להחיות אימפריה- מילות סיכום

מאת: אמיר איתן

 

יש הרבה דברים שסקרתי בסדרת הכתבות. דברים שנראו לי אקוטיים כדי להעביר משחק היסטורי בצורה ריאליסטית כמה שיותר. ה"חסרון" במשחק היסטורי הוא שיש סיכוי שהשחקנים שלך ידעו יותר ממך ויתקנו אותך וסיטואציות מהסוג הזה, שעלולות להתעורר, הן מביכות וגורעות מהאמינות של המנחה והקמפיין שלו.

 

על מנת למנוע את הסיטואציות האלה אני הייתי ממליץ לפתוח קלסר מערכה שבו המנחה יאגוד את כל האינפורמציה שהוא אסף. האינפורמציה תכיל דברים סופר חשובים לאמינות כמו התאריך , השליט, שמות המדינות, סוג המשטר, מערכת הכוחות הבינלאומית וכו' ותכיל גם דברים פחות חשובים ברמת האמינות אבל חשובים הרבה יותר ברמת ה"כניסה למערכה" ואלו נוגעים לחוקים שבעיר, הלבוש, האוכל, חיי היומיום, הדיבור, הכתב, שערי החליפין, היבוא והיצוא, סוגי החיות, פירמידת המעמדות , חיי הכפר והחיים בדרכים, טקסים, ימי חג ועוד.

 

כמובן שאין צורך לרדת לרמת המפורטת ביותר של פרטים בנוגע לכל עיר ומדינה שנמצאות במערכה אבל חשוב לזכור שכל פרט נוסף קטן שאתם (המנחים) מכניסים למערכה מגביר את האמינות פי כמה.

 

בואו נכניס קצת סדר בדברים:

ראשית, בתור מנחים, עליכם לקבוע באיזו תקופה אתם מעוניינים לשחק ובאיזו ארץ/איזור/אימפריה. סדרת הכתבות שלי התמקדה באימפריה הרומית ונתנה השואות בין האימפריה בתקופת הרפובליקה לבין התקופה שהיא באמת היתה אימפריה קיסרית. אתם לעומת זאת רשאים לחקור בדיוק את אותם דברים אקוטיים שאני חקרתי, בהיבט של תקופה אחרת או מקום אחר.

 

לאחר שבחרתם את האיזור והזמן זה הזמן להציב דמויות ראשיות שיאפילו אווירה אמינה על המערכה. דמויות מרכזיות כמו קיסרים, מלכות, רוזנים, לוחמות ששמן הגיע לכל פינה, שרלטן ידוע, שודד דרכים אדיר- כל אלו דוגמאות של דמויות שלא מן הנמנע שתושבי העיירה ידברו עליהם בחיי היומיום בדיוק כמו שאנחנו מוצאים עצמינו מדברים על אריאל שרון מדי יום (כמעט). ברגע שתציבו מספר דמויות ראשיות ותתאמו את האירועים המדוברים שבהם הן לקחו חלק האמינות של המערכה תעלה פלאים. כל מערכה שבה ישנו פן אקטואלי חזק מאד שמנתק את האקטואליה של השחקנים היא מערכה בעלת אווירה טובה מאד.

 

אחרי שהצבנו דמויות ראשיות חשוב לסרטט ציר זמן ולהציב בו אירועים מרכזיים שקרו בתקופה המשוחקת באיזור המשוחק ולפי אירועים אלה לפעול. לא הגיוני הרי שאני אגיע לפורום ברומא בעת מלחמת הפונים הראשונה ואף אחד לא ידבר מילה עליה, נכון?! אז רצוי מאד לעשות ציר זמן כדי לטוות קצת היסטוריה אמינה בתור המערכה שלכם.

 

לאחר מכן יורדים לרמה המפורטת יותר, רמת העיר. ברמת העיר המנחה צריך לשים דגש על הארכיטקטורה של המבנים, ממה הם בנויים ומה היתה הצורה המקובלת, איפה בדרך כלל שמו את המקדש, איך בנוי ארמון הקיסר, איפה ממוקם השוק, שער העיר, הדרכים הנכנסות לעיר, הבארות, החומה ועוד ועוד. עדיף לחכות לתכנית בערוץ 8 אך ניתן גם לשבת בספרייה ולשלוף כמה ספרים טובים. הארכיטקוטורה אולי נשמע כפן מגוכך אבל אם פתאום תגיד ששחקן זרק את הבארמן דרך חלון הבאר וניפץ את הזכוכית... פאדיחות.

 

העיר מתוכננת ומוקמת, עכשיו האנשים: רצוי לבדוק אלו גזעים היה ניתן למצוא באיזה אזור בתקופה שאתם משחקים. כושים היה ממש קשה למצוא ברומא כשהיתה בחיתוליה אבל לקראת סופה היו כושים על ימין ועל שמאל... צורת הלבוש של האנשים ,עוד פן מכריע, הלבוש של  העניים והעשירים, קישוטים וסימוניים מיוחדים, לבוש הילדים ועוד ועוד.

 

לבסוף אני אזכיר 3 מישורים חשובים שעליהם צריך לשים דגש ואלו הם השפה והדיבור, החוקים והמנהגים.

 

המנהגים כוללים את טקסי החתונה, הילודה, היציאה למלחמה, חגי האלים, ההלויות, נתינת אות גבורה, הקמת בית ועוד שלל טקסים. מספיק שהדמויות יתקלו פעם אחת בתהלוכת החתונה אל בית הכלה כדי שהשחקנים ירגישו את המערכה זורמת בעורקיהם.

 

החוקים- אולי הפן המדכא ביותר אבל מועיל בהחלט. רבים המנחים שמוצאים לנכון לאסור את הדמויות על כל התעטשות שעשו ומגבים את ההחלטה באיזו משטרה פיקטיבית ובית משפט מאולתר. עדיף שיהיו לכם תימוכין במציאות של אותה תקופה או שהמערכה והמשחק כולו עלולים להיהרס. אם שחקן שמע בערוץ שמונה שהיה איזה פושע אכזרי שרצח מישהו ברומא ולכן כרתו לו את הידיים ושרפו אותה בחיים אז הוא יצפה לאותה התייחסות אם הוא רצח מישהו בבאר כי הוא נתקל בו בטעות (ולא מכה על היד והכנסה לתא כלא שממנו כולנו יודעים שהוא ישתחרר).

 

 

השפה והדיבור- השפה והדיבור הוא השינוי הדרסטי בין מקום למקום (חוץ ממעבר לאנטרטיקה , אולי). עוד לפני ששמים לב שהאנשים קצת יותר בהירים, קצת יותר נמוכים, הבניינים קצת יותר גבוהים, קצת יותר חם ויש יותר לחות, שמים לב שהשלטים הם בשפה שונה והאנשים מדברים מצחיק.

ישנם כמה מקרים בהם היבט השפה עשוי לחדד את האווירה המשחקית. אם הדמויות מקבלות פתק עדיף שהמנחה ייתן להם פתק בו הוא קשקש משהו בסינית עתיקה (ויתרגם להם את זה אם הם אמורים לדעת סינית) וברגע שהם עוברים איזור אבל נשארים באותו תחום שפה אז הדמויות עלולות שלא להבין את הדיבור של החנווני מכיוון שהמבטא שלו סופר כבד.

בכל מקרה עדיף לדעתי לפתוח אנציקלופדיה או מילון (לא כל מילון יעזור פה) וללמוד כמה מילים בסיסיות כמו מים, רוח, אוכל ועוד ולהשתמש בהם במהלך הקמפיין- עד שלא תנסו לא תדעו כמה הדבר עוזר לבנות מערכה טובה.

 

זהו בגדול, אלו הדרכים המרכזיות והחשובות שלדעתי צריך ללכת בהן על מנת להחיות את הקמפיין ההיסטורי שלכם. כמובן שאפשר להתעמק בעוד שלל אספקטים שונים של האיזור והתקופה בהם אתם משחקים אבל עדיין חשוב לשים דגש על הדברים שציינתי למעלה ובכתבות הקודמות.

 

 

אמיר