המקצוע השני הכי עתיק בעולם והרבה פחות מכובד מהראשון

מאת: אבי סבג

 

דלתות העץ הכבדות נסגרו מאחורי גבו וולדור מצא עצמו בפתחו של אולם הכניסה המפואר של אחוזת ארגוניוס. כמו בכל שנה, גם הפעם, איש ממכובדי העיר לא הרשה לעצמו להחסיר ואצילי העיר הגיעו בהמוניהם לנשף. ולדור הכיר רבים מהם ועוד יותר מכך, רבות מנשותיהן. הוא סרק במהירות את עשרות הפרצופים מציין לעצמו את החשובים שבהם והכל לפסוע אל עבר אחת הקבוצות. בדרכו לשם הבחין בבואתו משתקפת על אחת המראות, הוא נעצר, העביר יד מלאת טבעות על זקנו וחיוך זחוח התפשט על פניו. מהפנים איתם נולד לא נותר זכר מלבד העניים שתמיד גרמו לו להראות זקן מכפי שנותיו.

"בנטור! אני כה שמח לראותך בין אורחי!" נשמע קולו הצווחני של הרוזן לבית ארגוניוס.

"לא אחמיץ זאת בעבור שום הון שבעולם" ענה לו ולדור בחיוך והישיר אליו מבט משועשע.

 

באשר ישנם גבולות, צבאות, קונפליקטים ואינטרסים נוגדים קיים הצורך המתמיד במידע. שליטים מאז ומעולם נזקקו ליכולת לנתח ולצפות את צעדי יריביהם ומצביאים היו תמיד צמאים למידע מוקדם על כוחות מולם עמדו. והצורך, כדרכם של צרכים, הוליד פתרון יצירתי בדמותו של המרגל, סוכן החרש, החפרפרת. הוא עשה את תפקידו נאמנה משחר האנושות וכנראה ימשיך לעשות אותה עד שתחדל להתקיים. למרות שאנו נוטים לשייך את המרגלים לימי המלחמה הקרה או מלחמות העולם שקדמו לה, ואכן זו היתה שעתם היפה ביותר (או המכוערת תלוי בנקודת מבטכם) הם יכולים להשתלב בכל תקופה בזמן ובכל רמת טכנולוגיה.

 

פעילות הריגול והביון מחולקת באופן מסורתי לשני תחומים "קלוק" ו "דאגר" . השגת המידע היא בד"כ עיקר הפעילות של סוכני החרש אך בהחלט לא כל מה ישי לעולם הריגול להציעה. ישנה קשת רחבה מאד של פעילויות המשתייכות לתחום ה"פגיון" וכוללות התנקשויות, חטיפות, הברחת אנשים וציוד, השמדת מתקנים, חבלה וכל צורה אחרת של גרימת נזק חשאי. במציאות משימות אלה יבוצעו בד"כ ע"י אנשים שונים מאד מפני שהסיכון שבחשיפת "מקור" כלומר סוכן ממוקם היטב המזרים מידע יקר ערך לצורך אינו משתלם ותמיד עדיף להביא סוכן אחר שזו התמחותו. במשחק ניתן לשנות זאת ולשחק דברים הדומים יותר לג'יימס בונד הכל יכול.

 

פנטזיה יכולה להוות קרקע פורייה מאד לעלילות ריגול מסוגים שונים בייחוד עם מדובר מערכה פוליטית או צבאית. חשוב להדגיש ששילוב של נושא מציאותי כמו ריגול לא אמור לפגוע כהוא זה בתחושת הפנטזיה ואינו מחליף אלמנטים כמו קסם או את המפלצות הקלאסיות אלה רק מתווסף אליהן וכמובן פותח מרחב משחק חדש למאבקי הריגול. 

כמו בכל שילוב אחר יש לעשות כמה שינויים קלים והרחבות בעולם המערכה הפנטסטי הקלאסי. במערכה שכזו כמעט לכל ממלכה תהיה סוכנות ביון משלה שבד"כ תהיה כפופה ישירות לשליט (מלך ברוב המקרים).

 

מלבד סוכנויות מממלכתיות אלה המשרתות את המדינות עצמן ניתן לשלב גם גופים פחות רשמים כמו אגודות סודיות כל שהן או גילדות הגנבים והמתנקשים. קבוצות המשתתפות המשחק הכולל כשכרי חרב או בהתאם לאינטרסים עצמאיים. באותו מידה גם למסדרי הכהונה או אגודות הקוסמים השונות יכולה להיות מעורבות כזו או אחרת במשחק. בהחלט יתכן שקבוצת קוסמים רבי  עוצמה  תפעל להפלת המלך שרודף אותה ותמסור מידע מועיל או אף תעזור בצורה פעילה יותר לאויביו במטרה לסדר לעצמה עתיד בטוח יותר.

 

תחת כותרת המרגל נכנסים שלושה תפקידים עקרוניים. ראשון הוא הסוכן האיש שנמצא במסווה בשטח האויב, במקרים רבים בעמדות מפתח בחצר המלוכה או במטה הצבא. בניית כיסוי שכזה אורכת שנים ארוכות לכן הסוכן הוא כמעט תמיד יליד המקום  ובן התרבות המקומית. אחרת אין סיכוי שיצליח לרכוש  את אמון האנשים סביבו ולקבל גישה למידע והשפעה שלסוכנויות הריגול אין . סוכניות הריגול השונות יגייסו סוכנים שכאלה בכל הרמות ולא רק אנשים בתפקידים בכרים מפני שמלאכת המודיעין מתבססת ממילה על איסוף רסיסי מידע זה לזה וכל פרט קטן ככל שיהיה יכול להיות מכריעה.

 

את הסוכנים ניתן לגייס בין חסרי הנאמנות או המרירים שבאנשי החצר והצבא, כאלה שאולי אפילו מזדהים עם מטרות האויב או כאלה המוכנים לעשות הכל בתמורה לבצע כסף או הבטחות לעוצמה. גישה הפוכה תהיה להפעיל עליהם לחצים וסחטנות כאשר בנו היחיד של היועץ הצבאי לדוכס מוחזק כבן ערובה, למרות כל נאמנותו הוא ישתף פעולה. איום בחשיפת סודות מפלילים עשוי לגרום גם לשרים ומפקדים למסור מידע רק כדי להציל את עורם. לסוכן צריכה להיות כאמור גישה למידע אך הנוסף גם אפשרות להעביר את המידע החוצה אל האויב ולכן במקרים רבים יתאימו למשימה דיפלומטים וסוכנים שממילא חוצים את העולם לאורכו ולרוחבו ויכולים להיפגש עם אנשי הקשר שלהם בקלות.

 

שני הוא המפעיל או איש הקשר כאן מדובר בד"כ באדם בין המדינה בעבורה מבוצעת עבודת הריגול תפקידו העיקריים הם גיוס סוכנים והפעלתם. כפי שצינתי מטרה זו מקדשת את כל האמצעים. המפעילים ינצלו קשרים רומנטיים עם סוכנים פוטנצאליים במטרה לגרום להם לבצע את המטלות, לא יבחלו באיומים, הפחדות או שוחד ויפריחו שלל הבטחות בתמורה לעוד מעט מידע. למרות שהם לא אלו המשיגים את המידע בעצמם בד"כ מפני שגישתם אליו תהיה תמיד מוגבלת בהשוואה לזו של הסוכנים עדיין גם הם  נמצאים בסכנת חיים מתמדת ובחשש מתמיד לחשיפה מפני שתפקידם מחייב אותם להימצא הרבה מאד באדמות אויב.

 

הסוג השלישי הם אנשי המשימות המיוחדות מקצוענים שתפקידם לחדור לשטח האויב לבצע משימה ספציפית מאד ולצאת להצליח לחזור הביתה מבלי להיתפס או להתגלות בדרך. הם יהיו אלו שיבצעו את החיסולים החטיפות החבלות וגניבת המידע או הציוד. משימותיהם תמיד יהיו מבוססות על מידע שהתקבל מסוכנים ולעיתים קרבות יעזרו בהם והמפעילים על מנת להיכנס ולצאת מגבולות שטח האויב מבלי להשאיר עקבות. המשימות שלהם הן היותר מלהיבות וכוללות הרבה יותר אקשן ופוטנציאל עלילתי ולכן אולי בד"כ מתאימות יותר למשחק במיוחד כשהרעיון הוא שילוב בתוך ז'אנר הפנטזיה.

 

 

"ולדור נשם לרווחה לא רק מפני שהצליח לחמוק לקומה העליונה מבלי שאיש הבחין בו אלה גם מפני הצליח להיחלץ מנוכחותה המעיקה של עוד מעריצה שאיך לומר גרמה ללויתנים להרגיש בתת משקל. על פי המידע המוקדם שקיבל חדרו של הרוזן ימצא בסוף המסדרון משמאל. הדלת תהיה נעולה אך זה מעולם לא עצר אותו בעבר.

קולות במעלה מדרגות גרמו לליבו להחסיר פעימה בעוד שניות בודדות הם יגיעו למסדרון הוא חייב להשלים את פריצת המנעול לפני כן..."

 

דמויות שחקנים המיועדות להיות מרגלים יכולות להגיע מכל רקע שהוא בתלות כמובן בתפקיד המיועד להן. מובן שדמויות בעלות כישורים חברתיים, יכולת שכנוע, פיתוי יהיה יתרון בתור מפעילים ודמויות בעלות כישורי פריצה התגנבות וכו' תהינה מתאימות יותר לביצוע מישימות מיוחדות, למרות זאת עדין ישנו מרחב תמרון גדול מאד בו השחקנים יכולים להתאים כמעט כל דמות שתעלה בדמיונם למערכה. משהו שצריך להיות משותף לכל מדמויות הללו הוא תשובה לשאלה מדוע הן עושות את זה? אם השחקנים מתקשים לתרץ את חיי הרפקתן הרגיל כדי שיעבדו קשה על מציאת הסבר לבחירת קרירה בשירות המודיעין.

 

אחד הדברים היפים בשילוב הריגול בפנטזיה הוא היכולת לנצל את אומניות הקסם השונות בכדי להשיג את מטרות או להשלים את המשימות. אחת המכשלות הקשות הקיימות בפנטזיה ומקשות על משימותיו של המרגל היא הימצאותם של גזעים. גם המוכשר במרגלים לא יכול להתחפש לגמד במידה ונולד כבן אדם בגובה ממוצע. וגם שנות אימון רבות וארוכות לא יאפשרו למרגל להצליח להשתלב לתוך קבוצת הוריקסים. תחפושות רגילות פשוט אינן מספיקות וזו דוגמה לבעיה אותה הקסם יכול לפתור בקלות. באותה מידה קסמי שכנוע, קריאת מחשבות או תקשורת ארוכת טווח יכולים לשנות לחלוטין את מאזן הכוחות את פניו של הריגול במערכה שלכם.

 

מובן שכדאי להגביל את היכולות הקסומות האלה לרמה שלא תהרוס את כל האתגר במשחק. מפני שאם אפשר לקרוא את מחשבותיו של מפקד הצבא מה הטעם בכל הפעולות החשאית ובשתילת הסוכנים. הקסם נועד להוסיף עניין ויחוד למשחק לא שלול ממנו כל פוטנציאל למתח או צורך המחשבה. לכן קסמים מאפשרים למרגל גישה אל המקומות הם המידע מוחזק, משפרים במעט את סיכוייו לחלק אותו מפי אנשים, מקלים את היציאה והתנועה הרחק מזירת הפשע יכולים להוסיף הרבה צבע ועניין למשחק בעוד קסמים הפוטרים לחלוטין את כל הבעיות כמו ראיית העתיד יכולים רק להזיק למשחק.

 

הגיוני שבתרבויות בהן הקסם טבוע עמוק כמו אצל האלפים או הגטונאי מרגלים יצוידו בכלי קסם שונים על מנת לסייע ידיהם לבצע את המשימות או ליצור קשר עם המפעילים שלהם. מצד שני ישנן תרבויות שאצלן לא רק שלא יעשה שימוש בקסם אחלה שכל הרעיון של ריגול בכללותו עשוי להישמע מגוחך ולא מתאים כמו לנסות לדמיין גמד מרגל. אין זה אומר שבני עם או גזע כזה לא יכולים להיות מעורבים במשחק הכולל אלה שמעורבותם תהיה שונה. גמד לא יהיה מרגל בארץ זרה אך בהחלט יתכן שיבגוד בעמו ישמש סוכן עבור האויב.

 

המשימות אותן יבצעו המרגלים במערכת פנטזיה לא יהיו שונות מאלה המאפיינות מערכה מודרנית ובד"כ יתמקדו בנשאים מדיניים, פוליטיים דיפלומטיים או צבאיים. אך גם משימות להשגת ארטיפקט רב עוצמה שיתן למדינה שתשלוט בו יתרון עצום או שיבוש הסכמי מסחר בין שתי מדינות שכנות במטרה להחלישן כלכלית יכול בהחלט להתאים. את מקומה של הטכנולוגיה המתקדמת המאפיינת את מערכות הריגול יכול להחליף הקסם במידה רבה של התאמה וניתן להציב במקום Q  המצייד את ג'יימס בונד לקראת כל משימה קוסם שיחלק להם חפצי קסם שתוכננו במיוחד עבורם.

 

לסיכום מלחמת הצללים יכולה להתארך בנוחות רבה בעולם הפנטזיה ולצמוח לכיוונים מעניינים ובלתי צפויים עם מעט השקעה ומקוריות. אני אישית נהניתי מאד להתנסות בשילוב הזה וחושב שהוא אחד הטובים והמהנים ביותר.

 

 

"כפי שמסר המקור תהיה דלת סודית בקיר המערבי של החדר. ולדור פתח אותה בתנועה זהירה כשהוא אוחז בפגינו לא זה יעזור הרבה במידה והמקור בגד בו אבל אם הוא נידן למות הוא מעדיף לעשות זאת יחד עם כמה מיריביו. מאחורי הדלת התגלתה גומחה קטנה ועל שולחן עץ נמוך נחה טיבת מתכת כבדה. 'עוד מנעול' רן ולדור בינו לבינו.

דלת החדר נפתחה ואשת הרוזן נכנסה פנימה לפני שהספיקו עניה להתרגל חשיכה של החדר מצא פגיונו של ולדור את הדרך לגרונה. הוא לא חש את הדופק בצווארה 'אלוהים! למה זה לא נעשה קל יותר!' לרגע ניסה לחשוב על כל החפים מפשע שהרג במהלך משימותיו. הם היו רבים מידי וזה לא היה הזמן להירהורים שכאלה יש לו עבודה לעשות.."

 

 

אבי סבג