מבוכים , מבוכים ואולי עוד קצת מבוכים

מאת: אביעד רוזנבוים

 

המבוך הוא מאז ומתמיד סצנת ההרפתקות השכיחה ביותר ואין שחקן מ"ת שלא עבר מימיו הרפתקת מבוך כזו או אחרת.

המבוך הוא בעצם מבחן ההישרדות האולטימטיבי.

הוא מעמיד את הדמויות בפני אינספור סכנות ומכשולים מן המסוכנים ביותר שיש , ללא שום תנאים מסייעים והכי חשו ב ללא האפשרות לברוח משם J

עקב ריבוי הרפתקות המבוך במחוזותינו ועקב החסרונות השונים של אותו סוג הרפתקה וכמובן , עקב חוסר המקוריות של מנחים רבים הרפתקות המבוך הופכות במהרה להיות נדושות , מאוסות ולשחקנים רבים אין כל חשק להמשיך ולשחק בסוג נהדר זה של הרפתקות.

 

המבוך מורכב , בד"כ , משלושה חלקים בלתי נפרדים , כמו בצבא (ולעיתים , גם בחיים) : מפלצות , מלכודות\חידות וכמובן , האוצר.

כשאומרים מבוכים , מיד חושבים על מפלצות לסוגיהן ומיניהן.

בכל מבוך חלק כזה או אחר מההרפתקה הוא חלק של האק נ' סלאש , שבמהלכו , לשמחתנו הרבה (או לחליפין , לצערנו הרב) השחקנים צריכים להילחם במיטב המפלצות אשר המנחה היקר העלה בטוב ליבו ממעמקי השאול או מהמערה הקודרת שליד.

כמובן , שאל לנו להפוך את המבוך להרפתקת לחימה אחת גדולה , אך רצוי מאוד לשלב במבוך קטעי לחימה בכמות סבירה , גם מסב הנאה וגם מאפשר לפרוק מתחים.

החלק השני הוא חלק שאהוב על מרבית השחקנים האינטיליגנטים שבינינו - החידות או בשמן הלועזי "פאזלים".

ישנם שני סוגים עיקריים של חידות , הסוג הראשון הוא חידות "המחשבה" , שבמהלכן צריך להניע קצת את תאי המוח האפורים (אני יודע שזה קשה , אבל חייבים) ולנסות למצוא את הפיתרון הנכון לחידה בה נתקלנו . הנה דוגמה נחמדה: "מלחמה ללא אדמה , חיילים ללא נשמה , הטוב נגד הרע" (תשובה מצורפת בסוף , תאלצו לחכות J).

הסוג השני הוא חידות "המעשה" , במהלך אותן חידות צריך לעבור מכשול כלשהו או לבצע פעולה פיזית כלשהי כדי לפתור את החידה.

בד"כ פיתרון החידה מאפשר לשחקנים להמשיך בדרכם במבוך או לחליפין מספק להם תגמול כלשהו או אתגר גדול עוד יותר (שכמובן , בסופו מחכה תגמול גדול עוד יותר).

ועכשיו לחלק השני של סעיף זה , המלכודות , אשר מספקות את הנאותיהן הסדיסטיות של המנחים לדורותיהם ומתעללות בשחקנים המסכנים שרק רוצים להציל את הנסיכה\לקטול את הדרקון\להשיג סוף סוף חרב מכושפת\לצאת מהמבוך בחיים (מחקו את המיותר).

המלכודות מורכבות ממנגנונים שונים אשר כל תפקידם הם לגרום רעה לשחקנים ולעכב אותם בדרכם.

לעיתים המלכודות מורכבות יותר ומשלבות עוד אספקטים אשר רק מקשים על היחלצות מהמלכודות , למשל , קסם , מפלצות , אתגרים מחשבתיים וכו'.

שחקנים רבים נתקעים דווקא בחלק הזה במבוכים.

לא באופן קבוע או ספציפי , אלא במקרים מסוימים, וכי למה ?

בעצם , רוב החידות הינן מקובעות למדי ויש להן פיתרון אחד , אשר נקבע מראש ע"י יוצרן.

אך אתה המנחה , שכבר משועמם מלספור את השניות שעוברות ומלצפות בשחקניך אשר כבר דופקים את הראש בקיר , בלשון המעטה , צריך לגלות מעט יוזמה.

הפיתרון אשר נקבע מראש , לא חייב להיות תקף בכל מקרה. הרגש חופשי לתת לשחקנייך את הקרדיט על פיתרונות מקוריים ותן להם לצלוח את האתגר הזה גם אם זה אינו הפיתרון "האמיתי" , תמיד העדף לאפשר להרפתקה לזרום ולעולם אל תגרום לה להיתקע כך , בשום מקרה.

 

אתם בטח שואלים את עצמכם למה כתבתי את המלכודות ואת החידות תחת אותה קטגוריה ?

 

דבר ראשון , כדי שבמבוכים יהיו רק שלושה חלקים ולא יותר J , וגם מכיוון שהגדרתן היא זהה למעשה , מבחן כלשהו אשר מטרתו היא לאתגר את השחקנים במהלך דרכן העמוסה במבוך ועליהם להיחלץ ממנה בדרך מחוכמת עד מאוד ללא פגע (במקרה של מלכודות - כל נזק אפשרי ובמקרה של חידות - נזק מוחי בלתי הפיך כתוצאה מחשיבת יתר).

 

נעבור לחלק אשר יותר מעניין את השחקנים ושבעצם לשמו הם יצאו לאותה דרך מסוכנת שבמהלכה הם מסכנים את חייהם ללא כל טיפה של היגיון צרוף- אוצרות:

ישנם שלושה סוגים של אוצרות (שוב , כמו בצבא , הכל קונספירציה אחת גדולה נגד האזרח הקטן , בלאט !) , אוצר חומרי-פיזי , ניסיון או מיוחד.

 

האוצר החומרי הוא בעיקרו כל דבר בעל ערך , משטיחים עתיקים אשר נרקמו מפרוות נדירות ועד לחפצי קסם מדהימים.כל דבר אשר לו ערך פיזי וממשי עבור הדמות כלול בסעיף זה , לרבות כסף.

 

ב"ניסיון" כלולות נקודות הניסיון השונות , על סוגיהן , אשר ברמה המעשית עוזרות לדמות להתפתח ולהשתפר.

 

הסעיף השלישי הוא כשמו כן הוא , מיוחד.

לעיתים , השחקנים יוצאים להרפתקה מסיבה מיוחדת , למשל , כדי לקנות את חירותם מהדוכס\רוזן\ברון\קיסר\סוחר עבדים\אמא פולניה (מחק את המיותר).

ישנן אלפי סיבות כאלה ואני בטוח שתתקלו לפחות באחת מהן במהלך הרפתקות המבוך שתעברו.

 

ישנן כמה עצות אשר ליקטתי ממיטב המומחים בתחום , אשר יעזרו לכם להפוך את הרפתקות המבוך למשהו מרענן יותר ופחות ממוחזר שינעם יותר לשחק בו:

 

העצה הראשונה והטובה ביותר היא גיוון - רצוי מאוד לגוון ולכלול בהרפתקה אספקטים שונים מכל מרכיב ומרכיב אשר ישנו בהרפתקות מבוך , ככל שהגיוון יגבר כך ההרפתקה תהיה מעניינת ומרתקת יותר.

 

העצה השנייה אשר באמתחתי היא לא להגזים , רצוי לכלול בהרפתקה כמות שווה פחות או יותר מכל מוטיב ולא לכלול מוטיב מסויים בכמות גדולה מאוד או גדולה יותר מאשר כמות המרכיבים האחרים אשר כלולים בהרפתקה.

 

העצה השלישית ,שלי - היו קשובים לשחקנים שלכם.

הם מעדיפים חידות ? תכללו יותר חידות , הם מעדיפים קרבות ? הוסיפו קרבות , השתדלו לכלול יותר את אותם דברים שהשחקנים שלכם מעדיפים אך זכרו לא להגזים ולא להיכנע לגמרי לדרישות השחקנים , פשוט תאזנו בין הרצון שלכם ולבין רצון השחקנים , כך שכל הצדדים יהיו מרוצים.

 

עוד עצה טובה , הי לכלול בהרפתקותיכם מוטיבים ומרכיבים  יוצאי דופן בכל הרפתקה והרפתקה. הוסיפו מפלצת מיוחדת ונדירה במיוחד  אשר תופיע באופן חד פעמי או  "שפצו" מפלצת מסוימת. למשל , אורקים בעלי יד שלישית יוצאת מחזם או גובלינים שמגעם ארסי.

ניתן גם לכלול מלכודות יוצאות דופן ומקוריות , אשר יהיו מתוחכמות יותר מהרגיל ויאתגרו במיוחד את השחקנים.

וכמובן , שבתחום החידות והפאזלים הכל פתוח , פשוט תנו לדמיון שלכם להוביל אתכם ותאמינו לי שתגיעו למחוזות נפלאים אשר רק יגרמו לכם ולשחקנים שלכם להנאה יתרה ושיפור במשחק.

 

לסיום , ברצוני להוסיף פרט קטן:

הרפתקות מבוך הן נהדרות , מעניינות ומאתגרות אם מכינים אותן היטב ובצורה מקורית , אך תמיד יש מקום לגיוון. ללא קשר לאיכות ההרפתקות , גם אם אתם מרוצים מאוד מהרפתקות שכאלה , נסו גם סוגים אחרים של הרפתקות ותפתחו תמיד לדברים חדשים ואל תשכחו לא להיקבע בז'אנר מסויים ולהיתקע בו.

 

תנו לדמיון היוצר שלכם להוביל אתכם וקחו יד חופשית בהרפתקות המבוך שאתם מכינים-  ככל שתהיו יותר מקוריים ומיוחדים כך הרפתקות המבוך שלכם תהיינה מעניינות יותר ומרתקות יותר לאורך זמן ולא יהפכו לדבר המאוס שרובנו מכירים , לצערנו , די מקרוב.

פשוט שחקו היטב ותיהנו , כי זה מה שבאמת חשוב !

 

 

התשובה לחידה, דרך אגב,  היא די פשוטה , "שחמט" (ותחשבו על זה J).

 

אביעד רוזנבוים