Warhammer Fantasy Role-Play

מאת: איתי רוזן

 

ספר עב כרס הונח בידי בתחילת החודש, כריכה רכה, ציור צבעוני וכותרת אוחזת עיניים. Warhammer הוא משחק האסטרטגיה האהוב עלי ביותר, שעות רבות העברתי במדידת אינצ'ים, בדיקת שטח אש בעזרת חוטים ושחיטה של צבאות בני האנוש הנחותים (long live the orc empire). רוב מוצריה של games workshop הם מוצרים מהם נהניתי, לכן היו לי הרבה ציפיות גם מהספר הזה. הספר עצמו בשחור-לבן מלווה באיורים, ציורים מלאים ושרטוטים. הכריכה רכה והדפים מודבקים בסגנון כזה שמתפרק משימוש רב.

 

התוכן:

 הספר מתחלק לשבעה פרקים הדנים בכל הנושאים, החל מיצירת הדמות, דרך מטלות המנחה ועד עולם המשחק והמפלצות השונות. כמו כן ישנה הרפתקת פתיחה "חוזה אולדנהלאר" לשחקנים מתחילים. מכיוון שהספר הוא שיטה שלמה בפני עצמה, פלוס עולם ומפלצות סקירתו תהיה שונה. לא חלוקה ספציפית לפי פרקים, אלה התייחסות לכל חלקי השיטה ועולם המשחק.

 

בניית דמות:

תחילת תהליך היצירה זהה לזה שבהמוני משחקים שונים. תחילה בחר גזע מבין הגזעים הנתונים. אותם גזעים קלאסיים מופיעים כאן, בני אדם, גמדים,אלפים וזוטונים. אח"כ יש לגלגל לתכונות, כל דמות מורכבת מ-14 תכונות שונות. תנועה, כוח, חסינות ופציעות, המגולגלות כ-ק3 עם בונוסים קטנים,יוזמה, זריזות, מנהיגות, תבונה, קוליות (כמה אתה צלול תחת לחץ), כוח רצון וחברות המגולגלות ע"י זריקת 10ק2 פלוס בונוסים.התכונות הללו מוצגות כאחוזים. ישנה התכונה מספר התקפות, אבל כולם מתחילים ב-1. והדבר המוזר ביותר מיומנות נשק ומיומנות בליסטית המשמשות לנשקי קפא"פ (melee בעברית) ולנשקי טווח. כן מוזר, אני מודה, גם אני חשבתי כך, אבל הייתי מוכן לכל. נמשיך, עליך לבחור אחד מ-4 קטגוריות כלליות של מקצועות: לוחם, סייר, נוכל, אקדמאי ולגלגל  ק4 ולהוסיף משתנה בהתאם לגיל לקביעת מספר כשרונות. עד כאן הכל סביר (פחות או יותר), אבל מעכשיו העסק מתחיל להיות מוזר.

 

כעת עליך לגלגל בטבלת הכשרונות הבסיסיים המתאימה למקצוע הכללי כמספר הכשרונות הנתון לך. למה לגלגל? למה אני לא יכול לבחור לבד? לא ברור, אבל כלל בית קטן ישנה את העניין. המשך ע"י גלגול קריירה בטבלה המתאימה לפי המקצוע הבסיסי בכדי לקבוע מהי הקריירה ההתחלתית שלך. סליחה? גלגול? טבלה? שוב פעם, למה אני לא יכול לבחור? אני רוצה שליטה על הדמות ולא תוצאה אקראית, מה גם שבהמשך מתברר שהקריירה התחילית שלך משפיעה רבות על דרך התקדמותך בחיים.

כל קריירה מעניקה עוד כשרונות נוספים. רק עוד דבר אחד נותר, נטייה, כן כן, גם כאן דחפו את הרעיון השטותי הזה ללא קשר למשחק. הנטייה מתחלקת לחמש סוגים: טוב, רע, סדר, תוהו וניטראלי. כל הדמויות מתחילות כניטראליות פרט לאלפים המתחילים כטובים, למה? ככה.

 

זהו לבסיס, מעניין אבל לא מושך בכלל, כל עניין גלגול הקוביות לקביעת הדמות מיותר לחלוטין לפי דעתי, וסביר להניח ששחקני השיטה פשוט ישנו זאת אצלם.

 

התקדמות הדמות:

דרך ההתקדמות פשוטה ביותר. כל קריירה מציגה טבלת התקדמות שבה מוצגות התכונות השונות שניתן להעלות ועד כמה, לדוגמא, לשומר ראש נתון : מיומנות נשק +20 , כוח +1,  פציעות +2 , תבונה +1, התקפות +1 . הגדלת תכונה בשלב (+20 לתכונות האחוזים, +1 לאחרות) עולה מספר 100 נק"נ וניתן להעלות עד למקסימום הנתון בקריירה. כלומר שומר הראש יכול לפתח את מיומנות הנשק שלו רק עד +20 . מה קורה כאשר לא ניתן לפתח יותר את הדמות? ישנם מספר אופציות. הראשונה, לבחור קריירה חדשה מרשימת הקריירות של מקצוע הבסיס. השניה, לבחור קריירה מהרשימה של מקצוע בסיס אחר. והשלישית היא התקדמות בקריירות מתקדמות.

 

כל קריירה בסיסית מציגה רשימה של קריירות מתקדמות שניתן להמשיך בהן, לדוגמא שודד קברים יכול להתקדם לשומר ראש, סטודנט לרופא או לוכד עכברושים (אל תישאלו אותי, אני רק כותב על זה). חלק מהקריירות המתקדמות לא ניתנות לבחירה בהתחלה ודורשות רמה מסוימת בתכונות שונות.

 

כשרונות:

השימוש בכשרונות פשוט ביותר. כשרון נותן לך את היכולת לבצע משהו בצורה סטנדרטית. כאשר נדרש מבחן, הכשרון יעניק לך בונוס למבחן הספציפי. לדוגמא: הכשרון הערכת תכשיטים, נותן בדיוק את זה. כאשר נדרש מבחן מסוים, לדמות יש בונוס של +10 אחוז למבחן. כיצד עורכים מבחן? מגלגלים 100ק1 כנגד התכונה הדרושה, בשינויים של כשרון, מקום, מצב וכדומה. גלגלת פחות מהתכונה, הצלחת. רשימת הכשרונות כוללת 133 כשרונות שונים, המחולקים יפה בין כשרונות קרב, ידע ויכולות שונות. פשוט, קל ונוח למשחק.

 

קרב:

כאן ציפיתי לגדולה מצד כותבי הספר. כחברה שרוב מוצריה הקודמים עסקו בעיקר בקרבות, הייתה לי התחושה למשהו טוב. אבל כגודל הציפייה, כך גם גודל האכזבה. שיטת הקרב פשוטה ביותר, להלן:

  1. מי שיש לו תכונת יוזמה גבוהה יותר,מתחיל. יתכן שינוי קל בגלל סוג נשק.
  2. זריקת ק100 ,אם הגלגול מראה על ערך שווה או נמוך לתכונת מיומנות הנשק, פגעת.
  3. זרוק 1ק6 הוסף בונוס לפי סוג הנשק פלוס תכונת הכוח והחסר את תכונת החסינות של היריב. זהו הנזק הנגרם ליריב.
  4. הפוך את תוצאות גלגול ההתקפה ולפי טבלה בדוק מיקום פגיע.
  5. החסר מהנזק את רמת השריון של היריב באותו מקום. במידה ונשארו נקודות נזק, הפחת מתכונת הפציעות.

 

פגיעה קריטית: כאשר הורדו הפציעות לאפס, הדמות מקבלת פגיעה קריטית הנקבעת בגלגול טבלה לפי מיקום הפגיעה, פלוס מספר הנקודות השליליות בפגיעות. לדוגמא, דמות עם 3 נקודות פגיעה מקבלת 6 נזק בגוף, תגלגל 1ק100 בהצלבה עם 3+ ותבדוק את התוצאה בטבלת פגיעות הגוף. פגיעות קריטיות גורמות בד"כ לפציעה קשה, שיתוק או מוות לדמות.

 

זהו, פשוט, קל וממש לא טוב. מצד אחד ישנו שיפור על גבי שיטת המו"ד הידועה לשמצה. יש התייחסות לעצם העובדה ששריון מוריד נזק, לא מונע פגיעה. לכן לכל דמות ישנם שש מיקומי פגיעה, ראש, גוף וארבע גפיים. לכל אזור יש רמת שריון הנובעת מסוג ההגנה על אזור זה. אבל, וזה אבל גדול, אין שום התייחסות לזריזות היריב. לא משנה מיהו היריב שלך, הסיכוי לפגוע בו תלוי רק בך ולא קיימת התייחסות לגודלו או זריזותו. משהו שזכה להתייחסות אפילו במו"ד. בנוסף לכך, כל הנשקים גורמים אותו נזק, 1ק6 , בשינויים קלים. בעוד שסכין מקבלת את השנוי 2- , חרב דו-ידנית מקבלת 2+. לא הבדל כזה גדול. במבחנים שערכתי, שיטת הקרב התגלתה כקלה ביותר להבנה, מהירה מאוד ויחסית גם די קטלנית. בנוסף לכך היא התגלתה כמשעממת, צפויה יחסית והזכירה יותר מדי את שיטת הקרב של מו"ד.

 

קסם:

שיטת הקסם בעולם פועלת לפי עקרון נקודות הקסם. כל דמות בעלת מקצוע קסום מקבלת מספר נקודות לשימוש. הקסם מתחלק לשתי צורות, קוסמים וכוהנים. הקסמים מתחלקים לחמש רמות, קסם קטן ורמות 1 עד 4.  לדמויות מטילי הלחשים קשה יותר להתקדם, ובכדי להטיל קסם ברמה מסוימת הם צריכים להיות באותה רמה בדמות. כלומר ישנו קוסם רמות 1 עד 4 וכו'. הטלת לחש היא למעשה תכונה נרכשת, אין בדיקה להצלחה.

קוסמים: בכדי להיות קוסם צריך קודם לקחת את מקצוע השוליה, ולסיים בו את כל ההתפתחויות האפשריות ואז הופך להיות קוסם רמה 1. בכדי ללמוד קסמים צריך הקוסם נגישות לקסם (מספר, מורה וכדומה), צריך להיות ברמה מספקת להטיל את הלחש וצריך 50 נקודות ניסיון בכדי "לקנות" אותו.

 

אחרי שסיים את כל ההתקדמות ברמה 1 יכול הקוסם להתקדם לרמה שתיים או לבחור בנתיב קסם אחר, דמונולוג (המזמן שדים), אלמנטליסט (המתמחה בכוחות הטבע), אשליין (יוצר אשליות) או נקרומנסר (מחייה אל-מתים). כל סוג קוסם יש באמתחתו סוגי קסמים אחרים, וכך יכולות להיות דמויות שמתמחות בקסם מסוים או מכירות קצת מכל סוג.

 

כוהנים: כמו הקוסמים, צריכים גם הכוהנים לעבור תהליך התלמדות לפני שיוכלו להטיל קסמים (מתלמד בשביל כוהן, דרואיד בשביל כוהן דרואידי).

אחרי שסיים המתלמד (או הדרואיד) את כל דרכי ההתקדמות למקצוע הוא לא נהפך לכוהן (או כוהן דרואידי) מיידית. עליו לגשת למקדש ולהתפלל לאל, (ולזרוק 1ק100 ) בבדיקה מול טבלה לראות האם הצליח להתקבל ע"י האל, עליו להוכיח עצמו במבחן מסוים או שמה נדחה לגמרי. מעבר לכך שיטת ההתקדמות זהה לזו של הקוסם, פרט לעובדה שאין מספר סוגי כוהנים, ולא ניתן להחליף בין כוהן וכוהן דרואידי.

רשימת הקסמים עצמה קטנה ביותר, מקסימום 10 קסמים לרמה, על פני 4 רמות. לא משאיר מגוון רב. כמו כן הקסמים הם הפשוטים ביותר, מעט ריפוי, נזק והגנות. אין משהו מיוחד או חדשני ולמנחה יש הרבה עבודה להמציא קסמים חדשים.

הרעיון הכללי נחמד מאוד ומציג גישה מיוחדת לקסם, אבל הביצוע לא מדהים או מיוחד.

 

המפלצות:

הספר מכיל גם רשימה נכבדה של מפלצות ואויבים שונים, 110 במספר. אין שם דבר מיוחד. החל מאורקים, גובלינים, דרך דרקונים, פיות ועד שדים ואל-מתים. כל תאור מפלצת מכיל, פרט לנתונים מספריים גם תאור פיזי (פלוס ציור), היבטים פסיכולוגיים קצרים וחוקים מיוחדים. רשימה ארוכה ומרשימה שתעניק אין ספור יריבים לקרבות מרתקים.

 

העולם:

חלק קטן בספר עוסק בעולם המשחק עצמו. אזור המשחק נקרא "העולם הישן" ודומה בצורה מחשידה למדי לאירופה. למעשה מבט על כל העולם מגלה שתי יבשות עיקריות ידועות, העולם הישן, הכולל אזורים כמו אירופיים, מדינות ערביות וקשרים עם מדינות אוריינטליות. בנוסף קיימת יבשת העולם החדש (מכיוון מזרח, כמה מפתיע) שרק התגלתה ליושבי העולם הישן לא מזמן.

 

ההיסטוריה של העולם הזכירה לי אלמנטים לקוחים מעולמנו בתוספת מספר עולמות פנטזיה שונים. קיצור היסטורית העולם נראה בערך כך: לפני מיליוני שנים חי גזע עתיק וחכם שנקרא סלאאן. הם חיו על פני מאות כוכבים והשתמשו בשערים גלקטיים למעבר בין כוכב לכוכב. על פני הכוכב הזה הם החלו בניסויים גנטיים ליצירת גזעיים שונים ויצרו את האלפים אח"כ את הגמדים ואח"כ את בני האדם. לאחר יצירת האלפים הם העבירו אותם לאי בודד להמשך פיתוחם. אבל אז קרה אסון, מפלצות ושדים פרצו דרך השערים הגלאקטיים, שמסתבר ועברו דרך ממד אחר, והחלו זורעים הרס ותוהו ברחבי הארץ. הסלאאן ניסו להילחם בהם אבל נכשלו. בנוסף לשדים החל גם אבק תוהו להתפזר בעולם בעיקר בצורת אבני תוהו. האלפים שהיו כמעט מושלמים לא הושפעו רבות. הגמדים הושפעו מעט אבל בני האדם שונו הכי הרבה. בנוסף החלו להיווצר יצורי הרשע (אורקים, גובלינים ומיניהם). האלפים החלו לסחור עם הגמדים ולסייע להם במלחמתם בגזעי התוהו (בינתיים בני האדם הם רק שבטים ברבריים נודדים). אבל קינאה בין שני הגזעים עוררה מלחמה שבה נהרסה אימפריה גמדית והאלפים חזרו לאיים שלהם. בינתיים התפתחו בני האדם והחלו להיעזר בגמדים במלחמתם בגזעי המפלצות. כך התפתחו בני האדם על חשבון הגמדים.

 

לא יודע מה אתכם אבל אני זיהיתי המון השפעות ממיטב משחקי התפקידים והפנטזיה. שדי תוהו משחר האדמה, שנאה בין גמדים לאלפים מכל פנטזיה שרק תרצו, גזע עתיק וחזק שפיתח את הגזעים האחרים  ואז נפל מהמון ספרי פנטזיה ומשחקים (כגון traveler), אבן תוהו שמשנה יצורים מעולם רומח הדרקון, וכן עולם המזכיר מאוד את עולמנו.

במידה וקראתם מספר ביקורות שלי בעבר, אתם וודאי יודעים כי אני סולד מספרים המכילים חוקים ועולמות משחק יחדיו. המקרה הזה איננו יוצא דופן, עולם המשחק רדוד, יש מעט מאוד מידע עליו ורמת המקוריות שבו שואפת לאפס.

 

שונות:

הספר מכיל עוד מספר דברים שונים. הראשון הוא הרפתקה קצרה למתחילים, דבר מבורך בעיניי בכדי להכניס שחקנים חדשים למשחקי התפקידים. ההרפתקה היא מהסגנון הישן והמוכר. החבורה נשכרת להחזיר חפץ מסוים, מזדחלת במבוכים, קוצצת מפלצות, נתקלת במעט בגידות ועושה אויבים וחברים לעתיד. הרפתקה לא מקורית אבל כתובה היטב ובהחלט יעילה לשחקנים חדשים.

 

כמו כן מכיל הפרק הראשון למנחה שלל חוקים ועצות כיצד להתמודד עם ניהול משחק. החל מחוקים על רעלים, חושך, תעופה וכדומה. ועד רעיונות ועצות על כתיבת הרפתקה, הענקת נק"נ, ניהול המשחק ותיאור העולם.

 

לסיכום, הספר מנסה לעשות הכל ביחד, שיטת משחק חדשה, קלה אבל מפורטת. עולם משחק מוכר אבל פנטסטי ואפשרויות לשחקנים חדשים וותיקים. וכאן בדיוק גם נכשל הספר, שיטת המשחק מעניינת אבל חסרת עומק ובעלת פגמים רציניים, עולם המשחק מכיל אלמנטים טובים ממקומות שונים, אבל לא מכיל שביב יצירתיות. ההרגשה הכללית הנוצרת היא של כמעט, פספוס הנקודה וקהל היעד. מי שרוצה שיטת משחק קלה ייקח מו"ד או פיוז'ן. מי שמעוניין בשיטה מפורטת ומציאותית ישחק רולמאסטר. מי שחשקה נפשו בעולם פנטזיה מפורט יקנה ספרי עולם או יבנה אחד בעצמו ומי שמעוניין לשחק בעולמנו יעשה בדיוק כך.

 

ציון 6 בסולם שוארמה בפיתה. יש כאן משהו גולמי, אבל הוא לא מפותח ודורש עבודה רבה להופכו למוצר סופי.