אריכטקטורה וקסם

מאת: איתי רוזן

 

לורד גרמור ישב על כסאו בטירת המלכות וחייך. צבאו של  הדוכס צר על טירתו כבר שני ירחים אבל הוא לא חשש. בטירתו יש מאגר גדול של מים, מזון ונשק שנאגרו כהכנה למצור במשך חודשים. החורף התקרב, כבר עכשיו החלו הלילות להתקרר ובקרוב ירד שלג, הזמן שיחק לטובתו של גרמור. לפתע נשמע תרועת הסכנה. גרמור זינק מכסאו כאשר נכנס מפקד המשמר. "הוד מעלתך" הוא זעק "צבא הדוכס פרץ פנימה." "מה? הכיצד זה יתכן?" זעק גרמור ורץ החוצה. בחוץ ישבו שלושה קשתים רכובים על גריפונים מעופפים והמטירו חצים לטווח רחוק. בחומה המזרחית נפער חור שנראה כאילו הומס בקיר, הצריחים העליונים ספגו מטר של כדורי אש מתפוצצים ומספר לוחמים של הדוכס קיפצו להם בקלילות מעל החומות. "קוסמים" מלמל גרמרר " הקוסמים הארורים הללו".

 

טירות היו תמיד חלק בלתי נפרד מהנופים של משחקי פנטזיה. מקום מנוחתו של הלוחם, מצודתו של הקיסר האכזר או הטירה ההרוסה על ראש ההר. קשה לדמיין עולם פנטזיה ללא טירות. אבל יש בעיה, הטירות המוצגות בכול העולמות הללו נוצרו ע"פ המודל של טירות מימיי הביניים של עולמנו, אבל האם המצב היה כך גם בעולמות שונים? הרי שימוש בקסם  לא חזק במיוחד יכול להרוס כל הגנה מתוכננת היטב, ושלל המפלצות המשוטטות בעולמות הפנטזיה יכולות להחריב כל טירה.

 

למרות זאת טירות לא הולכות להעלם מעולמות הפנטזיה. צריחיה המתנשאים למרחוק של טירת האויב והחומות הגבוהות המפרידות בינך לצבא המתים- החיים שבחוץ הינם אלמנטים קשורים ההולכים יד ביד עם עולמות הפנטזיה.

להלן מספר רעיונות להתמודד עם קסם ופנטזיה. החל מרעיונות של מיגון כללי ועד לבניית טירות משונות בהחלט.

 

בניה נגד קוסמים

אם קסמי אדמה היו הבעיה היחידה של מתכנני הטירות הם היו יכולים לישון בשקט, קסמי האדמה בד"כ חזקים יותר ולפי חוקי מו"ד שיכים לרמות חמש ומעלה של קסם, מה שמרחיק אותם מידיהם של רוב הקוסמים המצויים. אבל העניין אינו כך, ממבט חטוף ברשימת הקסמים ניתו לראות שגם קוסם ברמה לא גבוהה יכול לגרום נזק רב לטירה. קסמים

כגוןobsecuring mist, fog cloud,  מסווים את הצבא המתקרב, שימוש

ב-detect secret doors, jump, spider climb  מאפשר גישה קלה לאנשי הצבא. אף אחד מהקסמים הללו אינו מעל רמה שתיים של קסם, כלומר נגישות לקוסמים ופייטנים מרמה ארבע. כיצד ניתן להתמודד עם כל הקסם הזה?

 

קריפטונייט

כן, ממש כמו שלסופרמן יש חומר שמחליש אותו, ישנם עולמות משחק בהם קיים חומר אנטי- קסם שלא מושפע מכוחות הקסם. אבל הכנסת חומר שכזה לעולם שלכם יוצרת השפעות מרחיקות לכת. לדוגמא, במערכה שהרצתי, סוג של קריסטל העונה לשם "אבן בריול" היה חסין לכל השפעות הקסם. שילובו בסגסוגות יצר מתכת חסינה לקסם ברמות שונות (תלוי בכמות הבריול ובטוהרה) ואילו שילובו באבני בניין יצר מיבנים עמידים יותר לקסם. אבל שילוב כל הגורמים הללו יצר מצב בוא קסם מאבד מכוחו ושיריון לוחות מועשר בבריול הופך כול לוחם בינוני לאימת הקוסמים עלי אדמות. הגבלת כמויות החומר חשובה מאוד שכן עודף הופכות אותו למסוכן ואת הקוסמים לחלשים יותר ואילו חוסר הופכת אותו לחסר שימוש.

 

עורות רטובים ופלטות ברזל

עורות בע"ח שהושרו במים וחוברו על דלתות עץ או על פתחי ירי ישמשו כהגנה נוספת כנגד קסמי אש חלשים דוגמת burning hands  או fireballs נמוכים. הם יכולים למנוע את התלקחות העץ אלא אם החומר המגן נחשל בהצלה כנגד אש, הרטיבות הרבה מעניקה בונוס להגנה מאש (משהו בין +2 ל+6 לפי טיב העור ורמת הרטיבות). העורות נמצאים כל הזמן בחביות ומושרים במים, ומוצאים החוצה ומחוברים למקומות המיועדים בשעות סכנה. צעד נוסף הוא בניית דלתות עץ כפולות עם שיכבה של עורות בתוכם ואפשרות גישה בצורת חריץ קטן מהצד הפנימי המאפשר הרטבה תמידית.

ניתן לקחת את הרעיון צעד אחד קדימה ולצפות אזורים רגישים בלוחות ברזל, דבר ההופך אותם חסינים מאוד לאש, אבל ההשקעה הכספית עלולה להיות יותר מדי לבעל הטירה המצוי.

 

סוגרים לחרכי ירי

המתקן הפשוט הזה מאפשר סגירה מהירה של חרך הירי ומגן מפני קסמי ההתקפה האזורים של קוסם, דוגמאת fireball, stinking cloud, lightning bolt ואחרים. ניתן למגן את הסוגר ע"י עורות רטובים, מתכת או אפילו אותו חומר חסין קסם.

 

חלוקה פנימית

אפילו סוגרים לחרכי ירי לא חסינים לגמרי וכדור אש אחד בתוך מגדל יכול להוות אסון למגנים. דרך פשוטה להגן מפני מתקפות אזוריות שכאלה היא לבנות מחיצות המחלקות כל חלל למספר חללים קטנים יותר שבעזרת דלתות ניתן לאטום אזור מסוים , בדומה לנהוג בצוללות בימנו. ניתן להגדיל לעשות ולהפוך אזורים מסוימים לאטומים לגמרי, דלת ברזל היורדת מלמעלה לתוך חריץ בקרקע מהווה חייץ קשה למעבר האויב והופכת אזור מסוים לבלתי נגיש. גמדים נוהגים לבנות מתקן דומה במחילותיהם, בלוק אבן גדול הקשור במנגנון בעל שרשראות ענק לתקרה ומופל לחסום את המעבר לגמרי, כמובן שהמנצח בקרב נשאר עם בעיה רצינית לפתור לאחר מכן.

 

התקפה אוירית

רוב הטירות בימי הביניים נבנו כמארך של מגדלי שמירה וקירות חיצוניים מגינים הפרוסים על פני שטח נרחב, חלק מהטירות לא כלל בכלל מבנה מרכזי ממש. שיטת הבניה הזו מהווה מטרה קלה מאוד ליצורים מעופפים וקוסמים בעלי נגישות ללחשי תעופה. בבניית מגדלים וחומות כל מגדל בעצם נתון לעצמו. כאשר לדוגמא מספר הרפיות ינחתו על הגג אין מקום מרכזי לברוח אליו או הגנה מספקת, המגינים צריכים לסמוך על עצמם בלבד. פתרון אחד הוא בניית ראשי מגדל סגורים. הרעיון אולי נראה ראדיקלי אבל מהווה הגנה נהדרת מהתקפות אויר, במקום ראש מגדל שטוח ניתן לבנות כיפה בעלת חלונות ירי לקשתים או פתחי ירי לבליסטראות. כל אלה ניתנים לסגירה מהירה ע"י סוגרים במקרה של פלישה מהאויר.

 

פתרון לבעיית המרכזיות הינו בניה על שטח קטן יותר וריכוז הכוחות. במקום בניה על שטח נרחב, נבנה מצודה מרכזית אחת מחוברת למספר קטן של תתי מגדלים בעזרת מערכת של ביצורים וקירות חזקים שעליהם גם מוצבים שומרים, שאותם ניתן בקלות לחסום בעזרת מערכת של דלתות חסינות ובלוקים נופלים. בעת התקפה בכיונים רבים הימצאותו של מקום פיקוד מרכזי שיכול להפנות כוחות למקום דרוש יכולה להוות את המהפך בקרב.

 

שומרים מיוחדים

כלבים היוו חלק מכול מערך של טירה בימי הביניים, אבל הנטיה לנבוח לעיתים על אויבי רפאים מנעה מהם להיות שומרים. דווקא יכולת זו הופכת אותם ליקרים מפז עבור טירות במערכה קסומה. שומר רגיל אולי לא יראה מסתנן תחת מעטה של invisibility  אבל כלב יכול לחוש בו בעזרת חושיו המחודדים. ניתן לקחת את הרעיון צעד אחד קדימה ולהשתמש ביצור קסום המסוגל לראות בלתי נראים, פיקסים, ספריטים, לפרקונים ודומיהם. המסוגלים לראות יצורים כאלה יכולים להיות חלק ממערך ההגנה של הטירה.

 

קסם נגד קסם

הרבה מתכנני טירות נוטים לשכוח זאת אבל ההגנה הטובה ביותר כנגד קסם היא שימוש בקסם עצמו.

 

מגילות

הבעיה העיקרית בשימוש בקוסמים וכוהנים במהלך הקרב היא שכמות הקסמים שלהם מוגבלת. בעל טירה היכול להרשות לעצמו לאגור מלאי של מגילות קסם עוזר לקוסמיו להתכונן לשעת משבר. בזמן שלום יכולים הקוסמים לעסוק בהכנת מגילות לשעת צורך, הרי בעיית מקום אכסון לא קיימת בטירה. הנ"ל נכון גם לגבי שיקויים או ככל חפצי קסם אחרים. מצודות עתיקות יכולות להכיל במרתפיהם מצבורי אוצרות כאלו של ממש.

 

מעברי ביטול קסם

יצירת מעברי ביטול קסם מהווה מהפכה בעולם הבניה הפנטזי. שילוב של הקסמים dispel,

magic  ו permanency יוצרים מעבר המבטל קסם. הטלת השילוב הזה על מעברים, דלתות ופתחים בטירה מהווה הגנה כנגד מסתננים בלתי ניראים, הכנסת כלי נשק קסומים לאזורים אסורים וכו'. ניתן להשאיר מעבר מסוים לא מוגן כך ולאפשר לשליט מעבר עם חפצי הקסם שלו לאזור מסוים. שילוב של הקסם protection from evil יחד עם permanency מגן מפני יצורים מזומנים. שטחים שלמים בטירה יכולים להעשות חסינים בצורה כזו.

 

מעברים מוגנים

קסם הכוהן glyph of warding  מהווה יתרון גדול בבניית טירה ומי שידו משגת ישתמש בקסם זה. אבל שימוש בקסם נכון יכול להוות בעיה, אין טעם להטיל לחש מגן במקום רב שימושי. טוב יותר להשתמש בו בבניית רצף מעברים המגנים על אזורים חשובים כגון מרתף האוצרות או דרכי מילוט מהטירה.

 

על- מתים

בעולם קסום גם מקומם של המתים החיים לא נשכח מבוני האחוזות. במידה וישנה נגישות לקסמי מוות כגון animate dead או create undead השימוש בהם יכול להועיל להגנה על הטירה. בניית בית קברות בסמוך לחומות המצודה מהווה מאגר גדול של "חומרי גלם". אבל השימוש בעל- מתים מסוכן, במידה ודעת הקהל לא תומכת בקסמים מסוג זה יכול בעל הטירה למצוא עצמו נרדף בידי העם, או במידה וצבא היריב מחזיק גם הוא במספר יוצרי על-מתים יכול בית הקברות להוות מחסן חומרי גלם גם לאויב.

 

לסיכום, הטירה הטיפוסית של ימי הביניים לא תחזיק מעמד זמן רב בעולם פנטזיה בו מצוי קסם. יתכן וגם התוספות המוצעות כאן לא יספיקו להגנה על המצודות ומראה הטירה הנפוץ ישתנה. טירות הבנויות בתוך ההרים (בניגוד לעל ההרים), טירות שהן למעשה אוסף מחילות, טירות מעופפות ועוד מיטב הטירות כיד הדימיון האהובה עליכם יכולים לשמש אתכם בעת בניית המערכה. חשוב לבדוק כיצד משתלבת הטירה בעולם המערכה והאם היא נובעת מהעולם עצמו ולא מרעיון התפיסה הטיפוסי של טירות.