WitchCraft

מאת: אבי סבג

 

השמש שוקעת מעבר לגורדי השחקים ומפנה את מוקמה לאפלת הלילה. מעל המולת העיר הרגילה נשמעת ניידת משטרה דוהרת לעוד זירת פשע לא מוסבר.

'הם נוסעים אל מותם' נשמע מלמול מאחת הפינות.

האור הכחול אדום שצבע את קירות החדר נמוג והשבעה מרכינים את ראשם וממשיכים בתפילה נואשת. גרונותיהם ניחרים משעות ארוכות של זמרור, אך אם יתאמצו ויתרכזו מספיק אולי יוכלו לאגור מספיק כוח בכדי לגרש את הזוועה. אולי לפני שתגרום מוות נוסף.

רק אולי.

 

האנושות עתידה לגלות את מה שקומץ יודעי דבר מנבאים כבר עשרות שנים - יום הדין קרב.

הכתובת בוררה על הקיר, היא זועקת מעל דפי העיתונים, דוחות הפטירה בבתי החולים וענייהם האדומות של אנשי המשטרה. אך כוח ההכחשה חזק ושנים של התפתחות טכנולוגית הקהו את החושים ויצרו את אשליית העליונות, ההבנה, והידע. התרגלנו לחפש את ההסבר ההגיוני, המדעי, לכל, ביטלנו את החוכמה והפחדים העתיקים כלא יותר מאשר אמנות טפלות. אך הביטחון הזה הוא לא יותר מאשר חלום בהקיץ, המציאות שונה לחלוטין והיא מאיימת להתפוצץ בפנינו.

 

איש אינו ידוע מדוע אבל מאז שנות השישים ברור כי השפעת העל טבעי על העולם הולכת ומתעצמת. מצד אחד יותר ויותר אנשים נולדים עם כוחות ויכולות לשבור את מחסומי חמשת החושים, לכופף את המציאות לרצונם או לדבר עם  המתים. מצד שני יותר ויותר ישויות נוראיות מוצאות את דרכן אל מישור הקיום שלנו ומשאירות אחריהו שובל של דם ומוות. אולי זו דרכו של העולם לאזן את עצמו, יתכן וזה הביטוי למאבק הכוחות האדים המתחולל. אך דבר אחד בטוח עתיד האנשות ואולי יותר מכך נמצא על כף המוזנים ורק אותם בני אנוש שנחנו במדע העל טבעי יכריעו.

 

C.J Carella המוכר לחלקכם כיוצר מארמגדון, שב לפעילות והוציא מחדש את WitchCraft. המשחק מתרחש, כאמור, בימנו ובעולם שמעל פני השטח הינו זהה לשלנו. אלא שמאז ומעולם התקיימו בו אנשים שיכלו לחולל קסמים או ניחנו ביכולות על טבעיות, מאז ומעולם ישויות אדירות ונוכריות, המכונות האלים המטורפים, לטשו בו עניים רעבות ומשחר הזמן התנהלו על פניו המאבקים האין סופיים בין המלאכים לאחיהם הכופרים, השדים. למרות שהמשחק מתבסס על מיתולוגיה דומה לזו של ארמגדון, בין השניים קיים הבדל מהותי. בעוד בארמגדון מתחוללת מלחמה גלויה בין הכוחות השונים כאן המלחמה עדיין חשאית.  

 

המשחק מתמקד במחוננים (the gifted), אותם בני אדם בעלי כוחות על טבעיים ולמרות שאין חובה כזו המשחק בנוי כדי לשחק אותם. המשחק מציג שיטת בניית הדמויות מצוינת, שנועדה לתמוך ברעיון ועושה זאת היטב. תחילה מגדירים את הקונספט המרכזי של הדמות, העקרונות והמטרות שלה. השיטה מציע מגוון רחב של אפשרויות מעניינות לבחור בניהן וכמובן מאפשר לשחקן להמציא חדשות. בהמשך השחקן מגדיר את מידת הקרבה שלו אל העל טבעי, החל בארצי לגמרי ומשולל כל כוחות ועד למחונן בעל הפוטנציאל האין סופי.    

אפשרות נוספת היא לשחק גזע שנקרא Bast, אנשי חתול, יצירי הקסם הפרעוני העתיק.

 

המשך בניית הדמות יעשה ע"י קניית יכולות שונות בנקודות, הגדרת סוג הדמות (ארצי, מחונן או איש חתול) תקבע את התפלגות הנקודות לתחומים השונים. מחונן יקל יותר נקודות לקניית כוחות על טבעיים ופחות לקניית כישורים, אצל אדם ארצי ההתפלגות תהיה הפוכה. השלב הבא הוא בחירת האגודה אליה משתייכת הדמות. במרוצת ההיסטוריה המחוננים התאגדו בקבוצות וחברות סודיות בהן מצאו שותפות לדרך והגנה מפני רדיפות והשפלה.

בספר יש תאור רחב ומפורט של חמשת האגודות המרכזיות הפועלות בעולם, הסוקר את מקורן, ההיסטוריה שלהן, גישתן לעולם, אופן גיוס החברים והיחסים בניהן לאגודות אחרות.

 

בהמשך ירכשו התכונות, יקבעו יתרונות וחסרונות לדמות, שכמו בשיטת הגיבור יעלו או יעניקו נקודות חדשות לדמות, וירכשו כישורים. דמויות מחוננות יבחרו את היכולות המטפיזיות שלהן מתוך ארבע האומנויות: קסם, היכולת להשפיע על העולם הסובב אותך בכוח הרצון והאנרגיה המרכיבה את המציאות (Essence). הראיה, יכולתו של המוח לראות מעבר למגבלות הזמן והמקום ולהשפיע על החומר בכוח המחשבה בלבד.העלאה באוב                 (necromancy) הכוח לתקשר ולהשפיע על רוחות המתים, וההשראה האלוהית, כוחות הנובעים מעצמת האמונה ומאפשרים לאדם להילחם באויבי האל.

 

עולם המערכה של WitchCraft הוא אוקולטיסטי, כלומר שבשונה מהמקובל בפנטזיה הקלאסית בה הקסם הוא גלוי, ברור ומובן כאן מדובר באומנות סבוכה מסתורית חמקמקה ואפילו מסוכנת. הקסם האוקולטיסטי צריך להיות מצד אחד חזק ובעל השפעה ומצד שני לשמר את אווירת המסתורין ואי הודאות, מחד לאפשר השפעות מיידיות ומאידך לתמוך בטקסים מתמשכים. שיטת הקסם המוצגת כאן מצליחה להתמודד עם הדרישות המנוגדות בצורה מעוררת התפעלות והיא ללא ספק אחת הטובות ביותר שנוצרו. שיטה מקורית ויפה המציעה מגוון אפשרויות עצום ועדיין שומרת על פשטות אינטואיטיבית.

 

מקור הקסם הוא האנרגיה האופפת אותנו ונמצאת בכל דבר סביבנו, כל אחת מהאומנויות השונות מציעה דרך שונה לשלוט ולעצב אנרגיה זו לצורכי המחונן. על פי המסורות האוקולטיסיות אנרגיה זו מתעצמות בשעות מסוימות ביממה, בלילות של ירח מלא ובימים מיוחדים בשנה. האנרגיות גם חזקות יותר במקומות מיוחדים כמו אתרי עתיקות או זירות של פשעים נוראים. אלו החשופים לידע הזה יכולים לנצל אותו בכדי להעצים את קסמיהם השיטה תומכת בהשפעות אלו. בנוסף ישנם חוקים לקסם קבוצתי בו כמה מחוננים משלבים את עוצמתם וכישוריהם במטרה להשיג אפקט החזק יותר.

 

בדומה לתפיסות פגאניות / וויקניות אמיתיות (הוויקה היא דת רשמית ומוכרת בארה"ב) היכולת לבצע קסם גוררת אחיה אחריות רבה וכל פעולה שלילית עשויה לגורר תגובת נגד מזיקה באותה מידה. הבנה זו שלובה בשיטת הקסם כך שהמטרה והכוונה העומדות מאחורי הפעלת הכוח משפיעות על אופיו. קסם שנעשה מתוך הגנה עצמית או במטרה לעזור לזולת יסתיים ללא בעיות מיוחדות, לעומתו קסם שפגע באחרים ללא הכרח בשוגג או במזיד עשוי להתנקם במטיל. לאחר סיום כל קסם יש לשחרר את האנרגיה שנאגרה כאשר מדובר בקסם שנכשל או בקסם שלילי השחרור אינו פשוט ואי הצלחה בביצועו  תפגע במטיל או בסביבתו.

 

ניהול המשחק וקביעת ההצלחה בכשרונות מבוסס על מספר מטרה אליו צריך להגיע בגלגול ק10 תוך התחשבות בגורמי השפעה שונים. השיטה כוללת גם התייחסות לדרגות שונות של הצלחה, מה שיוכל להוסיף עניין והנאה רבה למשחק, אך לא בדרגות כשלון, דבר שיכול להעלות את מידת הריאליזם של השיטה. שיטת הקרב פשוטה מאד ונותנת כיסוי לא רע לכל הסיטואציות שקרב מודרני עשוי ליצור. חובבי הריאליזם ימצאו בה חוקים לאזורי פגיעה, סוגי תחמושת מיוחדים וחומרי נפץ, אך מעט מאד התייחסות להשפעות הנזק. בסה"כ מנגנונים די נוחים לניהול המשחק המקנים רמת ריאליזם חלקית בתמורה לפשטות.

 

במטרה לאפשר משחק באופן עצמאי לחלוטין הספר מכיל את כל המשאבים הדרושים כדי לשחק. מופיעים בו תיאורים של כל כוחות הרוע הנמצאים בעולם או המאיימים להיכנס אליו. התיאורים הם ברמה העקרונית המאפשרת למנחה לבנות לעצמו את היצורים הרצויים ולא מהווים אוגדן מפלצות בפני עצמם. בעולם של WitchCraft תוכלו למצוא הכל החל מרוחות הטבע, יסודונים (elementals), אל מתים, דרך ערפדים, שדים ומלאכים וכלה באלים המטורפים. כל התיאורים מכילים פירוט של אופי הישות, הכוחות, המטרות, דרכיה פעולה שלה ודוגמה מוכנה למשחק.

 

מובן שהמפלצות אינן מקור הרוע היחידי העולם, בין האדם יעילים מספק בגרימת סבל זה לזה עם או בלי מעורבות על טבעית. למול אגודות הקסם ניצבות אגודות אפלות המנצלות את הקסם על פי רצון לא כל התחשבות השלכות או מחיר. גרוע אף יותר הוא הקסם השחור, קסם הנוצר מכוח מאנרגיה אפלה שבמהלך זימונה משהו נפגע (לדוגמה הוקרב קורבן). קסם זה לא דורש את שחרור האנרגיה בסופו אך השימוש בו משחיטת את נפש הקוסם. בני אדם אחרים כרתו בריתות עם השטן או שדים אחרים ומכרו את נשמתם בתמורה לכוח או תגמול חומרי כלשהו, נפשות אבודות אלה הופכות לכלי משחק בידי אדוניהן ומביאות סבל רב.

 

מלבדן ישנן כתות הסוגדות לאלים המטורפים, קבוצות של מאמינים פנאטיים שמעונינים להכניס את אליהם המוזרים אל עולמנו ובכך להביא את קץ הבריאה. אנשים אלה לא בוחלים בדבר כדי להשיג את מטרותיהם ובמקרים רבים הם הופכים מסוכנים אף יותר בגלל כוחות שניתנו להם על ידי אלוהיים המעוותים. אם כל אלו לא מספיקים, מוצג כאן גם האיגוד          (combine), ארגון סודי, חתרני, רחב היקף ורב עוצמה שיכול לשמש את המנחה כדי להוסיף אלמנטים קונספירטיביים למשחק, להוות הפוגה מהסכנות העל טבעיות והוכחה שגם ללא שום קסם ניתן להיות הרסני במידה בל תתואר.

 

זוהי ההוצאה השניה של המשחק, הוצאה שאני אישית ממתין לה מאז שקיבלתי את ארמגדון לידי (משהו כמו ארבע שנים). בספר ניכרת ההתפתחות והליטוש של רעיונות מוקדמים יותר של C.J Carella. הוא נכתב בצורה ברורה מאד עם שימשו נהדר בדוגמאות ובקטעי סיפור הממחישים את הרעיונות, מבהירים את מכוונת החוקים ומכניסים את הקורא לאווירה המתאימה.  שיטת המשחק, ה- Unisystem שגם ארמגדון מבוסס עליה לא עברה שינויים מהותיים אך בהחלט הועברה בצורה ברורה יותר לקורא. שיטת הקסם שכאן תוארה ברמת הפירוט המלאה, באמת מדהימה ומתאימה לדרישות המיוחדות של משחק אוקולטיסיטי.

 

WitchCraft, כמערכה, מכיל את כל מה שאני אוהב, עולם בדרך לשינוי מהותי, תהליכים מרחיקי לכת המשנים את פני האנשות, קבוצות חשאיות האוצרות ידע סודי, מלחמה חשאית ונסתרת מעיני הרוב, אוקולטיזם, אימה כאמצעי וקונספירציה. מה עוד ניתן לבקש כאשר כל אלה משתלבים יחד בהרמוניה במערכה אחת. לסיכום משחק מצוין  שלדעתי יספק לשחקנים רבים בדיוק את מה שהם רוצים. מובן שכמו תמיד ניתן למצות ממנו רק חלק מהרעיונות, כאן אני ממליץ לאמץ את תפיסת הקסם שיכולה להתאים לכל מערכה בה רוצים ליצור לאומנות העתיקה תחושה שונה.