ראיון: חברת Chaosium וחברת Steve Jackson Games

מאת: יובל "Etus" סרנה

 

Chaosium. חברת משחקי תפקידים אשר הוציאה לאור את משחק תפקידים הפופולרי והמוכר Call of Cthulhu. החברה הוקמה בשנת 1975 ע"י גרג סטפורד ולאט לאט בנתה מוניטין גבוה ומפואר. החברה זכתה בפרסים רבים על הוצאותיה ומשחקיה. השיטה Call of Cthulhu זכתה מיד לפופולריות עצומה. החברה הוציאה משחקים נוספים כמו Stormbringer, אך קת'ולהו הוא המוביל מכולם.

 

בראיון של 12 שאלות (תודה לערן וזיו שעזרו לי בהכנת חלק מהשאלות), מנהל החברה הנוכחי, צ'ארלי קראנק, מספר פרטים מעניינים על דעתו על שוק משחקי תפקידים, על החברה שלו, ועוד. בלי שטויות נוספות, הנה הראיון:

 

 

אנא הצג את עצמך ואת החברה בה אתה עובד.

אני צ'ארלי קראנק, נשיא חברת Chaosium Inc..Chaosium  היא חברה קטנה, רק 4 אנשים, שמוציאים לאור משחקי תפקידים, הרפתקאות, ספרי קריאה ועוד כבר 25 שנה. אני התחלתי לעבוד בחברה כמתנדב בשנת 1978.

 

האם אתה רואה את עתיד משחקי התפקידים כ- 20D בלבד או האם אתה חושב שנראה משחקים שלא משתמשים ב- 20D בעתיד?

אני לא רואה את העתיד כ- 20D בלבד. זה יהיה משעמם. אני מקווה וצופה שמוציאים לאור אחרים ימשיכו לפתח את שיטות המשחק והעולמות שלהם. Chaosium בהחלט יעשו כך.

 

איך אתה רואה את החברה שלך בעידן ה- 20D ?

הדרך שאני רואה את תופעת ה- 20D היא כשוק שאנחנו, המוציאים לאור, צריכים לפנות אליו. הסכנה היא שאנו לא שולטים במשחק ה- 20D או בשיטה שלו, והזכויות לפרסום השיטה הזו יכולים להעלם. בכל אופן, כל עוד זה אפשרי, למה לא להביא את הנסיון שלנו לקהל השחקנים הזה? אנחנו לא, בשום נסיבות כלשהם, נתעלם מהשוק העיקרי שלנו – השחקנים של המשחקים וההרפתקאות שלנו.

 

האם אתה מצפה להמיר משחקי תפקידים נוספים שהחברה שלך הוציאה ל- 20D ?

לא.

 

מה אתה חושב שגורם לקו המוצרים של Call of Cthulhu לכל-כך מצליח?

תשומת לב לפרטים, התקדמות הדמויות, סיפורים והרפתקאות טובות, רמת כתיבה טובה, רמה עריכה טובה, אומנות טובה, פולחן ל- Great Old Ones (לא על פי סדר החשיבות).

 

איפה אתה רואה את Chaosium בעוד 5 שנים?

כמוציאה לאור ויצרנית עשירה אשר מפיקה 12-18 ספרים בכל שנה.

 

כמה השפעה יש לכם על הפיתוח של Cthulhu D20? אם יש לכם השפעה רבה, מה אנו, השחקנים, צריכים לצפות מ- Cthulhu D20? מה ישאר מהשיטה הרגילה? אילו שינויים יעשו במשחק?

כמובן שיש לנו השפעה כלשהי. אנו מכירים את המחברים שמשתתפים בהכנת המשחק ומאמינים שהם יעשו עבודה טובה. מה שכן ניתן לומר, הדרך שבה השפיות עובדת במשחק תשאר. עוד לא ראיתי את הספר הסופי עדיין.

 

האם חברת Chaosium תוציא לאור מוצרים בפורמט PDF כמו שחברות אחרות התחילו לעשות?

קרוב לוודאי, אבל עם צוות עובדים של 4 אנשים ובהתחשב במספר המוצרים שאנו עושים, הזמן הוא יקר. אנו סומכים הרבה יותר על השחקנים בעניין הזה.

 

אילו דברים חדשים אתם מתכננים למשחקים הקיימים שלכם ואילו מוצרים אתם עומדים להוציא בקרוב?

אנו ממשיכים לתמוך ב- Call of Cthulhu וב- Stormbringer. אנו מעוניינים לשפר את התמיכה הזו. יש לנו מספר ספרי קריאה שנמצאים בעבודה וכמה הרפתקאות נהדרות. אני לא חושב שנשחרר משחק תפקידים חדש לגמרי בקרוב.

 

מהו המשחק המועדף עליך?

אין לי משחק מועדף אחד. המשחק שלי נעשה בעיקר עם ילדים – כרגע יש לי קבוצה של שמונה שחקנים בגיל 10-12. אנו משחקים פעמיים בחודש. כרגע אנו משחקים Stormbringer. הם רוצים לנסות לשחק ב- Call of Cthulhu.

 

עם מבוגרים אני משחק בעיקר משחקי לוח – History of the World, Vinci, Age of Renaissance, וכדומה. אני נהנה ממיניאטורות, בעיקר עתיקות, ויש לי אוסף של כ- 6000(!) מינאטורות צבועות, 15 מ"מ.

 

מה יש לך להגיד לקהילת משחקי התפקידים בישראל?

אני מקווה שהשחקנים בישראל מוצאים הנאה בספרים ובמשחקים שלנו. אנו מנסים ליצור מוצרים שכל השחקנים שלנו יהנו מהם. אנו מאמינים ברצינות שמשחקים היא דרך נהדרת לפגוש אנשים ושזו פעילות חברתית נהדרת אשר מעודדת חשיבה, העזה ויצירתיות.

 

תודה רבה!

תודה גם לכם!

 

אם כן, היה זה ראיון בהחלט לא רע. צ'ארלי קראנק מצטייר כבחור נחמד, רציני מאוד ואחד שיודע איך לעשות את העבודה שלו כמו שצריך. אולי, בעתיד, נראיין אותו שוב.

 

 

 

Steve Jackson Games. חברת משחקי תפקידים אשר הוציאה לאור משחקי תפקידים פופולרים ומוכרים כגון Toons ו- GURPS. החברה הוקמה בשנת 1980 ע"י סטיב ג'קסון ולאט לאט בנתה מוניטין גבוה ומפואר. החברה זכתה בפרסים רבים על הוצאותיה ומשחקיה. השיטה האוניברסלית GURPS זכתה מיד לפופולריות עצומה, וכיום ישנם מאות הרחבות ל- GURPS. החברה גם הוציאה משחקי קלפים וקופסא למיניהם. כיום המשחקים המוכרים ביותר של החברה הם GURPS, Toons, Car Wars ו- Ogre. החברה הוציאה כמובן משחקים נוספים, אך המשחקים הללו הם הפופולרים והמפורסמים ביותר.

 

גם בראיון זה יש 12 שאלות (שוב, תודה לערן וזיו שעזרו לי בהכנת חלק מהשאלות), מנהל החברה, סטיב ג'קסון, עונה עליהן.

 

אנא הצג את עצמך ואת החברה בה אתה עובד.

היי, אני סטיב ג'קסון וזה Steve Jackson Games :-)

 

האם אתה רואה את עתיד משחקי התפקידים כ- 20D בלבד או האם אתה חושב שנראה משחקים שלא משתמשים ב- 20D בעתיד?

20D היא סתם עוד שיטה. זו הקדמה טובה למשחקי תפקידים, אך זהו לא משחק שרוב האנשים ישארו איתו מכיוון שיש לו את המגבלות המלאכותיות על יצירת דמויות, מה שמגביל את המשחק.

 

איך אתה רואה את החברה שלך בעידן ה- 20D ?

20D לא ממש רלבנטי אלינו. הוספנו את D20 לרשימת המוצרים שמפות המשחק שלנו תואמות להם (מפות גדולות שניתן להשתמש בהם עם מינאטורות).

 

האם אתה מצפה להמיר משחקי תפקידים שהחברה שלך הוציאה ל- 20D ?

לא, כמובן שלא.

 

מה אתה חושב שגורם לקו המוצרים של GURPS לכל-כך מצליח?

זה לא 20D :-)

שני דברים בסיסיים. בסוגיית הנושא, זה נותן לשחקים ולמנחים כמעט 200 ספרים שונים, אשר מכסים כמעט כל משחק תפקידים שהם רוצים לשחק, והכל גם עובד ביחד. אין דברי D&D עם "מקצועות" ו"דרגות" שמגבילים את הדמות שלך. ובסוגיית האיכות, אנו שמים דגש כבד על עניין בדיקות המשחק, הגהה, תוכני עניינים וכדומה, כדי ליצור מוצר אשר מתאים לשחקן הבוגר.

 

איפה אתה רואה אתSteve Jackson Games  בעוד 5 שנים?

אנו נמשיך ליצר משחקים. אני מקווה ליצור עוד משחקי קלפים כמו MUNCHKIN ו- CHEZ DORK. אנו הולכים גם לעשות קו מוצרי מיניאטורות. אני ממש רוצה להיכנס לתחום משחקי המחשב, אבל אני אומר את זה כבר שנים.

 

היינו עדים לכמה בעיות כלכליות בחברה לאחרונה (13 העובדים שפוטרו, GURPS Monsters  הודפס בשחור ולבן). האם באמת יש בעיות כלכליות בחברה? אם כן, מהם?

אני לא מבין את ההערה על GURPS Monsters – כמעט כל הספרים שלנו מודפסים בשחור ולבן. יש לנו ספר צבעוני שיגיע בקרוב – Transhuman Space – אבל צבע הוא משהו חריג.

 

כן, היו לנו מספר בעיות… עקרונית, המנהל הכלכלי שלנו לא עשה את העבודה שלו, והציג את הבעייה לפני כ"בעיית זרימת כסף" ו-"עוד לא עשיתי את הרשומות, אני אעשה את זה עוד מעט". זו הייתה בעייה מאוד קשה. פעלנו בהפסדים גדולים, והרשומות הכלכליות היו כל-כך רעות שאפילו לא יכלנו לספר עליהם. אנו עדיין עובדים על לסדר את העניין. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, כמובן, היא לחסוך בהוצאות ולהוציא משחקים שאנשים ירצו לקנות!

 

אילו הפתעות, אם בכלל, ניתן לצפות מ- Steve Jackson Games ?

אם הייתי מספר לך, הם לא יהיו הפתעות :-)

 

האם Steve Jackson Games יוציאו מוצרים בפורמט PDF כמו שחברות אחרות התחילו לעשות?

אנו עובדים על כך ומצפים לכך.

 

אילו דברים חדשים אתם מתכננים למשחקים הקיימים שלכם?

אני חושב שהידיעה הגדולה ביותר:

ההרחבה ל- MUNCHKIN, עם 112 קלפים. יצא בפברואר.

סדרת ה- GURPS WWII.

סדרת ה- Transhuman Space.

 

מהו המשחק המועדף עליך?

יש לי המון משחקים מועדפים, יותר מדי מכדי לספר.

 

מה יש לך להגיד לקהילת משחקי התפקידים בישראל?

היי חבר'ה :-)

 

תודה רבה!

תודה גם לכם!

 

סטיב ג'קסון מצטייר כבחור נחמד, בעל חוש הומור, וכאחד שלא ממש אוהב את ה- 20D :). אולי, בעתיד, נראיין גם אותו שוב.