Cities & knights - סיפורה של התמכרות

מאת: אבי סבג ואמיר איתן

 

"אין חובבי סטלרס - יש מכורים ויש כאלה שלא מכרים את המשחק" - אמיר איתן.

 

Cities & knights היא הרחבה למשחק האסטרטגיה המעולה Settlers of Catan מבית Mayfair. הרחבה זו היא רק אחת מיני רבות שיצאו לשוק לאור ההצלחה מסחררת של המשחק המקורי. בחרנו לסקור דווקא  אותה מפני שהיא ממש יוצרת משחק חדש לחלוטין ומעלה בכמה רמות את מידת המורכבות והעניין.

 

האי קאטאן, שעד כה היה שקט ושליו, הופך במשחק מטרה למתקפות אכזריות של ציי פירטים זועמים המאיימים להחריב את הערים החדשות. אך אל חשש, למול הפירטים מתגייסים למערכה גם אבירים אמיצים שיוצאים להגנת המתיישבים. מלבד זאת הערים, שבמשחק המקורי היו סטטיות, הפכו מרכזים להתפתחות בתחומי המסחר הדיפלומטיה והמדע. כתוצאה, האסטרטגיה במשחק השתנתה, הפכה מורכבת ומעניינת יותר.

 

בניגוד למשחק הבסיסי שבו גולגלו שתי קוביות זהות שסכומן קבע אילו שטחים יניבו משאבים באותו תור, במשחק החדש ישנן שתי קוביות שונות (לבנה ואדומה) וכן קוביה חדשה שנקראת קוביות אירועים. סכום שתי הקוביות הרגילות (הלבנה והאדומה) עדיין קובע את יצור המשאבים. קוביית האירועים קובעת אילו מבין האירועים הבאים יתרחש: ספינת הברברים מתקרבת לאי, או שקלף התקדמות בתחום מסוים נשלף (במידה ותנאים שנתאר בהמשך מתקיימים).

 

"הי, עכשיו שיש אבירים יהיה קרב במשחק הזה?" שאל אמיר את ערן.

"לא חושב." ענה ערן, "אבי מה זה המשושה הכפול הזה?"

"מסלול הברברים." ענה אבי וחייך.

"יש פה קלף שנקרא האלכימאי." העיר ערן שהציץ, כתמיד, בקלפים.

"ערן תפסיק להציץ ותעביר לי את הקוביה האדומה." ביקש אבי.

"קומוניסט..."

 

ספינת הברברים מתחילה את דרכה במרחק מסוים מהאי ומתקדמת ע"פ הקצב שמכתיבה קוביית האירועים. את האבירים עצמם קונים ויש להאכילם (לשלם חיטה) בכדי להפעילם. בכל פעם שהספינה מגיעה לאי מחשבים את כוחה, ע"פ מספר הערים על הלוח, משווים אותו לכוחם של כל האבירים הפעילים והקרב מוכרע. במידה והספינה הברברית ניצחה היא מחריבה את הערים שבבעלות השחקן שמחזיק במספר הנמוך ביותר של אבירים פעילים ושוחקת אותם לרמת ישובים פשוטים.

 

למשחק נוספו שלושה משאבים חדשים, מעודנים יותר, הנקראים סחורות: נייר, בדים ומטבעות. משאבים אלו משמשים לפיתוח הערים: בניית שווקים, כנסיות, ספריות, מצודות וכו'. כל מבנה שכזה מחזק את ההתיישבות בתחום מסוים (דיפלומטיה, מסחר,או מדע) דבר שמתבטא בכך שלשחקן יש סיכוי גדול יותר לשלוף קלפי התקדמות (progress cards) מהסוג המתאים. הקוביה האדומה בשילוב עם קוביית האירועים קובעות איזה סוג קלף התקדמות יישלף וע"י מי. הזכאות של שחקן לקבל כלפי התקדמות גדלה ביחס ישר להתפתחותו בתחום המתאים. קלפים אלה מחליפים את קלפי הפיתוח (development cards) מהמשחק המקורי ופותחים בפני השחקן אין סוף אפשרויות זדוניות להפליא.

 

כל אלו פותחים בפני השחקן מגוון אדיר של אפשרויות וכן מגדילות את מורכבות השיקולים שכל שחקן חייב לקחת בחשבון בכל רגע.  מלבד השאיפה לבנות כמה שיותר ערים וישובים כעת נוספת מטרה חדשה - התקדמות טכנולוגית בתחומים שהוזכרו. החשש המתמיד מפני ספינת הברברים, המשותף לכולם, מחייב את השחקנים לדאוג תמיד להגנתם כלומר לכך שהאבירים שלהם יהיו פעילים ואף העיקריים בהגנה מפני הברברים. לעיתים, אגב, תעדיף את תבוסת קאטאן, כל עוד אתה עצמך מוגן (אין לך ערים להפסיד או שהחזק מבין המגנים)  מתוך כוונה לאפשר את החרבת ערי יריבך.

 

'בוא נראה,' חשב ערן לעצמו, 'כמעט בטוח שהברברים כאן תוך תור. יש לי חיטה אחת, גם לאבי יש כי הוא קיבל הרגע ולאמיר יש שתיים מהתור הקודם. מעניין...'

"קודם כל," אמר ערן בקול רם לאבי ואמיר ששקלו את מהלכיהם, "אני משלם חיטה אחת כדי להפעיל את האביר שלי. מעבר לזה אני משחק את קלף המונופול שלי על חיטה, תודה אבי, תודה אמיר."

"לך דפוק את עצמך." הגיב אבי.

"מייד," המשיך ערן, "תיכף אחרי שאני משחק את קלף העריק ולוקח את האביר היחיד שלך ומעביר אותו לצד שלי."

"אני שונא אותך." אמר אבי.

"אני יודע, כתוב ככה במערכת. ועכשיו מחוסרי הגנה ורעבים ללחם אני מותיר אתכם לחסדי הקוביות והברברים." סיים ערן.

"רגע," אמר אמיר, "יש לנו רק עיר אחת!"

"אני מאד שונא אותך." אמר אבי וצפה בקוביית האירועים עוצרת על 'ברברים'.

 

קלפי ההתפתחות מעניינים, מגוונים וחזקים הרבה יותר מכל מה שהכרנו במשחק הבסיסי  דבר שמגדיל את המוטיבציה להשיג אותם. הקלף הנכון ברגע הנכון יכול להביא למהפך שלם במשחק תוך תור אחד בודד. דברים שעד כה היו בטוחים כמו קלפי ההתפתחות שבידך או אפילו פריסת הלוח עצמה ניתנים עכשיו לשינוי בכל לרגע. כל אלה מעלים את רמת המתח ואדרנלין.

 

לסיכום משחק הלוח הטוב ביותר הופך לא רק ליותר טוב אלא ליותר עמוק, מפותח ומעניין. למרות שהמון משותף למשחק הבסיסי ולמשחק המורחב הצליחו היוצרים בעזרת מספר אלמנטים פשוטים לשנות את כל מיקוד האסטרטגיה במשחק. היינו כותבים כאן שההרחבה הפיחה רוח חדשה במשחק בשבילינו, אבל האמת היא שעדיין לא נמאס לנו גם מהמשחק הבסיסי.

 

"בוא נראה," אמר אבי בדרמטיות, "לי יש תשע נקודות מתוך השלוש עשרה שצריך, לערן יש אחד עשרה ולאמיר שבע. הדברים נראים די רע לא כן?"

"אבי, שתוק ושחק!" צעק ערן וירק פירורי עוגה על אמיר.

אבי משך זמן, "בוא נתחיל מלשלם ארבע מטבעות כדי לקפוץ רמה טכנולוגית במסחר."

"זה עולה לך חמש מטבעות, דיסלקט." אמר אמיר.

"לא כשאני משתמש בקלף עגורן." הודיע אבי, "ערן, אתה יכול להעביר לי בבקשה את סמן המטרופולין?"

"תיחנק ותמות." ענה ערן והעביר.

"דבר שני אני שולף קלף רפואה והופך את הישוב שלי לעיר במחיר מוזל."

"הוא כמעט מנצח אותך." אמר אמיר לערן.

"@#$@#%!!!" ענה ערן.

"בשאר הקלפים," המשיך אבי בנונשלנטיות, "אני מקים התיישבות. זה מביא אותי לשלוש עשרה נקודות ואני חושב שאני אעצור כאן."

ערן זרק על אבי את הקוביה האדומה.