|
השיטה
האהובה עלי- Call Of Cthulhu מאת: זיו קיטרו חדר
חשוך, וילונות מוסטים, באח בוערת אש, בחוץ ברקים חולפים ומפלחים את השמיים רעמים
אדירים מאיימים לשבור את חלונות הבית.
על יד
האח כורסה ישנה ועליה יושבת דמות עתיקה, למרגלותיה יושבת קבוצת ילדים, עיניהם
פעורות בפליאה ובאימה בדמות העתיקה. נרות דלוקים מונחים ברחבי החדר, על שידות
משונות מארצות רחוקות. צללים מרקדים לאור הנרות, לחלק מן הצללים אין גוף פיזי
שיטיל אותם, הם נעים לאט אל הדמות.
רוח
שורקת דרך פתחים בקירות של הבית הישן, והדמות העתיקה ממשיכה לדבר, מושכת את
הילדים פנימה, עמוק יותר, רחוק יותר משאי פעם העיזו ללכת, משאי פעם דרשו ללכת.
נר אחד
על שרפרף לצד הכורסה מדי פעם מעיז ומגדיל את להבתו, חושף צללים עמוקים על פניה
של הדמות, אדם זקן בעל עיניים עמוקות כמו באר הנשמות ומפיו של הזקן יוצאות
מילים, מילים הנשזרות זו בזו ומספרות סיפור, סיפור עתיק, עתיק כמו הזמן עצמו.
אם כל
מילה נוספת הילדים הופכים מתוחים יותר, חוששים יותר, הצעירים מחפשים נחמה
בהתקרבם למבוגרים. הם לכודים בסיפורו של הזקן, סיפור על רשע עתיק, רשע שחשבו
שנעלם, אך הוא שם, מחכה, רק מחכה לטרף קל.
הלילה
הוא לילה מצוין לצייד…
אין כמו סיפור אימה טוב להעביר איתו את לילות החורף הקרים,
להתגודד בחדר אחד ולהיסחף אל עולם הדומה כל כך לשלנו, עולם אמיתי כל כך, עולם בו
הרשע לובש צורה אחרת, חיה נושמת ומוכנה לקחת חיים, צעירים או זקנים ככל שיהיו. סיפורי אימה קיימים בכל התרבויות ובכל הסגנונות, החל
מסיפורי העמים על רוחות וערפדים ועד לסיפורי האימה המודרניים של סטיבן קינג
וקלייב ברקר. סיפורי האימה הם בין הסיפורים שאנשים תמיד אוהבים לשמוע. יהיה זה
לאור מדורה בלילה באיזה טיול או בבית המוגן כסיפור לפני השינה.
אנשים מכל הסוגים נמשכים משום
מה לאימה, הם אוהבים שמפחידים אותם, הם מקשיבים לסיפורים, יושבים בבתי קולנוע
מול דמויות אפלות, הם מטיילים העולם ונכנסים לבתים ישנים, מחכים לסיפור טוב על
רצח נוראי ורוח שרודפת את המקום. אנשים, גם אלו שאומרים שאינם אוהבים אימה, גם
הם מתמכרים במהירות לצמרמורת למתח ולשטף האדרנלין שמביא איתו סיפור אימה טוב. אני מודה, אני לא נמנע בין
השפויים שבאנשים, חברי תמיד חששו ממני, הסיפורים שסיפרתי מאז שאני זוכר את עצמי
היו על רוחות, שדים, ערפדים ושאר חבריהם. תמיד חיפשתי להיכנס לבתי קברות בלילות
ואף עשיתי זאת בגיל צעיר מאוד בעוד חברי מסתכלים עליי ובורחים, רצים לספר להורי
(שגם לא הרתיעו אותי). בבית ספר שכנעתי חבר שאנחנו חייבים להיכנס למקלט ישן
שדלתו נפרצה ואני זוכר כיצד קיוויתי למשהו שיבוא מתוך החשיכה, משהו עתיק שאולי
נקבר כאן פעם (לצערי היה זה מקלט בן עשר שנים שלא קרה בו כלום) וחברי היה מחזיק
לי את היד בלחץ עד שיצאנו. אני לא מהשפויים, אף פעם לא טענתי כך, תמיד נמשכתי
לאפל, לשונה, למוזר. תמיד חלמתי למצוא ספר עתיק שיגלה לי את סיפוריו של בית שאלו
הנעים בו אינם נמנים עם החיים. רוב הספרים שיש לי היום ושאני עוד קונה עוסקים
בנסתר, ברע, באימה. דמויותיהם של אדגר אלן פו, מרי
שלי, בראם סטוקר, סטיבן קינג ועוד ליוו אותי במשך השנים עד היום. ליום הולדתי
ה-17 קבלתי מידידה ספר שהוא קובץ סיפורי אימה שהודפס ב-1935 ומכיל הרבה יותר ממה
שציפיתי. היה זה רק הגיוני שכאשר אני
אתקל בכתביו של ה.פ.לאווקראפט אני אתאהב. לאווקראפט נחשב לאבי האימה המודרנית,
סיפוריו מכילים אלמנטים של אימה ומדע בדיוני והוא בהחלט הקדים את זמנו. מקור
השראה לסרטים ולסופרים צעירים, כמו כל הגדולים גם לאווקראפט לא זכה לראות את
גודל השפעתו. הוא הצליח לא רע, ספריו פורסמו במספר מקומות ואף היו פולאריים אל
לא כמו היום, לא ולא. היקום שיצר לאווקראפט הוא יקום
שאינו נחמד כלל וכלל, יצורים קוסמיים, אימה שבאה מן הצד השני, עולמות התוך
עולמות טרוף כל אלו הם חלק מעולמו של לאווקראפט. קוראיו של לאווקראפט מודעים גם למשהו נוסף… לאווקראפט יצר מיתוס אדיר,
בכתיבתו הוא שילב את האמיתי והבדיוני בצורה מושלמת. קוראיו זכו לחינוך גם בתחום
"הנסתר". ספריו מכילים שמות וקטעים מתוך ספרים רבים, גאוניותו של האיש
הייתה שחלק מן הכתבים היו אמיתיים, חלקם המצאה שלו אך השילוב הזה גרם לאחד
הויכוחים הסוערים ביותר של ימינו. אחד הכתבים המרושעים ביותר שנוצרו אי פעם, כתב
יד בן מאות שנים המאגד בתוכו את כל הרוע הקיים. ספר שנכתב בדם ונכרך בעור אדם,
"הנקרונומיקון". איש לא יודע אם הספר קיים או לא, רבים טוענים שכן,
עותקים של הספר הנורא ניתן למצוא באינטרנט ועדיין לאווקראפט עצמו טען שזהו ספר
שאינו קיים, בעשרות מכתבים וכתבים הוא חזר שוב ושוב שזוהי המצאה. עדיין יש אנשים
שמחפשים את כתב היד על מנת לצבור כוח, טוענים שאף הצורר הגדול, היטלר, חיפש את
הספר על מנת לצבור כוח רב, יש אומרים שהעתק או חלק ממנו היה בידיו ושכך הצליח
לעלות לשלטון ולגרום להרג והרס של עם. כל כך משכנע, כל כך מאיים עד
שפרץ את גבול הסיפורת ועבר לעולמנו, זו הייתה עוצמתו של לאווקראפט. לא פלא איפה
שמשחק תפקידים נוצר על המיתוס האדיר הזה. אחרי הקדמה כזו די ברור למה אני
אוהב אימה, אבל למה Call Of
Cthulhu? שאלה טובה. המשחק נותר ע"י חברת Chaosium החברה שזכתה בפרסים
רבים ומסיבה מוצדקת. כל מוצר שלה יצא לאחר מחקר מקיף, בין אם יהיה זה
"פנדרגון" (שיטת המשחק שלהם שמתארת את עולמם של ארתור מרלין ומורגנה
לה-פיי, שהיא פשוט מדהימה בכמות המידע שיש שם), "נפילים" או סתם
הרחבות לכל אחד מן המשחקים, Chaosium
לא עושה חצי עבודה. מחקר עמוק על כתביו של
לאווקראפט נעשה כאן והספר מכיל כמויות על כמויות של מידע, יהיה זה על המיתוס
עצמו, היסטוריית העולם על פי לאווקראפט, מפלצות המיתוס, אירועים (אמיתיים) שקרו
במאה וייחוסם למיתוס, כתות, ספרים עתיקים, "עולם החלום" (עולם מטורף
עליו כתב לאווקראפט והוא חלק בלתי נפרד מן המיתוס) שזכה אף להרחבה עצומה משל
עצמו, כל נושא זכה במחקר ובפירוט רב ככל הניתן לספר אחד. מי שקונה את הספר
הבסיסי יקבל מידע על רפואה מערבית משנות ה 90 של המאה הקודמת, שנות ה 20 של המאה
הנוכחית ורפאוה מודרנית, מתי הומצאו שיטות מחקר שונות, מתי ואיך התגלתה שיטת
התיוק של טביעות אצבע, מידע על נטיות רצח ופרופילים, פשוט בכל. הספר מדהים. מי
שרוצה רק מקור מידע מרוכז למיתוס ספציפית או למשחקי אימה באופן כללי חייב להשיג
את הספר הזה. שיטת המשחק עצמה? פשוטה אלגנטית
עמוקה ומהירה. מה צריך יותר מזה? אז איך משחקים?, ובכן ראשית
הקבוצה בוחרת תקופה למשחק (1890, 1920 או 1990) לפיה יבנו גם את הדמויות (אחרי
הכל אני בספק אם יהיה ניתן לשחק איש מחשבים ב1980) אחר כך בוחרים דמויות.
השחקנים משחקים את חוקרי המיתוס, אנשים שבכוונה או בטעות גילו שהמיתוס אמיתי,
שעולמנו מאוכלס ביצורים שאין לנקוב בשמם, ששום דבר אינו בטוח ושהאמת לא קיימת
כלל. לרוב יהיו אלו דמויות קלאסיות שיצר לאווקראפט: סופר, סוחר עתיקות, עיתונאי,
פרופסור, ועוד אך לא חובה יש עוד רשימה ארוכה של מקצועות (והמנחה תמיד יכול
להמציא עוד). אז מתחילים ליצור את הדמות
לעומק. השיטה מבוססת כשרונות אך מאוד פשוטה, מחלקים נקודות בזמן יצירת הדמות וכל
נקודה המחולקת לכשרונות שווה אחוז. אם שחקן רוצה להיות פרופסור לאסטרונומיה רוב
הסיכויים שלדמות יהיה ידע רב (הגיוני, לא) אז יחולקו נאמר 40 או 50 או 60 נקודות
לכשרון המתאים ואלו אחוזי ההצלחה. רוצים לבדוק אם הצלחתם, גלגלו קוביית אחוזים
(כן 10 פאות) תוצאה נמוכה מאחוז הכשרון שיש לכם והצלחתם. יצירת הדמות קלה מאוד,
כל עניין הנקודות פשוט וקל והספר מלווה את המנחה והשחקן בצורה ברורה ומדויקת מה
לעשות בכל שלב: תכונות, חינוך, נקודות, כשרונות, ציוד, סיימנו. כעת יוצרים סיפור
רקע לדמות וכאן מתחיל הכיף. סיפור אימה טוב תלוי מאוד
במשתתפים בו, עומק דמות הוא אחד הדברים החשובים ביתר הקיימים במשחק, זה אינו
משחק שבו יהיה ניתן לפתור בעיה עם נשק (לעיתים נדירות כן וגם אז לא מומלץ) אויבי
הדמויות הם יצורים נוראיים שהגיחו ממעמקי החלל ומיקומים אחרים, חלקם כן אנושיים
אך אז מדובר באנשים שמכרו את נשמתם לצד השני על מנת לזכות הכוח, בקסם בשליטה.
לכן חשיבות עליונה ביצירת דמויות עמוקות בעלות כשרון המתאים למשחק של חקירה
כישופים עתיקים, חיטוט במקדשים עתיקים והתמודדות עם האימה שמעבר. ככל שהדמות
אמיתית יותר, ברורה יותר כך המנחה (במידה והוא טוב מספיק) יוכל ליצור סיפור
מאיים יותר, שיגע בחולשות של כל דמות. החוקים סוקרים את שיטת הקרב,
שיטת הקסם (אל תצפו לכדורי אש בכל מקום, כישוף של המיתוס הוא דבר קיים, נדיר
ומסוכן, מאוד מסוכן), טרוף וכ"ו. לא הרבה עמודים, רוב הספר מוקדש למיתוס על
כל מה שיש בו: מפלצות, קסמים, כתבים עתיקים, מקומות וכ"ו (בנוסף למידע על
כל מה שאמרתי קודם לכן, רפואה, מחקר וכ"ו). מסיבה זו המשחק כיף כל כך,
מספיק חוקים לתת מסגרת אמינה אך לא יותר מדי בכדי להבות מטרד. הכיף האמיתי מתחיל במשחק עצמו
אך כאן הדבר תלוי כולו בקבוצה. זהו משחק שדורש רצינות מכל המשתתפים וכשרון של
המנחה ליצור אווירה וסיפור מאיימים. הדמויות מתמודדות עם יצורים שונים, כתות
מסתוריות, קללות עתיקות, בתים רדופים, קבוצות שונות ומשונות ועוד. היצורים
המשונים כוללים: רוחות, ערפדים, זומבים וכדומה אך גם את יצורי המיתוס המקוריים
שיצר לאווקראפט. מקט'ולהו עצמו, האימה שמעבר לכוכבים שחי כעת, ישן, תחת לפני הים
בעיר עתיקה ששקעה מתחת לגלים, כעת מחכה קט'ולהו "שהכוכבים ישובו
למקומם" אז יתעורר וישוב לשלוט בעולם. כתות רבות מנסות להעיר את קט'ולהו
ורוצות לזכות בכך בכוח ועוצמה שאי כמותם. יצורים נוספים כוללים את המי-גו יצורים
תבוניים מכוכב אחר הרוצים להשתלט על כוכבנו, ניארלאט'הוטפ רב הפנים שליחם של
העתיקים, אזאט'ות' האדיר אימת כל חי שליטם של העתיקים, דאגון אל ים רב עוצמה
ועוד רבים ונוראיים אחרים. לכל אלו מצטרפים עוד יצורי
מיתוס שנבראו במשך השנים ע"י "יורשיו" של לאווקראפט, סופרים רבים
שהרחיבו את המיתוס והוסיפו כל אחד את סגנונו הוא. הבטחתי גם שנדבר על עניין
הטרוף. ובכן בשיטות רבות, גם אלו שעובדות לעומק ומחפשות את כל
ה"פגמים" שיש בדמויות, אין התייחסות ישירה למצבה הנפשי של הדמות. לא
כך כאן. טרוף הוא עניין מרכזי. כל דמות מתחילה עם כמות מסוימת של נקודות שפיות
שעולה ויורדת במהלך המערכה. השפיות היא דבר חשוב מאוד אחרי הכל האם באמת יכל אדם
לצפות ללבו של הרשע בלי שיגרם לו נזק מנטלי. הדמויות בקול אוף קט'ולהו מסכנות את
שפיותן כל הזמן. בין אם מדובר בגופה מרקיבה או בזומבי, ביצור מממד אחר או
בקט'ולהו עצמו, כל תקרית כזו עלולה (וגם עושה זאת) לסכן להעביר את הדמות על סף
שפיותה. דברים אלו יכולים לגרום לדמות
"לזכות" בתסביכים פסיכולוגיים (פגישה ב"ארכנה" האימא של כל
העכבישים שגודלה עולה על זה של אדם עלול ה לגרום לדמות לפתח ארכנופוביה - פחד
מעכבישים) או אפילו להשתגע לחלוטין, אז יש לאשפז את הדמות. דבר זה יכל להביא
להוצאת הדמות מהמשחק תמידית או זמנית ויכולה להביא לכיוונים חדשים בהרפתקה (מי
יאמין לחוקר האומלל ששב לבריאותו הנפשית ומספר שצוות בית החולים הם אנשי כת
הסוגדת לאל אנשי הנחש ומאיימת להביא את יום הדין תוך שהיא משתמשת בחולים כקורבן
דמים). בהחלט נקודות נוספות צוברת השיטה בהתייחסה למוח האדם. דבר נוסף שאני אוהב בשיטה היא
כמות החומר שניתן להשיג, נכון אפשר להמציא הכל אבל כפי שציינתי ההרחבות
של Chaosium
הנן מושקעות ומכילות המון דברים שלא ניתן לעלות עליהם סתם כך. אחת ההרחבות היא ספר שלם על
"ממלכת החלום", עולם שנמצא בתוך חלומות בני האדם אך הוא אינו תלוי
בהם, למעשה יש כניסות מעולם הערות (עולמנו שלנו כפי שהוא מוגדר יחסית לממלכת
החלום) ישירות לעולם החלום. בממלכה זו הכל אפשרי, יצורים משונים מסתובבים כאן
וזוהי ממלכת פנטסיה/אימה מטורפת.
מה שנחמד בהרחבה זו הוא שניתן ליצור דמות לממלכת החלום עצמה וכך ליצור
הרפתקות שונות מן הרגיל בעולם בו לרצון יש השפעה על שקורה, עדיין הכל באווירתו
של לאווקראפט. הרחבה אחרת, שעליה נרחיב בכתבה נפרדת, היא "דלתא גרין"
סוכנות מיוחדת סודית ביותר שנלחמת במיתוס ושוב ניתן להשתמש ההרחבה למידע או
ליצור דומיות ספציפיות למשחק קונספירציה/אימה בסגנונו של האומן לאווקראפט. קול אוף קט'ולהו היא שיטה
מדהימה ולא רק מידע בלבד. לא נתקלתי באלגנטיות כזו בשום מקום ודווקא במשחק שבו
המהירות כל כך חשובה, שהסיפור הוא המרכז ושהדמויות הן משהו מעבר לסטטיסטיקות
וזהו זה השיטה המושלמת לכל משחק
אימה שתריצו (גם אם אין הוא קשור למיתוס.) היא בהחלט Call Of Cthulhu. נתראה… ואולי לא… |
|