הכה את השה"ם

מאת: ג'ו

 

המצב הוא כזה, לפני שבוע השה"מ שלך קבע עם כולם שהמשחק מתחיל בול בשבע ונשבע שיש לו רעיון מבריק באמת. עבר שבוע, איך שהוא כל יום הצלחת לעבור בלי לחשוב רק על המשחק המדהים שמחכה לך, ומה הרעיון המגניב באמת שהשה"מ מכין. ביום המשחק ראית את זינה (כדי להתכונן, כמובן) ואחרי זה שידרו סרט מגניב בערוץ ההיסטוריה על דגנים בימי הביניים. עכשיו שש וחמישים, עוד עשר דקות מגיעים לנודניק, GREAT! אם עוד פעם הוא מתנצל ושולח את כולם הביתה, אנחנו שוברים לו את העצמות לפני שאנחנו הולכים.

המשחק מתחיל, ומשהו נראה לך חשוד. השה"מ לא בדיוק סגור על עצמו, קצת מגמגם, ואז זה מכה בך:

הוא קרא את "לשה"מ מהתחת" בדימונס, וזה מה שהוא עושה לנו עכשיו!!!"

מה עושים? זה המאמר בשבילך. מה שאתה צריך זה דרכים לנטרל את השה"מ הלא משקיען שלך, יש לנו קצת עבודה סתם, אין לנו פשוט תעקבו אחרי מה שהשה"מ עושה.

 

שלב מקדים – הרי ראית זינה, לא?

קודם כל תבדוק טוב שיש בכלל עלילה. בהרבה מקרים השה"מ ינסה לקחת קטע קלאסי ופשוט לתת לזה "זווית אישית". חליק, היינו בסרט הזה. יותר מזה, סביר להניח שכאשר תעיר לו על זה, הוא יתוודה בראש מושפל ויגיד ש"חשבתי שזה יהיה פחות צפוי, באמת במבט לאחור זה לא היה כזה מקורי". תאמינו לי, הוא רק מנסה להוציא ממכם סליחה על שהוא ניסה להיות מקורי אל תתנו לו! בפעם הבאה אתם פשוט תגיעו עם ציפיות גבוהות יותר, ושוב תתאכזבו.

 

דוגמא אתם פוגשים לוחם צדק גדול ומצטרפים אליו בכיף, אחרי חצי סשן אתם מגלים שהוא בעצם מקריב את השבויים לאיזה אל נורא ואיום. אתם נלחמים נגדו ומנצחים את האמ-אמא שלו. אח"כ אתם מגלים שהשבויים הם בעצם חצאי שדים נוראיים (אתם צריכים לשאול לפני שאתם הורגים) וזה עתה סיכלתם טכס שהיה אמור להחזיר לחיים איזה קדוש מעונה. אתה חושב אחורה ונזכר שזה בעצם בדיוק כמו בפרק של זינה שראית היום, בו זינה פגשה עוד לוחמת צדק גדולה, עבדה איתה חצי פרק ואז גילתה שהיא בעצם קצת רעה ונוהגת להרוג גם את השבויים שלה. מייד לחמה בה זינה וניצחה אותה לקול תרועת אלפי גברים שנהנו לראות את השריון של זינה מרקד לו בצורה חושפנית במיוחד.

 

הפתרון: קודם כל, ברגע שזיהית את הפרק המדובר, פעל לפיו. הרי זה היה רק לפני חצי שעה, נכון? כמה כבר הוא שינה? עקוב אחרי הפרק בראשך, תוך שאתה שם לב לשינויים קלים (כמו לשאול לפני שהורגים), קטעים מיוחדים שהופיעו בפרק (דלת ימין, ימין!!) וכדומה.

הנה, יצאת מזה בזול.

 

המשחק עוד לא התחיל נו?

אתם מגיעים, השה"מ יושב מאחורי מסך המנחה או סתם מול הרבה דפים, ואומר לכם שהוא "רק בודק כמה פרטים אחרונים". במקרה הרגיל, מתוך התפעלות מהמנחה המשקיען שלכם (עובד עד הרגע האחרון) אתם שולפים כמה מהחטיפים שהבאתם, מוזגים קולה (או פפסי מקס) ומתחילים לדבר על הא ודא. הא ודא, אגב, זה החיים שלכם, מה עבר עליכם השבוע, אילו סרטים ראיתם ומה היה מגניב במיוחד בפרק האחרון של הסופרנוס. פתאום, כל פעם שהשיחה גוועת השה"מ זורק הערות אגב, שמחוללות חידוש במרץ השיחה. הערות מכוונות (שנשמעות משום מה בקול חלוש) כמו "מישהו ראה את הגיליון החדש של ספיידרמן?" או "איזה באסה שאין את טום בומבדיל בסרט שר הטבעות, הא?" מחוללות חידוש מרענן (במיוחד אם אחד השחקנים האומללים שלך לא ראה עדיין את "שר הטבעות"), והדקות נגררות.

 

נתפסת! המלכודת הקלאסית ביותר שיש, הווה אומר לתת לך למרוח את הזמן בשבילו. אם כבר נפלת לזה, ומישהו מכם מעיר "כמה זמן נחכה לך?", סביר להניח שהוא ינעץ בכם מבט תוהה ויאמר "מה? אני גמרתי מזמן, אני מחכה שתפסיקו לדבר." במקום להיגרר למלמול של "למה לא אמרת?", פשוט שב לשחק ותלמד לפעם הבאה.

 

מה עושים? משחקים. מה פתאום שניה לפני המשחק הוא נזכר לשנות סטטיסטיקות או לרשום עוד משהו? היה לו שבוע שלם לעשות את זה. יאללה, משחקים עם מה שיש.

הוא מתעקש על כמה דקות, תנו לו. אין טעם לריב עם השה"מ לפני המשחק, אנחנו הרי אוהבים את הדמות שלנו, נכון?

אף אחד לא פותח קולה (או פפסי מקס)!!! זה לא סחבקיה פה, באנו לשחק. קולה (או פפסי מקס) זה למשחק, וגם במבה.

 

תשתדלו לא לדבר יותר מדי, אבל עם השיחה נגררת, שימו לב לשעון. כל חמש דקות שאלו את המנחה "נו, מה קורה?", וכמובן, בפעם הראשונה שהוא מעיר משהו לגבי השיחה, זה הזמן לשבת לשולחן ולהגיד "נו, אם אתה מתעניין בשיחה שלנו סימן שסיימת. לשחק!".

אם המנחה שלכם מתלונן שאתם לא נותנים לו לגמור את ההרפתקה, ורק אתם תסבלו בגלל זה, פשוט אימרו לו שחלק מהנחיה זה אלתור, וחשבתם שהוא מנחה מספיק טוב כדי לעשות את זה.

נראה אותו אומר לכם לא

 

מורחי זמן – מה ניתן לעשות על מנת לא לעכב את העלילה.
חייבים לזכור שיד מיומנת יכולה לשתול לתוך הסיפור דברים, שיגרמו לעלילה בת שעה להפוך לעלילה בת שלוש שעות. הנה כמה מהדוגמאות הכי קלאסיות, ודרכים להתמודד איתן:

 

1. הסופרמרקט – בכל פארטי, יהיה זה הפארטי הכי "הו" שבעולם, יש לפחות שחקן אחד או שניים שיש להם את תאוות הרכוש הבסיסית. אם המנחה שלכם מציין לפתע (במיוחד בנקודות חשודות בהן אתם מתקדמים, והוא משום מה נראה חסר ביטחון) שאתם עוברים ליד מחסן, חנות גדולה, שוק סואן וכדומה.
קודם כל תשדלו לא לשאול "מה אפשר לקנות כאן?" בד"כ לא שום דבר שאי אפשר לקנות במקום אחר, וזה רק מעכב בדרך להרפתקה.
אם מישהו יוצא ממחסן עם חיוך גדול, סביר להניח שהוא משוכנע שהוא עשה את עסקת חייו. אותה סבירות יש שלמעשה רימו אותו, אל תחשבו שתצאו מזה יותר בזול.


אם כבר נכנסתם, אז יש כמה בעיות, אבל גם יתרונות. המנחה הממולח (או שפשוט קרא את הכתבה) מזהה חפץ ששניים רוצים, ומכריז ש"מזה יש רק אחד". כקבוצה, רצוי שתחליטו לפני שנכנסתם מה קורה במצב כזה, ועדיף בכלל לא ליד השולחן, אלא בבית. אין גורם מעכב כשחקנים מתווכחים.
אפשרות נוספת היא ניסיון נואש של המנחה לעשות רולפליי, ולשחק את המוכר. כמובן שהוא יהיה הכי מניאק בעולם, יתווכח על מחיר של כל פריט, יציע עסקאות חבילה שונות על כל מה שאתם רוצים, ייעלב מכל שטות, ישנה הבטחות, ועוד כאלה. אין דבר קל יותר מלפתור את זה: אם יש לכם הרבה כסף, פשוט תקנו וזהו. הרי בשביל זה הכסף שם, לא? זה גם ייתן לכם מקום לסחוב עוד אוצר.
אם אין כסף, פשוט תכריזו שזה מחיר גבוה מדי, ותצאו מהחנות. אם המוכר רוצה למכור, הוא ירדוף אחריכם ויציע דיל טוב, עד שתתרצו. אם לא, הרווחתם זמן יקר (עובד גם בחיים, תנסו).

בכל מקרה, אין לכם מה להרגיש טוב אחרי רבע שעה של מו"מ עם מוכר ערמומי. אפילו אם המנחה נותן לכם את ההרגשה שהוצאתם דיל טוב, אז סביר להניח ששילמתם רק פי 2 מהמחיר הנכון, לא פי 4.

היתרון? אתם יכולים לקנות ציוד, מז'תומרת?

 

2. יריבים איטיים שמתם לב שיש יריבים שנוטים לדבר לאט? הם מפרטים את התוכנית שלהם לכל שלביה, ל-א-ט ל-א-ט. אם אתם פוגשים מישהו שרוצה להעביר לכם נאום שלם ומתחיל לדבר לאט, מאוד לאט, פשוט אל תחכו. תמיד יש את החמום מוח, ההוא שישים לו סכין בצוואר כדי שידבר יותר מהר.
זוכרים שאמרתי "לחשוב לפני שהורגים"? תשכחו מזה. אם הוא ממשיך בזה, ובמיוחד אם זה הנבל הראשי, את מי זה מעניין מה הוא עשה בילדות ולמה כואב לו הראש? פצפצו אותו לאלף @##@$!
במידה והמנחה שלכם לא מאפשר את זה (קרן סטאסיס מונעת מכם לזוז), תשתמשו בגופכם שלכם. בתנועות גוף והבעות פנים מאוד פשוטות אפשר להראות אי נוחות, חוסר שקט, אי שביעות רצון ובקיצור, להגיד "נו כבר, תמשיך, אנחנו משתעממים". רוב המנחים, שהרי הם אינם רוצים להיות מנחים לא טובים, שמרגיזים את השחקנים ללא צורך, יתפשו את הרמז.
והכי חשוב, על מנת לזהות את זה, קחו סטופר. אם לוקח לו שש שניות להגיד את המשפט: "הנה תוכניתי הזדונית", זה לאט מדי.

 

3. המלכודת חסרת הפתרון קטע מעצבן שעובד נהדר על שחקנים אנליטיים מדי (ואנאליים מדי). קיבלתם חידה, מלכודת או פאזל כלשהו, ואתם לכודים בסיטואציה ללא מוצא בצורה מסתורית כל כך, שאתם מאמינים שיש פתרון מחוכם, וכל מה שאתם צריכים זה למצוא אותו.
אין. אתם תנסו כמה דברים, תחשבו על זה, אבל כמו שאומר שרלוק ידידי, "לאחר שפסלת את כל האפשרויות, מה שנשאר, בלתי הגיוני ככל שיהיה, חייב להיות האמת".

 

כלומר: ניסיתם, ניסיתם, והגעתם למצב ש"די, נשבר, אין לזה תשובה", אז כנראה שזה זה.

קודם כל נסו את זה, פשוט אימרו "אין לזה פתרון". יש מנחים שיקפצו על המציאה (הרי גם הם תקועים עכשיו בלהקשיב למיליון פתרונות מטופשים שלכם) ויגידו "אלה בדיוק המילים שמשחררות את המלכודת", ואולי יוסיפו לזה פתרון רולפליי "רציתי שתגיעו למסקנה שיש דברים לא אפשריים".

 

אפשרות נוספת, בתנאי שמשתמשים בשיטה, היא לבקש להשתמש בכישור מתאים, לדוגמא אינטליגציה. אז כל מה שנשאר זה לקוות לגלגול טוב, בעקבותיו השה"מ יהיה חייב לתת לכם רמז, או אפילו תשובה.

הפתרון האחרון, והוא קצת מסוכן, אבל במידה ושום דבר לא עובד, והשה"מ לא לוקח אף פתרון שהצעתם ומעמיד פנים שהוא הנכון, אז לא נשארה ברירה.

תתייאשו. תכריזו שאתם מתיישבים באמצע המלכודת, מיואשים לחלוטין, בוכים על מר גורלכם שנגזר עליכם למות במלכודת חסרת הגיון זו. המנחה, אלא אם כן יש לו לב מאבן, כבר יזרוק לכם עצם, ויוביל אתכם לפתרון (פתרון "הו" "הדמעה שנופלת מעיניך פוגעת ברצפת המלכודת, המקום מתחיל לרעוד, ובקיר ממול נפתח פתח")

 

4. שלוליות של דם בקיצור, תיאור עודף של פעולות ותוצאתן. תיאורים ארוכים של פעולות שלוקחת חצי שניה: "הוא מניף את החרב ומכוון אותה אל ראשך, בשניה האחרונה אתה זז אך מעט שמאלה, נותן לתנופה שלו לסובב אותו רק מעט כך שצידו הימני נחשף אליך ואתה משפד אותו במיומנות שהייתה גורמת למוריך לנחת רוח רבה. מבט ההפתעה על פניו שווה מיליונים, אך אין לך זמן להתענג עליו – היריב הבא צועד מולך."

זו טכניקה חמקמקה. מצד אחד, בדר"כ לא ישתמש בה המנחה הרבה, שכן אז יראה צמא דם. זו טקטיקה שמורה לקרבות מיוחדים, או למקרים בהם יש מעט מאוד קרבות במפגש. החמקמקות היא הרצון להמשיך בהרפתקה מצד אחד, לעומת הכיף של לשמוע איך אתה מפריד את חוליות הצוואר של יריבך.

 

פה זה עניין אישי לחלוטין. אם אתם מאוהבי הדם, אזי זה עיכוב, אבל הוא שווה. אם אתם לא אוהבים דם, פשוט אל תשתפו פעולה. השה"מ מסביר, אתם קוטעים אותו ומבקשים הערכת מצב. המנחה מדגים שפריצי דם, אתם כבר מגלגלים את ההתקפה הבאה.

אגב, בד"כ בקרבות כאלה ימות איזה דב"ש חשוב, על מנת להצילו או לחילופין, לשמוע את מלותיו האחרונות. טריק ישן (ומה לעשות, טוב) אשר מעורר רגשות ומעשים.

 

5. שיחות, צ'אטים והחלפת עלבונות – זה משהו שרבים עושים בדרך כלל, מה שמכונה שיחות מדורה. פה השה"מ פשוט משחק אתכם אחד נגד השני, על ידי יצירת קונפליקט בין חלק מהדמויות, כשהדוגמא הכי קיטשית היא של לתפוס נער הגונב אוכל על מנת לתת לאחותו החולה. זה גורר לויכוחים איומים, ולמעשה, למריחת זמן.

בעוד השה"מ שלכם מזכיר לכם על המקרה ומתרווח לאחור, אתם משחקים. האמת, זה אולי מורח הזמן היחידי ששווה ליפול אליו. אולי המנחה יצא בזול, אבל לפחות יצא לכם לשחק את הדמות, ולהבין אותה יותר טוב.

כמובן שאם זה לא ממש מעניין אתכם, אז הכי פשוט זה להרוג את הילד. אין ילד אין בעיה.

 

יש עוד הרבה מורחי זמן, ואני מקווה שהתוואי לפתרונות הולמים הונח כאן. יש לזכור שלעיתים מורחי הזמן מקדמים גם אותך, השחקן, ולכן לא כדאי לפגום בהם.

 

כמה מילים אחרונות: שימו לב אם השה"מ מנסה לסגור את המשחק לפני שתרמיתו נחשפת. תירוצים כמו עייפות כרונית ("קרעו אותי בעבודה היום, אני מה-זה מותש") אמורים לגרור סימפתיה ממך, השחקן. בזה כבר טיפלנו קודם. אל תיפלו אם הוא טוען שההתקדמות לקחה יותר זמן משהוא חשב, ומכיוון שזה מקום טוב לעצור את העלילה עדיף לסיים שעה קודם מלהמשיך לשחק עוד שלוש שעות עכשיו. עדיף לשחק עוד, תמיד!

במיוחד תחשדו באחים שמתקשרים פתאום (כאילו בתזמון מראש) כי הם צריכים שהמנחה יבוא לעזור להם להניע את האוטו עם כבלים כי הם נתקעו באמצע הלילה על כביש 42.

 

ותזכרו: חשוב מאוד לדעת לזהות ולטפל בשה"מ מהתחת מהתחלה. הסימנים די מוכרים, עצבנות, היסוס, חוסר החלטיות. ככל שהמנחה ותיק יותר, כך הסימנים מטושטשים יותר, אך עדיין ניתנים לזיהוי. אבל חשוב יותר מהכל הוא להכיר את המנחה שלך. כאשר אתה חושף אותו על חוסר היותו מוכן, ישנם כאלה שילחצו לקיר, ייכנעו, ואז תקבלו את החרב + 12 שואבת נשמות שלכם.

יש כאלה שיהפכו אתכם לזומבי, וידרשו שתעשו לזה רולפליי

 

אז תיהנו, ואני מסיר מראש כל אחריות לדמויות זומבי שונות שמסתובבות שם