הסודות והשתיקה

ספר עזר למשחק התפקידים המתורגם לעברית שחר האדמה: האגודות הסודיות של בארסיב, או באנגלית: secret socities of barsive.

מאת: אביעד פארן

 

הם עובדים בצללים, מאחורי הקלעים של חיי כולם. הם יכולים להיות נפח העיר או מוכר השטיחים מהשוק, הם יכולים להיות האשה הזקנה מן הבית ממול, והם יכולים להיות אחיך. הם חברים באגודות הסודיות של בארסיב. לא נשמעים ולא נראים ברחבי בארסיב, מחזיקים את בארסיב ביחד, הם המפתח למוות, רוצחים חרישיים ששופכים דם כדי לספק את המוות מהים, איפה שנמצאת האפילה, שם הם שוכנים. אנונימיות היא כוחם, וחולשתם היחידה היא שהם בני אדם, הם האגודות הסודיות של בארסיב. (לעזאזל זה נשמע רע בעברית).

 

רציתם להכניס קונסיפרציה לשיטת המשחק של שחר האדמה? רוצים לתבל את המשחק? רוצים להוסיף את אלמנט המיסתוריות לעולמכם? זה הספר בשבילכם. למעשה ספר זה יכול להתאים לכל שיטה קיימת, המידע בה פשוט מועיל לכל משחק, לא משנה איזה אבל הוא מותאם במיוחד לשחר האדמה, והוא יהיה הרבה יותר שימושי במשחק הזה.

 

ספר בכריכה רכה, עיצובה של הכריכה מדהים, בשער מצוירים שלושה אנשים חובשי גולגלות של בני אדם (מתים מן הסתם), במקדש השלד אשר בוויסר (מקום בבארסיב, העולם של שחר האדמה). האנשים באמצע טקס של אגודתם שבו הם מקדשים חבר חדש באגודה, מרחפים להם בגובה חצי מטר מהרצפה בישיבה מזרחית, כדור אור כתום בינוני מרחף בניהם, מאחוריהם על הקיר תלויים שלדים משכמם ומעלה (לא טמבלים, התכוונתי בלי החלק התחתון של הגוף), ברקע קירות כהים-אדומים. הציור ישר מעביר בך תחושה של טקס סודי, העלאת נשמות, קללת החיים והמתים. זהו איור של אחת מהאגודות הסודיות שנקראת "המפתחות למוות" (the keys of death). שכשאתה מחזיק את הספר, אתה מבין למה קראו לו ככה, זהי בדיוק התחושה שמקנה הציור.

בכריכה האחורית של הספר רשום תקציר, פסקה בסגנון זו שבה התחלתי את הכתבה, כדי להכניס לאווירה, ואיור נוסף של אחד אנשי השלדים, כל האיורים בכריכה בצבע מלא כמובן.

הדפים עצמם מקושטים כולם באיורים של דרקונים, שלדים, צללים, מפלצות ועוד דברים אשר מייצגים כל אחת מהאגודות, האיורים פרי ידו של לארי מקדוגל, מרשימים וסוחפים את העין, ומוסיפים לאווירה הכללית ולקריאה המהנה של הספר.

 

הספר מחולק ל-15 פרקים. הפרק הראשון מסביר על כיצד ניתן להשתמש בספר הזה, בכלליות על הספר והאגודות. משם והלאה ישנם 14 פרקים אשר כל פרק מתאר אחת מן האגודות הסודיות. כל אחד מן הפרקים רשום בתור דו"ח של עוזר המלך וארלוס ה-III, אשר קיבל פקודה ממנו לברר כמה שיותר מידע על האגודות, כמובן שהפרקים והמידע רשומים בגוף ראשון, מה שעושה את הספר הזה מדהים וסוחף, ולא רק מידע שזורקים לך בפנים, ומרוב שעמום אתה עוזב את הקריאה של הספר באמצע. עוד משהו שנותנת הכתיבה בגוף ראשון זה זרימה של הספר, שהיא ממש מעולה וסוחפת אותך הלאה להמשיך לקרוא. אני אישית קראתי את הספר ביומיים, כי כשאתה מתחיל לקרוא אותו - אי אפשר להפסיק.

 

על כל אגודה בנפרד מצוינות מטרותיהם, כיצד האנשים מתייחסים אליהם ברחבי בארסיב, כמה אחוזים מן האנשים יודעים עליהם בכלל, פרטים על אנשים חשובים באגודה ובכל סוף פרק, זה קטע די מקובל בספרים של שחר האדמה, יש רעיון להרפתקאה, מן סינופסיס קטן להרפתקאה בשביל השה"ם. בדרך כלל ההרפתקאות האלה מאד מעניינות, במידה ויודעים לפתח אותם לכיוון הנכון. מדובר בפסקה של כעשרה משפטים שממנה עושים הרפתקאה שלמה ומעניינת, הכותבים של ספרי שחר האדמה יודעים באמת לעשות הרפתקאה.

 

כדוגמא לאגודה, יש אגודה ממש ממש מגניבה, שנקראת רשת הדרקונים. אגודה שסוגדת לשבעת הדרקונים הגדולים של בארסיב, עושה טקסים מיסתוריים במקומות סודיים, מקריבה קורבנות לדרקונים הגדולים, ובקשר הדוק עם חלק מהדרקונים של בארסיב. אז רשום פירוט קצר על כל אחד משבעת הדרקונים הגדולים, איך הוא מתייחס לאגודה עצמה, האם הוא משתף פעולה וכו'. זאת אומרת שלכל אגודה נתון מידע רלוונטי לגביה חוץ מהרשום לעיל.

 

אני חושב שמספיק המידע הדל (דל בסימן שאלה, לעומת ספרים שלמים על אגודות במשחקים אחרים) שבספר על כל אגודה כדי לבנות קמפיין שמתבסס על אותה אגודה.

מה שחסר בספר, וזה מצער אותי, הוא מידע על איך להכניס את הדמויות למשחק באגודות, בתור חברים באגודות, וכיצד האנשים הרגילים, כולל הדמויות, מגיבים כאשר הם מגלים מידע בקשר לאגודות. במילים אחרות, כיצד האנשים הרגילים מתייחסים לאותן אגודות ברחבי העולם.

 

כל האגודות שרשומות בספר הן ייחודיות ומקוריות לכותבים ולשחר האדמה, ומכאן אני חושב שהספר יהיה שימושי לכל אחד מן המשחקים הקיימים היום בשוק, כולל את משחקי המד"ב הקיימים. הם יכנסו טוב בתור אגודות ששמרו על המסורת של אבותיהם, ומסרבים להשתמש בטכנולוגיה. עוד קטע שחסר לעניות דעתי בספר, זה כיצד לשלב את האגודות בקמפיין שלך, לכן אני אוסיף בקצרה כיצד אני, כדוגמה, עושה זאת.

 

כשקראתי את הספר חשבתי ישר שזה יותר מידי אגודות סודיות בשביל עולם כל כך קטן, אולי לכל אחת מן האגודות יש מטרות שונות, אבל עדיין זה יותר מידי, חשיפה של הדמויות ל-14 אגודות סודיות זה לא עניין פעוט. מספיק ששתי אגודות יגלו שאתה יודע עליהן משהו וסביר להניח שלא תשאר חי למשך יותר משבוע או משהו כזה. אז בחרתי אגודה אחת או שתיים, שישרתו אותי במהלך הקמפיין, שדרך אגב לא הרצתי עדין, והשתמשתי בהן בכתיבתו. לדעתי הדרך הכי טובה היא לחשוף לאט לאט את הדמויות לעוד מידע על האגודה, ממש לאט. חלק מן המידע יהיה שקרי, כמובן, כדי לבלבל את הדמויות וכדי לגרום להם לא להיות בטוחים בעצמם, אחרי הכל זו אגודה סודית. ככל שהדמויות מגלות יותר, ככה הרדיפות וניסיונות הרצח נגד הדמויות גוברים.

 

כמו שכבר ציינתי חסר מידע לגבי שילוב האגודות במשחק עצמו. הדרך המומלצת ביותר, למנחה היא לקחת את אותה אגודה שאתה מתכוון לערב את שחקניך בה, ופשוט לכתוב עליה, להרחיב עליה יותר מאשר שרשום בספר, על כל צעד שלה, על כל טקס שלה וכיו"ב, ורק אז להכניס את הדמויות לשחק שם. האגודות האלה עובדות ע"פ שלבים, משהו כמו הבונים החופשיים, ככל שאתה עולה בדרגה אתה יודע יותר ואין גבול לכמות הידע שאתה יכול להיחשף לה. למעשה האגודות האלה יודעות הרבה יותר על בארסיב ועל מה שקורה מסביב מאשר המלוכה, כמו שכבר אמרתי, הן אלו שפועלים מאחורי הקלעים של בארסיב.

 

הספר הוא קל, ולא ארוך כמו שהוא נשמע (סה"כ 117 עמודים - זה לא מעט יחסית לספר עזר), הוא עובר בקלילות ועניין, ואני ממליץ לכל אחד מהמנחים שם בחוץ לרכוש את הספר ולקרוא אותו, אפילו אם לא תשלבו אותו במשחק שלכם.

 

ונסיים בקוד הסודי של רשת הדרקון (האגודה הסודית בהא הידיעה), "ממושבי איי דה אייסווינג".