על גזעים וסטריאוטיפים

מאת: איתי רוזן

 

"תארו לי בבקשה אורק" היתה פנייתו הנרגשת של שחקן באחד הפורומים. הוא זכה לתגובות רבות. "יצור ירוק וטיפש", "בריונים עם אינטליגנציה של ילדים", "שבטים ברבריים טיפשים" וכיוצא בזה. שמתם לב להלך מחשבה מסוים? למה כל האורקים טיפשים? במחשבה שניה, למה כל הגמדים רגזנים? ולמה כל האלפים יפי נפש? לשחקני הפנטזיה ישנם מספר סטריאוטיפים בכול מה שנוגע לגזעים שונים בעולמות משחקי התפקידים. למה זה? אין תשובה ברורה אחת, כמו כל דבר ישנן הרבה סיבות. טולקין הציג את גזעיו בצורה מסוימת שהפכה לבסיס להמון משחקי תפקידים כשהנפוץ בהם, מו"ד לדורותיו, רק מקצין את הסטיגמות בכך שהוא נותן לכל גזע נישה קטנה לחיות בו ומתאר את כל בני אותו גזע כזהים.

 

בעיה נוספת הנפוצה בעולמות משחק רבים הוא ריבוי הגזעים בצורה מטורפת. ממלכה אחת של גמדים, שכמובן חיים במכרות. ממלכה אחת של אלפים, סנובים קסומים כמובן. ממלכה אחת של זוטונים, חיים חיי שלווה בכפר, ורק לבני האדם עשרות ממלכות במגוון סוגים, צבעים ורעיונות. מדוע תמיד בני האדם התפתחו בשלל סוגים ואילו הגזעים האחרים תקועים באותה צורת חיים? לפעמים ההסבר מתקשר לעולם המשחק, האלים בראו אותם כך, לכל גזע  ניתנו מאפיינים מסוימים ורק בני האדם הם רב גוניים. מי שתשובה זו מספיקה לו, יכול להפסיק לקרוא כבר כאן. אבל מי שמסתכל על העולם שלנו, רואה את שלל התרבויות הקיימות בו ומעוניין לשלב אלמנט דומה בעולם המשחק שלו מוזמן להמשיך לקרוא.

 

מה הפתרון? האם לפשוט "לחלק" תרבויות שונות לגזעים? חלק מהקסם של גזעים שונים מבני אנוש הולך לאיבוד, אז פשוט כבר להפוך את כולם לבני אדם, לא? אבל ישנה גם דרך אחרת, אפשר להעניק מגוון תרבויות לגזעים השונים אבל לשמור אלמנט ייחודיות לכל גזע. למה אני מתכוון? ובכן, כל גזע דמוי אדם ניכן במספר מאפייני התנהגות ייחודיים לו. אין לומר שכל בני אותו גזע יתנהגו באותו אופן, אבל הציפייה, הסטריאוטיפ אם תירצו, קיים במידה מסוימת. למרות זאת הבדלים בהתפתחות תרבויות שונות יעניקו גוון נוסף לכל גזע. דוגמא פשוטה מעולמנו, נניח כי כל האינדיאנים הם גזע מסוים, הם אכן כך, אדומי עור. לכולם סממנים דומים, שבטיות, אומץ לב, ואמונה דתית חזקה (רוחות ושדים), אבל ביבשת אמריקה התפתחו שלל תרבויות רב של אינדיאנים, החל מהשבטים הטיפוסיים של צפון אמריקה שרואים בכל המערבונים, שעיקר עיסוקים היה צייד וחקלאות, וכלה באימפריות של דרום אמריקה שעסקו בכיבוש ופיתוחי ידע, ואפילו עד לאסקימואים. את אותה הדרך ניישם גם על שלל הגזעים השונים בעולם הפנטזיה הנפוץ. להמציא תרבויות ייחודיות הוא פרויקט קשה הדורש מאמץ, אבל אל פחד, כל מה שדרוש הוא התבוננות בעולמנו, על שלל התרבויות שבו. ניתן גם לקחת השראה ממבחר סרטים וספרי פנטזיה ומדע-בדיוני. בין המומלצים ניתן למנות את עולם "בבילון חמש", עמוס הגזעים, "מסע בין כוכבים" וספריו של דיוויד אדינגס. עלעול קצר בספריה בביתכם תעלה בוודאי מקורות נוספים.

 

גמדים:

אולי הגזע שסובל יותר מכולם מאפיון חדגוני וחסר חיים הם הגמדים. תמיד חיים במכרות מתחת לאדמה, חוצבים כל חייהם ומנהלים מאבק חסר סיכויים כנגד כל הגזעים התת קרקעיים השונים. אבל מה מייחד את הגמדים? מהן תכונות האופי הייחודיות להם? ניתן למנות את חריצותם, נכונותם לעבודה קשה, יכולת טכנית גבוהה, עבודה קבוצתית מסודרת, עקשנות ואהבת קרב.

אבל מה לעשות עם כל זה? להלן מספר דוגמאות לפיתוח תרבויות של גמדים, אשר מצד אחד לא יהיו זהות לגמד הטיפוסי אבל מצד שני ישמרו על משהו מאופיים של הגמדים.

 

האימפריה הברוניטית – כהשראה לתרבות הזאת לקחתי משהו מתרבויות בבל ואשור הקדומות בהתייחסות ליכולות הטכניות של הגמדים וקבלתם את החיים והעבודה בארגון גדול.

         לאזור גיאוגרפי המזכיר את הגראנד קניון שבארה"ב נדדו מספר שבטי גמדים. קירות הקניון היו מקום מחפורת מצוין ומספר מכרות ומבנים תת-קרקעיים החלו להיבנות במקום. בתחילה כל שבט חי לבדו, אבל מקום פורה, מינרלים נפוצים ומיעוט האויבים גרמו לגמדים להיפתח יותר ולהפוך לפחות לוחמניים. במהלך השנים החלה האוכלוסייה לגדול והמקום הלך ופחת, אזורים חדשים לחציבה הפכו מועטים, מה גם שחלק מהגמדים החלו לחבב את השמש. מבנים החלו לצוץ בין קירות הקניון עצמו ואף מעליהם.

גידול האוכלוסין המהיר החל לגרום לבעיות עקב חוסר שלטון אחיד, לכן ישבו ראשי השבטים יחד ובנו מאפס שלטון מרכזי. מלך אחד הנתמך ע"י חמישה יועצים ישלטו בכל הממלכה. כל יועץ ממונה על תחום שיפוטי אחר, כאשר המלך הוא הגורם המכריע. השינויים בשלטון הניבו פריחה מוגברת בתרבות ובאוכלוסייה ואפשרו הקצאת משאבים לתחומים רבים. פיתוחים רבים נעשו בתחום הארכיטקטורה, חרשות מתכות ומכניקה, עד כדי פיתוח מכונות קיטור פרימיטיביות. קודי ההתנהגות והלבוש השתנו, לא עוד שריונות ובגדים כבדים, כהגנה מסכנות וחימום, אלא בגדים נוחים המורכבים בעיקר מכותנות אחידות המחולקות בצבעים לפי עיסוקו של הגמד. לא עוד זקנים ענקיים, אלה זקן מעוצב מלבני, גם לתפארת, אבל שלא יפריע במהלך העבודה. התרבות הפכה מתקדמת בעלת חוקים כתובים, המאפשרת לכל גמד חופש בחירה בחייו.

 

שבטי הצפון – ליצירת תרבות זו שאבתי השראה מהויקינגים ומעקשנותם הרבה של הגמדים ואהבת הקרב שלהם.

         אל הצפון הקר הגיעו מספר קבוצות של גמדים בחיפושם אחר העושר. אבל האקלים  הקשה, המפלצות ששררו בכל מקום והקור הנוראי מנעו אפשרות לחציבה ממשית בקרקע. המצב נראה עגום והגמדים ניהלו קרב נואש על חייהם, אבל אז קבוצת גמדים יצרה קשר עם בני אנוש מקומיים, פראיים שחיו בחבורות. השילוב בין כמות האנשים לבין הידע של הגמדים היווה פתרון עבור שני הגזעים. אבל עקב חוסר הסכמה בין השבטים הצטרפו לכל שבט אנושי רק מספר קטן של גמדים. מהר מאוד הסתבר לשני הצדדים שעסקת החיים בשיתוף הייתה כדאית. הגמדים לימדו את בני האדם חרשות ברזל, אסטרטגיות קרב ובניית מבנים, ובני האדם שימשו כתוספת כוח לגמדים. במהרה נוצחו המפלצות המקומיות וכל שבט אנושי-גמדי בנה לעצמו כפר קטן, כאשר בני האדם והגמדים חולקים אותם מקומות מחייה. בנוסף, מזגם הפרוע של בני האדם השפיע על הגמדים, שהפכו תאווי קרבות. השבטים השונים החלו להלחם אחד בשני על מקומות מחייה ושטחי צייד. בנוסף לכך בניית הסירות השתכללה עם בוא הגמדים ודגם חדש של סירה, בעלת מפרש אחד ושתי שורות משוטים, אחת מוגבהת לבני האדם ואחת נמוכה יותר לגמדים, החל להיראות על פני האגמים והים. נוצרה תרבות דמוית ויקינגית שבה חיים בשיתוף מוחלט בני האדם והגמדים.

 

אורקים:

גם האורקים סובלים רבות מייצוג קבוע בעולמות הפנטזיה. תמיד הטיפשים הברבריים. משמשים כמזון תותחים להרפתקנים. יתכן וגזע המתרבה כל כך מהר יצמיח בקרבו איזה זן מסוים המסוגל קצת יותר לחשוב משאר בני עמו, לקחת את המאפיינים העיקריים של האורקים, השבטיות, אהבת הקרב, הברוטליות, הפחד מאלילים, ולהפוך אותם לתרבות קצת יותר מתקדמת.

 

הממלכה המאוחדת – את הרעיונות לתרבות הזו לקחתי בעיקר מהקלינגונים השייכים לעולם מסע בין כוכבים, ולאהבת הקרב של האורקים והשבטיות שלהם.

         במשך שנים ניהלו שבטי האורקים קרבות כנגד כל גזע אחר החי באזורם, כולל בינם לבין עצמם. באחד השבטים צמח לו ראש שבט מזן חדש, היה לו חזון. הוא רצה לאחד את כל השבטים תחת שלטונו ולשלוט על שטח נרחב. לשם כך חבר יחד עם השאמאן המקומי והחלו במסע כיבוש עם שבטם. בתחילה שבטי אורקים רבים התנגדו להם, אבל כוח הזרוע ניצח וצבאו הלך וגדל. לבסוף נוצר מצב שמפחד בלבד שבטים שלמים הצטרפו לצבאו המאיים. כאשר הרגיש המנהיג שצבאו גדול מספיק, התכוון לעלות איתו ולהילחם בעיר של בני אדם. אבל בעיה שררה בקרב אנשי צבאו, ושאר בני השבטים שליוו אותו. בלגן שלם שרר בשורותיו, בני שבטים שונים שלא היו רגילים להילחם יחדיו, החלו להלחם אחד בשני. בעצתו של השאמאן, לקח המנהיג לוחם אחד מכל שבט שהיה נאמן לו, צירף אליו שאמאן והציב אותם כמפקדים עליונים על כל לוחמי השבט ואנשיו.

לכל מנהיג שכזה ניתנה ההוראה לבחור מספר אורקים נוספים, ונאמנים, שיפקדו על חלקים קטנים יותר. לבסוף, לכל מנהיג שבטי צורף "יועץ" אחד משבטו של המנהיג הגדול שתפקידו לשמור על נאמנות למנהיג הראשי. כך יצאו למלחמה, וגם ניצחו. עם תבוסת בני האדם הייתה ברשותם של האורקים עיר שלמה. בתחילה לא ידעו מה לעשות איתה, אבל הזמן והניסיון עשו את שלהם. מסעות הכיבוש נמשכו שנים רבות, כששבטים נוספים מצטרפים וערים נוספות נפלו. לאחר שכבשו שטח נרחב למדי, ועם חלוף הזמן, החלו האורקים להתרגל לחיי העיר, אותה שינו להתאים לאופיים. רחובות צרים, בניינים גבוהים ואוירה כללית של חושך יצרו תרבות ייחודית לאורקים. בחלוף כמה עשרות שנים, התחלקה הממלכה לאזורים המחולקים לפי שבטים, כאשר כל מנהיג שבט חדש נשבע אמונים למנהיג הראשי החדש. נעזר בשאמאן ומחויב לשכן בארמונו "יועץ" מטעם המנהיג הראשי. לממלכה ישנו צבא גדול, המוכן תמיד לפעולה, למעשה כל אורק הוא גם לוחם בצבא. האורקים נשארו פראיים בלב, אבל כעת הם נאמנים (כמעט) לשליט גדול אחד. החברה שלהם מבוססת על כוח הזרוע ועל דם מלכותי. מי שמקורב משפחתית לאחד מהמנהיגים השבטיים המקוריים הינו אצולה ושולט על חלק קטן משלו.

 

הצגתי כאן שלוש דוגמאות לתרבויות של גזעים שונים המראות התפתחות תרבותית שונה מהמקובל, אבל עדיין שומרת על אופי מוכר. מה שעליכם לעשות הוא להתאים תרבויות שונות לגזעים בעולמכם. האלפים הם אצילים וסנוביים, תרבות דמוית יפן תתאים להם. הזוטונים יכולים להפוך לסוחרים הנפוצים ביותר בעולמכם, כאשר הם למעשה שולטים בתחום המסחר ומרוכזים במרכז פעילות אחד. נסו לפרק כל גזע לגורמים המיצגים אותו, ואז להתאים לו צורת חיים שונה מהמקובל בעולמות הפנטזיה. לשחקנים שלכם צפויות הפתעות רבות.