אמבר – מזילאזני לווג'קיק

מאת: איילת אלוני

 

 

בשנת 1970 התעורר אדם בבית חולים, וגילה שזכרונו אבד לו. כך פתח רוג'ר זילאזני את סדרת הספרים הידועה בשם "סדרת אמבר". הסדרה תיארה את מעלליו של נסיך בשם קורווין, שיצא להשיג לעצמו מלוכה, ומצא הרבה דברים אחרים. העולם בו מתרחש הסיפור הוא יקום של אין סוף עולמות מקבילים, צללים של עולמות האמיתיים: עולם הסדר (ממלכת אמבר) ועולם התוהו (ממלכות הכאוס).

 

סיפורם של קורווין, בני משפחתו והעולמות סביבם הפכו ללהיט היסטרי, ובשנת 1985 כתב זילאזני סדרת ספרים נוספת, בה מככב מרלין, בנו של קורווין. גם סדרה זו זכתה להצלחה רבה, אם כי פחותה מזו של הסדרה הראשונה. זמן קצר לאחר פרסום הסדרה השניה, נפטר זילאזני, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. בסך הכל כתב זילאזני עשרה ספרים אודות אמבר, ומספר סיפורים קצרים. כל הספרים תורגמו לעברית, ושמותיהם הם:

 

סדרה ראשונה:

תשעה נסיכים באמבר (Nine Princes in Amber)

תותחי אבלון (The Guns of Avalon)

בסימן החד קרן (Sign of the Unicorn)                                                            

ידו של אוברון (The Hand of Oberon)

ממלכות התוהו (The Courts of Chaos)

 

סדרה שנייה:

קלפים של כלייה (The Trumps of Doom)

דמה של אמבר (The Blood of Amber)
סימן התוהו ( Sign of Chaos)

אביר הצללים (Knight of Shadow)
נסיך התוהו ( Prince of Chaos)

                                                                                                                       

(למי שמעונינים לשחק בעולם אמבר, רצוי לקרוא את הסדרות בשלמותה. )

 

עולם אמבר

ליקום אותו הגה זילאזני שני קטבים מנוגדים. מצד אחד נמצאת ממלכת אמבר, עולם הסדר, ובקצה השני נמצאת ממלכת הכאוס, בה שולט תוהו מוחלט, ותושביה הם משני צורה מוזרים.

 

ממלכת אמבר נשלטת על ידי משפחת המלוכה, משפחה של בני אלמוות בעלי כוחות יוצאי דופן. המלך הראשון של אמבר הוא אוברון, שמלך ביד רמה בארצו. מחשש שילדיו רבי העוצמה ינסו לתפוס את השלטון, הוא הסית אותם האחד נגד השני, ושיחק בהם ללא הרף. כתוצאה, נסיכי אמבר גדלו להיות קבוצת תככנים, שאפתניים וחשדניים. הם נאבקים ללא הרף האחד בשני, מקימים קואליציות, בוגדים ורוצחים אחד את השני, בניסיון לתפוס את זכות הירושה. מאחר והם בני אלמוות, יש להם את כל הזמן לזמום האחד כנגד השני.

 

מקור כוחה של המשפחה הוא "הדגם". משהו דמוי מבוך פתלתל המצוייר על רצפת מרתפי הארמון, ומהווה את ייצוגו של הסדר היקום. מי שילך את הדגם ויגיע למרכזו, יזכה לכוח ושליטה על הסדר, ובכוח לשוטט בעולמות הצללים ולשחק בהם כרצונו. בכדי לשמור על קשר אחד עם השני, המשפחה מחזיקה חפיסות קלפים מכושפות הנקראות טראמפים. על הקלפים מצויירות דמויותיהם של בני המשפחה, ועל ידי ריכוז ניתן לפתוח קשר עם בן המשפחה הנבחר, לדבר איתו, לתקוף אותו ואפילו לעבור דרך הקלף לעולם בו הוא נמצא.

בנוסף לכוחות אלו, בני המשפחה הם מכשפים רבי עוצמה, או לוחמים אגדיים (ולרוב שניהם גם יחד) ובעלי כוחות על אנושיים.

 

בכאוס העניינים מסובכים ומורכבים יותר: אין משפחת מלוכה אחת, כי אם עשרות בתי אצולה רבי עוצמה. מקרב חצרות האצילים הללו, קמים מלכי התוהו. בשל טבעו הפראי והמשתנה תדיר של המקום, התושבים הם כולם משני צורה, ורובם אינם דומים לבני אדם (כמו תושבי אמבר), אלא מזכירים בצורתם שדים ומזיקים. גם לכאוס יש ייצוג משלו, הנקרא "לוגרוס" (ומוזכר רק בסדרה השנייה), ואלו המצליחים לשרוד את המעבר בו, זוכים לשליטה על הכאוס בצללים, ולנוע בהם, קצת בדומה לבני אמבר.

 

שתי הממלכות הללו נמצאות במאבקים בלתי פוסקים, החל מהרמה הפיסית, של שליטה בצללים, ועד הרמה המטאפיסית, של הכוונת היקום כולו לצד הסדר, או לצד התוהו.

 

על המשחק

אחד מחובביה הנלהבים ביותר של הסדרה, היה אריק ווג'קיק, כותב משחקי תפקידים בחברת Phage Press. הוא פנה לזילאזני, ובאישורו והדרכתו של הסופר, כתב שני ספר משחק תפקידים, המבוססים על אמבר:  הראשון נקרא Amber, The Diceless Role Playing Game, והשני הוא Shadow Night.

 

אחת הדברים אותם רצה ווג'קיק להדגיש, היה חשיבות משחק התפקידים. הוא הגה שיטה שאינה דורשת קוביות, במטרה לאפשר לשחקנים ולמנחה להתרכז בבניית סיפור ועלילה. כשקוראים את ספר החוקים, מגלים כי חלקים ניכרים בספר אינם עוסקים בכלל באמבר או אפילו בחוקים. ווג'קיק כתב מדריך מעמיק למנחה ולשחקן על העמקת דמויות, בניית עלילות, יצירת מתח והפיכת קבוצת שחקנים לגוף הפועל ביחד ליצירת משחק טוב ואינטנסיבי. ווג'קיק דן בצורות לגרום לשחקנים לפתח מעורבות ואחריות כלפי המשחק, ובכך להבטיח משחקים ארוכי טווח. הוא דן באופנים בהם תיאורים יכולים להשפיע על אמינות המשחק ותפיסת השחקנים את העולם, והוא מציע אינספור שיטות "לרמות" את השחקנים, לתעתע ולשטות בהם, הכל כדי להגיע לרמת משחקי תפקידים גבוהה. מעבר לכך, ווג'קיק פורס את יקום אמבר וכאוס ובונה את הדמויות המופיעות בספרים.

 

 

משחקים בעולם אמבר

אז מה בעצם משחקים?

הדמויות אותם מוזמנים השחקנים לשחק הם צאצאים בני משפחת אמבר או כאוס. עם כל כך הרבה בני אלמוות מתרוצצים בסביבה, ועושים כל מה שמתחשק להם, בערך, יש להניח שהם השאירו כמה צאצאים אחריהם. אותם בנים ובנות ימצאו את עצמם בעולם המציע להם הכל. יש אינסוף צללים, וניתן למצוא בהם כל דבר, כמעט. הדור הצעיר יכול להתחיל ולשוטט בחיפוש אחרי הנאות והרפתקות, או שהוא יכול למצוא את עצמו מעורב בתככים הפוליטיים של המשפחה. עוצמתם של הצעירים, למרות גילם "הנמוך" וחוסר ניסיונם היא אדירה. חלומו הרטוב של כל מאנצ'קין.

אבל, אליה וקוץ בה. הדור הבוגר, התככנים והציניים, אינו בוחל באף שיטה להשגת כוח. בין אם זה לנצל את ילדיו שלו עצמו או של  מישהו אחר – הכל מותר. ובני הדור הבוגר הם רבי עוצמה הרבה יותר מהצעירים. לרוב הדמויות עלולות למצוא את עצמן נקלעות למאבקי כוח, מנוצלות בצורה מחפירה, ומורצות מצד אחד של היקום לצד השני, כמו כלי שחמט קטנים. חשד ובוגדנות הם שמות המשחק בעולם הזה, שבו רק מאזן האימה של עוצמת הצדדים שומרת על איזון. קשה להיות בן אלמוות כל יכול. באמת קשה...

 

אחד הדברים היפים ביותר בעולם אמבר, הוא זה שהעולם משתלב כמעט עם כל סגנון משחק, וכל מערכה אחרת. אם כל דבר ניתן למצוא בצללים, וכל עולם שאתה יכול לדמיין קיים, אי שם – אפשר ליצור כל סוג של הרפתקה. רוצים ללכת להרוג דרקון? שום בעיה! רוצים לצאת למסע לחיפוש אחרי מקורות כוח אבודים? שום בעיה גם כאן. משחק אימה? בבקשה. ערפדים? כמה שתרצו. כל תמה (Theme) משחקית העולה על הדעת וכל מכניקת משחק שאתם מכירים, יכולה להשתלב פנימה. הדמויות יכולות להגיע מכל עולם, ולהיות בעלות כל רקע שהוא.

 

אחד מהמשחקים המתבקשים הוא כמובן מאבק על הכס של אמבר. משחקים אחרים יכולים לכלול את מסעות הדמויות בחיפוש אחר ידע, או כוח אישי. אמבר היא עולם פתוח, והמנחה יכול להכניס לתוכו כמעט כל הפתעה שתעלה על דעתו. רצוי רק להיזהר, ולא להגזים – כדי לא לאבד את הקסם שבעולם אמבר המקורי.