אומנות כתיבת הטיזר

מאת: יובל יבנין

 

טיזר. המילה נכנסה ללקסיקון משחקי התפקידים דרך טורנירי איגור של העמותה לקידום משחקי תפקידים. הטיזר הוא מעיין טעימה, דגימה, המחשה, קטע או כל דבר אחר של המשחק, שניתן לשחקנים המעוניינים לבחור בין המשחקים השונים. לאחר צפיה במספר לא מבוטל של טיזרים, כתיבה של מספר, אני רוצה להציע כמה שיטות טובות לכתיבת טיזר איכותי, דהיינו טיזר שאליו שחקנים ימשכו, דבר שלדעתי יעזור במיוחד עם הטיזרים המהוססים בפורום טמ"י האחרון.

 

כמה דברים שצריך לדעת בזמן כתיבת הטיזר הם:

1.                  נושא כללי להרפתקה.

2.                  סגנון משחק.

3.                  סוג השחקנים שאתה רוצה למשוך.

 

הסבר מהיר לכל אחד מהדברים:

נושא כללי להרפתקה חשוב לדעת, ולרמוז בכיוונו. אם אינך יודע מה אתה הולך להריץ, אין לך טעם לחשוב על טיזר, כיוון שהוא לא יאמר כלום. צריך לפחות רעיון בסיסי.

סגנון משחק רצוי מאוד לדעת את סגנון, גם אם לא שיטת, המשחק שאתה מריץ. אם אתה משחק אימה או קונספירטיבי, מומלץ לתת טיזר שמדבר על המשחק בעקיפין, ולא לחשוף פרטים. לעומת זאת במשחק בו אין חשיבות לסודיות רצוי לתת טיזר שאכן ידבר על המשחק וכך השחקנים יקבלו את רצונם.

סוג השחקנים שאתה רוצה למשוך הטיזר יכול למשוך סוגים שונים של שחקנים. אם תכתוב טיזר באנגלית בלבד, סיכוי גבוה שתקבל שחקנים דוברי אנגלית, שאוהבים אנגלית, או לפחות שולטים בה טוב. אם תכתוב טיזר שעוסק במשחק אלים, תקבל שחקנים שנמשכים לסוג משחק אלים, וכיוצא בזה.

 

עכשיו משאספתם את המידע הבסיסי הנחוץ הגיע הזמן לגשת למלאכת תיכנון הטיזר. חשבו: מה אני רוצה להגיד על המשחק שלי?

דברים אפשריים (ומומלצים):

1.                  סוג הדמויות בלשים, שוטרים, לוחמים ויקינגיים, חיות, כלי בית וכו'

2.                  זירת ההתרחשות ניו יורק, תל אביב, חוף ניצנים, בית מכושף וכו'

3.                  הסיבוך- אפשרי להציג חלק או את כל הסיבוך בהרפתקה כבר בטיזר.

4.                  כמה אתם מגניבים ;)

 

השלב הבא הוא כתיבת הטיזר. הטיזר יש לזכור חייב למשוך גם את העין וגם את הדמיון. טיזר טוב לא ישכח מהר. כדוגמא לטיזר כזה אני יכול לתת את הטיזר שעליו קיבלתי הרבה תגובות:

Cycle of life and death supposedly
goes 'round and 'round yet it stops with me
Glorious hunter of my faith I have sinned
Killers are quiet like the breath of the wind

Filling the shadows with forms of my own
Raised by kindred of Get I was born
Abomination world in disarray
Killers are quiet when they seek the vitae

Reflection beckons a portal shard
Spiritual quest I must stay in guard
Stepping sideways betweens worlds I shift
Killers are quiet when they are born with the gift

Beautiful Anguish cast out by my race
Now one that's Ageless I save my own face
I write my own laws with Death I break bread
Killers are quiet when they come from my head

Killers Are Quiet
Slipknot
Mate. Feed. Kill. Repeat.

 

הטיזר מעט ארוך, ולא ממש שלי, אלא שיר, אבל הרבה אנשים מצאו בו פרטים שאני לא חושב שהיו אמורים להימצא כאשר השיר נכתב. לדוגמא השימוש במילה קינדרד (kindred) עורר מחשבות על וומפייר. גם vitae עורר מחשבות כאלו. אנשים רבים פנו אלי באיגור להגיד שהיו רוצים לשחק בהרפתקה.

 

דוגמא נוספת לטיזר שלא נשכח מהר, למרות שאני לא הייתי שם לראות אותו, הוא הטיזר של יעקב פישברג שאותו מזכיר דותן דימט בתולדות איגור:

"חדר 10 על 10. אורק. אוצר. זה לא המשחק הזה."

הטיזר הנ"ל קצר ותמציתי. הוא אינו נותן פרטים על המשחק, אולי כיוון שלא היו, אבל בסך הכל הוא אומר כמעט כל מה שצריך, שמסתכם ב-"זה לא מוד"ם קלאסי".

 

בנוסף, חשוב לזכור בזמן כתיבת הטיזר את כל הפרטים שאתם רוצים להכניס. כמו שהדגמתי קודם, הטיזר שאני כתבתי משך את סוג השחקנים שרציתי, אלו שנתנו פירושים לשיר, אלו שטרחו לקרוא שיר באנגלית, אלו שנמשכו לסגנון, מטאל, די כבד.

 

לאחר כתיבת הטיזר, מגיע שלב עריכת הטיזר. לא תמיד שלב קל, כיוון שאף פעם לא קל לערוך משהו שכתבת. בשלב עריכת הטיזר עליך לחשוב האם הוא מבטא כל מה שרצית? אם לא, צריך להוסיף. לאחר מכן עליך לראות האם הטיזר לא ארוך מדי, דבר שיכול להרתיע שחקנים. אני יודע שכאשר רציתי להרשם לאיגור 8 (האופל), היו שני טיזרים ממש ממש ממש ארוכים, ודילגתי עליהם. פשוט לא היה לי כוח לשבת ולקרוא כל כך הרבה. גם הטיזר שאני נתתי עשוי להיות ארוך מדי, שוב תלוי את מי אתה רוצה במשחק שלך. אולי אפשר להוריד קצת מפה ומשם.

 

אחרי שסיימת עם "גוף" הטיזר, ישנן כל ה"שטויות" שמסביב. גיל השחקנים שאתה רוצה, סגנון המשחק שאתה משחק, אורך ההרפתקה, והערות.

 

הערות הן חלק חשוב מאוד, כיוון שהן יכולות לשנות את כל הגישה של השחקן שבוחר את המשחק. למשל משחק בעל שני מנחים ימשוך סוג קהל שונה, שרוצה להתנסות בסוג משחק כזה, או שכבר ניסה ואוהב אותו (תנסו, זה שווה ;).

כמו כן אפשר להוסיף בהערות דברים כגון מטרת המשחק, שיסבירו יותר מאשר הטיזר שמטרתו למשוך למשחק.

כמו כן דברים נוספים להכניס בהערות יכולים להיות:

                      לדבר עם המנחה לפני הכנס.

                      לקרוא חומר מסויים לפני המשחק.

                      ידע בתחום מסויים.

                      המשחק ישתמש באביזרים \ מוזיקה.

 

 

כמו כן מומלץ לתת דרך כלשהי ליצור איתכם קשר, כגון איי סי קיו, אי מייל או טלפון. כך שחקנים שלא הבטוחים האם הם רוצים לשחק יוכלו לברר את הפרטים שמטרידים אותם.

 

בסך הכל אני יכול להגיד, לכו עם ההרגשה שלכם, תפתחו את הסגנון שלכם לטיזרים. אם אתם לא בטוחים, תתייעצו עם אנשים, אולי מארגני הכנס, או סתם אנשים "מנוסים" שאתם מדברים איתם. עוד הערה חשובה היא, אם מישהו לאחר המשחק אומר שהטיזר וההרפתקה לא היו ממש קשורים, תסבירו לו שלא חייב להיות קשר ממשי, בסך הכל טיזר הוא משהו שמושך שחקנים למשחק, לא תקציר שלו.