עולם האמונה

דתות, אמונות וגיאוגרפיה

מאת: איתמר ראוך

 

"הזמן הגיע, מאמינים יקרים. היום הוא היום החמישי לתחילת ימי הכפור הנוראים". הכהן הזקן לקח נשימה ארוכה, כיסה עצמו בפרווה הלבנה של דוב לבן בוגר והמשיך לדבר בכבדות אל בני השבט. "כידוע לכם, קייאפרה הנוראה דורשת ולוקחת קורבן מידי היום השישי לתחילת ימי הכפור. היום בצלילת השמש הברוכה אל הים הנצחי נפיל גורל בקרב לוחמינו הנבחרים. העולה בגורל יוקרב לקייאפרה" גל לחשושים עובר בקהל ונשמעת זעקה שקטה-אנחה מפי נשות הלוחמים. "כעת התפללו כולכם למען רחמיה של קייאפרה אלת הכפור הנצחי"

 

דתות הן מרכיב חשוב במשחקי תפקידים ובחיים בכלל. לדתות יש כוח רב והשפעה לא פחותה על חיי אדם ו/או גזעים אחרים. דתות מסובבות ראשי אנשים, גורמות להם ללכת למקומות שאינם היו הולכים ולעשות דברים שאינם היו עושים אילולי היו מאמינים כה אדוקים. דתות יכולות להיות גורם למלחמות, הן מסוגלות להשמיד עולמות בלא עזרת האל השליט, או לחילופין האלים השליטים.

 

נקודת ההנחה היא שאלים לאו דווקא קיימים וכי דת מסוימת לא חייבת להכיל אותם. היא יכולה להכיל ישויות מן העבר בעלות השפעות והשלכות על העולם במעשיי עברם, לדוגמה. היא יכולה להכיל אלים לא אמיתיים, אלים שבני גזע הנשונדי, לדוגמה, "בראו" בכדי להקל על עצמם את חייהם, או מכל סיבה נראית לעין. (על נושא זה ארחיב באחת הכתבות הבאות)

 

בדתות רבות אלים הם אבן משענת לכל מה שהדת קשורה אליו, הם הגרעין אם העולם הוא אבוקדו אחד ענקי. אלים הם מושא האמונה. אדם מאמין יאמין באידיאולוגיה ובערכים אותם מכילה הדת, אבל זאת מפני שאלה הם הערכים אותם האל או האלים קבעו. אדם מאמין יאמין באל/אלים ויעשה מה שהם אומרים כי הם אמרו זאת. הם "הבוס הגדול שם למעלה", או "... שם למטה" לחילופין. הייתם  מצפים שאם אל הוא אבסולוטי ומראה את עצמו לעיתים קרובות הוא ייראה אותו דבר בכל העולם. אבל כידוע, ציפיות לא תמיד משקפות את המצב הקיים. אני מדבר כרגע על מקרים בהם אל מסוים נראה שונה במקומות שונים תחת תנאים שונים למרות שהוא קיים בכל העולם.

 

זה מביא אותי לרעיון הבא:

מה הקשר בין העולם לבין האלים? הכוונה היא למיקום גיאוגרפי, תנאי שטח, אקלים וכדומה.

בואו ניקח דוגמאות מהעולם שלנו. לאורך כל ההיסטוריה, כאשר האמינו בריבוי אלים או לא האמינו כולם באל האבסולוטי בו הדתות המרכזיות מאמינות (או לחילופין בניגוד למצב הקיים בו הדתות הגדולות מאמינות כל אחת רק באל אחד), התקיימו אלים שונים באזורי אקלים שונים ובאזורים בעלי תוואי שטח שונים.

ניקח לדוגמה את האלים הנורדים (ראה/ראי קישורים בסוף הכתבה). משכנם הוא טירה קפואה, לרובם יש זקן, הם תמיד הולכים עם בגדים פרוותיים ומחממים מאוד ולמיתולוגיה שלהם לא רק התרבות חילחלה אלא גם האקלים. אומנם ניתן לראות זאת אחרת, הדת חילחלה לתרבות, אבל אין זה עקרוני.

 

כלומר, אקלים, תנאי שטח וגאוגרפיה בכלל משפיעים על הופעת האלים באזורים מסוימים. זה יכול להתבטא בכמה דרכים.

האלים יכולים להיות מותאמים לסביבה. כלומר, באיזורים חמים מאוד האלים יהיו כהי עור, לבושים קצר אם בכלל, וכוחותיהם ו/או תחומי שליטתם יהיו קשורים לחום. לדוגמה, אלה בהתגלמות היא להבה משמרת חיים. אל שמביא בצורת כשעורף מאמיניו מופנה אליו. השמש (בדרך כלל אלה בפני עצמה) נעלמת אל תוך הלילה מפני שההולכים בדרכה לא סיפקו אותה, או ליקוי חמה – השמש מפנה עורפה בחזרה למאמיניה מפני שאינה מרוצה. עונש ירידת השמש אל תוך הלילה יכול להיות משמעותי במערכות בהן השמש שוקעת כל כמה ימים שבועות או חודשים.

כמו כן, הסביבה של האלים יכולה להיות מותאמת לאקלים בכוכב הלכת. טירה קפואה, בית-כבשן ענקי, הרוח בתור משכן חולף או ענני הגשם לאלי המטר. הכל מתאים והכל אפשרי.

 

נושא חשוב העולה כאשר חושבים על גאוגרפיה הוא שינוי. העולם משתנה, הוא מתפתח או נהרס עם הזמן. הרים קמים ונופלים, עידנים עוברים ואיתם הפשרת קטבים או היווצרות קטבים, התחממות כוכב הלכת וכדומה. מה זה אומר על האלים? מה יקרה כאשר במדבר הנצחי יהיה פתאום קרח בעקבות שינויים אקלימיים? האלים יוכלו לחבק את השינוי ולהשתנות ביחד עם הסביבה או להתעלם ממנו. הסר פרוותך אודין, קצור זקנך באלדר, הקרח נמס – הכפור הנצחי הוסר. מעתה בצפון יהיה חמים! הנבואות יתגשמו! האביב האין-סופי הגיע, השדות יפרחו תמיד! וולהאלה על פני אדמות!

 

במקרה הפוך, ראיית השינוי כהתגשמות לא תהיה ברירת המחדל, אלא אם כן הנבואות מעידות על סוף תור הזהב. כוח אפל ומסתורי/ישות רשעית/שד מטורף/מפלצת (לא אלים, מה פתאום שאלים יפשלו?) הביא לנפילת תור הזהב, שינה את פני הארץ וגרם לשינויים דרסטיים גם בדת. אם האלים לא יסתגלו לשינויים, אך מאמיניהם כן זה יביא לריחוק מהדת. לאחר שנים של הסתגלות המאמינים כבר לא יראו באלים את אותן דמויות שכל כך דמו להם בעבר הרחוק. שינוי במקרה הזה יכול להביא להתפתחות דת חדשה עם שורשים בישנה, המשך דרכי העבר עם שינוים קטנים המותאמים לסביבה חדשה, או שמירת הדת הישנה כאשר שוכחים וזונחים את "האלים האמיתיים"(קרי, אלו שהשתנו בעקבות שינויים בסביבה). המאמינים ימשיכו אחרי אותם אלים כאשר "האלים האמיתיים" הפכו לצאצאים של "האלים האמיתיים"/אלים חדשים מאיזורים חדשים/מתחזים.

במקרה והאלים השתנו ביחד עם הגאוגרפיה והעם – מה טוב. מקרה זה קרוב לוודאי רק ישפר את מעמד האלים בקרב האוכלוסיה. האויב המושבע של האלים ניסה להרוג אותם, אך אלו בליתי מנוצחים וביחד חיסלו אותו. אם אי פעם היה ספק בקרב העם לגבי עוצמת האלים, עכשיו הוסר הוא והאמונה באלים רק תתחזק.

 

עוד חלק מעניין זה ההשפעה ארוכת הטווח. בהתחלה יהיה קשה, אנשים לא יידעו מה קורה וכו', אבל לאט לאט שמועות יהפכו לסיפורים שיהפכו לאגדות ובסוף יחלחלו למיתולוגיה וייחשבו כחלק משורשי הדת. השינוי שיתחולל עם מעבר השנים יכול להפוך לגמרי את כל הסיפור. אם מה שגרם לשינוי הגאוגרפי הוא הר געש שהפך לפעיל, לאחר חמש מאות שנים זה היה אל רשע ששילח את הפניקס מתוך האדמה אל הארץ ולהחריב את כל מה שטוב בה.

 

אך הגאוגרפיה אינה משפיעה רק על האלים. גאוגרפיה משפיעה גם על דרכי האמונה. גאוגרפיה מאלצת לפעמים לעשות דברים שלא הייתם עושים אם הייתה לכם את האפשרות בתור מאמינים אדוקים או שפשוט הייתם מעדיפים לעשות זאת אחרת. מן הסתם, הנושא הזה נוגע לדתות שטקסיהן ותפילותיהן קשורות לגאוגרפיה – הוא לא נוגע בדתות שלתפילות או טקסים אין קשר בעליל לגאוגרפיה. כלומר, בלית ברירה טקס חגיגת היום הראשון לחודש "הבריאה" יהיה על ראש ההר הכי גבוה ולא על בין האלמוגים כפי שאולי הייתם עושים אם הייתה לכם האפשרות.

 

דוגמה:

ישנו חג בשם חג ההתחדשות הדורש כמויות גדולות של מים, וחוגגים אותו בני הדת האלטרימסטיארית. ישנם כמה שבטים החולקים את הדת, זאת לאחר התפצלות של השבט הראשוני. ישנם שני שבטים מאוד ספציפיים – שבטו של האיי-מה ושבט צפוני יותר. לפני שנים, כאשר האיי-מה היה קטן שבטו היה דרומי יותר ממיקומו העכשווי. איפה שאין מים כמו שיש חול ואין קשר לשבט הצפוני יותר. את אותו חג  עורכים שני השבטים בדיוק, פרט לחלק בחג הדורש מים. השבט של האיי-מה פירש חלק מהחג כצום ממים ואוכל פרט ללילה בו הם אוכלים קצת כדי לתת לעצמם כוח, ונודדים למקומות בהם יש יותר מים. זאת על מנת לתת לשבטו של האיי-מה זמן לעשות חשבון נפש, להגיע לשלב עליון יותר של רוחניות. לעומת זאת, בשבט הצפוני יותר המים זורמים כיד המלך. החג הזה הוא חג של ממש, פסטיבל ענקי וארוך נערך באותה תקופה.

כיום, האיי-מה זקן ושבטו קרוב לשבט הצפוני לאחר שנים של נדידה. נוצרו מגעים בין השבטים וכאשר הם עורכים את החג בתחילתו יש חגיגה, "החגיגה האחרונה", ובסופו יש צום מתמשך על גבי כמה ימים.

דוגמה זאת מראה איך גאוגרפיה משפיעה על דת מסוימת. אותה דת באיזורים שונים מבינה כל אספקט בדת בצורה שונה. לחילופין נכפים על דת מסוימת שינויים דרסטיים ועם הזמן המאמינים מתרגלים.

 

עד כאן דיברתי בעיקר על גאוגרפיה קונבנציונלית משהו. כלומר שהשטח פחות או יותר מוכר לנו מחיי היום יום, אבל העסק נעשה יותר מעניין והשינוי יותר דרסטי כאשר מדברים על גאוגרפיה "קיצונית" יותר. לא שגרתית. כאשר הסביבה שונה לחלוטין מסביבה בה בני אדם יחיו בטבעיות. שם יחיו גזעים שונים לחלוטין מבני אדם ומותאמים לסביבה בה הם חיים. בסביבה אווירית, לדוגמה, ייצור חסר כנפיים או חסר יכולת טלקינטית טבעית להזיז את עצמו באוויר לא ישרוד, מן הסתם. באותה סביבה סביר להניח שמשכן האלים לא יהיה בשמיים. הרי, השמיים הם לא הגבול. השמיים בנאליים מדי, טבעיים, לא מיוחדים. האדמה לעומת זאת, זה כבר סיפור אחר לגמרי. סביבה לא מוכרת, יצורים שונים, סכנות לכל בעל כנף (או לכל מעופף אחר) טבעי. אם הששייראים, גזע מעופף ללא כל דמיון לבני אדם, חיים לחלוטין באוויר וכל מה שהם צריכים שם – אזי האדמה תיראה להם כמו שהשמיים נראו לבני אדם עד להמצאת המטוס. אם הששייראים חיים רחוק מאוד מהאדמה כך שאין להם תלות בה בכלל, הסיכויים שהם ייראו בה כמשהו אדיר שאל לששייראי להגיע אליו גדולים. "על האדמה יש כל כך הרבה מפלצות מסוכנות, הן בטח שומרות על משהו. האלים בוודאי מתגוררים שם, מפקחים על כולנו מלמטה. המפלצות הן בטח המשמר של האלים."

 

אני ארחיב פחות על הקשר בין גזעים שונים לדת, אבל רק אומר שקיים קשר חזק בין גזע מסוים לדתו או דתותיו. כמו כן, קיים קשר לא חלש בין גזע ודרכי אמונותו. את זה אני אשמור לכתבה שלמה שתעסוק בכך.

 

לא רק האלים משתנים כאשר עוברים לגאוגרפיה קיצונית. משתנות גם דרכי האמונה בדת. נפתחות דלתות חדשות ונסגרות אחרות. בסביבה מימית, לדוגמה, טקסים לא יכללו אש או מבחני אמונה שיכללו שרידה ליד כרישים וכדומה, זרמים במים כסימן אלוהי, תפילות בתקופת גאות, תפילה מיוחדת בזמן השפל, תאוריות דתיות שקשורות לכל מה שקורה "למעלה" הגוררות טקסים וריטואלים מיוחדים.

 

שינויים גיאוגרפים תחת תנאים קיצוניים יגררו תגובות קיצוניות לא פחות. ערעור של המערכת הדתית ופקפוק באמינות הדת. דוגמה טובה לכך היא שהדת של הששייראים מצליחה להגיע לאדמה, אחרי שנים של חיפושים ומסעות מגיעים למצב בו הששייראים חקרו את כל השטח על פני הכדור (השינוי הוא כמובן, האדמה אינה הגבול. מגוון גיאוגרפי רחב יותר). אין יצורים מיוחדים מדיי, אין  אלים רק אדמה משונה. זה מביא לערעור מלא בדת. אם כל הדת מתבססת על אלים – איפה הם עכשיו? "סתם הולכנו שולל?? התרבות שלנו מבוססת על הדת, למען הש... למען ה... למען מה??" יאמרו לא מעט ששייראים כשיקלטו מה באמת הולך שם על האדמה.

במצב שכזה המנהיגים הדתיים בוודאי ינסו להציג פירושים חדשים או כתבים ש"נמצאו לא מזמן" (או שהם באמת נמצאו) כדי להציל את הדת מנפילה. בכתבים יסופר על מעבר האלים למקום שמימי חיצוני לכוכב הלכת או כל סיפור שכזה. הרעיון הוא שהדת תנסה לטייח/לחפות על המידע המוטעה כדי להציל את עצמה.

 

פרט לכך, שינויים שחלים על אלים ב"גאוגרפיה קונבנציונלית" תקפים גם כאן. שינוי גאוגרפיה קיצונית אינו רק גילוי של מחוזות חדשים אלא גם שינויים פיסיים יותר. מטאור שמתנגש בכוכב הלכת מביא להשפעות רציניות על האטמוספרה, אבל לא משהו שיפריע לבני הים(גזע מיוחד שמסוגל לשרוד תקרית כזאת) יותר מדי. הים אולי יקפא על פני השטח, אבל בקרקעית שקרובה ללבה שבכוכב עדיין חמים ונעים. אז הפתנלמים שחיים על פני הים יצטרכו לעבור לסביבה שונה בהרבה עמוק בתוך הים, אזור שונה לחלוטין. כמו כן, אם הם חיים על פני הים הם בטח היו עדים לעניין – אלו שישרדו יצרו מיתוס חדשים לאחר שנים של העברתו וגלגולו על איך הגיעו האלים החדשים לים.

 

לבסוף ובקצרה, אני רוצה לגעת בנושא דתי שלדעתי מתקשר גם הוא לגאוגרפיה. בירוקרטיה דתית. כן, כן. בירוקרטיה דתית. השטח בו קיים עם מסוים ישפיע על ההתפתחות של העם הזה מכל מיני בחינות, ביניהן הבחינה הדתית. אקלים קשה, שטחים לא נוחים וג'ונגלים או כל סוג של צמחיה/אדמה לא נוחה יפריעו לשבטה של גלנה להתפתח ולהתרחב. התאספות דתית תהיה במקומות לא נוחים ומועטים, פולחן הדת יהיה מסורבל יותר. בתנאים כאלו יהיה קשה לדת להתפתח. ואילו, לדת של עם שחי בערבות, בשטחים הפתוחים, במרחבים יהיה קל להתפתח. לא יהיה דבר שימנע מהדת להתרחב להתפשט, פולחן הדת לא יהיה מעיק או מסורבל, להיפך. היררכיה דתית תוכל להתפתח בקלות כאשר יהיו ראשי דת, סגניהם סגני סגניהם וכדומה ולהם תהיה השפעה רבה.

 

עד כאן על דת והקשר שלה לגאוגרפיה. בכתבות הבאות אכתוב על סיפור הבריאה והדת בעולם כל שהוא, על גזעים ודתות, טכנולוגיה, אלים ועוד נושאים אחרים מעניינים לא פחות.

 

קישורים:

http://www.luth.se/luth/present/sweden/history/gods/Old_norse_myth.html  על אלים ומיתולוגיה נורדית.

 

תודה לנבות רם על התמיכה והעזרה הכללית.