על ביקורת בונה וביקורת הורסת

מאת: ערן זבולון

 

 

ביקורת (נ) – 1. בחינה ובדיקה

                   2. הערכה וניתוח של דברים מתוך נקודות ראות שונות.

                   3. הערכה שלילית מתוך ראיית חולשות ופגמים.

                                               

-         מתוך מילון אבן שושן

 

שחקנים ומנחים כאחד ידועים בכך שהם עושים טעויות רבות במשחקם. חלקינו אפילו שם לב לכך לפעמים, וכאשר אנו שמים לב לטעויות של מנחה או שחקן במהלך משחק, אנו נוטים להעיר לו על כך. כאן אנו נכנסים לנושא חשוב מאוד בתוך ניהול ושמירה על קבוצת משחק קבועה או זמנית: הביקורת. כיצד לתת לשחקן או מנחה אחר ביקורת? כיצד לקבל ולתעל ביעילות ביקורת המופנית כלפי?

 

כאשר אנחנו משחקים במהלך פגישת משחק, קורה שאנחנו מדי פעם מבחינים בטעויות משחק של שחקנים או מנחים. הטעויות הן שונות ומגוונות ואני בטוח שמאמרים שונים דשים שוב ושוב בכל אותן טעויות. שחקן לא מפריד ידע של דמות ושחקן, או מנחה שלא שומר על עקביות בעולמו הם רק חלק קטן מדוגמאות אין-ספור אותן אפשר לכתוב . המאמר הבא לא בא לתת את הכלים לפתור את הבעיה הספציפית, המאמר בא לתת לך המנחה או השחקן את הכלים כדי לגשת לפתרון הבעיה בצורה, שבתקווה, לא תכאב לאיש.

השלב הראשון הוא, כמובן, איתור הבעיה. לא תמיד אנחנו יכולים להבחין בכל הבעיות, ולא תמיד אנחנו יכולים לזכור את כולן. רצוי שבמהלך פגישת משחק תרשמו בצד הערות כלשהן למנחה ולשחקנים האחרים ולא תעירו להם בזמן הפגישה. מתן ביקורת בזמן המשחק או לפניו תעיב על שאר הפגישה ותיצור תחושה לא נעימה אצל השחקן או המנחה ש"ננזף". למעשה, רוב האנשים לא יקבלו טוב ביקורת המונחתת עליהם במקום ולא ניתן לצפות ששחקן או מנחה ישתפר בין רגע ויתקן את הבעיה כאילו לעולם לא הייתה. לכן רצוי שבסוף כל מספר פגישות משחק (נגיד, בסוף כל שלושה, ארבעה או חמישה פגישות משחק) תקיימו דיון קצר הכולל מתן ביקורת לשחקנים השונים ולמנחה (או מנחים). במהלך אותן שיחות, אפשר באמת לתת ביקורת אחד לשני על צורת המשחק או ההנחיה, על התכנים של המשחק וכדומה.

 

מספר מושגים בהם אני אשתמש בהמשך המאמר:

ביקורת בונה – ביקורת המניחה מראש כי האדם אותו מבקרים יכול ורוצה להשתפר. ביקורת בונה היא סוג של ביקורת שנועדה לבנות, לחזק ולעודד את האדם ה'מבוקר', להצביע על חולשותיו ולעזור לו לתקן אותן, כל זאת תוך שמירה על כבודו ועל הבטחון העצמי שלו.

ביקורת הורסת – אם אפשר לבנות, אפשר גם להרוס. זוהי הערכה שלילית הנובעת מתוך ראיית פגמים וחולשות אצל השחקן. ביקורת הורסת היא ביקורת הניתנת לאדם בקור, ללא עידוד וללא מתן עזרה או הצעת פיתרון לבעיה. לעיתים ניתנת הביקורת ההורסת בצורה פוגעת או מעליבה הגורמת לתיסכול, תחושבת אובדן ביטחון עצמי ואף כעס לצד ה'מבוקר'.     

 

איך לבשר לשחקן כי הוא "משחק גרוע?"

דבר ראשון, לפני שמתחילים בכלל לדבר עם השחקן, צריך להגדיר לעצמינו מדוע השחקן ההוא גרוע? מה הוא עשה במהלך הפגישות האחרונות שיגרום למבקר לחשוב כי הוש שחקן גרוע? אז, לאחר שהבנו לבד מדוע אנחנו חושבים שהוא שחקן גרוע, אנחנו צריכים לבסס את הטיעון על ידי דוגמות ממשיות מהמשחקים ששיחקנו עם אותו שחקן עד היום. כאשר מתחילים לדבר עם השחקן, לא כדאי להתחיל את הביקורת ב"אתה שחקן גרוע". ביקורת המתחילה במילים האלו עלולה להסתיים בתקרית לא נעימה לכל חברי הקבוצה. הביקורת צריכה להיות נעימה יותר, ומבשרת טובות. ביקורת בונה מניחה כי השחקן רוצה להשתפר וכי הוא יכול להשתפר. כך גם עליכם להניח, קודם כל, כי השחקן רוצה ומסוגל להשתפר במשחקו או כי המנחה רוצה ויכול להשתפר בהנחייתו. כלומר, עליך להתחיל את השיחה בעדינות, להראות לשחקן את טעויותיו, ולאחר מכן להציע דרכי פעולה אפשריות שדרכן השחקן יוכל להתאמן ולהשתפר במשחקו. אל תציע ביקורת על בעיה אם אין לך, לפחות, את הנכונות לשבת ביחד עם חברי הקבוצה האחרים ולמצוא פתרון. בהחלט ייתכן כי לא תמצא פתרון, אולם אין פירוש הדבר כי לא תוכל לתת ביקורת. עליך להודות, לעומת זאת, כי אתה לא יודע מהו הפתרון למצב. כאשר אין לך פתרון, עליך להביע את הנכונות למצוא פתרון ביחד עם השחקן אותו אתה מבקר.

השיחה עם השחקן אמורה להיות קונסטרוקטיבית, כאשר לאחריה תצאו אתה והשחקן עם התחושה כי הבעיה טופלה, או לפחות נמצאת בתהליך טיפול. חשוב לציין כי הפתרון בדרך כלל יהיה פתרון ארוך טווח. אל תצפה למצוא למחרת בבוקר שחקן חדש ורענן ללא פגמים. תהליך התיקון דורש זמן ולעיתים יחזור השחקן על טעויות. עזור לו להשתפר ואל תתיאש משחקן שמשתדל אבל לא מצליח מייד.

במקרה של מתן ביקורת למנחה אין הרבה הבדל מאשר המקרה של ביקורת לשחקן, אולם בקרב שחקנים קיימת לעיתים התחושה כי אם יעז אדם לקום ולהעיר למנחה, אזי זה האחרון יתנקם בו בצורה נוראית בפגישת המשחק הבאה. אם לא תשתחררו מהתפיסה הזו לא תוכלו לתת ביקורת למנחה וזה חבל מאוד שכן ביקורת בונה מצד חברי הקבוצה ופתרון בעיות בצורה משותפת מחזקת, לא רק את המשחק, אלה גם את יחסי האמון שבין חברי הקבוצה השונים.

באופן כללי, יחסי האמון בקבוצה מתחזקים על ידי פתרון בעיות משותפות, אולם כדי להעביר ביקורת על חברי הקבוצה השונים יש להתחיל עם רמה מסויימת של אמון הדדי בין חברי הקבוצה השונים. על כל חברי הקבוצה להכיר בכך שחברי הקבוצה האחרים רק מחפשים לעזור ולא רוצים להעליב או להזיק בשום צורה לחבריהם לקבוצה.

 

איך לקבל ביקורת?

במקרה של ביקורת, הרבה יותר טוב לתת מאשר לקבל. לתת ביקורת בצורה שלא תפגע זה קשה, לקבל ביקורת מבלי להפגע זה עוד יותר קשה. כולנו מתגוננים, וכולנו מחפשים תירוצים והגנה בשניות הראשונות בהן אנו שומעים ביקורת שלילית על עצמינו. הדבר הכי חשוב כאשר מקבלים ביקורת הוא – לחשוב. אל תענה מייד לאדם שהעביר עליך ביקורת. תקשיב לו עד הסוף, תאצור את ההערות במוחך (או שתרשום אותם על דף) וחכה. אחרי שה'מבקר' סיים את דבריו אל תענה עדיין, חשוב טוב על הדברים שאמר לך. אם אתה רוצה, אתה יכול להשיב, אבל ההמלצה שלי היא ללכת לישון לילה אחד ללא מתן תגובה כלשהי לאיש על הביקורת. אחרי שישנים לילה אחד עם הנושא בראש, אפשר להתחיל ללבן אותו בצורה יעילה יותר. אפשר לחשוב על כך כעל 'פסק זמן' למחשבה.

אחרי שקיבלת את הביקורת שלך, שב עם עצמך וחשוב עד כמה הביקורת נכונה. האם יש חלקים מסויימים שלדעתך הם לא נכונים? האם יש חלקים מסויימים שהם דווקא נכונים? מה לדעתך תוכל לעשות על מנת להשתפר? לאחר מחשבה עצמית, אני ממליץ על מחשבה קבוצתית. הצג את פיתרונותיך לחבר קרוב מהקבוצה או לכמה מחברי הקבוצה. נהל דיון על הפתרון ועל היישום שלו. אל תתבייש לבקש עזרה (אם צריך).

 

עוד נושא חשוב מאוד שכדאי להזכיר הוא נושא העידוד. למרות שכל המאמר הזה עוסק בלתת ביקורת לשחקנים, חשוב לציין כי מותר, ואף רצוי מאוד לשבח שחקן או מנחה על עבודה טובה שהוא מבצע במהלך הפגישות. חיזוקים חיוביים שכאלה תורמים לביטחון העצמי ומחזקים את השחקנים ואת המנחה. אם שחקן או מנחה מרעיפים מחמאות על משחק טוב, יקשיבו להם יותר אם לאחר מכן הם גם יתנו את הביקורת שלהם. למעשה, כאשר יושבים עם חבר לקבוצה ומבקרים אותו על אופן משחקו, רצוי להתחיל דווקא עם הדברים הטובים שהוא עושה, כלומר לתת לו חיזוקים חיוביים, ורק לאחר מכן להנחית עליו את הביקורת השלילית יותר הכוללת את הטעויות שהוא עושה בדרך כלל.  

 

לבסוף, כולנו צריכים להכיר בכך שאנחנו בני אדם ורובינו לא שחקני תיאטרון מקצועיים. לכולנו יש את המגבלות שלנו וחלק מהבעיות עלולות להיות חסרות פתרון, לפחות לעכשיו. אסור לתת למגבלויות שכאלו לדכא אותנו. אפשר לשאוף לשלמות כל עוד יודעים כי לעולם לא נהיה מושלמים. חלק מהשאיפה הזו להשתפרות היא הביקורת הקבוצתית. אני מקווה שהמאמר יעודד שחקנים ומנחים לעזור זה לזה על ידי מתן ביקורת בונה וחיובית לחבריהם. חשוב לציין כי לא רק מתן ביקורת יעודד את רמת המשחק בקבוצה. גם חיזוקים חיוביים והערות חיוביות על קטעי משחק טוב מועילים לשיפור הביטחון, איכות המשחק ויחסי האמון בין חברי הקבוצה.  

 

ערן זבולון.