תוספות למו"ד מהדורה שלישית - חלק שני

מאת: איתי רוזן

 

בגיליון 17 רשמתי סקירה על שלושת ספרי ההרחבה הראשונים שיצאו למו"ד. מאז יצאו עוד שתי תוספות חדשות, שלמעשה משלימות את סידרת הספרים העוסקים ב-classes של מו"ד. הסקירה הזאת תעסוק בשני הספרים האלו – song and silence העוסק בנוכלים ופייטנים, ו-masters of the wild העוסק בברברים, דרואידים וסיירים. כפי שוודאי קראתם בכתבה הקודמת, שלושת הספרים הראשונים לא קיבלו ציונים מזהירים לדעתי. האם חל שיפור או שמה ב-wizards עדיין דורכים במקום?

 

חלק ראשון : Song and silence

ספר בכריכה רכה מאת דיוד נונאן וג'ון ראטליף העוסק בדמויות הנוכל (חסל סדר גנב) והפייטן. למי שלא מכיר שתי הדמויות הללו עברו שינוי משמעותי מתקופת המוד"מ, הנוכל הפך להיות מקבץ של כשרונות ואילו הפייטן נהיה למטיל לחשי קסם בזכות אישיותו ובעל שלל תכונות שונות. לדעתי האישית השינויים היו רק לטובה, הנוכל הפך מדמות שולית וחלשה יחסית לדמות מעניינת יותר, ואילו הפייטן הפך מסתם מקבץ תכונות משאר הדמויות, לדמות בפני עצמה. הספר מנסה להרחיב ולהוסיף לדמויות הגנב והפייטן אבל ללא הצלחה רבה, לדעתי.

 

הפרק הראשון מציג לפנינו עשר מקצועות יוקרה שונים, החל מהפשוטים כגון פיראט וחוקר המערות, דרך מעניינים יותר כגון שודד המקדשים הדתי (מאמין של אל ששודד מקדשי אחרים) והחוקר המלאכותי (מרקו פולו של המו"ד) ועד למוזרים ביותר דוגמת השן של לולט', גנב המפעיל כלי קסם של לולט' (אלת העכבישים), מתאחד איתו ונהפך לאט לחצי-אדם חצי-עכביש. כמו בשאר הספרים, דמויות היוקרה המוצגות כאן, מפתחות בחלקן רעיונות חדשים ומקוריים לדמויות הנוכל והפייטן, אבל, כמו בשאר הספרים, הבעיה הינה בהצגת הדמויות. כל דמות שכזו מוצגת בעיקר כאוסף של נתונים, טבלאות ובונוסים שונים, מכניקת שיטה טהורה. בנוסף רוב התכונות השונות והבונוסים מתייחסים, כמו שאר השיטה, לקרב בלבד -  בעוד שהנוכל והפייטן הינן שתי דמויות שמצטיינות בדברים אחרים, לא דווקא בחלק הקרבי של המשחק.

 

הפרק השני עוסק ב-skills and feats, מתחיל בטבלת רעלים קטנה המסתכמת בשם הרעל, הנזק ומחירו - שוב אין התייחסות למשהו מעבר (כיצד להשיג את הרעל, צמחי רעל שונים וכו'). בהמשך הפרק דן בצורה מפורטת למדי במלכודות, החל מתכנונן, בניתן, מחירים שונים, דרכים להסתרה, נטרול או כל דבר אחר העולה בראשכם. רעיונות ודוגמאות למכביר לא חסרות כאן, מנחים מתחילים או כאלה המחפשים רעיונות חדשים למלכודות ימצאו אותם כאן. שימושים חדשים ב-skills קיימים ומציגים רעיונות כיצד להשתמש בחוקים לביצוע מעקב אחר אנשים, התחמקויות בקהל ואקרובטיקה מרהיבה. החלק על שימושי skills קטן ביותר, אבל דחוס ברעיונות למשחק. סיום הפרק מציג מספרfeats  חדשים, החל מהבנאלים והצפויים המספקים בונוסים לקרב, כגון מכת לעורקים או מומחה טקטיקה, ועד לרעיונות חדשים בעולם המו"ד -feats  שלא ממש קשורים לקרב, כגון מוסיקה מתמשכת, ניגון למתים או אמינות דיפלומטית (אנשים אחרים מרגישים נוח לספר לך דברי אמת).

 

הפרק השלישי עוסק בציוד לנוכל והפייטן ומתחיל ברשימה ענקית של כלי מוזיקה שונים, החל מחליל וטירה ועד אורגן כנסייתי ופסנתר שמנגן מעצמו. למה צריך רשימה כזו? אני לא ממש יודע, לפי דעתי תיאור כצר של מספר כלים נפוצים מספיק בהחלט. הפרק ממשיך במספר כלי נשק חדשים וציוד לגנב. מיתרי חנק, בגדים עם כיסים כפולים, ואפילו פורץ מנעולים אוטומטי, ורשימה של כלים קסומים כגון קרן יער של אמת, חבל אין סופי או ארגז המשתלב ברקע.

 

הפרק הרביעי דן בארגונים ואגודות גנבים שונות. זה הפרק שלדעתי מכיל הכי הרבה "בשר" (אם תרשו לי לקרוא לזה כך). רעיונות וחומר רב לשימוש המנחה והשחקנים. כל תאור אגודה שכזו מכיל מידע על מקום פעולתה, אנשי מפתח שונים, חוקים, דרכים להתקבל, נכסים שונים, מטרות, יחסים עם הסביבה (השלטון, החוק, אגודות אחרות) והכי חשוב, רעיונות לשילוב במשחק. הדוגמאות המובאות כאן כוללות מגוון רחב כמו הגט'רה (המאפיה של עולם הפנטזיה), גילדת המתנקשים, גנבים מאחורי הכתר (גילדת גנבים כה חזקה שהגיע לדרגת שלטון בעיר), מבריחים ומרגלים. לפייטנים מוצגים בתי-ספר לפייטנים (bardic colleges), החל מאלו המתמחים בשירה, נגינה או סיפורי אגדות ועד אלו המתמחים במוות או מחפשים סימנים לסוף העולם.

 

הפרק החמישי, "אתה והעולם בחוץ", דן בתפקידיהם של הנוכלים והפייטנים בעולם בחוץ, בעיקר מצד ההרפתקנות של העניין. יחסים עם דמויות אחרות, מניעים, מטרות לעתיד וכו'. מצד אחד עזר מצוין לשחקנים מתחילים, מצד שני חזרה על כל סטריאוטיפ קיים לגבי הנוכלים השונים.

 

הפרק השישי מציג רשימה קצרה של לחשים חדשים לשימוש הפייטן. צורות שונות של מוסיקה וקסמים דומים. שם דבר מיוחד או חדשני.

 

ציון : שש מתוך עשר בסולם גפילטא-פיש (ורק בגלל פרק ארבע).

 

 

חלק שני : Master of the wild

ספר בכריכה רכה מאת דיוד אקלברי ומייק סלינקר. הספר השני לסקירה זו, והאחרון במסגרת ההרחבות לדמויות הבסיסיות, עוסק בדמויות "הטבע" - ברברים, דרואידים וסיירים. במבט ראשון הכנסת שלושת סוגי הדמויות הללו לספר אחד נראית מוזרה, כיון שאין להם רב במשותף, אולם הכיוון הכללי שמחברי הספר שואפים אליו, מציג את שלושת הדמויות הללו באור דומה.

 

הפרק הראשון, ידע טבע, דן בכל אחת מהדמויות לעומק. הברברי מצטיין בכוח טהור, הוא לא טכניקן או אסטרטג, ולפי מחברי הספר כאן טמון כוחו. הדרואיד ככלי המשרת את הטבע והסייר כשילוב של שניהם. לכל דמות מוצגות גם האופציות השונות לכל גזע, וכאן שוב עולה הבעיה הידוע של סטריאוטיפים המובנים לתוך המשחק. למה גמדים לא מתאימים להיות ברברים? למה חצי אורקים לא יהיו דרואידים טובים?

כמו כן מובאים היחסים של כל דמות לסוגי הדמויות האחרים, הברברי שונא קוסמים, ומי אמר שדרואיד וסייר יהיו חברים טובים? הרעיונות הללו יראו כמו סתם הצעות לשחקנים מנוסים, אבל אצל שחקן מתחיל שקורא את הספר כבר יתחיל להיווצר הלך מחשבה מסוים לגבי איך לשחק דמות לפי המקצוע שלה, ולא לפי האופי.

בנוסף ישנה הרחבת חוקים קטנה לגבי כל אחד מייחודיות הדמויות. הכעס (rage) של הברברי, שינוי הצורה של הדרואיד, ואילו לסייר יש התייחסות לאויב המועדף, פלוס וריאציה של סייר עירוני (המתמחה בחיי הכרך הגדול).

 

הפרק השני, skills and feats. מיומנויות שונות מובאות פה בדרכי שימוש נוספות, לימוד חיות טריקים שונים, מעקב אחרי מישהו או ידע טבע מורחב. ה-feats  השונים, שליטה בחיות, הכנסת קסם לעשב מרפא, לחימה משופרת, זעם מיידי ושיפורי נזק מסוגים שונים. מהווים תוספת נחמדה אבל עוסקים כמעט כולם בשיפור נזק או העצמתו.

 

הפרק השלישי עוסק בכלים וצויד פראי. כלי נשק אקזוטיים, חפצים קסומים מיוחדים כמו שריון לוחות עשוי עץ או חץ ריפוי ועד שרשרת דיבור עם חיות, מהווים "רשימת קניות" חביבה. לסיום הפרק, דיון פרטני ב-infusion , הכנסת קסמים לצמחים ועשבי מרפא שונים. יצירה למעשה של סוג חדש של מגילות. בליעת הצמח שווה לקריאת המגילה.

 

הפרק הרביעי עוסק בבעלי חיים מלווים. קנייתם, סוגיהם השונים, הקשר עימם ורשימה ענקית של סוגים שונים. כיצד להאכיל את פיל המחמד שלך ומהם מצבי הרוח הצפויים מנחש צפע קטן, דיון מעמיק בכל הקשור לבעלי חיים וחיות מחמד, חובה לכל מי שרוצה אחד.

 

הפרק החמישי, מקצועות היוקרה. ארוך יחסית לדומיו בספרים האחרים ומביא שלל דמויות שחלקן מצליח אפילו להיות תוספת מעניינת לדמות ולא רק בונוסים שונים. שליט החיות המתקשר עם סוג מסוים של חיה עד לקבלת חלק מתכונותיה.bane of infidels  המאמין שקידמה רק מזיקה וינסה למנוע כל מגע חיצוני עם שבטו. blighters האנטי-דרואידים שקסמיהם משמידים את הטבע. עינו של גרומש, החצי-אורק הברברי האולטימטיבי. גיאומנסר, ששואב אנרגיה מאדמה ואבנים. ozzmasters,shifters,verdent lords, הרשימה ארוכה ומרשימה. כל דמות יוקרה מקבלת מחקר מעמיק ויחס של דמות מלאה, כולל רקע, היסטוריה והשקפת עולם מסוימת. פרק דמויות היוקרה הטוב ביותר מכל ספרי ההרחות לפי דעתי.

 

פרק שש הוא רשימת קסמים ארוכה לקוסמים, כוהנים ודרואידים. קסמי טבע, כגון לכידת עשן בבקבוק, הכנסת לחש בעץ וכדומה, מוסיפים מגוון נרחב של לחשים הקשורים לטבע, המעניקים תחושה מיוחדת של פראיות וטבעיות.

 

ציון שמונה מעשר בסולם שיפודי פילה בקר. הספר כתוב טוב, מעניין ומכיל חומר רב לפיתוח המשחק.