תרבות

מאת: איתי רוזן

 

 סיפורים על ממלכות רחוקות, עמים פנטזיים ומוזרויות שונות היו תמיד חלק בלתי נפרד מתרבות הפנטזיה. האלפים של טולקין, הפרמן על אראקיס או האימפריה הקלינגונית, כולם דוגמאות טובות לתרבויות שונות ומוזרות. השפעתן של התרבויות המוזרות והשונות חזקה יותר אם לכל תרבות מספר סממנים מיוחדים הנחרטים בראשו של המתבונן. תשאלו כל חובב מסע בין כוכבים מיהם הסוחרים הטובים ביותר ביקום, הוא מייד יגיד "פאראנגים".

אבל איך יוצרים תרבות שכזו למערכה שלכם? איך משאירים רושם חזק על השחקנים תוך כדי שמירה על מספר תנאים סטנדרטיים שלא יהפכו כל שבט ברברי לאחיו האבודים של קונן?

 

ההתחלה

הצעד הראשון הוא התבוננות בחומר הקיים אצלכם בבית. לרובנו יש יותר מסתם ספר חוקים אחד וניתן לדלות שלל רעיונות רב מספרים שונים. Oriental adventures (הן בגירסתו הראשונה והן בשניה) מהווה מקור טוב למידה על תרבות פסודו- אוריינטלית. עולם שמש שחורה מכיל ים של מידע על המוזר והיוצא דופן. ספרים של משחקים אחרים יכולים גם לעזור בגירוי הדמיון, LOTFR הוא מידע מצוין על עולם אוריינטלי, ארס מג'יקה מכיל המון מידע על ימי הביניים המוקדמים וכן על מערכה המתרכזת סביב קוסמים.

הרעיון העיקרי מאחורי כתבה זו הוא הפרטים. נניח שתאור האורקים בעולמך הוא כנוודים וציידים ברחבי העולם, הוספת פרטים קטנים תוסיף נפח לדמותם.

האם הם רוכבי סוסים מיומנם כמו המונגולים? או שמה הוא נודדים ברגל, מושכים אחריהם קרוונים גדולים הנהוגים ע"י שוורים? האם הם ציידי אדם בנוסף לחיות או שמה מסחר מעיר לעיר הוא תוספת עיקרית לחייהם?

חשוב לזכור שהוספת פרטים מטרתה להעשיר את עולם המשחק ולא לגרום לו להפוך לסקירה אנתרופולוגית של שלל התרבויות החיות בו.

 

שפה

מכיון שרוב משחק התפקידים הוא מילולי, הצגת שפה שונה הינה אחת הדרכים החזקות יותר להצגת הבדלים בין תרבויות שונות. ע"י השמטה או שינוי של מספר מילים במשפט, ביטויים שונים או סדר המשפט ניתן לתת דגש על ההבדלים בין השפות (כולם זוכרים את צורת הדיבור של יודה, שהפך את סדר המילים במשפטים). מילים שמומלץ לתרגם לשפת האם של הדובר כוללות שלום, להתראות, כן, לא. פקודות שונות ("הקשב" , "שקט" , "הסתער"), תנאי חיבה (אהוב, חבר), והאהוב עלי ביותר, קללות. אורק שבוי ע"י הדמויות

יראה פחות מרשים אם יקרא לאחד הדמויות "דביל" מאשר אם ישתמש בשפתו שלו, בעיקר אם הדמות איננה דוברת אורקית. לפי הערכתי לאורקים יהיה מגוון רחב של קללות ועלבונות.

מבטא גם עובד מצוין על השחקנים, אם יש לך את היכולת הוסף מבטא לדמויות השונות. הברברים הצפוניים יכולים להשמע כמו סקוטים, דמויי אדם ידברו עם מבטא בגלל הבדלי מבנה. רוב היצורים בעלי ניבים יתקשו להגות אותיות שפתיות (פ', ו') ויחליפו אותם בעיצורים פתוחים (א', ח').

בדיוק כמו שיש הבדלי שפה קטנה וסלנג בין האנגלית של האנגלים, האמריקאים והאוסטרלים, כך גם הבדלים בשפה המקומית יצוצו עקב מרחקים בין תרבויות. מה גם שהעדרם של הטלויזיה, הרדיו או כל צורת תקשורת זמינה אחרת יעזרו ליצירת ההבדלים, אנשי ההרים ידברו מהר יותר, עם פחות דגש על העיצורים ויותר דגש על סיומות המילה מאשר קרוביהם בשפלה.

 

רכוש

כל תרבות מייצרת לעצמה מוצרי צריכה שונים. רכוש חומרי של אוכלוסיה מקומית הוא דרך מצוינת להדגיש הבדלים תרבותיים. ימאיים ישתמשו בשיני כרישים לחיתוך, אדם מתרבות רנסאנס מתקדמת יכול להחזיק ספר מודפס, ומה יחשבו הגיבורים על ערכת איפור אורקית?

תרבות מיחדת חשיבות לחפצים לפי שלוש קריטריונים: מה שימושיות החפץ, ממה הוא עשוי ומה הסימליות שלו. סכין מטבח פשוט נראה לנו כסתם כלי יום יומי בעוד שלפרא החי בתקופת האבן הוא ממש אוצר, ספר תנ"ך יהיה יקר מפז לכל אדם דתי מאמין אבל בידיו של הפרא הינו סתם חומר בערה. טכנולוגיות שונות והתפתחותם יהוו גם הן גורם חשוב, היפאנים היו מיצרים חרבות מפלדה שקופלה, חושלה וקופלה מחדש אלפי פעמים עד כדי יצירת שכבות מיקרוסקופיות. תרבות שהשיגה רמה כזו של טכנולוגיה תהיה בעלת ערך מסחרי רב ודמויות שהגיעו מרקע שונה ישתאו למראה חרב מיוחדת שכזו.

 

תזונה

אחד האספקטים החשובים ביותר בכל תרבות הוא המזון. כולם יודעים שהפולנים אוכלים גפילטפיש (וכולם צוחקים על זה). המנחה צריך לתאר לדמויות מה הם אוכלים, ואם אפשר אפילו לתת להם לאכול. מעט אוכל יכול לתת מעט טעם חדש למשחק. דוגמא טובה לקוחה ממערכה שהרצתי פעם, השחקנים הגיעו לארצם של הנמידיים, ארץ הררית, קרה רוב הזמן, שתושביה מתאפיינים במאכלי עופות וגידולם של מגוון רחב של תבלינים, רובם חריפים מאוד. כשהגיעו הדמויות למפגש עם ראש הכפר הוגשה להם ארוחה מקומית, אני כמנחה הכנתי את המנה (זה עוזר אם יש לך ידע בבישול) שכללה חזה עוף ברוטב פלפלים מטובל (שום, פלפיל צ'ילי וחלפינו, פלפל ופירי פירי). השחקנים ששמחו כל כך לקבל אוכל בחינם החלו לזלול את המזון, בדיוק כמו הדמויות, ואחרי מספר שניות רצו כולם לחפש את הברז הקרוב, רק אני (המשחק את ראש הכפר) זללתי בהנאה רבה את העוף, אהה כן..יש לי אהבה רבה למזון חריף מאוד. השחקנים לא שכחו את המקרה הרבה זמן ובפעם הבאה שהוזמנו לארוחה בארצם של הנמידיים, סרבו בנימוס.

אוכל מוזר יכול להיות גם בסיס לטקסי אכילה מוזרים, אנשים שפתחו חסינות לרעל מסוים ומשתמשים בו לצרכי בישול, עלולים להעמיד את השחקנים בסכנה. יתרה מזאת השחקנים עצמם עלולים לההפך לחומר לצרכי בישול.

"הנזיד הזה ממש טוב, מה שמו?"

"מטומבו"

"מטומבו, מה יש בו?"
"הה, רק חומרים פשוטים, תפוחי אדמה, גזר, תבלינים ובשר גמדים"...

גם מזון מסוג מעורר תאבון יכול לעזור, הולכים לשחק במערכה בסגנון מזרחי? הזמינו אגרולים ואיטריות, מישורי הצפון הפראיים הם יעדכם? סטייק בקר 500 גרם יעורר כל שחקן. זכרו, קל יותר לתת לבטן להוביל מאשר לראש.

 

מנהגים

לכל תרבות מנהגים וחוקים מקומיים שיראו מוזרים ומגוחכים לזרים, אבל הם בעלי חשיבות רבה למקומיים. מנהגים מקומיים משתנים בחשיבותם לפי מקורם, מנהגים ומגבלות דתיים תמיד יהוו חוק שהפרתו היא בלתי נסלחת (נראה אתכם נוסעים ביום כיפור בבני- ברק) ואי ציות להם עלול לסבך את ההרפתקנים עם החוק, התושבים או כוהנים זועמים. חוקי מקום גם הם מגבלות בל יעברו אבל הם ניתנים לכיפוף קל (מי באמת חוצה רק במעבר חציה?), מגבלות חקיקה נפוצות יותר בקרב אזורים מפותחים ומיושבים מאשר בארצות פרא או אזורים הגובלים במרחבים לא מפותחים, וכך גם רמת הציות להם.

 

הקודים ההתנהגותיים המעניינים יותר הם אלו הנגזרים לאו דווקא מדת או מחוק אלא מהתנהגות המקומיים, מסורות ואופי אנשים. בקרב הברבריים של הצפון האבקות נחשבת כחיזוק הידידות ודמות שתסרב להאבק עם ראש השבט עלולה למצוא את עצמה נרדפת ע"י שבט זועם. בקרב ספנים, שריקה על גבי הסיפון היא הזמנה למזל רע ועלולה להסתיים בשחיה ארוכה מאוד לדמות לא מיודעת על המנהג הזה. קודי התנהגות לא חייבים להיות נוקשים רק באזורים לא מפותחים. בעולם המשחק שלי (וגם בממלכות נשכחות) בקרב הממלכות המפותחות יותר, קיים קוד "קשירת הנשק": כל דמות המסתובבת עם חרב או נשק גדול אחר, קושרת אותו בחוט לבן- אדום שמונע שליפה מהירה של הנשק, דבר המונע מוות מיותר. כל אדם הנכנס לפונדק ללא קשר זה על הנשק עלול למצוא את עצמו מותקף ע"י מספר אנשים הבטוחים כי הוא בא לחפש צרות. כמו כן המיומנים ממש יכולים לקשור את נשקם בקשר שיראה חזק אבל ניתן לפתיחה מהירה תוך כדי שליפתו.

 

מנהגי תרבות מקומית מעניקים גוון נוסף לעולם המשחק ויוצרים הבדלים בין תרבות א' לתרבות ב'. נסו לשחק עם רעיונות שונים ולהעניק חיים לכל אוכלוסיה נפרדת.