וריאציות של מט

מאת: איתי IMR  רוזן

 

שח, משחק המלכים. מה לא נאמר כבר על שח-מט, המשחק האצילי, לחכמים, שמפתח את המחשבה. אבל מה, אותי הוא פשוט משעמם. מצטער אבל הזזת כלים קטנים על לוח ללא קסמים או קוביה או השגת חומרי בניה פשוט לא מעניינת אותי. אבל אם מתבוננים בלוח השח מקרוב נגלים סממנים של משחק פנטזיה ממש, כוחות הטוב הלבנים מול כוחות הרשע השחורים, חיילים, פרשים ומלכים, מהלכים אסטרטגיים ומה לא, כל מה שצריך זה קצת פיתוח נוסף. אז בגלל השעמום, העובדה שאני ממש גרוע בשחמט ופשוט כי 18 שעות שמירה במגדל מטריפות את השכל, אני מביא מספר פיתוחים לשחמט הרגיל.

 

שח - ההתכנסות (או באנגלית CHECK MATE: THE GATHERING)

כפי שמעיד שמו, פותח הבן החורג הזה משילוב של שחמט ומשחק הקלפים קסם – ההתכנסות. השילוב הוא ממש פשוט. כל שחקן יכל להכין עד 4 חבילות שונות (או כל מספר אחר המוסכם על שני הצדדים), כל כלי משחק מקבל מדבקה קטנה שעליה רשומים נקודות החיים שלו, חייל מקבל 5, כל כלי השורה השנייה מקבלים 8, מלכה מקבלת 9 ומלך מקבל 10. כל פעם ששני כלים נפגשים לא משנה מי המתקיף נערך משחק קלפים קצר בין שני השחקנים כאשר החיים של כל כלי משמשים כחיים של השחקן למשך המשחקון הקצר, התוקף הוא השחקן המתחיל. בסיום קרב הכלי המפסיד מורד מהלוח, והשחקנים אוספים מחדש את החבילה. הכלי המנצח נשאר עם מספר נקודות החיים הנותרות (הן לא מתחדשות).

 

משחק זה מוביל לחבילות מהירות יותר מאשר בד"כ ומומלץ להגביל אותן ל-40 קלפים מקסימום. לגיוונים נוספים ניתן לשייך לכל כלי חבילה ספציפית, או לאפשר לכל צבע להשתמש רק בצבע התואם בקלפים בתוספת צבע אחד (או השילוב המוחץ – כל צד יכל להשתמש רק בצבע התואם שלו בתוספת צבע אחד המשויך לכלי מסוים:

חייל – צבע בסיס בלבד

צריח – צבע בסיסי + חפצים (ARTIFACTS)

פרש – צבע בסיסי + ירוק

רץ – צבע בסיסי + כחול

מלכה – צבע בסיסי + אדום

מלך – כל הצבעים

לנוחיותכם ניתן להחליף את הצבע הבסיסי בכל אחד מהצבעים האחרים.

 

הדבר אומנם מצריך שש חבילות שונות, אבל הכיף ועצם העובדה שאתה עושה שימוש בכמעט כל הצבעים מעניקים חיים חדשים למשחק השחמט והמג'יק כאחד.

 

אזהרות:

א.המשחק הזה מאוד ארוך ויכל להמשך שעות רבות, תכינו אוכל מראש.

ב.המשחק נוסה בסביבה קטנה מאוד (טוב נו, אני ועוד שני אנשים), אז אין לי ממש מושג אם הוא מאוזן מבחינת כוח או מה קורה במצב של חבילות לא שוות בכוחן.

 

שח קסם (MAGIC CHESS)

בכדי לשחק בגירסה זו תזדקקו לחבילת קלפים רגילים, קוביות, מדבקות, ואם אפשר מספר כלי שח נוספים.

הגרסה הזאת משלבת משחק שח רגיל עם יכלת הטלת קסמים והשפעה על הלוח.

הטלת קסם נעשית בתחילת הטור של השחקן לפני הזזת הכלים. כל שחקן מקבל 30 נקודות קסם לשימושו.

ביטול קסם: לשחקן יריב יש אפשרות לבטל קסמים. כל אחד מהשחקנים מקבל חצי חבילת קלפים רגילים (אחד את האדומים השני את השחורים, ללא ג'וקר). כאשר מוטל קסם יכל היריב לנסות לבטלו, שני הצדדים מוציאים קלף מהחבילה ,הגבוה מנצח, אם ניצח מטיל הקסם אזי הקסם נשאר, אם ניצח היריב אזי הקסם בוטל. בכל מקרה הקלפים נזרקים, אבל!! הצד המפסיד יכל לבחור בסיבוב נוסף של התמודדות קלפים, כך זה ימשך עד שאחד הצדדים המפסיד החליט שמספיק או נגמרו למישהו הקלפים.

 

הקסמים:

1.החייאה – מחזיר כלי של חייל למשחק. ניתן להטיל רק על חיילים של מטיל הקסם שיצאו מהמשחק. החייל מוחזר לשורה השניה בלוח לפי בחירת השחקן. עלות: 6 נקודות קסם.

 

2.פרש רפאים – יוצר סוס רפאים, הזהה לסוס רגיל אבל למשך 1ק6 מהלכים. הסוס ממוקם בין השורה הראשונה לשלישית בלוח לפי בחירת השחקן. עלות: 2 נקודות קסם.

 

3.איש קדוש – הופך חייל פשוט של המטיל לרץ. סוג הרץ נקבע ע"פ הצבע שעליו עומד החייל באותו רגע. עלות: 7 נקודות קסם.

 

4.זהות שאולה – היריב מסובב את ראשו, ומטיל הלחש בוחר כל כלי שלו על הלוח ומסמן אותו במדבקה קטנה מתחת לכלי, כלי זה הופך להיות המלך, והמלך המקורי מורד מהמשחק. הכלי הנ"ל נע כמו במקור ולא כמו מלך. עלות: 20 נקודות קסם + הקרבה של כלי נוסף.

 

5.חומה – יוצר חומה לאורך או רוחב הלוח (ניתן לסמן אותה בלגו או בנייר) שלא ניתן לעוברה משום צד. אורך החומה עד 3 ריבועים ישרים רצופים. עלות: נקודת קסם לכל ריבוע + נקודת קסם לכל תור נוסף שמחזיקים את החומה.

 

6.מסע החייל – חייל אחד נע 1ק4 ריבועים באופן חד פעמי. עלות: 2 נקודות קסם.

 

7.ביצורים – הופך שני חיילים שריבועיהם נוגעים בדפנות או בפינות לצריח, הוא ממוקם במקום אחד מהחיילים. עלות: 7 נקודות קסם

 

8.תנועה זרה – מעניק לכל כלי יכל תנועה חד פעמית של כל כלי אחר (פרט למלכה). עלות: 5 נקודות קסם.

 

 

קרב שח (BATTLE CHESS).

הגרסה הסוררת הזאת משלבת קרבות בשימוש קוביה, תכונות מיוחדות ושאר דברים מעניינים (או משונים). כל כלי מקבל 3 תכונות בסיסיות, שריון – כמה קשה לפגוע בו, התקפה – יכלת פגיע, חיים – כמה נזק יסבול לפני שימות.

 

קרב: כאשר שני כלים נפגשים המתקיף זורק 1ק10 ומוסיף את יכלת ההתקפה שלו, המגן זורק 1ק10 ומוסיף את רמת השירון. מי שמגיע למספר יותר גבוה מנצח ומוריד ליריב נקודת חיים, אח"כ מתחלפים כאשר המתקיף משתמש בשריון והמותקף ביכולת ההתקפה, כך עד שאחד הכלים מת. בכל תור של שחקן ניתן לבצע שני סיבובי קרב, כלומר הגנה אחת והתקפה אחת. לא נתן לסגת מקרב בשום מקרה, שני הכלים יעמדו על המשבצת של המותקף עד לסיום הקרב. ניתן להזיז כלים אחרים לפני או אחרי ביצוע סיבוב הקרב.

 

התקפת שני כלים: אם כלי נוסף מצטרף לקרב, הכלי מגן מתגונן כנגדו בעזרת השריון ובשעת ההתקפה צריך לבחור איזה מהכלים להתקיף, אין באפשרותו להתקיף את שניהם.

 

חיים: ישנן שתי דרכים לשחק, אם ברצונכם במשחק ארוך, אזי לאחר כל קרב נקודות החיים מתחדשות. בשביל משחק קצר יותר כמות החיים לא מתחדשת, ניתן לעקוב אחרי מספר הנקודות בעזרת מדבקה קטנה על הכלי.

 

תכונות הכלים:

 

חיים

התקפה

שריון

כלי

4

4

4

חייל

5

4

7

צריח

4

7

5

פרש

7

5

4

רץ

6

6

6

מלכה

5

5

5

מלך

 

יכולות מיוחדות: לחלק מהכלים ישנן יכולות מיוחדות לשימוש במקום תזוזה.שימוש ביכולות הוא במקום להזיז כלי.

 

צריח – אם עומד בסמוך לחייל יכל להעניק +2 לשריון למשך תור אחד.

פרש – אם עומד בסמוך לחייל יכל להעניק +2 להתקפה למשך תור אחד.

רץ – אם עומד בסמוך לחייל יכל להעניק +2 לחיים למשך תור אחד.

מלכה – יכלה להעניק כל אחת מהתכונות של שלושת הכלים הנ"ל.

מלך – כל כלי שעומד בסמוך למלך מקבל +1 לאחת התכונות (לפי בחירת השחקן) כל זמן שהוא סמוך למלך. ניתן לשנות את התכונה המועדפת בתחילת כל תור.

 

 

ניתן לשלב בין סוגי שח שונים, שח קסם וקרב שח יוצרים – קרב שח קסם, משחק מוזר ומטורף לחלוטין, לא מומלץ לבעלי עצבים חלשים, זקנים ונשים בהריון.

 

עולם השחמט עומד כעט בפני מהפכה חדשה שתשנה סדרי עולם (או תגרום לאשפוזי במוסד סגור). הכי חשוב, תיהנו ותשנו, תוסיפו או תיצרו מחדש כל דבר שעולה ברוחכם, ואם בעוד מספר שנים תשחקו בטורניר של שח ההתכנסות,  אם חבילת הפרש הלבנה ירוקה שלכם, תזכרו אותי לטובה.