יומני צדק

מאת: חנן שיינפוקס

 

יומני צדק הוא התרגום הטוב ביותר שהצלחתי לתת ל-"jovian chronicles", משחק חדש של dream pod  9 (או תא חלום תשע, אם לתת ביסוס למוטיב החוזר של תרגומים מוזרים בכתבה הזו). ונתחיל עם העובדות היבשות.

 

המשחק הוא משחק מדע בדיוני רציני, מנגאיסטי-דרמטי (מנגאיסטי דהיינו, משחק המבוסס על סגנון סדרות האנימציה היפניות, אבל אם זה מבהיל אתכם, אז הרי שהסגנון המנגאיסטי די ברקע וניתן להתעלם ממנו בקלות אם רק רוצים), שממוקם ביקומנו אנו בשנת 2210. עולם המשחק זועזע לאחרונה בעקבות "האודיסאה" (לא של הומרוס, למרות שזה ספר טוב!), מסע צבאי של כוחות מצדק שסיבך את צדק במתקפה של צי ארצי שלם (כלומר של כדור הארץ) על עיר הבירה שלו.

 

עד ל"אודיסאה", העולם שרה בשקט יחסי. בערך. מאז המשבר הכלכלי הקשה שתקף את כדור הארץ לפני כמאה שנה, תחנות החלל והישובים החלליים של מערכת השמש נעשו עצמאיים לחלוטין ומפותחים להחריד.

כדור הארץ הצליח להתאושש רק תודות למשטר גדול ומאושר שהוקם על כל ארצות הברית, אירופה ומרבית אפריקה הידוע כ"שלטון ומנהל ארצי מאוחד" או בקיצור שמא"ם (באנגלית זה נשמע יותר טוב: CEGA- central earth government and administration).

 

בין רגע ניצת המאבק בין כדור הארץ, הירח, והמושבות הקרובות אליו לבין המושבות המרוחקות בהנהגת תושבי צדק (כלומר, תושבי תחנות החלל שמקיפות את צדק וירחיו. צדק הוא  ענק גז, אף אחד לא חי  על פני השטח*), ומאבקים, כמו תמיד הם קרקע עשירה למזימות, תככים, ועלמות במצוקה.

 

מאבקים בין מי למי? השחקנים הגדולים הם כדור הארץ וצדק. אולם המשחק דואג לא להגביל את עצמו לכך, ישנם מאבקי משנה לרוב, הבנק של ונוס וגילדת הסוחרים של חמה, שתי המדינות היריבות של מאדים, וסכסוכים פנימיים בכדור הארץ. המשחק גם דואג לתת מספר כיווני משחק אפשריים (כולל טיפים והצעות כיצד ניתן לשחק אותם), החל בהרפתקאות אינטריגה קלאסיות, וכלה בהרפתקאות "שיגעון בחלל", זהו לא משחק שימצה את עצמו במהירות. לבסוף המשחק גם תומך במפורש בכל סגנון משחקי החל במשחק טקטי נטו (סטייל Warhammer 4000 ודומיו), וכלה בפריפורם דייסלס.

 

אבל מה לגבי השיטה? ובכן, אם אתם החלטתם שלא לבחור באופציית הפריפורם דייסלס, המשחק משתמש (אזהרה, עוד תרגום קלוקל בדרכו אליכם) בשיטה אוניברסלית בשם "צללית" או silhouette. שיטה חביבה שמזכירה באופן מחשיד הכלאה בין hero system המהוללת לבין משחקRisk  המהולל מעט פחות. על כל מקרה השיטה ריאליסטית במידה נוחה ובנויה על פי עיקרון של אחידות כלומר יש סוג אחד של קובייה (ק6) ומתודה פשוטה ואחידה לקבוע כמה קוביות לגלגל ואת סיכוי ההצלחה או הכישלון. השיטה מהירה למדי, שלא במפתיע בשביל משחק שמועיד את עצמו לשמש גם כמשחק טקטי.

 

מה עוד? אה, כן. לפני שאני סוגר את הסקירה, אולי ראוי שאציין גם היתרון והחיסרון המשמעותי ביותר של השיטה : הכתיבה. הכותבים עשו עבודה מצוינת. ואפילו יותר ממצוינת (מקורות אלמוניים גורסים כי אנשים רבים קונים את הספרים רק בתור חומר קריאה!), רק בכל אחת מסקירות הכוכבים, לדוגמא, דחוסות כמויות ניכרות של מידע- כאשר הם סוקרים את מאדים הם טורחים להסביר על הכלכלה של מאדים, על האטמוספירה שלו, על הפוליטיקה, המבנה החברתי, הצבא, והחינוך המאדימי. וחשוב לא פחות, הם מצליחים להעביר בצורה טובה את המהות של החברה של כל כוכב, ואת המנטליות של יושב החברה המאדימית (וגם בלי יותר מדי סטריאוטיפים). לכל תיאור של עולם או ארגון מצורפת גם פסקה או שתיים הנותנות טיפים טובים כיצד לשלב דמות כזו בהרפתקה שלך השה"ם וגם כיוונים אפשריים להרפתקה באזור המדובר.

 

הדרך הכי פשוטה לתאר את איכות הכתיבה, היא בעצם במילה אחת מקצועית.

 

מה הבעיה עם הכתיבה עם כן ? לא האיכות וודאי, אלא הכמות כל אחד מהארגונים האוניברסליים של העולם נסקר בעמוד אחד מסכן, וכל אחד מהכוכבים החשובים של מערכת השמש, נסקר בשני עמודים בודדים בלבד. רק צדק וכדור הארץ מקבלים יחס חם יותר, וזוכים לשישה וארבעה עמודים בהתאמה. עכשיו נכון שמדובר בעמודים עמוסי מידע, הכתובים באיכות טובה, ופונט קטן. אבל למרות הכל, קשה להימנע מלשים לב שמדובר בסה"כ שני עמודים! וקשה להימנע מתחושה של פספוס, כאילו אם היו טורחים הכותבים להשקיע טיפ טיפה יותר דפים בכתיבה איכותית על עולם המשחק, וקצת פחות דפים על ציורים מגניבים של ספינות, היינו מקבלים ספר משחק שווה הרבה יותר.

 

ועוד הערה קטנונית אחת לפני הסיום (מצטער, קטנוניות זה באופי שלי), למארגנים יש בעיה חמורה של פרופורציות. אני לא מדבר רק על כך שהמשחק מתנהל במאה ה-23 בעוד ששתי המאות שבאמצע מרגישות מעט מוזנחות. אני מדבר יותר על גורמים מספריים כמו העובדה שכלל תושבי צדק, הם 540 מיליון איש, בעוד שעל כדור הארץ מתגוררים 4.3 מיליארד איש, שלפי הספר שולטים בטכנולוגיית מלחמה שנופלת אך בקצת מהטכנולוגיה של צדק. על מנת לעשות את המאבק יותר ריאליסטי ופחות חסר סיכוי, אני מציע לשה"ם המאושר, לשחק מעט עם המספרים.

 

בסה"כ, למרות הכל, מדובר במשחק טוב, והוא מקבל שלושה ושלושת רבעי דובוני אכפת לי בסולם שיינפוקס (אבל הרבע דובון האחרון הוא רק בגלל שהם הקדישו את המשחק לקרל סייגן ז"ל).

 

שלכם, חנן שיינפוקס.

 

נ.ב. עוד נקודת אור לזכות השיטה, שלא ממש מצדיקה פיסקה משל עצמה, היא שספר המשחק כולל הרפתקת מודול שלמה. משהו קצר ובסיסי כזה שמעביר את הרעיון.

 

 

 

* הערת העורך – דווקא יש כמה תיאוריות מרתקות על האפשרות לחיים מקומיים באטמוספירה העליונה של צדק. כרגע ישנה סתירה בין שני ממצאים סותרים על כמות המים הנמצאת באטמוספירה שלו – אבל אני ממליץ לקרוא את אודיסאה בחלל 2010 על מנת ללמוד על כמה מהרעיונות שהמדע הבדיוני תרם לחיים על צדק.