Aberrant – מה היית עושה אם כוחות של אל?

מאת: זיו קיטרו

 

חברת "הזאב הלבן" ידועה בתור חברה שמוציאה לשוק משחקים איכותיים לא רק ברמת הגימור החיצוני של המוצרים שלהם כי אם גם ברמת העולם שהם יוצרים וברמת השיטה.

לא התאכזבתי כאשר לקחתי לידי את Aberrant משחק מאוד מיוחד שנמצא מחוץ ליקום "עולם האפלה" שם חיים הערפדים, זאבי האדם ושאר מיני יצורים החביבים כל כך על שחקני התפקידים בארץ ובעולם.

 

ביקום של אברנט מתרוצצים יצורים אחרים לחלוטין שבכוחם לנוע בין הכוכבים, להשליך זה על זה כדורי אש, לשלוט ביסודות,  לשנות את צורתם החיצונית, לעצב מחדש את חוקי הפיסיקה וחלק מהם אף מסוגלים לברוא יקומים שלמים ושם לחיות כמו אלים אמיתיים.

יצורים אלו היו בעבר בני אדם, רגילים לחלוטין, כמוני וכמוכם אלא שמשהו מוזר התרחש, חוויה כלשהי הפעילה בתוכם תהליך ששינה אותם לחלוטין והפך אותם לזרים- סטיות של הטבע, בריות על, "נובות" (NOVA).

 

הנובות הם "גיבורי-העל" של ה"זאב הלבן". בני אדם שעברו שינוי קיצוני שהפך אותם לגיבורים ברמה אחרת, לסמלי תרבות ולאגדות. יש האומרים שהדבר קרה עקב התפוצצות הלווין "גלטיאה" ששחררה, כך טוען המדע, איזוטופים רדיו אקטיביים אל תוך האטמוספרה ואלו בתורם גרמו לאותה תגובת שרשרת שגרמה לשינוי. אחרים אומרים שהפוטנציאל לשינוי הוא גנטי והנובות הן תהליך אבולוציוני שהיה מתרחש בכל מקרה.

לא משנה מה הסיבה, הנובות כאן והן לא ייעלמו.

 

למרות שהשינוי נגע רק באנשים ספורים (מניין אוכלוסין שעשתה אגודת "איון" (AEON) מורה על 6000 איש בשנת 2006) כדור הארץ כולו עבר תהליך של הסתגלות למצב החדש.

מחקרים שנעשו על מנת להבין את הנובות הביאו למציאת פתרונות לסרטן ולאיידס. טכנולוגיה חדשה פותחה בהתבסס על דברים שהנובות הפכו אפשריים ואפילו האופנה עברה תהליך של שינוי והסתגלות.

בזמן שעוד ועוד נובות הופיעו ברחבי העולם החלו הממשלות לפעול בכדי לנסות ולשלוט בהתפרצות הלא ברורה, ומספר גופים (חלקם פרטיים) קמו בכדי לטפל בבעיה.

 

פרויקט "אוטופיה" שם לעצמו מטרה לחקור את הנובות והביא לפיתוחים טכנולוגיים רבים, ממשלות העולם החלו להעסיק נובות שבחרו להיות שכירי חרב, מספר ממשלות יצרו את ה"דירקטיב" שהוא גוף ביון בו פועלים בני אדם ומטרתם מעקב אחר נובות ובמקרה הצורך חיסול. עוד ועוד גופים קמו סביב לעולם לכל אחד מטרה משלו ולכל אחד מניעים אותם הוא מסתיר מהשאר.

העולם הכיר בנובות כשווי זכויות ורבים הפכו לסמלי תקשורת, בודדים וקבוצות שרבים ראו בהם מושא הערצה.

 

אל תוך מסת הפוליטיקה החדשה התפרצה טרגן (Teragen) שמנתה נובות רבים שקבעו שבני גזעם לא רק שאינם שווים להומו ספיאנס כי אם עולים עליו ולכן לא ניתן לכפות את חוקי האנושות על הגזע העליון. תורה שלמה של גזענות משכה אליה רבים שהחלו לאמין שהם אכן אלים, ומי יכול לומר שהם טועים?

אחד הדברים המהנים בעולם של אברנט הוא שמדובר במשחק גיבורי על אלא ש"זאב לבן" בחרו ליצור עולם של קונספירציות, של חשאיות ושל כוח אדיר.

 


השחקנים נכנסים למשחק בשנת 2008, לאחר השינויים החברתיים, לאחר הופעתה של טריגן ולאחר הופעתו של גוף נוסף שלקח את השם "אברנט" (לועגים לבני האדם המשתמשים במילה כבמילת גנאי לנובות) ושם לעצמו מטרה לחשוף את השחיתות בתוך פרויקט "אוטופיה".

השחקנים יכולים להיות נובות השייכות לאחד הגופים הקיימים או שהם יכולים לבחור להיות חופשיים: שכירי חרב שמוכנים לעבוד בשירותו של כל מי שיהיה מוכן לשלם את הסכומים המגוחכים שהם דורשים ואולי אף לפעול כקבוצה שמנסה להגן על האנושות מעצמה ומאותן נובות מופרעות.

 

חלק מהנובות נראות כמו אלים יווניים, אציליים, גאים ויפי תואר עד כאב.

חלק מהם התעוותו לחלוטין והם נראים כמו מפלצות מסויטות.

אף אחד מהנובות לא נשאר כשהיה, תיעול הקוואנטים דרך גופם משנה אותם, מעניק להם את היכולת לשלוט במציאות ובו בזמן גובה מחיר יקר- אנושיותם.

 

העולם של אברנט - שמוצג לקורא באוסף של ראיונות, קטעי יומן, קטעי וידאו (שמוצגים כקומיקס), מחקרים מדעיים וכדומה - הוא עולם מאוד עשיר שמושך את הקורא פנימה בקלות.

למעשה הדבר היפה ביותר שמצאתי בספר הוא שלמרות שהעולם בהחלט מדהים ומספק שעות משחק ארוכות ומהנות, בניגוד לשאר המשחקים של "זאב לבן" זה אינו מחייב להשתמש בו.

המנחה יכול לבחור לשחק בעולם שונה לחלוטין ליצור היסטוריה אחרת ואירועים אחרים ועדיין להשתמש בשיטה עצמה שהיא ללא ספק מבריקה, אלא שאז הוא מוותר על הקשר של אברנט לטרילוגיית טריניטי (בהמשך).

 

כאשר הדבר נוגע ליצירת הדמויות אברנט פועלת בקו שדומה למשחק גיבורי-על נוסף שמצא חן בעיני, "Godlike" (עליו תמצאו סקירה בגיליון הבא).

גם אברנט וגם גודלייק טוענים שהדמויות הם קודם כל, לפני כל דבר אחר, בני אדם ולכן תהליך בניית הדמות מתחיל כאן, בבסיס.

השחקן צריך לחשוב מי היא דמותו? מהיכן היא מגיעה? מה הרקע שלה? הוא נדרש לחשוב על קונספט לדמותו ועל טבעה. לאחר מכן מתחיל שלב הסטטיסטיקות שנעשה בצורה דומה לשאר משחקי ה"זאב הלבן"- חלוקת נקודות לתכונות, בחירת מיומנויות, הוספת רקע וליטוש.

לאחר שבנינו את הדמות עד "להתפרצות" (כפי שמכונה רגע ההפיכה לנובה) מגיע השלב בו אנו מוסיפים את הכוחות השונים שהופכים אותנו למעשה לאותם נובות אדירי כוח.

 

אחד הדברים המעניינים שנוצרו בשלב זה של בניית הדמות הם המגה-תכונות.

בעוד שבשיטות אחרות כוח-על כולל כל דבר שהופך את הדמות מבני אדם רגילים אברנט מחלקת את הכוחות לשניים, אלו שמתודלקים באנרגיית הקוואנטום (כמו שליטה ביסודות, ירית לייזר מהעיניים, תעופה וכדומה)  ואלו שבאים מתוך אותן מגה-תכונות (חושים חדשים כמו של וולברין או יצירת גל הדף).

המגה-תכונות מתווספות ואינן מחליפות את התכונות הרגילות. הן מאפשרות לדמות לבצע את אותם מעללים המשויכים לגיבורי-על: מגה-כוח למשל מעניק לדמותנו את היכולת להניף מכוניות לאוויר ולגרום לנזק רב יותר בקרב מגע. מגה-כושר מאפשר לנובה להיות חסינה לכדורים ולהחלים פי שישה יותר מהר מאדם רגיל וכדומה.

 

"המגניבות" של השיטה לא מסתיימת כאן.

לכל מגה תכונה יש "תגבור" יכולות מיוחדות בתוך המגה-תכונה. יכולות אלו הופכות את הנובה לייחודית יותר וניתן למצוא ביניהן יכולות כמו "תנועה מועצמת" אשר מביאה את הנובה לרוץ מהר יותר מקטר או "כפות חתול" יכולת המאפשרת לנובה לנוע בחשאיות ובמהירות אלגנטית בין הצללים.

יכולות אחרות מעניינות הרבה יותר הן יכולות כמו: "פני האימה" שהיא יכולת של מגה-הופעה ומאפשרת לנובה להשתנות למשהו שכאילו יצא מתוך סרט אימה, גורמת לכל מי שצופה בנובה לרוץ בצרחות או להתעלף מפחד. עוד יכולות מעניינות הן מבט היפנוטי (אין צורך להסביר) או להשתמש ב"קול" שהופך את הנובה למשכנעת יותר או רק נעימה,
מאוד, לשיחה.

מגוון יכולות בשילוב עם מגוון המגה-תכונות בלבד יוצרות כבר גיבורי-על מעניינים ונפלאים וזה בלי לדבר על ה"בשר" עצמו, כוחות הקוואנטום.

 

כוחות הקוואנטום הם למעשה המאפיין את הנובות יותר מכל דבר אחר (חוץ מה"עיוות" אולי, בהמשך). אלו הכוחות "המעניינים" כמו שדה כוח, שינוי צורה, קריאת מחשבות, העלמות מהעין, התחדשות, טלפתיה, ריפוי, שליטה במזג האוויר ואפילו בריאת יקומים...

הפרק בו מוסברים הכוחות הוא ארוך ומרתק ומציעה מגוון רחב של כוחות איתם ניתן לשחק וליצור מהם כוחות חדשים (בהסכמת המנחה). ההסברים של הכוחות ברורים מאוד ואם לשחקן יש כוח שלא רשום אין בעיה ליצור אחד על פי הדוגמות הקיימות.

שילוב בין כוחות הקוואנטום והמגה-תכונות מאפשרות לשחקן ליצור כל גיבור על שרק יחלום עליו. כמובן שהדבר דורש לפחות מהמנחה שליטה בכל מסת המידע הזו בכדי לנצל את כל האפשרויות הקיימות במשחק.

כמו למגה-תכונות גם לכוחות הקוואנטום יש "אקסטרות" שיכולות להגביר את אזור ההשפעה של הכוח ואת עוצמתו, האקסטרות מאפשרות גם לתת לכוח את היכולת להתביית על מטרה או כל מיני אקסטרות הייחודיות לכל כוח.

 

אך הנובות לא זוכים בכל הכוח הזה בלי לשלם מחיר יקר.

כפי שציינתי קודם לכן עם הזמן הופכים הנובות לפחות פחות אנושיים כאשר הסממן הברור ביותר היא ההופעה החיצונית שלהם.

תיעול הקוואנטום בתוך גופם יכול להתבטא בצורה שונה אצל כל נובה. חלק מהם זוכים בעיניים זוהרות או בגוון עור שונה, שריריהם של אחרים משתרגים וגדלים באופן חריג ביותר,  חלק מהם משתנים ויופיים הופך אלוהי ואחרים הופכים למעוותים לועגים בגופם החדש לכל מה שהינו אנושי.

בין אם השינוי הוא לטובה או לרעה, הוא בולט לעין ובאותה מידה שאדם לא יוכל להביט בפניה של מפצלת, עיניו יכאבו כאשר יביט ביופי האלוהי של הנובות.

שינויים אלו הם "עיוותים"- תופעת לוואי של השינוי.

ברמת המשחק ככל שהדמות חזקה יותר היא אוספת יותר נקודות עד אשר היא משתנה לחלוטין והופכת להיות השלב הבא.

חשוב לציין שהעיוות אולי נראה רק חיצוני אך הבעיה האמיתית נובעת מהעיוות שנוצר בנפשם וברוחם של הנובות, שינוי שבסופו של דבר ידחוף אותם מעבר לקצה ויפתח את הדרך לעולם של טריניטי...

 

כפי שציינתי אברנט הוא חלק מטרילוגיה שהתחיל ב ADVANTURE! שהוא משחק שנות העשרים בו משחקים בני אדם הנתקלים בתופעות משונות כשהם חמושים בשנינותם ובכוחות "מיסטיים" מסוימים ומסתיים ב TRINITY שהוא העתיד הבלתי נמנע (לפחות אם תבחרו לשחק על פי קו הזמן של "זאב לבן") של הנובות, עתיד בו הם הופכים למפלצות נוראיות שמאיימות על הגזע האנושי כולו. טריניטי הוא משחק מדע בדיוני שכולל חייזרים, נובות מטורפות וגיבורים חדשים בעלי יכולות מנטליסטיות אדירות.

 

מנגנון המשחק של אברנט מאפשר משחקים מאוד מציאותיים ועמוקים ובאותה מידה מאפשר משחקי כוח אדירים בהם משליכים הגיבורים מבני עצומים זה על זה, חובטים בטנקים ומשגרים פצצות קוואנטום האחד על השני.

לעיתים יכול נובה לגרום לכוחו להתפרץ ולהפוך להרסני הרבה יותר וישנו כמובן הרעיון שמאחורי הדמות שלמעשה הופך כל דמות לייחודית לא רק בגלל מבנה הכוחות שלה אלא גם בגלל הצורה בה הכוחות באים לביטוי (אם ניקח את קליע הקוואנטום לדוגמה, הוא יוכל להופיע כקרני לייזר אצל נובה אחת, כדורי אש אצל נובה שנייה או גושי קרח מהירים בנובה שלישית).

 

השליטה בכוחות (ולמעשה בכל כשרון אחר) היא פונקציה של גלגול מספר קוביות 10 בהתאם ל"בריכת קוביות" השווה לרמת הכוח+ תכונה מסוימת.

השחקן מגלגל את הקוביות וכל קובייה המראה את המספר 7 ומעלה נחשבת להצלחה, המנחה קובע את מספר ההצלחות הנדרש, כל הצלחה נוספת גורמת לתמרון בו בחר השחקן להצליח בצורה טובה יותר (הוא יסיים את הפעולה מהר יותר, יגרום ליותר נזק...תלוי מה רציתם לעשות).

 

מדובר בעולם מדהים שמספק המון חומר למשחק מסעיר ומרתק וכל מי שמכיר את חברת "זאב הלבן" יכול לצפות שהיא בנתה את העולם הזה על מנת לאפשר משחק תפקידים עמוק של גיבורי-על.

מדובר גם בשיטה מבריקה קלה וברורה המאפשרת הרצה של משחק בכל עולם שרק תרצו ובכל סגנון (אם כי לא בכל רמת כוח למרות שניתן לעקם את החוקים או לא לאפשר כוחות מסוימים למי שרוצה להריץ משחקים בסגנון הקרוב יותר ל"מארוול").

מסיבות אלו ואחרות אברנט מקבלת אצלי ניקוד גבוה מאוד ואתם יכולים להיות בטוחים שבכנסים הבאים אימה אני לא אריץ כי אני מכור למשהו אחר לחלוטין...

 

נתראה בסקירה הבאה של משחק גיבורי-העל הריאליסטי עד כאב של GODLIKE.

שלכם,

זיו.