תחמונים

יצורים טובים באמצע הדרך

מאת: אביעד רוזנבוים

 

אני רוצה להתחיל את הכתבה הזאת בשני וידויים קצרים.

הראשון שבהם , הוא שהכתבה שאתם קוראים ברגעים אלו ממש היא תוצאה של עצלנות גרידא.

למעשה , תיכננתי לכתוב לגבי נושא אחר לגמרי , אבל עקב חוסר בזמן החלטתי לכתוב כתבה קלילה יותר (אך לא פחות מושקעת !).

כמו כן , אני חייב להודות שאני לא המצאתי בכוחות עצמי את הנושא.

למעשה , הרעיון שאוב מסדרת כתבות נפלאה שכתב ערן , בוויז ז"ל , בנושא של תחמונים שונים , כל כתבה עסקה בתחמונים מסוג אחר , למשל , כלא , גנבים , מבוכים ועוד ועוד (למתקשים , זה היה הוידוי השני שלי).

 

אני בחרתי בנושא שדי קרוב לליבם של חלק נרחב למדי משחקני הפנטזיה , היתקלות במפלצות וביצורים שונים ומשונים בדרך.

זאת אחת ההנאות היותר גדולות של המנחים למיניהם , לפזר במהלך הדרך יצורים מאיימים אשר כל ייעודם בחיים הוא להציק ולהפריע לשחקנים אשר עוברים בדרך (אני יכול להבטיח לכם את זה , לא תימצאו אותם בשום מקום אחר !).

רוב השחקנים בוחרים בדרך הבנאלית , ופולטים , באופן חולמני , את המשפט האלמותי "אני תוקף אותו".

לידיעת השחקנים , אין דבר שיותר מעצבן את המנחה ממשפט שכזה , חוסר יצירתיות ברמה שכזאת עושה למנחים רק רע , אמנם זאת מטרתכם בחיים , אבל חבל להרוס גם את המשחק בדרך.

לכן , החלטתי לכתוב את הכתבה הזאת , בתקווה שכמה שחקנים יקלטו את המסר ויהפכו כמה מנחים למאושרים יותר וכמה משחקים לטובים יותר.

דרך אגב , ניתן עם קצת מאמץ להתאים את הטיפים הללו , גם למערכות אחרות , חוץ מפנטזיה , וזה אף מומלץ.

 

אז נתחיל ?

 

1)     "סליחה , כמה מטבעות זהב אולי יעזרו לך ?" – זהו הטריק הישן ביותר שקיים בספר , שוחד.

השוחד הוא הכלי האולטימטיבי להשפעה על יצורים אחרים באשר הם.

ניתן להציע כל דבר ודבר , ממזון ועד לחפצי קסם נדירים.

הכל תלוי , כמובן , בצרכיו של היצור מולו אתם עומדים , וצריך לכוון אליהם די במדוייק , אחרת כל העניין די חסר טעם.

אך לשיטה זו שני חסרונות עיקריים , הראשון שבהם הוא שהיא תוכל לעבוד רק על יצורים תבוניים.

רק יצורים בעלי בינה ברמה גבוהה יחסית יצליחו להבין את מהות העניין ויסכימו למשא ומתן הזה עם השחקנים.

אמנם , גם ניתן לשחד בע"ח במזון , אבל זה כבר שייך לסעיף אחר , תאלצו להתאזר בסבלנות.

החיסרון השני , הינו העובדה ששוחד הוא מטבעו דבר לא חוקי , והצעתו עלולה לגרום רק יותר נזק לדמויות ולא יעזור להן כלל וכלל.

על כן יש לשקול בזהירות , את עניין השוחד ולא לנסות אותו בכל הזדמנות והזדמנות.

עוד משהו לא חיובי בשוחד , הוא העובדה שהוא גורם לכיסיי הדמויות לפוך לריקים משהו J

 

2) "הי ! תראה ! יש שם פיל ורוד עם כנפיים !" – עוד טריק די נפוץ הוא הסחת הדעת.

הסחת דעת יכולה להיות כל כך מגוונת ויצירתית ולעולם אין לה גבול.

הדבר יעיל ביותר , באם היצור שבו הדמויות נתקלות הינו שומר על המעבר בדרך או מגן על דבר מה שהשחקנים חפצים בו.

אך תמיד יש לזכור , שהחסות דעת הן בד"כ אפקטיביות לזמן קצר בלבד ואם היצור המסויים שאת דעתו מסיחים מהיר במיוחד , מבחינה פיזית או מבחינת הקליטה שלו , אז אפשר כבר להתכונן לקרב.

הדבר תקף גם לגבי יצורים תבוניים ברמה גבוהה , אשר יקלטו מיד את הרעיון של הדמויות ולא ישתפו פעולה עם הדבר.

אך אם מעלים רעיון מספיק טוב ומקורי , אז הדבר כמעט תמיד יצליח ובאופן מרשים.

דרך אגב , הדוגמא של בע"ח והמזון , מתאימה לסעיף הזה עד מאוד והיא רק אחת מאינספור הדוגמאות לדברים שניתן לעשות במסגרת הסעיף הנרחב הזה.

 

    3) "המממ , מה עושה כאן , באמצע הדרך , פסל מזהב ? אני צריך לבדוק את זה"

    (ממחשבותיו של אורק מצוי) -  אז קפצה עליכם רוח הרפתקנית במיוחד והחלטתם

    לנקוט בשיטה השלישית , בפיתיון , ובצדק.

    למה בצדק ? כי הפיתיון הוא אחת מהשיטות היותר מסוכנת , אבל היא מוצלחת

    כמעט באותה המידה.

    הפיתיון בד"כ משמש למשיכתו של היצור המפריע למלכודת כלשהי אשר הוכנה 

    מבעוד מועד , למשל , בור אשר נחפר וכוסה בעלים , מארב של הדמויות , משיחה

    של הפיתיון ברעל , כל אלו הן דוגמאות טובות ואפשר למצוא עוד רובת כאלה כיד

    הדמיון הטובה.

    החיסרון הגדול , כאמור , הוא הסיכוי הלא מבוטל לאיבוד הפיתיון באם המלכודת

   לא מבצעת את עבודתה כשורה.

   כמובן , קיים תמיד הסיכוי , שהיצור לא ייפול בפח ואז כל ההכנה יורדת לטימיון

   ותאלצו לנקוט בשיטה אחרת.

 

   4) "אתה באמת בטוח שאתה רוצה לפגוש את הדרקון שלי פנים מול פנים ?" –

    אוייב פחדן , הוא לא אוייב ראוי.

    זה נשמע כמו משפט קילנגוני מסורתי , אבל הוא לא (הייתי יכול להיות ממש טוב  

    בתור קופירייטר של סטאר טרק !) , אבל הוא בהחלט תקף גם לגבי ענייננו.

    להפחיד את האוייב היא דרך פשוטה למדי לגרום לו לא להישאר איתן בעמדתו

    ולגרום לו לאפשר לכם לעשות ככל העולה על רוחכם.

    הפחדה יכולה לבוא במגוון של צורות , מאיום מופרך שנזרק לאוויר ועוד להדגמה

    ויזואלית למדי של יכולות הריסוק והמעיכה שלכם בעזרת פטיש הקרב המכושף

    שברשותכם.

 ההפחדה יכולה להיות מופרכת למדי ולא ממשית , למשל , אשליה קסומה או איומים 

 חסרי שחר.

 או ממשית לחלוטין , כמו הדגמה של יכולות קרב או הפחדה בעזרת כשפים או יצורים 

 מאיימים.

 גם כאן , היצירתיות מהווה חלק קריטי , ככל שתשכילו לחשוב על רעיונות יותר מקוריים ויוצאי דופן כך האפקטיביות שלהם תהיה גבוה יותר והיצור העומד בדרככם לא יפטיר , "כבר ראיתי את האשליה העלובה הזאת של דרקון כשהמכשף הקודם עבר כאן , אתה אולי רוצה לראות מה נשאר ממנו ?".

 

5) "תגיד לי , חלמת פעם על לחימה במפלצות אדירות והשגת עושר חלומי ?" – אם אתה לא יכול לנצח אותם , אז תצטרף אליהם , כך אומר המשט האלמותי ומשפטים אלמותיים לעולם אינם טועים.

כבר ניסיתים הכל , אין לכם סיכוי לנצח בקרב ואתם אובדי עיצות ?

האופציה היחידה שנשארה פתוחה בפניכם היא לנסות לשכנע את היצרו להצטרף אליכם.

ניתן להבטיח לו הבטחות ממשיות או חסרות שחר , זה ממש לא משנה , לפחות לא לטווח הקרוב J

אך זיכרו שיצורים אחרים , ומדובר כאן על כל יצור שקיים , יכול להסיר את מסיכת החביבות ולהתגלות כבוגדני למדי , לכן יש להיזהר ולהסתכל מאחורי הכתף באופן תכוף למדי.

 

נתתי כאן כמה תיחמונים טובים למדי , לפי דעתי , אשר יכולות לעזור לכם להיחלץ מסיטואציות רבות למדי ולהפוך את חייכם להרבה יותר קלים ומהנים.

אמנם , נתתי יחסית מעט , אך לא עשיתי זאת ללא סיבה.

לפי דעתי , רצוי לפתח את הדמיון ולחשוב על כמה שיותר תיחמונים חדשים ומגוונים משלכם ולהפעיל את היכולת היצירתית שישנה בכם ולא רק להשתמש ברעיונות של אחרים , לא משנה עד כמה הם טובים.

גם השתדלתי , לספר לכם על תיחמנוים שניתן להכניס בהם הרבה מאוד ממכם ולאפשר ליצירתיות שבכם להתפרץ החוצה , אני מקווה שתעשו זאת בתבונה.

 

ובטח עכשיו , כמה ממכם קופצים ושואלים מה קורה אם הכל לא מצליח ומאגר הרעיונות התנדף כמו הכינרת ביום קיצי לוהט ?

אז תסמכו עליי ועל חבריכם לקבוצה , שאחד מהם יפלוט , שוב , את המשפט האלמותי , "אני תוקף אותו".