Ravenloft - D20

ממלכה של אימה, עולם של הרפתקות גותיות

מאת: ערן בן-סער

 

לרייבנלופט יש היסטוריה ארוכה ועשירה. הסיפור מתחיל בהרפתקה מעולה שכתבו טרייסי ולארה היקמן (כן, מרומח הדרקון) בשנת 1983 למהדורה הראשונה של AD&D. ההרפתקה היתה כל כך מוצלחת שהיא הולידה הרפתקת המשך – מוצלחת לא פחות, ולאחר מכן, בתקופת הזוהר של המהדורה השניה של AD&D מערכה שלמה ועולם שלם תחת הכותרת Ravenloft. כאשר המהדורה השלישית יצאה לאור היה זה כמעט בלתי נמנע שנראה הוצאה חדשה למערכה המוצלחת.

 

ההפתעה הגדולה הייתה שחברת WOTC לא הייתה זו שעמדה מאחורי החידוש של רייבנלופט אלא חברת Sword & Sorcery. הפתעה, יש לציין, לטובה, שכן חברת S&S היא למעשה חברת בת של White Wolf המוציאה לאור מוצרים ל-D20-. כך שהחברה שקנתה את מקומה בעזרת משחקי אימה אישית כמו Vampire, Werewolf ואחרים הפכה לאחראית על מערכת האימה המובילה של מו"ד.

 

התוצאה, ואני מדבר הן כחובב רציני של מערכת רייבנלופט והן כחובב כללי של אימה, לא מאכזבת כלל – בניגוד לרייבנלופט של המהדורה השניה, מערכה שהתרכזה בעיקר באפשרות להריץ הרפתקות אימה קצרות יחסית המחקות סיפורי אימה מפורסמים, המהדורה הנוכחית מתרכזת באימה גותית במערכת פנטזיה. לא עוד משחקי "אופס נקלענו למישור האימה של רייבנלופט, איך נצא מכאן?" אלא מערכות אימה גותית ארוכות ורציניות – כר טוב למשחקי תפקידים עמוקים יותר ונוגעים יותר ללב מאשר "אימאל'א ערפד / ליץ' / איש זאב / אימה לא מובנת בצורת שטיח".

 

ספר המערכה של רייבנלופט, שדרך אגב נראה מצוין, מכיל 220 עמודים המנסים לבצע שתי משימות בו זמנית – להכיר לך את מישור רייבנלופט (זה לא בדיוק עולם) ואת הממלכות השונות בו ובמקביל ללמד אותך כיצד להריץ משחקי אימה גותית במערכה הזו. אני מוצא שהספר מבצע את עבודתו טוב יותר מאשר צפיתי מלכתחילה ומצליח להעביר, אפילו בפרקים העוסקים בהתאמת חוקי שיטת D20 למשחק ברייבנלופט, את האווירה המתאימה לאימה גותית טובה.

 

הספר עצמו מחולק לשישה פרקים, לכל אחד תפקיד אחר בהעברת העולם אל הקורא. הפרק הראשון, The World of Ravenloft מציג לנו את הקונספט של האימה הגותית, את הקווים הכלליים של עולם רייבנלופט וסוקר קצרות את ההיסטוריה של העולם. הוא משמש קרש קפיצה להעמקות מאוחרת יותר בנושאים השונים אך אני מוצא שהוא מצליח לעשות דבר נוסף,  חשוב לא פחות – ואולי אף יותר. הוא מצליח להגיד בפשטות – "אוקי, זה D20, אבל לא באנו לכאן על מנת לחסל את הערפדים של רייבלופט, באנו לכאן על מנת לפחד מהם. באנו לכאן על מנת לשחק באווירה מסוימת שייתכן ואינכם רגילים אליה ממוצרי מו"ד אחרים, אז קחו אוויר, תקראו היטב, אנו כאן בשביל האימה, לא הנק"נ." וכל מי שמכיר מוצרי D20 יודע שזו עבודה לא קלה.

 

הפרק השני, Player Characters, היינו למעשה הפרק הכי "שיטתי" של הספר שכן הוא עוסק בהתאמת שיטת D20 לרייבנלופט. הוא עובר על הגזעים, המקצועות, הכישורים, האמונות השונות (בשביל הכוהנים) ואפילו הציוד. פרק מלא בהתאמות חוקים, מה שבד"כ לא מושך עד כדי כך, אבל הדגש הוא נכון – ההסברים מעבירים את התחושה המתאימה לעולם של אימה.

 

הפרק השלישי – The Ways of the World ממשיך קצת עם חוקים, אבל יותר מכיוון המנחה מאשר השחקנים. הוא מכיל את כל החוקים שהיה צריך להוסיף למו"ד על מנת להכניס את האימה גם לשיטה. הפרק מכסה נושאים כמו גלגולי הצלה מאימה או שיגעון וקסם בעולם רייבנלופט, ונושאים חזקים יותר כמו קללות בעולם האימה – איך להטילן בצורה מפחידה, מהו אפקט הדרמה הדרוש, הרעיון מאחוריהן וכדומה, או שחיתות - ההתדרדרות האיטית אל האופל. פרק מעולה, אומנם רוב הנושאים בו משוכתבים מהמהדורה הישנה יותר של העולם, אבל ב-S&S עשו עבודה מצוינת.

 

הפרק הרביעי – The Dread Realms סוקר את כל הממלכות בעולם האימה. רוב הממלכות מוכרות למי שמכיר את המהדורה הקודמת, ומבחינת תוכן והיסטוריה מעט מאד שונה כאן. אבל ניתן להרגיש שקיבלנו מעט יותר פרטים מאשר במהדורה הקודמת, שם התרכזו בעיקר במי נמצא בממלכה ומהו האדון האפל שלה. כאן מקבלים מעט יותר מידע כך שניתן להתחיל לתכנן מערכות מעט יותר ארוכות בממלכות האלו, כאמור משום שזו הייתה כוונת המהדורה החדשה – לא לבקר ברייבנלופט אלא לשחק בה כמערכה ארוכה לכל דבר.

 

הפרק החמישי – Horrors of the Night עוסק בכל יצורי האופל, המהווים את לב האימה של רייבנלופט. ערפדים, רוחות, ליצ'ים, ליקנטרופים, אל- מתים ושאר יצורי האופל, כולם זוכים כאן לטיפול מסור הרבה יותר מאשר זה שקיבלו באסופת המפלצות.

הפרק השישי – The Ravenloft Campaign הוא הפרק הקצר ביותר בספר. הוא בעיקר מסכם את כל הספר, חוזר ומדגיש את נושא האימה הגותית ונותן המלצות על יצירה וניהול של מערכה בעולם הזה.

 

בקיצור, כל מי שאהב את המערכה במהדורה הקודמת עומד לאהוב אותה עכשיו יותר ויאלץ לעבור מינימום של שינויי תפיסה, שכן בעולם עצמו כמעט לא נגעו, רק בדגשים שבו. מי שטרם ניסה את העולם, אך אוהב הן פנטזיה והן אימה, ימצא ברייבנלופט איזון מצוין של השניים וספר עולם עמוק המספק די והותר פרטים על מנת להתחיל לשחק בו מיידית.