Starfarers- Testdrive

מאת: אמיר איתן

 

במשך חצי שנה, מאז שאבי הכיר לי את סטלרס, חיכיתי למשחק האדיר הזה. יום לפני טמ"י יצא לי לקבל, הראשון בישראל, את העותק שלו. יום אחרי טמ"י שיחקנו עם העותק של הקיטרו-ים בביתם.

 

"לא צריך להתעסק עם המשושים ה-@*!%#* האלה..."

לוח המשחק Starfarers שונה מהותית מלוח המשחק המוכר במשחק הסטלרס הרגיל. את הלוח של Starfarers אי אפשר להרכיב ומכאן- לשנות! הלוח בא כמו שהוא והוא מכיל 11 מערכות שמש ו-4 בסיסי בית של סוחרים חיזריים.

היתרון בולט- אפשר לשחק את המשחק גם עם יש בליטות בשולחן ואפילו ניתן לשחק אותו על מיטה, בניגוד לסטלרס הרגיל שהלוח היה מתפרק כל הזמן. החסרון גם הוא בולט- אי היכולת לשנות את סדר היקום (הלוח) מקבע את המשחק במעט.

 

"הסידור הזה גרוע"

ככה התחיל המשחק הראשון שלנו בסטלרס (השני של זיו וניר). ב Starfarers- הלוח נשאר אותו דבר, כאמור, אך כל כוכב מקבל רנדומאלית דסקית מספר (כמו בסטלרס) ולכן הלוח משתנה ממשחק למשחק (ברמה מסוימת). הלוח שאיתו אנחנו התחלנו לשחק היה פשוט גרוע מכיוון שהמספרים בעלי ההסתברות הגבוהה הוצבו, רנדומאלית , מאחורי הגלקסיות ולכן לא נתאפשרה התקדמות מהירה יותר.

 

המשחק ב- Starfarersמתחיל בהצבות. פה אנחנו מציבים שני התיישבויות חלל ותחנת חלל אחת. בדיוק כמו בסטלרס הרגיל, בעל התוצאה הגבוהה מתחיל את ההצבה ואז בכיוון השעון שאר השחקנים מציבים. ב- Starfarersיש, כאמור, 3 חתיכות שצריך להציב (החוקים מאפשרים לך להציב מה שאתה רוצה באיזה תור הצבה שאתה רוצה) ולכן ישנם 3 סיבובי הצבה.

 

בזמן המשחק השני שלנו בסטלרס, בו אני (שניצחתי במשחק הראשון) לא השתתפתי, ישבתי וחשבתי על סדר ההצבה. מתמטית אפשר היה לראות שבעוד שבסטלרס סדר ההצבה ההפוך (סדר ההצבה השני מנוגד לסדר ההצבה הראשון) מאזן את המשחק, הרי שב  Starfarers , תודות ל- 3 סבבי הצבה, לשחקן הראשון יש עדיפות על השני ולשני על השלישי ולשלישי על הרביעי.

 

ישנן שתי דרכים להתגבר על הפאשלה הנוראית הזו של מייפר. דרך אחת היא להציב בתור הראשון של ההצבה שתי חתיכות (או בתור השני- קבעו מראש). או, השיטה הטובה בהרבה שבה השתמשתי במשחק יום למחרת עם זיו וניר, להציב בהתחלת המשחק (עוד לפני שמוצבות דסקיות המספרים על הגלקסיות) התיישבות חלל אחת. מה שאנחנו שכחנו לעשות זה לגלגל קוביה על מנת לקבוע את סדר ההצבה הטרום משחקי הזה.

 

כדי לסדר את הראש:

1-     מגלגלים קוביה. קובעים סדר הצבה.

2-     מציבים התיישבות חלל .

3-     מחלקים את הדסקיות לכוכבים והופכים אותן כך שהמספר יהיה כלפי מעלה.

4-     מגלגלים קוביה. קובעים סדר הצבה.

5-     מציבים בשני סבבים מנוגדים את שתי החתיכות הנותרות.

 

האימא של כל החלליות

כל שחקן מקבל חללית אם שמייצגת, בתכונותיה, את כל החלליות (עד לשלושה) שיש לשחקן על הלוח בזמן המשחק. חללית האם זו חתיכת פלסטית שעליה מוצבות חתיכות פלסטיק נוספות שקובעות חוזק התקפה, מהירות וכמות מטען אפשרית (בא לידי ביטוי בצורה אחרת לגמרי). חללית האם הזו גם קובעת, על ידי טלטולה, כמה יזוזו החלליות שלך באותו תור.

 

"תביא במבה"

קוראים להם BOOSTERS, אלו חתיכות צהובות שנראות כמו במבה ומציבים אותן על חללית האם. הבמבות האלו אפשרו לי לנצח את המשחק והיתרון שלהן בולט- החלליות שלך מזנקות, בכל תור, מקצה אחד של הלוח לקצה השני (בערך). הדבר מאפשר לך להגיע ראשון לגלקסיות ולחקור אותן, להציב ראשון תחנת מעבר אצל הסוחרים החייזרים ולהרוויח יתרון בנקודות הניצחון ובעוד אספקטים.

 

מהניסיון המר של זיו, נסו להציב את הבמבות האלו בעדינות על חללית האם- התופסנים נשברים בקלות.

 

"חוף הקשתות בקיסריה"

קשתות המטען מוצבות גם הן על חללית האם ואין להם שום משמעות חוץ מהעובדה שהן מאפשרות לך להתיישב על כוכבי קרח ובתחנות סחר. במשחק Starfarers יש מספר דסקיות שבמקום מספרים יש עליהן ציור של טבעת מטען ומספר מעליו. רקע דסקיות אלו צבוע בלבן והן מייצגות כוכבי קרח שההתיישבות עליהן מתאפשר רק אם יש לך מספר קשתות זהה או גדול מהמספר אותו נוקבת הדסקית. ברגע שאכן מתאפשר לך לנחות בכוכב אתה מקבל עוד נקודות ניצחון ולכן המשמעות של הדבר רבה ביותר.

 

תחנות הסחר גם הן חשובות. לכל בסיס חיזרי יש חמישה "טרמינלים" שבהם ניתן להקים התיישבויות ולשלוף קלף בונוס מהקופה שלהם. אם אני רוצה להקים התיישבות בטרמינל אחד אז אני צריך קשת מטען אחת, אם אני רוצה להתיישב בטרמינל שתיים אז אני צריך שתי קשתות וכך הלאה. הדבר מאד דומה לתחרות להשגת המטרופוליס ב"ערים ואבירים" (ההרחבה לסטלרס).

 

"All your bases are belongs to us"

ניתן להציב תותחים על ספינת האם. התותחים נותנים לך יתרון במספר מקרים של היתקלויות בפיראטים, סוחרים וכו'. ההיתקלויות מתרחשות כאשר אחד הכדורים שנפלו לתחתית חללית האם אחרי ניעורה (כך קובעים את מהירות החלליות שלך) הוא שחור. במקרה זה שולפים קלף התקלות ופועלים בהתאם לכתוב בו. במקרים רבים הקלף מבקש מהשחקן שנתקל ושחקן אחר במשחק לנער את החללית ולהוסיף תותחים על מנת לקבוע מי ניצח בקרב מסוים (הקרב, לכאורה, נעשה בין הפיראטים והשחקן – אין קרבות בין שחקן אחד לשני). לכן ישנה משמעות לתותחים.

 

משמעות נוספת היא שיש אופציה להתיישב על כוכבים שמגנים עליהם פיראטים. בדיוק כמו כוכבי הקרח ישנם גם כוכבים שהדסקית עליהן היא שחורה ועליה מצוייר תותח ומספר. בדיוק כמו הקרח למעלה, כאן צריך מספר זהה או גדול של תותחים מהרשום על הדסקית על מנת להתיישב על הכוכב. גם כאן מרוויחים נקודות ניצחון אחת.

 

"קח- אתה מדונה"

התוספת האחרונה שאפשר לצרף לחללית האם היא דסקית התהילה. דסקית התהילה מתקבלת כאשר היתה לך התקלות מוצלחת בה סירבת לשדוד את שאר השחקנים באמצעות פירטים, או שניצחת פיראטים, סחרת באופן מוצלח או שהצלת אנשים מלהתנגש בשמש (אבי הציע לתת להם פעם אחת להתנגש ולסיים עם קלפי ההיתקלות האלו). כל זוג דסקיות תהילה נותן לך נקודות ניצחון לכן חשוב לזכור שגם מהתקלות (שכבר מזיקה לך כי היא מפחיתה לך את מספר הצעדים של החלליות שלך, בדרך כלל) אפשר להרוויח משהו.

 

 

"תגיד שלוש פעמים מהר Friendship Chip"

בעל מספר הקולוניות הגדול ביותר בתחנת מסחר חיזרית מחזיק בדסקית החברות. מעבר לעובדה שהיא נותנת 2 נקודות ניצחון (שזה המון) הנחיתה שם מאפשרת לך לקחת קלף בונוס. לכל תחנת מסחר ישנם חמישה קלפים, כמספר הטרמינלים שלה.

סוגי החיזרים הם: הדיפלומטים, שהקלפים שלהם מאפשרים לקנות דסקיות תהילה, לקבל משאבים בתור שלא יצא מספר עליו אתה יושב, לשלוף קלפים משחקנים בעלי מספר נקודות ניצחון גבוה ממך או להגדיל את מספר הקלפים אותם אתה רשאי להחזיק ביד כאשר נזרקת תוצאה 7 (כן, כן, זה הרבה יותר מסובך להשיג את החסינות הזו ב-Starfarers). הסוחרים (הקלפים שלהם מאפשרים לסחור ביחס טוב יותר מוצר לפי בחירתך). המדענים (הקלפים שלהם מאפשרים להגדיל את הכוח של החלליות שלך, או את המהירות). הבחורים הירוקים (הקלפים שלהם מאפשרים לקבל משאב נוסף על כל פעם שאתה מקבל אותו בגלגול הקוביה כל תחילת תור).

 

"כדור הארץ לא אוהב אותך יותר"

מטרת המשחק היא להגיע ל-15 נקודות. המשחק מתחיל כאשר לכל שחקן יש 4 נקודות. כל עוד שחקן לא הגיע ל-7 נקודות הוא מקבל, בנוסף למשאבים הרגילים, עוד שני קלפי משאבים מכדור הארץ (רנדומאלית). כאשר הוא נמצא ב- 7 או 8 הוא מקבל קלף אחד ומעבר ל- 8 נקודות השחקן לא מקבל יותר תמיכה מכדור הארץ. חשוב לזכור את זה כאשר רצים לקבל עוד נקודות ניצחון.

 

"גנב גלקטי"

סוגיית הגנב היא סוגייה קשה, תמיד היתה ותמיד תהייה. בסטלרס היה ממש מבאס כאשר עפו לך חצי מהקלפים ביד, בהרחבת הערים והאבירים זה היה מבאס אבל ידעת שיש דרך למנוע את זה (בניית חומות) אבל Starfarers... פה הסוגייה נעשית קשה יותר.

מצד אחד אין מצב בו ישוב אחד (תחנת חלל או התיישבות) מניב שני משאבים בתור אחד וכתוצאה מכך יש לך פחות קלפים ביד, באופן כללי, מאשר שהיה לך ב"ערים ואבירים" . מכיוון שאינך מחזיק את כמות הקלפים שנהגת להחזיק בהרחבה הנ"ל היוצרים לא מצאו לנכון לאפשר בניית חומות סתם כך (וכתוצאה מכך להגדיל את מספר הקלפים אותם אתה רשאי להחזיק בידך כאשר תוצאה 7 הוטלה) והאופציה של החומה נמצאת בקלף אחד אומלל שמוחזק אצל החיזרים הדיפלומטים.

 

מצד שני (ועל זה הם לא חשבו) מכיוון שהתור שלך מחולק לשלב משאבים, שלב בנייה ומסחר ושלב טיסה (ואינך יכול לסחור בשלב הטיסה, לאחר ששקשקת בחללית האם שלך) אז יוצא שאתה מחזיק המון קלפים ביד בהם אתה יכול להשתמש רק בתור הבא שלך. למה הכוונה? אם אני רוצה לבנות תחנת חלל במקום שהחללית התיישבות שלי תגיע אליו בתור הזה אני לא יכול לעשות זאת! כי ברגע שאני עובר לשלב הטיסה (קובע כמה החללית הזו זזה בתור ומזיז אותה) אני לא יכול לחזור ולבנות על ההתיישבות החדשה תחנת חלל!

 

אכן מבאס...

 

עוד לא ניסינו את זה במשחקי הניסיון אבל אני חושב שזה אפשרי לבטל את חלוקת התור שלך... אני משוכנע שזה יוסיף עומק למשחק.

 

"you encounter your grandma

ישנם 4 כדורים ב- 4 צבעים בתוך חללית האם שלך. אתה משקשק אותה ונופלים למטה שני כדורים בכל פעם. אם הצבעים של שניהם שונים משחור אז החיבור של הצבעים (על פי החוקים) נותן לך את מהירות החלליות שלך, אך אם נפל שחור (ולא משנה מה הצבע השני) אז השחקן משמאלך שולף קלף התקלות. הקלפים האלה מגניבים לגמרי והם חלק אינטגרלי מהמשחק!

בקלפים הללו אתה פוגש חיזרים, פיראטים וסוחרים, אתה מציל אנשים, יורה באנשים, משלם לאנשים שישדדו את השחקנים האחרים וכו'

 

אכן הקלפים הללו מוסיפים המון למשחק והם מהנים אך יש איתם שתי בעיות מרכזיות:

1-צריך יותר מהם!

2-הם עלולים לעצבן... הסיכוי שכדור שחור יפול למטה הוא חמישים אחוז (תודה לערן "מדריך הפסיכומטרי" בן- סער שטרח לידע אותנו בעובדה המיותרת הזו).

 

שאר החוקים במשחק הם עניינים טכניים ולא מעניינים אז אני לא מוצא לנכון לספר עליהם בסקירה הקצרה הזו.

 

המשחק סטארפררס מומלץ לכולכם! פשוט משחק מדהים כמו שרק מייפר יודעת לעשות את המשחקים שלה. אני בטוח שתהנו כמו שאני נהניתי לשחק ולבחון את המשחק.

 

הערה אחרונה:

המשחק נגמר מהר מדי כאשר משחקים ב-15 נקודות ניצחון. אני ממליץ לשחק את המשחק עם 18 נקודות ניצחון ומכיוון שרק אז מתחילים לראות את העימותים בין שחקן אחד לשני. משחק ב- 15 נקודות אינו מצריך "דפיקה" של השחקנים האחרים ובעקרון אתה פשוט משחק נגד הזמן.

 

שחקו ותיהנו!