|
לשחק
מה? מאת: איתי
רוזן אתה רוצה להיות מה???!!!!! זאת תגובה אופיינית שקיבלתי ממנחים רבים
אחרי שהם שמעו מה בדיוק אני רוצה לשחק. ענק דו-ראשי, כלב מדבר, טוסטר מהלך, מה
לא? כולם מכירים את זה תמיד ישנו שחקן אחד שרוצה לשחק דמויות "לא
שגרתיות" וגם זה בלשון המעטה. אז מה כן עושים? המנחה יכול לפסול את הדמות
ולאלץ את השחק לבחור בדמות "נורמאלית" ולאבד כך גיוון במשחק, או ללכת
עם השחקן ולהוסיף צבע נוסף למשחק. האם ניתן לשחק כל דמות מיוחדת?
ואם לא, אז מה דרוש בכדי לשחק דמויות יוצאות דופן? מניסיון של מספר שנים
ושיחות עם מנחי משחק אחרים אני מביא לכם אוסף קטן של עצות וחוקים שיעזרו
"לעיכול" חלק יותר של דמויות מוזרות. כל מה שנכתב כאן הינו בגדר המלצה
פרטית שלי, תמיד יהיו יוצאי דופן, והכי חשוב, זכרו כי מטרת המשחק הנה ליהנות, אל
תגבילו את עצמכם או את השחקנים בגלל חוק כזה או אחר. רק הערה קטנה אחת, הכתבה
מתייחסת למשחקי תפקידים "רציניים" שבהם הדמויות אינן קומיות, קיימים
משחקי תפקידים שבהם נתן לשחק כול דבר (דוגמת TOON האגדי) אבל שם נכללים כבר
הכללים המנחים לסוג המשחק. אלמנט חשוב, אם לא החשוב ביותר,
שבלעדיו יהיה קשה עד בלתי אפשרי לשחק דמות הוא היכולת לתקשר עם הסובבים (דמויות
אחרות, ודמויות מנחה). תהיה זו יכולת מילולית לתקשר, טלפתיה, שפת סימנים, אותות
וצבעים. לא משנה מהי דרך התקשורת, שחקן שדמותו לא יכולה לתקשר, להביע רגשות,
רצונות ולהחליף מידע, יגלה שהחידוש בדמות יכול להפוך מהר מאוד למטרד. בסדרת
הספרים של azure bonds מופיע דמותו של dragonbait למרות שהוא
אינו יכול לדבר בשפת בני האדם הוא מוצא דרך להביע את עצמו ומשתמש ביכולת להפיץ
ריחות שונים המביעים רגשות. אלמנט שני הינו היכולת התפיסתית
של הסביבה, הכוונה היה ליכולת לקלוט מה מתרחש מסביב לדמות ולהשפיע בחזרה על מה
שמתרחש. דמות שלא מסוגלת להשפיע על הסובב אותה, עם זה בצורה פיזית, מילולית או
כול דרך תהפוך במהרה לחסרת חשיבות. שחקן באחת המערכות שלי סבל מקללה שהפכה אותו
לרוח רפאים, לא היה ביכולתו לגעת בכלום, הוא תפקד כסייר קדמי של הקבוצה, מתריעה על
מלכודות וסכנות, עד להסרת הקללה. בטווח קצר הרעיון יכול להיות מושך, אבל חוסר
יכולת להשפיע בטווח הארוך הינו
גורם מתסכל לרוב השחקנים. גורם נוסף הוא יכולת הניידות של
הדמות. עד כמה שהדבר נשמע מטופש, עם הדמות לא יכולה להגיע לכל המקומות (או כמעט
כל המקומות) יחד עם שאר חברי הקבוצה, השחקן עלול למצוא את עצמו נשאר לבד מאחור
יותר מדי פעמים. גורם הניידות יכול להוסיף נפח לסיפור, החצי-ענק שלא מסוגל להיכנס
לפונדק, הקנטאור שנאלץ לישון באורוות מכיוון ששום חדר לא מתאים לו, אבל לא יותר
מזה. דמות מוזרה ששיחקתי במשחק מדע בדיוני, היתה זו של מחשב הספינה (משהו בסגנון
האל מאודיסאה בחלל, אבל יותר ידידותי לשאר הדמויות), כאשר השחקנים היו בספינה
הכול היה בסדר, אבל מה קורה כשהם צריכים לרדת ממנה? אין בעיות, רובוט- מצלמה
מעופף קטן היה חג סביבם, בנוסף לכך כל דמות היתה מצוידת במצלמה, מכשיר קשר זעיר
וציוד אלקטרוני העוקב אחרי מצב גופני ויכול לספק מידה על פציעות שונות. יכולת
קשר ומניפולציה נשמרו במהלך המשחק. דמויות זקוקות גם לדרך לגדול ולהתפתח.
דמות שלא תהיה מסוגל להפוך ליותר ממה שהיתה בהתחלה תאבד עניין מהר מאוד. אם זה
מתבטא בנקודות ניסיון, כשרונות חדשים, חפצים אישיים או כל דבר אחר המאפשר לדמות
להתפתח מעבר למצב ההתחלתי שלה. דמותו של מחשב הספינה אומנם לא צברה ניסיון כמו
שאר השחקנים, אבל היה ביכולתה לשדרג מערכות, להתקין תוכנות חדשות ולאסוף ידע רב. מטרות, אולי דבר הנראה כחלק
מאישיות הדמות, אבל תלוי גם בסוג הדמות עצמה. דמות חסרת שאיפות או מטרות היה
למעשה דמות לא ברת משחק. יכול להיות ממש מגניב לשחק כלב מלחמה של אביר, אבל
בסופו של דבר הוא רק כלב, אין לו שאיפות ארוכות טווח, רצונות מעבר לצרכים
בסיסים, אין לו עומק, (אם מדברים על כלב אינטליגנטי, זה כבר משהוא אחר). הרפתקה
שהרצתי פעם, שהרעיון לה נגנב מהרפתקה ששוחקה בג'ן-קון, כללה רק דמות אדם אחד.
כאשר שאר השחקנים היו חפציו הקסומים של הדמות. כל חפץ היה בעל רצון משלו, מטרה ייעודית
שלשמה נוצר והיה עליו לנסות גם לשכנע את "בעליו" לפעול לקידום מטרתו,
וגם לנסות לעבוד יחד עם החפצים האחרים. האלמנט האחרון, שרבים מכם אולי
לא יסכימו איתי, הוא היכול לעבוד ולהתקיים ביחד עם שאר חברי הקבוצה במערכה
הקיימת. מנחים ושחקנים רבים לא רואים בדמות שחקן המפריע לאופי הקבוצה משהו
המפריע גם למהלך המשחק, אבל בעיות כאלו עלולות להפריע בטווח הארוך. הכוונה איננה
דווקא לאופייה של הדמות , גנב רודף בצע בחבורה של כוהנים רודפי צדק, אלה
לניגודים שבטווח הארוך יפריעו למהלך המשחק, דמות של אורק רצחני בחבורה של
דיפלומטים לא מלחמתיים במערכה פוליטית, תהיה אתגר משחקי לזמן מה אבל בטווח הארוך
תפריע למשחק. בסופו של דבר הדמות צריכה להיות בעלת קשר מסוים למערכה, ולא סתם
יצור תמוה. אז בפעם הבאה שאחד השחקנים שלכם
רוצה לשחק דמות החורגת מגבולות הנורמה, אל תשללו את הרעיון מיד, נסו לחשוב כיצד
לשלב אותו במערכה, ואולי תזכו לשחקן מרוצה בנוסף לתוספת של משחק מעניין. |
|