ראיון – סטיב לונג מחברת Hero Games

מאת: יובל "Etus" סרנה

תרגום: יהונתן זילבר

כתיבת שאלות: יובל "Etus" סרנה ושאר צוות דימונס

 

סטיב לונג, המרואיין כאן בראיון, הוא אחד מן מנהלי חברת משחקי התפקידיםHero Games.  החברה המפורסמת נוסדה על-ידי סטיב פטרסון, ריי גריר וג'ורג' מקדונלד לפני מספר רב של שנים. החברה החלה את דרכה עם משחק בשם Champions – משחק של גיבורי על. במהלך השנים החוקים התגלגלו להיות שיטת הגיבור – The Hero System, שיטה אוניברסאלית אמיתית. בשנת 2001 נקנתה החברה על-ידי חברת DOJ (לאחר שהיתה כשנה ומשהו בבעלות חברת משחקים ברשת), ובמשך השנים עד לרכישתה זו, הספיקה החברה להוציא ארבע מהדורות ל- Hero System וכן הרחבות רבות לשיטה זו. עכשיו, לאחר רכישת החברה, סוף, סוף היא ממשיכה בפיתוח מוצרים – מוצרה האחרון, Hero System 5th Edition, שציפו לו ברחבי העולם, הוא רק אחד מן הרשימה. בראיון זה מובאות בפניכם כל השאלות שרציתם לשאול את מנהל החברה, סטיב לונג. תהנו.

 

ספר לנו עליך ועל החברה שלך.

אני סטיב לונג. אני עובד בתעשיית משחקי התפקידים כבר הרבה שנים בתור פרילנסר או שכיר של חברות שונות; בין השאר עבדתי על Deadlands, Vampire, Mage, משחקי סטאר וורס של Last Unicorn וגם Decipher, על המשחק החדש של שר הטבעות של Decipher (שעוד לא יצא), ורבים אחרים.

            וכמובן שעבדתי הרבה בשביל הירו גיימס, החברה שאני מנהל עכשיו. הירו פועלת כבר עשרים שנה, למרות שהשותפים שלי ואני קנינו אותה רק בדצמבר 2001. החברה שלנו מייצרת שיטת משחק בשם שיטת הגיבור, שמשמשת בין השאר למשחק הידוע ביותר שלנו, Champions (שיטת סופר-גיבורים, מהטובות. -המערכת)

 

האם אתה רואה את העתיד של משחקי התפקידים בתור עתיד של ק20, או שנראה גם שיטות אחרות בעתיד?

אני חושב שנראה המון שיטות לא-קופסרימיות בעתיד – כולל שיטת הגיבור. ק20 היא פופולרית ומקבלת תמיכה טובה, אבל זה לא כל מה שיש למשחקי תפקידים להציע. אני חושב שבעוד שק20 מעוררת עניין במ"ת, היא תמשוך אנשים גם לשיטות אחרות ותגרום לייצור של שיטות נוספות.

 

איך אתה תופס את החברה שלך בעידן של ק20?

כאחת מהרבה חברות משחקים טובות שממשיכות לייצר משחקים מהנים וחדשניים. אנחנו רואים שיש הרבה שחקנים שרוצים יותר ממה שק20 תוכל להציע להם אי פעם, ואנחנו ממלאים את הנישה הזאת.

 

האם יש לכם כוונה לתרגם שיטות שלכם לק20?

לא. אין לנו שום כוונה לעשות משהו כזה. החוקים שלנו יותר טובים.

 

איפה אתה רואה את הירו גיימס בעוד חמש שנים?

אני מצפה מהחברה להיות יותר גדולה, מוכרת, ומיוצבת חזק בעשירון העליון של חברות המ"ת. אנחנו לא נהיה Wizard of the Coast לעולם, ואין לנו אשליות כאלו. אבל אנחנו עדיין יכולים לגדול, וכך נעשה.

 

האם תתחילו להוציא מוצרים בפורמט PDF כמו שחברות אחרות כבר עושות?

כן—למעשה, הירו הייתה אחת החברות הראשונות שעשתה את זה, עם סדרת Hero Plus האלקטרונית. יש לנו הרבה ספרים מקוונים שאנחנו מוכרים, והכוונה היא לייצר עוד בעתיד הקרוב. אנחנו גם מעמידים הרבה קבצי PDF חינמיים לרשות השחקנים של שיטת הגיבור, כמו גם לשחקנים שלא מכירים את השיטה ורוצים לדעת עוד. עם זאת, אנחנו מתמקדים בייצור ספרים אמיתיים וזאת תישאר ההתמקדות שלנו.

 

אילו שיטות והרחבות אתם מתכננים בקרוב?

יש לנו כמה פרוייקטים שיצאו בעתיד הקרוב.

הספר השני בשיטת הגיבור, The Ultimate Martial Artist, יוצא לאור בעוד אני כותב לך (הוא כבר יצא לאור וניתן לרכוש אותו ברשת. -המערכת). הספר מספק את המידע השלם והמפורט ביותר שנכתב אי פעם על אומניות הלחימה למשחקי תפקידים. בין אם אתם משתמשים בשיטת הגיבור ובין אם אתם סתם רוצים לשלב את אומנויות הלחימה במשחקים אחרים, UMA הוא הספר בשבילכם.

 

אנחנו עומדים להתחיל להדפיס את הספר השלישי שלנו, The HERO System Bestiary. הספר מספק אינפורמציה על יותר ממאתיים יצורים וחיות, והוא מתאים למשחקים בכל סגנון. הספר גם מכיל כישורים שמתאימים לחיות, templates שמאפשרים לכם ליצור יצורים חדשים ועוד כל מיני דברים שימושיים.

 

הקיץ נשיק את קו המוצרים הראשון שלנו עם המהדורה החדשה של Champions (אלופים). את הספר יכתוב אהרון אלסטון, סופר שכבר ראה ספרים שלו ברשימות הבסט-סלרים של הניו יורק טיימס. אלופים נותן מבט מעמיק בז'אנר הסופר-גיבורים ומכיל את כל האינפורמציה שתצטרכו כדי ליצור ולשחק דמויות וקמפיינים של סופר-גיבורים. הספר לא מכיל עולם או מערכה בנויים מראש – זה מה שאנחנו קוראים ספר ז'אנר, שמכיל מידע על הז'אנר באופן כללי ולא יוצר עולם מסויים ומוגבל. בצורה הזאת, גם שחקנים שלא רוצים להשתמש בחוקים של שיטת הגיבור למשחק הסופר-גיבורים שלהם ימצאו את הספר מעניין ובעל ערך.

 

אנחנו מתכוונים לתמוך באלופים עם שורה ארוכה של תוספים וספרים. השניים הראשונים יצאו בסתיו. הראשון הוא Champions Universe המכיל את העולם הרשמי של המשחק (למרות שיש בו גם הרבה מידע שימושי למי שרוצה ליצור קמפיינים של סופר-גיבורים משל עצמו.) השני הוא Conquerors, Killers, And Crooks (כובשים, רוצחים ונוכלים), ספר ה"רעים" הגדול, שמכיל רעיונות ליצירת דמויות כמו גם אוסף גדול של באד-גייז מוכנים מראש.

            ולסיום השנה נוציא את Star Hero, ספר הז'אנר השני, שאני אדבר עליו יותר בהמשך.

 

מה לדעתך הגורמים להצלחה הגדולה של קו המוצרים של שיטת הגיבור?

איפה לדעתך עומדת שיטת הגיבור לעומת משחקי תפקידים אחרים?

אני אענה על שתי השאלות יחד, כיוון שהן קשורות.

שני דברים עומדים בבסיס ההצלחה של שיטת הגיבור, ומבדילים בנינו לבין חברות אחרות. ראשית, שיטת הגיבור. זאת השיטה הכי טובה שיש, והרבה שחקנים יודעים את זה. זאת שיטת המשחק היחידה שהיא גנרית באמת וגמישה. אנחנו קוראים לה "ארגז הכלים האולטימטיבי לשחקן," וזה לא רק סיסמא. בעזרת השיטה הזאת שחקן יכול ליצור מה שהוא רוצה—כל דמות, נשק, כוח מיוחד, מכשיר, רכב או יכולת שעולה בדעתו.

            הדבר השני הוא רמת התמיכה שלנו בשחקנים. אנחנו משקיעים הרבה זמן ומאמץ בלענות על שאלות ולשמור על קשר עם המעריצים שלנו, ושחקנים מעריכים את זה. בנוסף, שחקנים של השיטה שלנו נלהבים ממנה עד כדי כך שהם מגייסים שחקנים חדשים ותומכים בהם בעצמם.

 

ספר לנו על תהליך הכתיבה של שיטת הגיבור.

הספר הטיפוסי עובר תהליך הפקה פשוט יחסית.

ראשית, אני, כמפתח מוצר, יוצר ראשי פרקים. אז אני כותב אותו. אחרי שאני מסיים את הטיוטה, אנחנו מפתחים manuscript (לפעמים אנחנו מגייסים מעריצים כדי לעזור לנו לבדוק את המספרים או לתת חוות דעת) ואז מעבירים אותו לארט-דירקטור, אנדי מת'יוס, לעימוד. אנדי יוצר עימוד ראשוני, ואז הוא ואני עוברים עליו עם זכוכית מגדלת. אחרי שאנחנו מסיימים את התהליך של הסקירה והעיצוב הסופי, אנדי מסיים את העימוד והגרפיקה, והספר הולך להדפסה.

 

מה אתה יכול לספר לנו על Star Hero? מתי אתם מצפים שהוא יצא לאור?

Star Hero יהיה ספר הז'אנר השני שלנו. כותב אותו ג'ים קמביאס, יוצר משחקים מוכשר ומוכר עם רקע באסטרונומיה שסיפורי המד"ב שלו היו מועמדים לפרס קמפבל היוקרתי.

            Star Hero בוחן את ז'אנר המדע הבדיוני ומראה איך יוצרים דמויות ומערכות לכל סוג מד"ב שאתם יכולים להעלות בדמיונכם, ממד"ב "פרימיטבי" במערכת השמש הקרובה ועד אופרות חלל היי-טקיות, וכל מה שבאמצע. הספר מכיל מידע על אסטרונומיה (יצירת פלנטות, כוכבים, גלקסיות וכך הלאה,) יכולות וסוגי דמויות, טכנולוגיה ורמות טכנולוגיה, חלליות, רובוטים, כוחות נפשיים, מסע בזמן ועוד נושאים אחרים. זה הולך להיות הספר הכי מקיף, מעודכן ושימושי בז'אנר המד"ב אי פעם.

 

שמענו רבות על HeroSphere — אבל לא הרבה על מה זה בעצם. מה אתה יכול לחשוף לקהל הישראלי? (לא נגלה לאמריקאים!)

אני לא יכול לספר לך הרבה מעבר למה שפורסם עד כה, מסיבות של חשאיות עסקית. HeroSphere היא תוכנת מחשב שמייצרת חברה בשם DexCard תחת רשיון שלנו, ושתשמש כמעין מדמה קרב ותכנת ניהול לשיטת הגיבור. אם המכירות יהיו מספקות, ניצור גרסאות יותר מורכבות של התוכנה. הקוראים שלך יוכלו ללמוד עוד (כל מה שיש בינתיים!) ב www.herosphere.com

 

מי יקח את פרס Origin השנה לדעתך?

טוב, אני מקווה שהמשחק החדש של מחזור כישור הזמן, כיוון שהייתה לי יד בכתיבה שלו... :) חוץ מזה, אני די מהסס לנבא או לנחש; הרקורד שלי כנביא הוא לא מהטובים. למזלנו, כל המוצרים המועמדים הם טובים, אז לא משנה מי יזכה, השחקנים והתעשייה מנצחים.

 

מהם המשחקים האהובים עליך?

טוב, שיטת הגיבור היא השיטה שלי, כמובן. :) חוץ מהמשחקים שאני עיצבתי, יש הרבה שיטות שאני אוהב, כולל Deadlands, Dungeons & Dragons, Call Of Cthulhu ו Shadowrun.

 

האם נראה לך שהירו גיימס הצליחה לשמר את המעריצים שלה בשנים הארוכות שחלפו בין המהדורות הרביעית והחמישית? אם כן, איך?

אני חוזר למה שאמרתי לגבי איכות השיטה קודם. המעריצים של שיטת הגיבור נמשכים אליה בגלל הגמישות ויכולת ההתאמה שלה, שאין להם תחרות. לאחר שהם מוצאים את השיטה, הם מבינים שהיא עובדת יותר טוב מכל משחק אחר בשוק, ולכן הם ממשיכים לשחק בלי קשר למה שקורה לחברה. :)

 

נראה כי בשנים האחרונות המשחקים הופכים להיות הרבה יותר ספציפיים לז'אנר או לרעיון אחד; וויטוולף היא דוגמא אחת מבין רבות. כמו-כן, שיטות חדשות רבות נוטות להיות קלות בחוקים. שיטת הגיבור היא לא זה ולא זה. איך זה ישפיע על היכולת של המהדורה החמישית למשוך שחקנים חדשים?

לא ישפיע כלל. יש תקופת למידה כמו בכל משחק אחר, אבל היא לא ארוכה כפי שרוב האנשים חושבים. ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו להקל על הלמידה, ע"י העזרים החינמיים שאנחנו מספקים באתר שלנו. כשנשקם סופית את החברה ואת קווי המוצרים שלה, איכות המוצרים תדבר בשמנו.

 

אילו ספרי ז'אנר נוספים מלבד מה שסיפרת לנו אתם מתכננים?

חוץ מאלופים ו Star Hero, אנחנו מתכננים (לפי סדר ההוצאה): Ninja Hero (אומנויות לחימה), Fantasy Hero (פנטזיה), Dark Champions (אקשן מודרני), Pulp Hero (ז'אנר הספרות הבלשית של תחילת המאה), Cyber Hero (סייברפאנק) וWestern Hero (המערב הפרוע). יש עוד כמה דברים שאנחנו חושבים עליהם, כמו ספרים על התקופה הוויקטוריאנית, על אקשן ימי ועל פירטים.

 

בנוסף, אתם עובדים על ספרים כמו Ultimate Martial Artist  ו Hero Bestiary, ספרים לא תלויי-ז'אנר. האם נראה ספרים נוספים כאלו?

כמובן, כיוון שהם מחזקים את המערכת שלנו. יש לנו רשימה ארוכה של ספרים שמתחילים ב Ultimate שאנחנו רוצים לעשות, ונוציא אותם בזמן הנכון – כמה מהם בתהליך כתיבה כעת.

 

מה יש לך להגיד לגיימרים הישראלים?

רק שאני חושב שזה אדיר שמשחק התפקידים פעיל וחי בישראל, ושאני מקווה שהם יבקרו באתר שלנו – www.herogames.com -- וילמדו עוד על שיטת הגיבור!