And D20 for all

מאת: ערן בן-סער

 

מהפכת D20 איננה רק מושג, היא מציאות. לחלק מאיתנו היא מציאות כואבת, לחלק מציאות משמחת ולחלק סתם עוד פיסת מציאות בתוך המלל הבילתי פוסק בקהילה הממלמלת שלנו. בין אם רצינו או לא בשנה האחרונה התבשרנו על יותר משחקי D20 חדשים מאשר מבצעים של חברות סלולאריות. השטח שייך לקוביה הגדולה.

 

אם אתם תוהים כיצד אני אומר זאת כל כך בנחרצות, ובכן זה עניין של חשבון פשוט. אחרי הכל כמעט כל חברה שאני מסוגל לחשוב עליה מוציאה משחק ל- 20D או מוצרי תמיכה לשיטה, מעבר לקו המוצרים הרגיל שלה. בקטע של לרכוב על ההצלחה הכספית הגדולה. אם לא היתה הצלחה כלכלית למוצרי 20D לא היו כל כך הרבה חברות קופצות על העגלה. זאת ועוד, אם כל חברה מוציאה משחק 20D בנוסף לשיטה הרגילה שלה, הרי שבקרוב יהיה משחק 20D על כל משחק אחר, בהנחה שההצלחה תמשך והמשחקים החדשים הללו ימכרו.

 

אגב, על מנת להבטיח מכירות של מוצרי 20D רוב החברות עושות דבר חכם מאד, הן מוציאות את המשחק המצליח שלהן ל- 20D. Chaosium מתכננת את Call of Cthulhu ל-20D, Holisitic הודיעו שהם מוציאים את Fading Suns ל- 20D, PEG מוצאים את Dead Lands ל- 20D, AEG מוצאים את Legend of the five Rings ל- 20D והרשימה ממשיכה וממשיכה. למיטב ספירתי יש כיום לא פחות מחמישים ושש חברות שונות המוציאות מוצרי D20 לאור. אומנם חלק גדול מהן הוא חברות קטנות ולא מוכרות, אבל מצד שני שמות כמו Chaosium, White Wolf ו-AEG גם נמצאות ברשימה. אם זה לא מהפכה אני לא יודע מה כן.

 

האם זה בכלל משנה משהו? אחרי הכל מאז ומעולם היו שיטות משחק שונות וחברות שונות, מה זה משנה אם כל השיטות דומות ועל כולן מודפס לוגו של 20D? למי איכפת אם המשחק LOTFR הוא בשיטה עצמאית או בשיטת 20D? בשורה התחתונה, אחרי הכל, שחקני הפרי פורם ישחקו ללא שיטה ממילא, מה איכפת להם מהנתונים המפורסמים אם הם לוקחים אליהם רק את המידע הספרותי / מערכתי. ושחקני שיטה ממילא משנים את הכל כך שיתאים לצרכים שלהם, לא יהיה להם כבר יותר קל להתרגל לשיטה אחת בכל מוצר חדש שהם קונים?

 

בגדול, לדעתי האישית (כמו כל הטור האישי משהו הזה), זה משנה מאד. ניקח פיסת היסטוריה: שיטות אוניברסאליות. שיטות אוניברסאליות ניסו לעשות, בצורה אחרת, את מה ש- 20D עושה עכשיו, לספק שיטה אחת לכל המשחקים השונים כך שלא תצטרך ללמוד חוקים חדשים בכל פעם. השיטות המפורסמות ביותר כללו שמות כמו: GURPS (עדין חי ובועט, בקרוב GURPS-D20?), Hero System (המהדורה החמישית מתעכבת כבר ארבע שנים) ומשחקי Palladium (שם חברה שכל מוצריה באותה שיטה). האם מי מהם הצליח בטירוף? לא. לא כי הם לא ניסו, פשוט זה לא תפס, רעיון האוניברסאליות אינו מספיק על מנת להדליק כך את השוק כל עוד הוא עומד בפני עצמו.

 

מצד שני יש את פיוז'ן. שיטה אוניברסאלית עם קוד פתוח וחופשי עוד יותר משל 20D. יש לה כמה וכמה חברות המוציאות לה משחקים לאור (Hero Games, Gold Rush Games, Obsidian Studious ו- R. Talsorian Games) וברשת מופצים המון הרחבות חופשיות בשבילה. ממש 20D בזעיר אנפין, והיא הקדימה את מו"ד 3 בכמה שנים טובות! למרות הכל היא לא עשתה לשוק עשירית ממה שמו"ד 3 עשתה לו. מה זה מלמד אותנו? שגם השילוב של קוד פתוח ואוניברסאליות אינו מספיק על מנת להוות מהפכה בסדר הגודל הנוכחי.

 

אז מה גורם למו"ד 3 להצליח עד כדי כל? נותרו שתי אפשרויות, ובגללן אני טוען למעלה שזה משנה מאד מהו המשחק המשוחק ביותר. האפשרות האחת היא שזה בגלל שמו"ד 3 היא שיטה פשוט מעולה, יש בה את כל מה שכולם מחפשים בשיטה (ובהתאם למכירות מדובר ב-כ-ו-ל-ם) ויותר מכך. האפשרות השניה היא שרק מנגנון המכירות המדהים של WOTC עשה את מו"ד 3 למה שהיא היום ולא שום סיבה אחרת.

 

כמה מכם חושבים שמדובר בסיבה הראשונה? ככה חשבתי, רוב האנשים, כולל שחקני מו"ד שמביטים בשיטה שלהם בעינים פקוחות, מודים שיש בה יותר מדי בעיות. היא עדיין שיטת דרגות כבדה, שיטת הקרב שלה עדיין מאפשרת ללוחם מדרגה שלוש עשרה (בחור מיומן וחסון בן 26) לחסל ללא מאמץ שישים גובלינים חמושים ושיפור הדמות נראה כמו משחק מחשב: רוכשים Feats ומקצועות יוקרה כאילו היה מדובר בתת-מערכה של דיאבלו. יש לה פאקים, שגם אם הינם נסבלים (בניגוד למוד"מ שהיתה פשוט נפל תהומי) ומאפשרים משחק קולח למרות קיומם, קשה לקרוא לשיטה הזו "השיטה הכי טובה שיש" כל עוד הם קיימים בה. בעיקר, אגב, כאשר כמעט כל שיטה רצינית אחרת פותרת את הבעיות האלו באמצעות חוקים פשוטים והגיוניים, בין אם זו פיוז'ן, GURPS או כל משחק אחר.

 

20D, אין מנוס מהמסקנה הזו, שהיתה גם ככה ברורה לרובינו מראש, היא פשוט מכונת מכירות המבוססת על שלושה גורמים: שם מוכר בטירוף (מבוכים ודרקונים), הוצאה לאור מבריקה (קרדיט מלא, הלוואי כל מוצר היה נראה טוב כמו ספר השחקן החדש, גם אם ניתן להתווכח על הטעם) ומומנטום. במצב הנוכחי הבעיה הגדולה היא לא שכולם משחקים באותה השיטה, למי איכפת אם משחקים שונים בנויים בשיטה דומה או שונה, הבעיה היא שיותר ויותר אנשים משחקים בשיטה בינונית שבמקום להתאים אותה למשחקים שונים מתאימים לה משחקים שונים, מה שיוצר חוסר התאמה בין השיטה למשחק (אני תוקף את קתולהו!). אנשים בוחרים באופציה הבינונית, וחברות משחקי התפקידים פשוט עוזרות למומנטום הזה.

 

וזה משנה כי זה מעצבן. בגדול הרעיון של שיטה אחידה (פלוס מינוס) הוא לא רע, באמת לא רע. אלוהים יודע שדי נמאס מכך שכל מי שיש לו רעיון כותב גם את המערכה וגם שיטה תואמת. לא כל דבר צריך שיכתבו לו שיטה, בעיקר משום שמה שקורה הוא שבעוד שהרעיון מדהים השיטה שנתפרה לזה היא די צולעת ולו מחוסר ההשקעה. שיטה אחת פתוחה מאפשרת לך לכתוב את הרעיון הכי מגניב שיש לך ולהשקיע את כולך ברעיון ולא בנסיונות להמציא טכניקות משחק. אבל למה היא היתה חייבת להיות 20D? זה נשמע קטנוני, אני מניח, להתעצבן על הפרט הזה, אבל זה מרגיייייז! אם כבר יש שיטה אחת, פופלארית, עם קוד פתוח – למה אחת כל כך בינונית? למה לא משהו טוב יותר?

 

קחו אוויר. באמת. לא סתם קיטרתי לכם עכשיו לאורך שני עמודי וורד. אני מנסה שתבינו את הלך רוחי כשאני כותב את המשפט הבא:

מגיע לנו!

גוד דאמיט! למה אף פוץ לא חשב על זה קודם? סליחה, פיוז'ן עשו את זה קודם, אבל אף אחד לא רכב על הרעיון. למה ברגע שהשם "מבוכים ודרקונים" מוזכר התעשיה עושה במכנסיים (חוץ מ"הסברו")? למה חברת וויט וולף, למשל, לא יכלה להוציא קוד פתוח משלה המבוסס על שיטת עולם האפלה? אם הם היו עושים את זה מספיק מוקדם אני מוכן להמר שהיו מספיק חברות שהיו מוציאים את המשחק שלהם בשיטה הזו – אחרי הכל הקהל של וויט וולף אינו בטל בשישים.

 

אני מסיר את הכובע מראשי ואוכל אותו עם מלח, WOTC הם ללא ספק החברה עם הכי הרבה קוהונס בשוק, אחרי הכל הם מכרו כל ספר משלושת ספרי הבסיס בעשרים דולר בלבד, הם בקושי הרוויחו על זה, לדעתי. ספרי ההרחבות הדקים שלהם (כריכה רקה, 96 עמוד) עולים 20 דולר! אם המשחק לא היה מצליח כמו שהוא הצליח היינו באמת חיים בעיקן שאחרי מבוכים ודרקונים. איך שלא נסתכל על זה – הראו לנו מה גורר הצלחה בשוק היום, לא איכות המוצר, לא הפרסים שהוא זוכה בהם ולא התדמית שיש לו בשוק. מה שמוכר מוצר זה מחיר נמוך, דפי כרומו צבעוניים, שיווק אגרסיבי וכמובן שם שהפך למותג בית.

 

אני אסכם בדבר אחד, שאבי אמר לפני כמה זמן, שבגדול יש בזה דבר טוב אחד (אפילו מאד): אם העובדה שקתולהו היא ב-20D תגרום לשחקני מו"ד שעשרים שנה לא זזו מהפנטזיה שלהם לנסות מעט אימה לאבקראפית אז אנחנו רק מרוויחים. משם הדרך להניח את החרב, להיפטר מגוויות האורקים ולהתחיל לנסות דברים מוזרים באמת היא קצרה הרבה יותר.