גוונים של שתן

מאת: אביעד רוזנבוים

 

אני זוכר את זה כאילו זה היה היום.

אחותי קמה בבוקרו שטוף השמש , החמים למדי , אשר נשא באווירו את הריח הלא סימפטי והמבחיל של זיעה מסוג לא מוכר ומעין חום מעיק שכזה , של יום חמסין בחודש אוגוסט וצעקה לי בקול אגרסיבי משהו , אשר היה מסוגל אף להפיל ציפור ממעופה השמיימי על גבי תרמיקות האוויר אשר מרחפות להן בקביעות מעל ישראל , ואמרה לי שהיא רעבה ושמסיבה הזויה כלשהי אני צריך להכין לה ארוחת בוקר.

בעצם זה היה היום.

 

בהנחה שלא נרדמתם עד עכשיו , בזה עוסקת הכתבה שלי , עודף תיאורים ופרטים.

הקטע הנ"ל , היה עמוס בפרטים ותיאורים ,אשר רובם (אולי אפילו כולם , בעיני אנשים מסויימים) היו מיותרים לחלוטין , ולא תרמו כזית אפילו להבנת או להבהרת ההתרחשות.

דבר שכזה קורה לא אחת ולא פעמיים בעת משחק.

עד היום , הגישה לעניין התיאורים הייתה "תאר כפי יכולתך" , כלומר , כמה שיותר תיאורים כך יותר טוב , מפני שכך תוכל יותר להכניס אתה שחקנים למשחק ולגרום להם יותר "לראות" אותו , להפוך אותו למוחשי יותר , בעיניהם וגם בעינייך.

אני אסכם את תגובתי לעניין במילה אחת בולשיט.

נו טוב , לא בדיוק בולשיט.

 

תיאורים הם כלי עזר מצויין , אשר באמת תורם להפיכת המשחק למוחשי ומציאותי וגם להבנת האירועים המתרחשים בו ועקב כך גם להתקדמות המשחק וכמובן , שהוא משפיע רבות על ההתנהגות ועל הפעילויות בהם נוקטים השחקנים.

אבל , וזה אבל גדול , מנחים רבים נוטים לעודף תיאורים ופירוט , שזה דבר רע !

רע במיוחד אפילו , ועד היום הגישה הזאת עודדה לפי כל.

אך החלטתי לעשות מעשה , ואולי להשפיע על כמה מנחים אי שם ולהפוך את הקערה על פיה , אחת ולתמיד.

 

בואו נתחיל מהחסרונות של עודף תיאורים ופרטים.

החיסרון הראשון והבולט ביותר , לפי דעתי , הוא פגיעה דרסטית במשחק ובאיכותו.

כאשר מצוי עודף שכזה בפרטים , תשומת ליבם של השחקנים מוסחת מהעיקר ונדבקת , לעיתים , בעיקר לתפל או שהיא מחולקת , באופן בזבזני בין העיקר לתפל , דבר אשר פוגע ללא ספק במשחק.

במקרה שכזה , השחקנים מבצעים פעולות פחות טובות או מתאימות והמשחק והנאה ממנו נפגמת.

 

כמובן , שגם השחקנים משתעממים יותר מהר , רמת הריכוז שלהן צונחת פלאים והמשחק יורד לטימיון במהירות מדהימה.

החיסרון השני , אשר גם הוא חיסרון במלוא מובן המילה , הוא הפגיעה ברצף המשחק ובעיכובו.

כאשר עודף של פרטים מתחיל להישפך , המשחק נמרח לו לאיטו.

השחקנים כבר מתחילים לאבד את הרצף וסדר האירועים מתחיל להשתבש ואף להיעלם לו בעקביות מוזרה.

האירועים מטשטשים , בניסיון נואש ולעיתים , חסר סיכוי של השחקנים לנווט כראוי בים הפרטים ולשמור עליו בזיכרונם ובכך מאבדים את זיכרון האירועים החשובים באמת ואת ארגון ההתרחשויות.

 

כמובן , שכאשר המנחה מדבר יותר ויותר ומוסיף יותר ויותר פרטים כך גם המשחק מתארך לו וכל תיאור שכזה שורף עוד ועוד זמן והמשחק מתארך ומתארך.

דבר הגורם לירידת הריכוז אצל השחקנים , עליית השיעמום ולרווחים גדולים של חברת החשמל ושל עלית (ובמקרים הזויים למדי , גם של קוקה קולה-פפסי-אר סי).

עוד חיסרון ניכר , הוא החיסרון אשר בדיוק הורג את היתרון היחיד של עודף התיאורים והוא הפיכת המשחק למוחשי וברור יותר.

במקרה של עודף מידע שכזה השחקנים נוטים "לאבד את הצפון" ולטבוע בים המידע האדיר שהם מופגזים בו , בצורה לא קונבנציונלית (דבר הנוגד אפילו את אמנת ז'נבה J).

השחקנים פשוט מבינים פחות את האירוע או קולטים פחות בבירור את המקום בו הם נמצאים , עקב הפרטים הרבים אשר הם קיבלו מהמנחה , אשר רק התכוון לטוב.

 

כמובן , שמהצב הנוכחי שני הצדדים נפגעים , השחקנים נהנים פחות מהמשחק והמנחה נשאר עם שחקנים ממורמרים שמאבדים את החשק לשחק ככל שהשעון רץ ושרמת הקפאין בדם עולה.

אז מה כבר אפשר לעשות ? איפה נמצא הגבול ?

זאת שאלה טובה , יותר מדי טובה אפילו.

 

גבולות הם תמיד דבר מטושטש אשר קשה להבחין , בייחוד בדברים לא מוחשיים , כמו מ"ת.

כלל ראשון , הוא תמיד להתאים את עצמך לשחקנים שלהם אתה מריץ את ההרפתקה.

דבר עם השחקנים שלך , שאל אותם מה מידת הפירוט הרצויה להם , כמה פרטים הם מעוניינים לשמוע ובאילו סטיאוציות יש להכביר או להמעיט בפרטים.

כמו כן גם סוג הפרטים חשוב , באילו פרטים הם מעוניינים יותר ופחות.

בלבוש , בנשק , בצד הפיזי של האנשים , בצורת הדיבור , או במקרה של מקום , בגודל , בסביבה , באלמנטים המצויים בה וכן הלאה.

 

עם הזמן , גם בטח יזדמן לך , למנחה , להכיר טוב יותר את שחקנייך והעדפותיהם , כך שאין סיבה לדאגה אם הם לא בדיוק מאופסים על רצונותיהם והעדפותיהם מיד בהתחלה.

דבר זה פשוט יותר , כאשר משחקים בקמפיין ארוך עם שחקנים קבועים.

אך במשחקים חד פעמיים זה די מסובך ולוקח יותר מדי זמן , ולכן קיים הכלל השני.

הכלל השני , הוא לא ממש מקובע , הוא די כללי.

הוא אומר בפשטות , ללכת עם האינסטינקטים ועם הרגש.

תחשוב מהם הדברים החשובים , המרכזיים שהשחקנים צריכים והיו רוצים לדעת.

אילו פרטים יכולים לקדם את ההרפתקה ולגרום לשיפור שלה ושל מהלך העניינים בהמשך.

ואין לך גם כל סיבה לדאוג.

אתה יכול להכין פרטים רבים , אשר נראים לך , בחלקם , משניים בנוסף.

ובמקרה הצורך , באם שחקנייך יתעניינו גם בהם , מכל סיבה שהיא , פשוט חשוף אותם להם.

אך חשוב לא להלאותם בפרטים מיותרים , אחרת כל הנאת המשחק תיפגם.

 

אך כאן באה השאלה , אם הגבול לא ברור והכללים לא עוזרים , מה עדיף לעשות ? להמעיט או להרחיב ?

בשאלה הזאת , כפי שניתן להבין עד עכשיו מהכתבה , הדעות חלוקות למדי.

הרוב , נכון לימינו אנו , תומך בהוספת פרטים , אך אני לא חושב שהחסרונות של הרחבה בפרטים היו כל כך ברורים ולכולם.

אמנם , קיומם של תיאורים ופרטים תומכים הוא דבר חשוב , אבל על דבר שכזה יכולה לקום וליפול הרפתקה , וחבל.

 

אני ממליץ בכל אופן על הגישה שכבר הצעתי בחלק הקודם של הכתבה.

פשוט לפעול עפ"י הכללים (פחות כללים , יותר הצעות) שהצגתי ולבחור מהם הפרטים החשובים והמרכזיים , שצריכים להיות מוצגים להיות שחקנים.

אך בכל זאת , לכתוב את הנתונים הנוספים שאתה לא בטוח שהדמויות יצטרכו , אך טוב שיהיה לך אותם.

למה טוב ? במקרה שהשחקנים ירצו פרטים נוספים או פרט ספציפי שאינך חושב שהוא חשוב אז תוכל בקלות לשלוף אותו מהשרוול ולהציג אותו בפניהם , ללא בעיות וללא תקלות.

 

לאחר שסיימתי את הנושא , קצת על השם של הכתבה.

אני בטוח שבמהלך הכתבה עלתה בראשי רבים ממכם , למה קראתי לכתבה דווקא כך.

האמת , היססתי רבות לפני כן , עקב היותו של דמונס עיתון מכובד ורציני (גם כן J)  , שאולי דבר כזה לא יאות בו , אבל בסוף החלטתי אכן לקרוא לה בשם זה בו חפצתי.

לשם הזה יש סיבה מסויימת.

 

הכתבה הראשונה של זיו (קיטרו) בוויז (שהייתה עוד בימים שאנשים עוד השתמשו במילה מדליק J) נקראה "גוונים של קסם" ועסקה בתיאורים.

למען האמת , לא זכור לי בדיוק אם דובר שם גם על הרחבה או המעטה בפרטים , אבל לאחר קריאתה כתבה קיבלת את ההרגשה של "פרט כפי יכולתך וכן ייטב".

אז החלטתי , אמנם באיחור J , לכתוב מעין כתבת קונטרה לאותה כתבה נושנה של זיו.

ועקב כך השם הוא כזה , אבל השם גם כולל בתוכו מעין ביקורת לגבי התיאורים גוונים של שתן , הוא , ללא ספק דבר מיותר שלא צריך לתאר בשום מצב J

 

לסיכום , המחלוקת לגבי הרחבה או המעטה בפרטים לא תיעלם , אני כבר אומר לכם זאת.

אני הצגתי לכם את עמדתי ודעותיי ואני מקווה שכמה מכם (לפחות) יתמכו בדעתי ותנקטו בגישות שאני הצעתי ולא תערמו על שחקניכם פרטים כאילו אין מחר.