SPACEMASTER

מאת: איתי רוזן

 

הערת הכותב: אינני נוהג בד"כ לכתוב ביקורת על משחקים שלא קיימים בשוק, אבל מכיוון שהחדשות האחרונות אומרות שיש קונה למשחק (אחרי ש-I.C.E פשטו את הרגל) ויתכן שהוא ימשיך את קו המוצרים הנוכחי.

 

משחק SPACEMASTER מבוסס על המנוע של ROLEMASTER (למה לתקן מה שעובד?), בעיקרון הכללי חברת I.C.E יצרה ROLEMASTER בחלל, במטרה להכניס ראליזם לעולם משחקי המדע הבדיוני. אבל (וכאן האבל הוא גדול) הפצת הספר נעשתה כאשר I.C.E היו כבר בקשיים כלכליים ולכן יצא הספר במתכונת שונה משאר המוצרים, לא עוד ספר חוקים גנארי ללא עולם אלא מערכה שלמה משולבת בתוך החוקים מוכנה למשחק. הרעיון קיבל קבלת פנים צוננת משהו ממעריצי SPACEMASTER הישן ושאר שחקני ROLEMASTER. רובם הגדול של משתמשי השיטה לוקח אותה בגלל שהיא שיטת חוקים טהורה וניתנת להתאמה לכל מערכה שהמנחה יוצר. חברת I.C.E רצו להפוך את ספריהם נגישים לקהל רחב יותר של שחקנים, אבל נכשלו.

 

בסקירה הזו נעבור פרק פרק בספר בניסיון לתמצת את תוכנו ועיקר דבריו, ולנסות להעביר לכם הקוראים מספיק ידע בכדי, אולי, לגרות אתכם לקרוא בעצמכם.

 

פרק ראשון, פרק ההקדמה עוסק במונחים והסברים כללים של משחקי תפקידים ומשחקי מדע-בדיוני. הסברים כללים על שיטת ה-D100 של I.C.E והסברים על מונחים בסיסיים כמו חישוב שנות אור, תכנות סייבורגים מתקדם ויצור נשקי לייזר להשמדה המונית. חומר בסיסי לכל אוהד מד"ב מתחיל. למה תמיד ספרי משחקי תפקידים מתחילים בהסברים מעצבנים כאלה?

 

פרק שני קופץ ישירות לדיון במערכה של המשחק. לפי דעתי (ודעתם של רבים אחרים) יקום המשחק הנתון כל כך בנאלי וכל-כך יבש שהוא פשוט בזבוז של נייר בספר, אבל לאלה מכם שלא קראו אותו להלן סקירה קצרה. בראשית היו הארכיטקטים, גזע חזק וקדמון של יצורים יכולי כל (אתם יכולים להגיד דז'ה-וו?). במעין ניסוי גלובלי ענק הם החליטו לשתול יסודות לגזעים אינטליגנטים ברחבי היקום כולו. מה שמסביר מדוע ישנם שבע גזעים בלבד ברחבי היקום. הפאלאר, התפתחות של חתוליים, תאבי קרבות ופורעי חוק. בני האדם הסקרניים (איך אנחנו נדחפים לכל חור זה ממש מדהים). הקאגוט' אוהבי השלום שהתפתחו מהדובים (מה?). האורט הסופר חכמים שנראים כמו ביצה שעירה עם גפיים (מעניין מי חשב על זה?). הטולגאר, אנשי זאב אציליים. הואלאסייוס, שהתפתחו מלטאות והינם חסרי כל רגש והקסאטוסיאנס שהתפתחו מחרקים ענקיים וחיים בכוורות.

 

לא ממש שיא היצירה. לפי טענת הכותב, רוברט דפנדי, הגזעים הללו באו במטרה להקל על השחקן שהרי קל יותר לטענתו לנסות לחשוב כמו חתול פראי מאשר כמו קלינגון, לדוגמא. לפי דעתי הגזעים, ושאר המערכה  נוצרו כלאחר מחשבה ולכן רמת היצירה בהם שואפת לאפס. בהמשך היו כל מני בלגאנים ביקום עד למצבנו הנוכחי של שתי ישויות בין- כוכביות. מצד אחד הועידה הבין גזעית, תומכי הדמוקרטיה והטכנולוגיה, שבה כל הגזעים חיים יחדיו. כנגדם נמצאת האימפריה הג'רונית שבמקורה היתה אמפרית פאלאר ועכשיו נשלטת ע"י קאגוט' שהשתגעו והפכו לצמאים לדם.

 

רעיונות חדשניים לא תמצאו כאן, מה שכן יש יקום בסיסי ביותר שיכול להוות מערכת משחק למנחה מאוד מאוד עסוק. המשך הפרק דן ברמת הטכנולוגיה המצויה ביקום, החל ממסע מהיר מאור, חורי תולעת, תקשורת, מחשבים וכיוצא בזה. לפי דברי החברה בזמנו, ההרחבות על הטכנולוגיה היו אמורות להרחיב את הנתון.

 

פרק שלישי מכניס אותנו הישר ליצירת הדמות. תהליך יצירת דמות זהה לזה המופיע

ב-ROLEMASTER. ראשית יש לבחור באחד מבין שבעת הגזעיים הנתונים. אח"כ יש לבחור באחד מבין שמונת המקצועות הנתונים, פושע, חוקר, טייס, מדען, חייל, טכנאי, סייר (שילוב בין פושע לחייל) או פּסי (על חושי). כל מקצוע מעניק כשרונות מסוימים ומאפשר קידום בדמות בתחומים שונים. אח"כ זורקים למגוון התכונות, בחירת כשרונות שונים, ציוד, רקע לדמות וכו'. השיטה זהה לחלוטין לאחותה הפנטזית.

 

פרק רביעי, פעולות, הינו פרק חוקים טהור, איך לבצע מה. פעולות, התקפות, שימוש בתכונות ושאר מיני ירקות. אני לא מתכוון לכסות חומר זה מכיוון שהוא זהה

ל ROLEMASTER, המעונינים בפרטים מוזמנים לפתוח ספר של I.C.E ולמצוא שם חוקים והסברים כאהבת נפשם.

 

פרק חמש העוסק בעל חושי (פּסי בשבילנו), הוא הברקה של ממש בספר הזה. רוב שיטות המד"ב העוסקות בפּסי מעניקות לו תחושה של קסם, כוחות מיוחדים שניתן לקנות בנקודות שפועלים ממש כמו קסמים. כאן העניין שונה במקצת. סוגי הכוחות מחולקים לסוגים (כמו אלקטרוקינזיס, פּסיכוקינזיס, טלפתיה וכו') בכל סוג ישנם מספר כשרונות שונים. רמת המחלקה קובעת עד כמה אתה חזק ביכולת אבל רמת הכשרון קובעת עד כמה אתה יכול לשלוט ביכולת המופלאה שלך. הדבר מונע מדמויות להפוך למחריבות מוחות מהלכות. הרי זה נהדר שאתה טלפת ממש חזק (השקעת הרבה בטלפתיה) אבל אתה לא יכול לעשות עם זה הרבה מעבר לשידור מחשבותיך לכל הסובבים (לא השקעת הרבה ביכולות טלפאתיות). מעבר לכך יכולות פּסי נרכשות כמו כשרונות ולכן כל דמות יכולה לרכוש לה איזה יכולת קטנה, אבל אם לא בחרת במקצוע הפּסי העניין יבוא על חשבון תכונות רבות אחרות, מה שמשאיר את יכולות העל טבעי למינימום במערכה.

 

פרק חמש עוסק בתהליך יצירת המערכה ודן בכל הפרטים הקטנים שלא כוסו עד כה. יצירת תרבויות שונות, איכלוס העולם וכו'. הפרק יכול להעניק הרבה לכל מנחה מתחיל אבל לדעתי הכל מתומצת מדי וכתוב בחסכנות. ניתן היה להקדיש פי שתיים מקום לנושאים שונים.

 

פרק שש הוא התוספות וכמו בכל ספרי I.C.E מכיל פרוט של שלל החוקים. החל מפרוט נתונים לכל גזע, דרך רשימת כשרונות, ציוד, חבילות אימון בסיסיות למערכה של מד"ב ועד לטבלאות הידועות לשמצה. חשוב לציון המיעוט של ציוד טכנולוגי או ההתיחסות המינימלית לספינות חלל, רובוטים, מחשבים ועוד ציוד מתוחכם. כל אלה היו אמורים להכלל בספרים נוספים לשיטה, לצערינו יצאו רק שניים, הראשון דן בציוד והשני ברובוטים.

 

פרט נוסף וחשוב הינו שיטת הכשרונות של I.C.E שגם במוצר זה באה לביטוי בצורה נהדרת. רשימה גדולה ומקיפה של כשרונות שונים החל מבסיסיים ביותר כמו קריאת שפתיים וכשרונות אתלטיים ועד המתקדמים ביותר כגון תכנות מחשבים והטסת ספינות חלל. בניגוד לשיטות רבות אחרות רוב הכשרונות לא עוסקים דווקא בקרב, אלה במגוון רחב של נושאים אחרים המעניקים הזדמנויות למשחק תפקידים רחב ומגוון יותר.

 

לסיכום, (הרי כל ביקורת צריכה סיכום), מה דעתי האישית? השיטה טובה, הרי היא מבוססת על ROLEMASTER, אם כי מעט מסובכת ועלולה להרתיע שחקנים חדשים. אבל (שוב פעם, אבל גדול) כל דבר מעניין מוזכר בפרטים דלים וזוכה להתייחסות מעטה כאשר המערכה עצמה זוכה למספר ניכר של עמודים. כמו כן השיטה מותאמת למערכה (מבחינת הגזעים) מה שמקשה על המנחה להתאים אותה למערכה שלו, דבר שהקנה לשיטה המקורית אוהדים רבים.

 

מה צפוי בעתיד? שאלה טובה. לאחר ש I.C.E פשטו את הרגל הוצעו למחירה שתי שיטות הבית שלהם. לשתי השיטות יש מספר קונים שמתכוונים להמשיך ולתמוך בהן. האם הקונה של SPACEMASTER ימשיך את הקו מהיכן שנקטע? או יבחר להתחיל מחדש? הזמן יגיד, אבל תשארו קשובים, עוד תשמעו על SPACEMASTER בעתיד, ורק דברים טובים אני מקווה.