחסית וללא תחקירים ממושכים ורישום כל פרטי שושלת היוחסין של מלכי
הגמדים לבית ארוכי-הזקן? שבעה שלבים פשוטים יחסית יכולים
לאפשר לכם להתחיל להריץ מערכה משלכם בזמן מוגבל. סקירת
החומר הקיים
דבר ראשון הוא החלטה שיטת המשחק. נצא מנקודת הנחה שאני מעוניין
להריץ רול-מאסטר (היי, זאת הכתבה שלי אני יכול לעשות מה שאני רוצה). עכשיו עלינו להסתכל על הבסיס למערכה. האם יש לך המון רעיונות
צפים בראש? האם אתה מעריץ נלהב של אירופה המיתולוגית? או שממש בא לך לנסות משהו
חדש לגמרי? זה הזמן להחליט על כיוון ולנסות את כל האפשרויות. התפקיד שלך הוא ליצור רשימה של
כל האופציות. תתחיל בבדיקה של החומר הקיים (ספרים קנויים וכו'), לצד כל אחד רשום
תיאור כללי של הרעיון מאחוריו ורעיונות הקשורים אליו. אל תחליט על כיון מסוים
עדיין ככל שתישאר פתוח לרעיונות חדשים, כך המשחק יכול להיות מהנה יותר. זכרו, אין כל צורך שחומר משחק
קיים יתאים בהכרח לשיטת המשחק שלכם, כל מידה יכול לעזור, לא משנה לאיזו שיטה
נכתב. דוגמא: אני מסתכל על כל חומר שקשור בעולמות שיש לי
ומכין רשימה: ממלכות נשכחות: -המון חומר, החל מהמדבר הגדול,
הישימון של השבטים, מקום ענק למערכה, הרצתי שם המון הרפתקאות ולכן מכיר אותו
מצוין. שמש שחורה: -עולם פנטזיה מוזר מעט מהרגיל
(וזה בלשון המעטה), רצוי להתחיל כעבדים, יש הרפתקאות מוכנות ארס מג'יקה: -אירופה המיתית, אפשרות למשחק
תפקידים עמוק יותר, מעט חומר רק מספר המקור, ידע פרטי על אירופה בימי הביניים. שחר האדמה: -עולם פנטזיה חזק, חומר רק מספר
מקור וספר עזר אחד, אפשרויות להרפתקאות "בסיסיות" מסוג חקירת מבוך ומציאת אוצר. סקר דעת
קהל
הצעד החשוב הבא בד"כ לא
זוכה להתייחסות מצד הרבה מנחים. לרוב הם שוכחים שגם לשחקנים יש שאיפות, רעיונות
וצריכה גם להיות איזו מילה בעולם המערכה. סקר קצר שיכול להיות פורמלי או לא
פורמלי יעזור להשיג אינפורמציה זו. סקר פורמלי יכול להיות מורכב מגיליון המכיל
רשימה של מערכות אפשריות, תרבויות רצויות, שאיפות שחקנים וכו' (מומלץ למשועממים
שביניכם). סקר לא פורמלי יהיה פשוט שאלת כל שחקן מה רצונו במערכה החדשה. בכל
מקרה יש לדון בתוצאות בכדי להגיע להסכמה בקשר לעולם המערכה. דוגמא: סקר קצר בין שחקני מעלה ש: -דני, שחקן ותיק אצלי, שיחק
במערכה ארוכה של ממלכות נשכחות ומכיר את הסביבה טוב לכן לא מעוניין, שמש שחורה
מושך אותו בשביל הייחודיות, אבל גם אירופה המיתית מעניין אותו. -ליוני אין כיון מסוים רק רוצה
מאוד לשחק דמות של מספר סיפורים / זמר נודד. -שרון, שחקנית חדשה יכולה
להתייחס לאירופה המיתית בקלות יחסית, לא מוצאת עניין רב בפנטזיה גבוה כמו שחר
האדמה. בחירה
כל הקולות נספרו והגיע הזמן
להחליט על עולם מערכה. כעיקרון השאיפה היא לעולם המעניין את כל השחקנים ומאפשר
להם להגשים שאיפות וקידום רעיונות אישיים. כמובן שכל זה צריך למצוא חן בעינייך
כמנחה. אם אין הסכמה כללית בן השחקנים , נסה לפחות למצוא מערכה שאף שחקן לא
מתנגד לה. דוגמא: מכיוון שדני ושרון מעונינים וליוני לא איכפת
החלטתי למקם את המערכה באירופה המיתית. בעזרת ידע אישי ונתונים מהספר המשחק
יתמקד באזור אנגליה של סביבות 1195 באזור יורק, עיר אנגלית מתפתחת שתהווה סביבה
אורבנית מצד אחד עם גישה לסביבה פראית יותר. מטרות
כלליות
עכשיו, אחרי שקבלת כיון כללי ומיקומה של המערכה החדשה, צריך
לעשות קצת חושבים. קח בחשבון את השאיפות שלך להרגשה הכללית של המערכה, את
הרצונות של השחקנים למשחק ואת הכל הרעיונות וה"דברים הקטנים" שיעשו
אותו מיוחד, ורשום לפניך מטרות כלליות. המטרות הללו אינן חקוקות בסלע, אפילו
להפך, הן כתובות על קרח. מטרתן היחידה היא לספק כיון כללי לעולם שלך ולהוות
מטווה דרך התחלתי. הן ישתנו במהלך המשחק עד לבלי היכר, אבל לעכשיו הן מספיקות.
בשלב זה התמקד על המטרות הכלליות של כל שחקן, רצונותיו ושאיפותיו לדמותו וכיצד
לשלב זאת במערכה שלך. דוגמא: בהסתמך על החומר הנתון והידע האישי שלי על
אנגליה בימי הביניים, והרצונות של השחקנים. רשמתי לעצמי מספר מטרות וכיוונים כללים:
הכנת חומרי מערכה
על
מנת לעזור לשחקנים להיכנס לאווירה של המערכה, ולא לצפות מהם ליצור דמויות
אמיתיות ללא שום חומר רקע, על המנחה להכין "חבילת מידע" שתחולק בן
השחקנים כשבוע לפני הפגישה הראשונה (ראה סעיף הבא). החבילה יכולה להכיל: -מפות
כלליות של אזור המשחק מצוירות ע"י המנחה. מידע כללי על העולם ואזור המשחק. דוגמא:
ציירתי מפה כללית של אנגליה והאזור כפי שהם ידועים לשחקנים באותה תקופה. ומפה
קצת יותר מדויקת של הכפר יורקוויל (שם תתחיל ההרפתקה) וסביבותיו. -מידע
כללי על מקומות מעניינים, תושבים, דתות ואמונות, היסטוריה קצרה וכו'. דוגמא:
התחלתי עם סקירה היסטורית-גיאופוליטית קצרה (קצת שיניתי את ההיסטוריה האמיתית
שתתאים למערכה), ביססתי את הרקע
כסוף תקופת הפלישות של הויקינגים
והברברים. באנגליה שולט המלך ג'ון, אבל אזורי סקוטלנד, ואירלנד הם
ברבריים ומיסטיים לחלוטין, ווילס מורכבות מרבבות ממלכות מיזעריות. תאור כללי של
הכפר והאנשים החשובים בו (ראש הכפר, הכומר, מספר אנשי מפתח), אגדות אזוריות
הקשורות ברובן ביער השוכן מרחק חצי יום רכיבה מהכפר. הדת הנוצרית ויחסה לדתות
פגאניות שעדיין קימות וישוב קטן של קלטיים מעט פראיים השוכן מצפון לכפר. -הגבלות
כלליות של גזעים ודמויות הקשורות בחוקים. לא כל האפשרויות יכולות להתאים למערכה
שלך, ורצוי שהשחקנים ידעו זאת מראש. דוגמא:
החלטתי שהשחקנים יכולים להיות רק בני אדם ולא שום גזע אחר. כמו כן ברצוני להוריד
את מידת הקסם במערכה, לכן אין שום קסמי ברקים ורעמים, כדורי אש ואנשים מתעופפים
(נכון לעכשיו). הפגישה הראשונה
שלב
זה מביא את המנחה והשחקנים ביחד ליצירת הדמויות, מעבר כל החוקים ולהתחיל את
המשחק. הקבוצה מתכנסת במטרה ליצור ולהכין את כל הדרוש למשחק, בד"כ לא יהיה
משחק ממשי באותה פגישה. פגישת תרום-משחק זאת מכילה מספר צעדים: המנחה
מפקח על תהליך יצירת הדמויות ועונה על שאלות הקשורות למערכה ולחוקים, השחקנים
יוצרים דמויות בהסתמך על הידע שניתן להם מ"חבילת המידע". המנחה ידון
עם כל שחקן (רצוי בנפרד משאר החבורה) על דמותו, חוקים ספציפיים, וכן יצירת רקע
לדמות. דוגמא:
השחקנים מגיעים ואנחנו מתחילים ביצירת הדמויות תוך כדי שיחה כל שחקן מפתח
רעיונות לגבי דמותו, כיון שיוני יודע מה הוא רוצה לשחק יוצרים לו את דמות הזמר
הנודד (bard with a performer
TP ), דמותו תהייה
זמר נודד בתחילת דרכו שרק עכשיו עוזב את מורו. דני
מעוניין בדמות המשלבת דת, יכולות קסומות עם כיון בלשי משהוא, דמותו תהייה של אח
מנזר נוסח "שם הוורד" (cleric
with a detective TP ). שרון, שחדשה
למשחק מחליטה על דמות פחות "מסובכת" ומשחקת חייל שכיר חרב ( fighter with a mercenary TP ). השחקנים
מציגים את עצמם למנחה ואחד לפני השני בצורה של שיחה. כמנחה אתה יכול לספק להם
סביבה לדיון ולהתערב רק כאשר השיחה זקוקה לדרבון או שהדמויות זקוקות למידה
מסוים, יש לעודד משחק תפקידים רב ככל האפשר על-מנת להיכנס לדמות כבר בהתחלה. דוגמא:
אני מכניס את כל הדמויות לסיטואציה בה הם נקראים לפני ראש הכפר, הם מוכנסים לחדר
קטן בליווי שומר ומתבקשים להמתין מספר דקות. תאור החדרון הוא מינימאלי והשומר
יכול לספק מידע רק על הכפר עצמו ולא הסיבה שלשמה נקראו, השחקנים מדברים בניהם
מנסים למצוא גורם משותף לשלושתם שבגללו הם נקראו. הפגישה מסתיימת לפני שהם
נקראים להיכנס. תכנון
הגיעה השלב שלו חיכתה כל הזמן,
שלב הבניה עצמו. נכון שעכשיו יש יותר עבודה מאשר יצירה ללא מידע מהשחקנים, אבל
עכשיו העולם יהיה יותר מסתם יצירה שלך, אלה גם השחקנים יתרמו חלקים נכבדים.
ההרפתקאות הראשונות יערכו רק בסביבה של הכפר שאת רובה כבר תכננת מקודם. ההרפתקאות
צריכות לכלול אתגרים לכל השחקנים בקבוצה וכן קצת חומרים הקשורים לדמויות עצמן. דוגמא: תכננתי חקירת העלמות של בנו של ראש הכפר
(שבמקרה היה נזיר) לדמותו של דני, קרבות עם החוטפים ודמות מהעבר הצבאי לשרון,
וניסיון להסתנן לשורות החוטפים כסתם זמר נודד ליוני. מה בהמשך? אין סיבה לבנות עולם
שלם מראש כאשר אתה לחוץ בזמן, כל מה שאתה זקוק לו הוא רק מידע על האזור של
ההרפתקה. אתה יכול להשתמש בשחקנים לפיתוח אזורים אחרים באופן כללי. דוגמא: דני לוקח על עצמו לחקור קצת על מבנה הכנסייה
להיפתח אותה לשימוש בהמשך המשחק, כך גם שרון לגבי היסטוריה צבאית של אנגליה
באותה תקופה. בחומר שהם יביאו לי (שיהיה מורכב מעובדות היסטוריות ודמיון) אני
יכול להשתמש, כמובן בשינויים קלים שיתאימו למערכה על מנת לפתח הרפתקאות נוספות. תופעת לוואי מעניינת היא
שמערכות שרצות כך זמן רב נוטות ליצור כמות אדירה של חומר על עולם המשחק, שמורכב
בסופו של דבר מדמיונם של כל חברי הקבוצה. |
|