תוספות למו"ד

מאת : איתי רוזן

 

ספרי הרחבות חוקים ועולמות היו תמיד תחביב שלי, כל שיטה, עולם משחק, מערכה היו טובים (אם הם היו טובים) כשלעצמם, אבל מה שעשה לי את היום היו ההרחבות. כל ספר בסיסי נותן רק את הקרקע לעשיה, אבל הוצאה יכולה לקום או ליפול לפי התוספות שלה.  ספר הרחבות יכול לקחת בסיס טוב (או אפילו בינוני) ולהפוך אותו למשהו מצוין, מצד שני תוספת יכולה גם להרוס משהו טוב בבסיסו. לכן בציפייה רבה התחלתי לקרוא את שלושת ספרי ההרחבות של מו"ד, sword and fist, defenders of the faith' tome and blood  . מה דעתי על כל אחד? תקראו בהמשך.

 

דרך אגב - אני שונא לתרגם מושגים לעברית, לכן השארתי רבים באנגלית.

 

חלק א: Sword and fist

הספר בכריכה רכה נכתב ע"י ג'יסון קארל ועוסק בלוחמים ונזירים. הספר פותח ישר בנקודה החזקה או החלשה ביותר של מו"ד, תלוי את מי שואלים, feats and skills. רשימה ארוכה של feats החל מלחימה מהירה, מכת מוות, אחיזת קוף, ועד עצירת חצים באוויר מהווה אומנם תוספת יפה אבל מטרתה היא להפוך את הדמות למכונת מוות חזקה יותר. רשימת ה-skills מעניינת יותר, דרכים חדשות להשתמש בskills  ישנים מעניקה מעט עומק לדמויות, bluff יכול לשמש גם לפיתוי דמויות מהמין השני,diplomacy  נותן הכרה של כללי התנהגות בסביבת אנשים רמי דרג. אבל "כל" הקטע משתרע על בדיוק שני עמודים, חבל.

 

פרק שני עוסק בדמויות יוקרה. כאן מתחילה רשימה ארוכה של מה שהיה פעם kits במהדורה השניה של מו"ד. הרעיון שלprestige classes  הוא רעיון נחמד אבל מנוצל יתר על המידה, ה- cavalier,duelist,gladiator ודומיהם הם פשוט לוחמים עם נקודת מבט שונה,devoted defender, drunken master  הם סה"כ תארים המיצגים מיומנות מסוימת ואילו lasher ו-  master of chainהם פשוט לוחמים עם מיומנות גבוהה בכלי נשק מסוים. ישנם מספר נקודות אור כמוghostwalker  לוחם היוצא לנקום במישהו ומצויד בכל הסממנים של קלינט איסטווד בימי המערבונים שלו, knights of the kingdom וה- fist of hexator הם מסדרים מעניינים אבל לא שווים דמות יוקרה במיוחד בשבילם. בנוסף לכל זה כל דמות כתובה בתמצות רב, כאשר הדבר הבולט ביותר הוא הבונוסים לנזק, חיים, שריון וכל דבר הקשור לקרבות, שוב פעם ההטיה הברורה למשחקי קרב.

 

פרק שלוש העונה לשם 'עניינים עולמיים' מתאר את סוגי הלוחמים השונים ותפקידם בעולם. עבדים, חיילים שכירים, מסדרים שונים ושימושם מעולם המערכה נותנים חומר למחשבה למנחים מתחילים, אבל יהיו חסרי שימוש למישהו עם נסיון בהנחיית משחקים.

 

פרק רביעי, 'משחק בתוך משחק' עוסק כולו בחוקים נטו, כמה נזק עושה זה, איך נראית פציעה מזה, איך יכול נזיר להתקיף דרקון וכו'. כותרת אחת תפסה את עיני " איך להרוג כל דבר ולהישאר בחיים" עוסק בדיוק בזה, איך להלחם בכל סוגי היצורים הקיימים, נו באמת!!! לדבר שכזה אין מקום בשום ספר, ניסיון חיים לומדים בדיוק מזה, נסיון חיים.

 

פרק חמש עוסק כולו בציוד, החל מרשתות, שריונות ועד יצורים ומגדלים ומלווה בשירטוטים ודיאגרמות, נחמד אך לא יותר.

 

ציון: שלוש מתוך עשר בסולם סטייק טרטר, לא מועיל בכלל, סתם בזבוז כסף.

 

חלק ב: Defenders of the faith

 הספר בכריכה רכה מאת ריק רדמן וג'ימס ואיט ועוסק בכוהנים ופלדינים.

פרק ראשון עוסק בכל דבר קדוש, כיצד לרפא ולגרש מתים, איך סוגדים לאל פנטזיה ומהו הקוד של הפלדינים? הפרק מביא דוגמאות ודרכים להתמודד עם סוגיות שונות של מחויבויות כלפי האל והקוד. הפרק פונה אח"כ לעסוק בציודו של הקדוש, החל מחיית רכיבה של הפלדין (מה דעתכם על אריה לפלדין האפריקאי או כלב רכיבה גדול לפלדין הקטן?) וכולל גם ציוד קודש כמו מזבח נייד. מוזכרת גם התערבות אלוהית וכוחות עליונים. הפרק עוסק גם במספר feats חדשים כמו ריכוז אנרגיה קדושה, הגנה אלוהית או גירוש מתים מהיר, שוב העיסוק האין סופי בהפיכת הדמות לסופרמן. הפרק מסיים בחפצי קסם קדושים ומספר דוגמאות כיצד ליצרם.

 

פרק שתיים עוסק בכנסייה (שם כללי לכל ארגון דתי, לאו דווקא סוגדי הצלוב למיניהם) ובארגונים דתיים. כיצד בונים מבנה דתי, כיצד מצטרפים לכנסייה ואיך כל נטייה מתממשת בקרב מאמיניה. דוגמאות רבות מלוות את הפרק ונותנות הצצה למנזרים והאמונות השונות של אלי גרייהוק (עולם הפנטזיה הרשמי של מו"ד החדש). אח"כ מביא הפרק מספר דוגמאות לאגודות של פלדינים, מה- justice blade הנוקמים, house of the dead-  אנשי קבורה ביום, ולוחמים באלמתים בלילה (ממש באפי) ועד ארגונים ממש מוזרים דוגמת ה-stargazers הצופים בכוכבים ומחכים להתממשותה של נבואה. כמו כן ישנו דיון בניהול יום-יומי של המנזר, פעילויות, עלויות הוצאות ודת.

פרק שלוש עוסק בדמויות היוקרה. כאן ישנו שיפור על הספר הקודם, האינקוויזיטור החוקר יכול לראות דרך אשליות ושקרים, ה divine oracle-  הנביא חוזה העתיד, צייד המתים שבאופן מפתיע צד אלמתים ומסוגל לשחרר את נפשם המעונה ואבירי הגביע הלוחמים בשדים שונים. מגוון רחב של דמויות שעוסק בקצת יותר מסתם הוספת בונוסים לנזק ומהווה "טעימה" קטנה של דת בעולם הפנטזיה.

 

פרק ארבע הוא רשימה של קסמים חדשים, דברים מעניינים כמו ברכת הקבורה שמונעת תחיית האלמתים או גרימת לינקטרופיות זמנית יכולים להוסיף קצת יותר למערכה מעוד כדור אש או חץ קסם.

 

ציון:שש מתוך עשר בסולם טי- בון. מעניין, עוזר למתחילים ומעניק רעיונות אבל יכול היה להיות יותר.

 

חלק ג: Tome and blood

ספר בכריכה קשה מאת ברוס קורדל וסקיפ וויליאמס העוסק בקוסמים ומכשפים. פרק ראשון מתחיל בבניית מטיל לחשים טוב, הכוונה איננה בהכרח לדמות סופר חזקה, אלה להבדל בין ה-wizards וה- sorcerers. כיצד לצייד כל דמות בהתאמה ומה ההבדל בין ה-feats השונים וכיצד הם מועילים לדמויות המסוימות (לדוגמא: sorcerer מותאם יותר לבחירת feats של יכולת טבעית מאשר כתיבת מגילות ועיון בספרים). אח"כ דן הפרק בבחירת הקסמים המתאימים לסוג הדמות שברצונך לשחק, יהיה זה מטיל כדורי אש אימתני או חוקר קסם מלומד. כמו כן דן הפרק ביתרונותיה וחסרונותיה של כל אסכולת הקסם וההתמחות בה. כל קוסם צריךfamiliar  וכאן ישנו דיון בסוגי היחסים עם החיות השונות ותוספות מעניינות (קשר אמפתי? חלוקת קסמים?) כמו כן אזכורים של חיות שונות ומגוונות כמו נצים קסומים, אימפים, שדונים ואפילו יסודני אויר.

ישנם גם מגוון של ארגונים שונים לקוסמים. ארגון הקסם הנעלה שהוא מכללת הקסם הידועה, ציידי החיות שצדים יצורים קסומים ומסוכנים, bleak academy המכשירה נקרומנסרים, רוצחים ומיני רעים שונים ומגוונים ואיגוד הנודדים שמהווה אוסף קוסמים נוודים ומורי דרך.

 

פרק שתיים דן ב- feats חדשים שעוסקים רובם בחיזוק הקסם, שליחתו למרחוק, עשיית נזק רב וכו'. ישנן תוספות נחמדות כגון השהיית קסם או הטלת קסמים קבוצתיים.

 

פרק שלוש דן (איך לא) בדמויות היוקרה. כאן הרשו לעצמם הכותבים קצת להשתגע והעלו מספר רעיונות מעניינם עד ביזריים. מתלמד העור לובש לעורו את עורו של שד אותו זימן וכך רוכש כוח. מכשף הדם, שמת וחזר לחיים שואב כוח מדמו המאפשר לו להקיז דם מאחרים, להרוס את דמם ואף לעבור מגוף חי אחד למשנהו דרך הדם. מתלמד הדרקון הוא קוסם עם דם דרקונים בעורקיו ההופך עם הזמן ליצור המיתולוגי. pale master הינו נקרומנסר המאמין בהפיכה לאחד ממשרתיו ולצורך כך לובש שריון עצמות, מחליף איברים באברי המתים והולך ונרקב בעודו בחיים. ישנן גם דמויות פשוטות יותר כמו מכשפים להשכיר או קוסמים המתמחים בהעתקות ממקום למקום.

 

פרק ארבע עוסק בכליו של הקוסם, מעבדות ובקבוקים הינם מנת חלקו של כל אשף קסם מתלמד, כמו גם ספרים שונים, אבקות מאירות בחושך, מנשא לחיה. דיון ביצירת חפצי קסם ורשימה של חפצי קסם ומחירים ליצירתם. מספר חפצים חדשים כמו מטה המעניק feats הקשורים בקסם יכולים להיות אוצר שימושי ולא חזק מדי לקוסמים מתחילים. כרגיל יש את מבחר המטות, התכשיטים ודומיהם , וגם, הוראות ליצירת גולמים ומשרתים.

 

פרק חמש עוסק בטריקים שונים עם קסמים (כמו שינוי צבע) ובעיקר בקסמים חדשים כמו הפיכת המכשף לרוח רפאים, נר רפאים שהינו נר הנאחז ע"י יד ללא גוף ומסוגל להאיר יצורים נחבאים ע"י קסם, והענקת יכולות קסם לחיה שעושים את המשחק מגוון יותר. כמובן לא נפקד מקומם של כדורי החשמל, חיצי הרעם וקרני האנרגיות למיניהן גורמי הנזק.

 

ציון : שבע מתוך עשר בסולם פילה מניון, אהבתי, יש רעיונות יפים שיכולים היו להיות מפותחים יותר.

 

שלושת הספרים הללו הם ממשיכי דרכם של ה-complete handbooks למיניהם, כמו קודמיהם הם מעניקים מגוון רחב של רעיונות וחוקים לשיטה, אבל בדיוק כמו קודמיהם הם עוסקים בעיקר בהפיכת הדמות לחזקה יותר. מקומם של רעיונות למשחק הדמות, רקע ואישיות מפנה מקום לטובת בונוסים לחיים, חזיזי ברק ונוקמים קדושים. יש שיפור מה, אבל הדרך עוד ארוכה. אם ממונכם מוגבל ואתם מתלבטים אם שווה לרכוש, לפי דעתי, רק את ספרי הכוהנים או הקוסמים. כמו תמיד, הרעיונות הפרטיים שלכם יהיו מעניינים יותר מכל אחד מהספרים הללו.