Psionics Handbook

מאת: ערן בן-סער

 

מי ששומע אותי מדבר על המהדורה השלישית יודע שאני, בגדול, גם מבסוט וגם מאוכזב ממנה. מצד אחד מדובר בשיפור עצום לעומת המהדורות הקודמות, בעיקר בכל הנוגע לניהול דמות, ומצד שני יש דברים שפשוט אי אפשר להבין איך לא חשבו לשפר קצת יותר, בעיקר שיטת הקרב. הדואליות המוזרה הזו מלווה אותי גם ככל שאני קורא יותר ויותר מוצרי מהדורה שלישית, דברים טובים לצד דברים פחות טובים, נקודות לזכות לצד נקודות לרעה. התחושה הזו ליוותה אותי גם כשקראתי את ספר ה-Psionics של המהדורה הזו.

 

אחד ההבדלים הבולטים ביותר לטובה הוא הגישה לספר. כבר אמרו לפני שהשם הוא חמישים אחוז מהמסר, בעוד שבמהדורה השניה הספר נקרא The Complete Psionic ומשמו ברור היה שהוא מכוון לספר על מקצוע חדש, הרי ששמו החדש של הספר Psionics Handbook אומר בפשטות: אני ספר על כוחות פסי, לא על מקצועות ולא על גזעים, על תוספת של אפשרויות חדשות למערכת הפנזטיה שלכם. מהנקודה הזו יצאתי למסעי ברחבי הספר עם תחושת בטן טובה.

 

הספר, לפחות ברמה הזו של לעסוק בתחום ולא במקצועות, לא איכזב אותי (למרות שהוא היה קרוב כשהבנתי שלאחר ההקדמה הפרק הראשון עוסק במקצועות של בעלי כוחות פסי, אבל זה רק הסדר הרגיל של מו"ד). הפרק החשוב של הספר בן 160 העמודים הזה הוא הפרק הרביעי שכותרתו  Psionics ועיסוקו בכל הנושא של כוחות הפסי. הפרק מסביר את כל מה שצריך לדעת על כוחות אלו במערכה מבוססת מו"ד 3. הנושאים הבסיסיים כוללים כיצד מפעילים כוחות פסי, מהם בכלל כוחות פסי, מהם כוחות הפסי השונים ואיך משתמשים בהם וכדומה. הפרק ממשיך ועוסק בתחומים (Disciplines) השונים של כוחות הפסי: Clairsentience, Met creativity, Psycho kinesis, Psycho metabolism, Psychoportation וכמובן Telepathy. לא הכי מקורי בעולם, אבל היי – זה מה שדרוש, לא רשימה של שמות חדשים ומגניבים סתם למען הקוליות.

 

החלק האחרון של הפרק הרביעי עוסק ברעיון של קרב פסי. לכל בעל כוחות יש גישה לחמש התקפות פסי וחמש הגנות פסי שאינן קשורות לתחומים הרגילים. התקפות והגנות אלו תוקפות תכונות של היריב או מגינות כנגד התקפות על תכונות אלו. זה מוסיף טעם למשחק, אני מניח, כאשר שתי דמויות בעלות כוחות פסי עורכות קרב מוחי מרתק שכזה. הבעיה היחידה שלי עם הנושא הוא שהוא אינו מפותח מספיק ודי צפוי מראש. כמו כן משום מה התקפות על החוכמה או הכריזמה הרבה יותר "יקרות" מהתקפות על תבונה או זריזות ואף עושות יותר "נזק". למה? האם לא ניתן היה לתכנן פה מערכת חכמה יותר של קרב פסי שבה לשחקן יש מעט יותר שליטה על מה שדמותו עושה? שוב ההרגשה המוזרה של דברים שנבנו עם שכל ותכנון נכון לצד דברים שנראה כאילו נדחפו פנימה, כדי "שיהיה", ללא תכנון הולם או מחשבה על חופש המשחק.

 

אם נחזור לשאר הספר, הפרק הראשון מציג לנו את המקצועות החדשים של השיטה: ה-Psion וכן ה- Psychic Warrior (לוחם / פסיון). שיטת הכוחות מבוססת על כך שבהתאם לדרגה של הדמות לבעל הכוחות יש מספר מסויים של נקודות ליום וכן מספר כוחות שהיא "גילתה" מדרגות שונות (כרגיל יש 9 דרגות עוצמה לכוחות, כמו שיש 9 דרגות קסם). הפרק השני מתאם את הכישורים שיש בשיטה למקצועות החדשים וכן מוסיף עוד כמה כישורים חדשים (תמיד טוב שיש) המתאימים במיוחד לבעלי כוחות פסי. הפרק השלישי מוסיף יכולות הירואיות (Feats) רבות לשיטה, שוב המתאימות למקצועות של בעלי כוחות פסי.

 

אם יש מחלה למהדורה השלישית זה ה- Feats האלו, שהם כמו כישורים שלא צריך לגלגל על מנת לבדוק אם הם פועלים. הרעיון עצמו לא רע, אפילו לא השימוש בו, אבל כבר מספר הבסיס רוב ה- Feats עוסקים בקרב ובקסם עם דגש על לחסל דברים יותר מהר, יותר חזק ויותר בכיף. ואתם יודעים מה, כל הרחבה של השיטה הזו מוסיפה עוד ועוד Feats שרובם מתעסקים בקרב. כמה קרב כבר צריך בן- אדם? לשיטה חסרים כישורים נורמאליים, לא עוד יכולת המגבירה את הנזק שעושה התקפה מסוג זה על יריב מסוג ההוא. בכל מקרה אם מסננים את היכולות הקרביות בהחלט מקבלים כאן רשימה (קצרה מדי) של יכולות חשובים, שכל בר דעת היה חושב שראוי שיהיו כישורים או כוחות פסי בפני עצמם.

 

הפרק החמישי, הארוך ביותר, מתאר את מגוון הכוחות השונים הקיימים בשיטה. פרק טוב, רחב וחשוב (50 עמודים של כוחות). בהתאם לשיפור הטוב של מו"ד 3 אין כאן רשימה אחידה, יש כוחות שונים ל- Psion ול- Pshychic Warrior, בדיוק כמו שיש קסמים שונים לפאלאדין ולכהן. בכל מקרה יש כאן המון כוחות, מספיק על מנת ליצור מגוון של בעלי כוחות שונים ומשונים שלא ירגישו אותו הדבר לשחקן המשחק אותם (מבחינת הכוחות, כמובן).

 

בעוד שחמשת הפרקים הראשונים הם מעין ספר לשחקן מצומצם ל-Psionics בלבד, גישה מעולה מבחינת התאמה לקהל היעד ומי שקרא ורגיל לספר השחקן יהיה לו קל להתמצא בספר הזה, שלושת הפרקים האחרונים הם ספר מתומצת למנחה. הפרק השישי מכיל מידע נוסף על דמויות. מוצגים לנו כאן ארבע מקצועות יוקרה (עוד קללה של המהדורה הזו, למה הם לא יכלו להיות חבילות של כישורים לעולם לא אדע, למה הכל במקצועות?) מעניינים ומידע על יצירת דב"שים בעלי כוחות בדומה למידע המוצג בספר למנחה. הפרק השביעי מכיל חפצים פסיוניים (על בסיס חפצי קסם, כמובן) מוכנים לחלוקה לקבוצה רעבת הנק"נ והעוצמה. טוב, עזבו את הסארקזם, מו"ד 3 הוא משחק של פנטזיה אפית עד מאד, פנזטיה כזו מכילה בד"כ המון כלים עם כוחות כאלו ואחרים, אין סיבה שלא יהיו כלים עם כוחות פסי אם יש כלים עם כוחות קסם. הפרק השמיני והאחרון מכיל, כמובן, מפלצות בעלות כוחות פסי על מנת לשמור על האיזון הנורמאלי בין יכולות דמויות ליכולות מפלצות. התרשמתי לטובה, אגב, היצורים פה הם פשוט מגניבים, למרות שקל לראות שתוכננו בעיקר על מנת להיות קורבנות זמינים לקבוצה.

 

בקיצור ספר טוב למי שמשחק פנטזיה אפית במו"ד 3 ומעוניין להוסיף עוד סוג של בעלי כוחות למערכה שלו (היי, The more the merrier, לא?). הייתי ממליץ בכיף לקנות אותו בכל מקרה, אלמלא המחיר המוגזם שלו – 27 דולר. להזכירכם ספרי החוקים הבסיסיים של השיטה עולים 20 דולר כל אחד, והם ארוכים כפליים. אני בהחלט יכול להבין את הגישה של: "על הבסיס לא נרוויח אלא רק על ההרחבות", אבל יש גבול לכל תעלול, לא היו חייבים להוציא את הספר הזה בכריכה קשה ואני גם לא מבין את גישת "כרומו צבעוני או למות" של WOTC. כך שפסק הדין הוא: אם אתה רוצה כוחות פסי במו"ד 3 כדאי לך, אם זה לא עומד להיות חלק מהשיטה מהמערכה שלך שמור את הכסף לדברים אחרים.