Hero System - 5th Edition

מאת: ערן בן-סער

 

כאשר קיבלתי את ההודעה מהדואר שהגיעה החבילה שלי מחו"ל, החבילה שהכילה את המהדורה החמישית של שיטת הגיבור, היה כבר מאוחר מכדי ללכת לדואר להוציא אותה. לא נורא, אז לא ישנתי בלילה. כן, עד כדי כך זה השפיע עלי, זו לא היתה הלצה שמטרתה להראות עד כמה התרגשתי, זו היתה הצהרה על עובדות ממשיות (שבמקרה מראות עד כמה התרגשתי J). אני מכור לשיטת הגיבור ממהדורה הקודמת שלה, מכור כבד. והזמן הארוך להחריד שלקח למהדורה החמישית לצאת הותיר אותי מעוצבן מאד. אבל זה לא משנה, ברגע שלקחתי את החבילה מהדואר, קרעתי את הקרטון לגזרים וחיבקתי את הספר השחור-ירוק העבה של המהדורה החמישית, הכל נשכח. שיטת הגיבור, מהדורה חמישית, אני שוב מתאהב...

 

אני אחלק את המאמר הזה לשני חלקים, משום שיש שני סוגי קוראים שיהיו מעונינים לקרוא על המהדורה החמישית. ישנם את אלו שלא מכירים את שיטת הגיבור, להם מיועד החלק הראשון המתאר את רעיונות השיטה והקווים הכלליים שלה. מצד שני יש את אלו המכירים את המהדורה הרביעית ורוצים לדעת מה שונה, להם מיועד החלק השני המתאר את מאפייני השינויים בין המהדורות. אני מקווה שחלוקה זו תקל עליכם לקרוא את המאמר.

 

חלק ראשון – מהי שיטת הגיבור?

שיטת הגיבור היא, לדעתי, שיטת המשחק האוניברסאלית האולטימטיבית. זהו משפט הדורש שני הסברים – מהי שיטה אוניברסאלית ולמה שיטת הגיבור היא האולטימטיבית (ולא למשל פיוז'ן או GURPS)? שיטה אוניברסאלית הינה שיטת משחק המנותקת לא רק מעולם מערכה ספציפי כלשהו אלא אף מז'אנר משחקי. כלומר שיטת הגיבור, ושיטות אוניברסאליות אחרות, מתאימות למשחק בכל ז'אנר – מד"ב, פנטזיה, אימה, סייברפאנק, הומור וכו'. בעזרתה של שיטה אחת אתה יכול לשחק בכל סגנון ובכל רמת כוח שתרצה.

 

אז מה הופך את שיטת הגיבור לאולטימטיבית, לדעתי? העובדה שהיא השיטה האוניברסאלית היחידה שדורשת אך ורק ספר חוקים אחד – את ספר החוקים הבסיסי. בשיטות אוניברסאליות אחרות, שוב – פיוז'ן או GURPS כדוגמה, אתה צריך את ספר החוקים הבסיסי בו יש את בסיס השיטה ובנוסף אליו את ספר ההרחבה לז'אנר הרצוי לך – למשל את ספר ההרחבה לפנטזיה.

 

בשיטת הגיבור אתה צריך אך ורק את ספר החוקים הבסיסי. איך זה נעשה? איך בעזרת ספר חוקים אחד ניתן לשחק כל משחק? שאלה טובה, התשובה טמונה בצורה בה בנויה דמות בשיטת הגיבור. כמו בכל שיטה אחרת מרכיבים דמות מתכונות וכישורים. תכונות אלו וכישורים אלו נרגשים בעזרת נקודות – נקודות אותם מקבלים על פי הז'אנר בו החליט המנחה להשתמש (דמות במשחק ריגול בנויה מפחות נקודות מאשר דמות במשחק של סופר גיבורים). בעזרת נקודות אלו רוכשים לדמות גם כשרונות (Talents) מיוחדים, אשר חורגים מרמת הכישור (Skill) הפשוט אך עדיין הגיוניים במשחק של גיבורים, והטבות (Perks) שונות לדמות.

 

מנגנון פשוט המופעל על ידי נקודות חלוקה – הנותן לך לבנות בדיוק את הדמות שרצית. אבל איך זה מהווה קפיצה מעל פיוז'ן או GURPS? השלב הבא הוא לב ההבדל – מערכת הכוחות של שיטת הגיבור. מערכת הכוחות של שיטת הגיבור היא מערכת, מורכבת – יש להודות, המאפשרת לך לבנות את כל מה שחורג מההגדרה האנושית הרגילה. כוחות על, לחשי פנטזיה, השתלות קיברנטיות, יכולות אלוהיות וכו'.

 

אני אתן דוגמה המסבירה יותר טוב את הרעיון, ניקח כמה מקרים: לחש ברק של קוסם בפנטזיה, קרני מוות הנורות מעיניו של סופר גיבור ורובה לייזר עתידני המושתל לסוכן סמוי בזרוע. שלושת אלו הם, ללא ספק, לא יכולות אנושיות רגילות – לכן יש לפתח אותם בעזרת מערכת הכוחות. ובכן תתפלאו לשמוע, אבל שלושתם הם למעשה מימושים של אותו כוח – Ranged Killing Attack (התקפת טווח הורגת). מה שעושה את ההבדל בינהם אלו היתרונות והחסרונות שמוסיפים לכוח הבסיסי ויוצרים את ההבדל בין הסגנונות השונים.

 

לחש הברק הוא התקפת טווח הורגת הנרכשת עם: דורש מילים, דורש תנועות, דורש גלגול כישור (כישור קסם) ותוצאות לוואי חמורות אם הכוח נכשל.

קרני המוות גם הן התקפת טווח הורגת אך זו נרכשה עם הדף כפול.

הלייזר המושתל הוא אותה התקפה אך היא נרכשה עם מטענים (זה דורש יחידת כוח), חודר שריון ופוקוס ברור אך לא נגיש (הזרוע הקיברנטית).

מורכב (בעיקר לחישובי העלות של זה) – אבל זה מאפשר לך ליצור כל דבר שאתה רק רוצה למשחק שלך. אני מניח, ואבי סבג אמר את זה די מזמן, שזה הופך את שיטת הגיבור למשהו שהוא יותר "שיטה ליצירת שיטות" – ואני מניח שיוצר המהדורה החמישית מסכים עם זה, על הספר החדש כתוב שזו מערכת הכלים האולטימטיבית למנחה.

 

ישנו עוד אלמנט שחשוב לציין בהרכבת הדמות, חסרונות. לכל דמות רוכשים כמה וכמה חסרונות , אלו יכולים להיות חסרונות פיזיים (חסר עין, צולע קלות וכדומה), חסרונות פסיכולוגיים (מפחד ממקומות סגורים, רודף תהילה וכו'), חסרונות חברתיים (בעל מנהגים דוחים למשל) ועוד כמה וכמה סוגים של חסרונות. בעזרת אלו מרכיבים חלקים נרחבים מרובד הפסיכולוגי של הדמות, אני חושב שזו הדרך הטובה ביותר שאני מכיר לגרום למנצ'קיניסטים לבנות דמות אמיתית – ללא החסרונות יהיה להם פחות נקודות לרכוש בהם כישורים וכוחות.

 

כמו בכל שיטה גם שיטת הגיבור כוללת חוקים לקרב, התמודדות עם הסביבה (אתם יודעים, החוקים בעניין נפילה מגובה רב, השלכת חפצים וכו'), ובהתאם לרוח השיטה הם ניתנים להתאמה – חלק מחוקי הקרב הם אופציונליים כך שאתה יכול להחליט אם להשתמש בהם או לא בהתאם לעד כמה "קשוח" המשחק שלך אמור להיות. בגלל אופייה המיוחד של שיטת הגיבור ישנם גם כמה פרקים על יצירת מחשבים (למחשבים תבונתיים יש תכונת אגו, לרגילים אין. האנקדוטה הזו הרגה אותי כבר במהדורה הרביעית), בעלי חיים וכלי רכב. מוזר, אבל הכרחי כאשר אתה מתכנן ספר אחד שיתאים לכל משחק שרק תחשוב עליו.

 

למען האמת המשחק הוא עד כדי כך מכוון לרעיון של "בעזרת ספר אחד ניתן לשחק הכל" עד כי הפרק האחרון של הספר הוא למעשה מדריך לכיצד יוצר השיטה בנה אותה וכיצד קבע את העלויות השונות. זהו פרק המסביר לך כיצד לשנות את השיטה כרצונך בלי לפגוע במבנה שלה. מדליק, לא ראיתי את זה במקומות אחרים.

 

לסיכום שיטת הגיבור היא, ואני פה משתמש באנלוגיה שקראתי במקום אחר – אבל היא פשוט קולעת, הוולבו של משחקי התפקידים. אתם יודעים, Boxy - but good. היא לא שיטה פשוטה (אם כי אני לא חושב שהיא עד כדי כך מורכבת), היא לא נראית כמו שיטות חדשות ונוצצות המגיעות עם עולם מוכן ומעט מאד חוקים, אבל היא פשוט פגז בקטגוריה שלה – שיטה אחת לשחק כל משחק בעולם. היא דורשת עבודה, אבל התוצאות פגז. אני ממליץ עליה לשני סוגים של שחקנים – כאלו שלוקחים את השיטה שלהם ברצינות וכאלו שאוהבים לעבוד מז'אנר לז'אנר אבל אין להם כוח או זמן ללמוד שיטות חדשות כל הזמן. אגב, אני לא טורח להמליץ עליה למכורי המהדורה הרביעית. הם כבר רכשו את העותק שלהם.

 

חלק שני – מה כבר ההבדלים מהמהדורה הקודמת?

השיטה, חשוב לציין, אינה מהווה שינוי יסודי מהמהדורה הקודמת אלא רק משהו שמסתובב בין שינוי קוסמטי לניתוח הסרת קמטים. השיטה זהה, כמעט לחלוטין. יש הבדלים פה ושם בעלויות של חלק מהדברים (Aid למשל עולה עכשיו 10 נקודות לכל קוביה) ויש כמה וכמה כוחות שפועלים קצת אחרת, אבל למי שמכיר את המהדורה הרביעית לא תהיה שום בעיה לעבור לחמישית. כל מה שהוא צריך זה לקרוא את הספר ולשים לב לשינויים הקטנים.

 

יש כמה וכמה תוספות נחמדות, למשל כמה כישורי קרב חדשים, כוחות חדשים (Healing, למשל) וכל מיני אפשרויות בקרב שמטרתן העיקרית היתה לעשות את השיטה עוד יותר עצמאית מאימה הרוחנית – Champions. כזכור המהדורה הרביעית של שיטת הגיבור היא למעשה המהדורה הראשונה שהיתה שיטה אוניברסאלית לכל דבר ולא רק משחק סופר גיבורים שבמקרה מתאים גם לז'אנרים אחרים. כיוון שכך המהדורה הקודמת עדיין היתה מתאימה יותר לסופר גיבורים מאשר לכל דבר אחר. התוספות החדשות עוזרות לשיטה להתאים לכל ז'אנר בצורה טובה יותר.

 

אפשר, בגדול, לדבר על ארבעה סוגים של שינויים בין המהדורות –

הבהרת חוקים – ישנם חוקים, כוחות וכישורים שהובהרו בצורה הרבה יותר טובה במהדורה זו. זה שינוי קוסמטי בלבד, אבל הוא עוזר.

הוספת חוקים לז'אנרים שונים – חוקים, כישורים וכוחות שנוספו על מנת שיהיה קל יותר ליצור דמויות לכל ז'אנר בלי להשתמש באופציה הקיימת של בנייה עצמית. דוגמה פשוטה מאד ונהדרת – ההטבה Access שמאפשרת לך גישה למקומות חסומים. זה מתאים למשחק ריגולי / בלשי / קונספירטיבי.

תיקון כוחות – יש כוחות שפשוט לא עבדו טוב בשיטה הקודמת. הם "חרקו" ולכן הרבה מנחים שינו את העלויות והחוקים שלהם. Aid, Summon ואחרים עברו שינויים הן בעלויות והן במבנה על מנת לתקן את הפגמים האלו.

הוספת דוגמאות – נוספו המון דוגמאות לשיטה. המון, לכל כוח יש כמה וכמה דוגמאות המתאימות לכל מיני ז'אנרים. זה נהדר, זה מבהיר כמה דברים אפשר לעשות עם כל כוח ועם קצת דמיון ועוזר להבין כיצד משתמשים בשילוב של "כוחות – יתרונות – חסרונות".

 

לסיכום זו שיטה נהדרת, היא גם נראית הרבה יותר טוב ובהחלט מושקעת. אם אהבת את המהדורה הרביעית ואתה רוצה לחזור ולשחק בשיטת הגיבור אני בהחלט ממליץ להשקיע ולרכוש את המהדורה החמישית, היא יותר משווה את הכסף.