GodLike

מאת: אלון חספר

 

No one should be able to do what that kid can do, Charlie, off the record, let me say fuck, am I ever glad he’s an American. Things finally seem to be going our way…”

 

-         General Nathan O’Sullivan, upon viewing the first film footage of the indestructible man stopping a 105 mm howitzer round with his face, November 10, 1941

 

 גודלייק, כמו אלוהים. השם אומר הכול. האדם, אחרי הכול, נברא בצלמו.

גודלייק, אם אתם עדיין לא יודעים, הוא משחק סופרס (Super Heroes) אשר מתרחש בשנות מלחמת העולם השנייה ומתאר עולם שבו הופיעו אנשים "כישרוניים" בעלי כוחות על משונים ויחודיים להם- מהיכולת לראות נשק גם אם הוא נמצא מאחורי חומת בטון או מהירות על ועד היכולת הפשוטה (והחשובה!) של לא לספוג נזק.

 נקודת הפתיחה אם כך דומה למשחק אברנט (שגם סוקר בעבר בדימונס) וגם בדומה לאברנט הדגש נמצא באנושיות של אותם כשרוניים, אשר יכולותיהם מציבים אותם מעל לשאר האנושות, אך בניגוד לאברנט ההרגשה שנותן המשחק היא אפלה וכבדה. גודלייק מעביר את הזמן שבו הוא מתרחש, תחילת שנות הארבעים, בצורה חדה וללא רחמים. בין אם זה הכריכה המרשימה בצבעי החום והאפור והכיתוב המנוגד ברקע האדום-אש או אם זה הצילומים המאיימים וכרזות המלחמה. ההרגשה שעוברת מהספר היא הרגשה של מלחמה, ולא של סתם מלחמה אלא של המלחמה הגדולה והמפחידה מכולן- מלחמת העולם השנייה. אותה מלחמה אשר לוותה (וליוותה) על ידי השואה. אותה מלחמה אשר השמידה את אירופה ויצרה את פצצת האטום. אך בעולם של גודלייק חוץ מפצצת האטום מלחמת העולם השנייה יצרה כוח חזק לא פחות- הכשרוניים.

 אותם כשרוניים הם אנשים אשר נולדו רגילים אך בשלב מסויים של חייהם, בשל מאורע טראומתי (בין אם זה נוכחות בספינה שטובעה ובין אם זה התמודדות כפוייה עם פוביה כלשהי) כלשהו הם גילו שביכולתם לשנות את המציאות ברמה מסויימת- לוחם קנדי אשר חטף מרגמה לגוף הפך לרוח נוקמת, מלח אנגלי שאוניתו טובעה מצא את עצמו בנמל- מאות קילומטרים מהמקום שבו הוא היה, וגם אלפי אסירים במחנות השמדה, עבודה ומחנות שבויים מגלים כוחות שונים ומשונים אשר יחודיים רק להם.

הכישרוניים הופיעו לראשונה בעולם של גודלייק בשנת 1936 בגרמניה במשחקים האולימפים כשאזרח גרמני טס לתוך האיצטדיון האולימפי, נחת לצד היטלר והצדיע לו. תוך שנים ספורות התחילו להופיע כישרוניים בכל מדינה ובכל תרבות ובסוף מלחמת העולם השנייה נמצאו בעולם 200,000 כשרוניים.

 במשחק, השחקנים משחקים למעשה את אותם כשרוניים בנקודות זמן שונות שכן המשחק מספק את האפשרות לשחק בכל אחת מנקודות הזמן במשחק, מתחילת המלחמה ועד סופה. אפשרויות המשחק הן כמעט בלתי מוגבלות אפשר לשחק או חיילים במשימות חסרות סיכוי או שבויים או למעשה כל דבר אחר שמתאים לתקופה. והמשחק עצמו תומך במשחק במקומות שונים בזמנים שונים עם *תמה* שונה.

 ההרגשה הראשונה שנובעת מהמשחק היא של משחק מלחמה אפל וקודר אך למעשה המשחק נותן אפשרות לשחק דברים רבים- מערכת חוקיי המשחק (שהיא למעשה כפולה, אבל על זה בהמשך) בנוייה במקור למשחק מהיר וקטלני- כיאה למלחמה. אך היא בנוייה כך שאפשר להתאימה בקלות למשחק קולנועי ואפילו ארבע צבעים (למידע נוסף על משחקי גיבורי על). בנוסף לכך ספר המשחק מציג שתי מערכות חוקי משחק:

 האחת היא מערכת ה D20 הידועה- אותה מערכת עברה התאמה (מצויינת לדעתי) למשחק ונותנת אפשרות נוחה ביותר לאוהבי הD20 לשחק במערכה חדשה ומרעננת בלי לשנות הרבה את החוקים.

 השנייה היא שיטת משחק יחודית לגודלייק. השיטה מבוססת (בדומה לשיטה של White Wolf ובדומה לשיטות נוספות ) על מאגרי קוביות (Dice Pool) של ק10 שאותם זורקים לפי תכונה+כישרון (כלומר אם למישהו יש שלוש בקואורדינציה ושתיים באקדח הוא יזרוק חמש קוביות כשהוא יירה באקדח). ההבדל בין השיטה כאן לשיטות אחרות הוא כפול- כשזורקים המטרה היא לקבל זוגות (ויותר) של מספרים זהים. והמטרה שהם יהיו כמה שיותר גבוהים, וכמה שיותר "רחבים" (אם מקבלים שלישייה זה יותר טוב מזוג, רבעייה יותר טוב משלישייה וכך הלאה...) כלומר 10,9,8,7,6 זאת תוצאה פחות טובה מ2,2,1,3,4 ותוצאה עוד יותר טובה תהיה 8,8,8,2,1.

היופי בשיטה הזאת שקובעים את כל הפעולה בזריקה אחת למשל בקרב הזריקה תקבע מי יפעל קודם, האם הוא יפגע, איפה הוא יפגע וכמה נזק הוא יעשה. התוצאה היא שיטת קרב מהירה, מדוייקת וקטלנית שמחזקת את התחושה שנותן המשחק. בתוך השיטה נמצא תהליך בניית הדמות שבגודלייק מבוסס על חלוקת נקודות ונותנת למנחה ולשחקנים הרבה מרחב לשחק בו. בחלק הזה הספר (שוב) מציע תמיכה רחבה לכאלה שבוחרים לשחק בתמה שונה (קולנועי, ארבע-צבעים...).

חלק חשוב מהשיטה (ומהמערכה) הוא הפרק על הכוחות, Talents. בספר עצמו הכוחות מקבלים פרק ארוך ומכובד שמסביר הרבה על הכוחות ועל למה יש כוחות (בקצרה: אף אחד לא יודע, פשוט לא?), נותן דוגמאות להרבה כוחות (מעל ל40 למען האמת...), מסביר את השימוש של כוחות במשחק והמכניקה שלהם, נותן דוגמא ליצירת דמות עם כוחות ובכלל מכסה את רוב הנושא.

 שיטה מוצלחת ועיצוב טוב זה נחמד ויפה אבל זה לא מספיק כדי להרים משחק מצויין, וכאן החלק המדהים בגודלייק; 150 (!) עמודים הקיימים רק בשביל לתת רקע למלחמה- פסקאות קצרות על ימים חשובים במלחמת העולם השנייה הם המרכיב המרכזי של אותם עמודים והם מעבירים כמות מידע מדהימה שתורמת גם לרקע של המשחק וגם מספקת רעיונות לקמפייינים, משחקים חד פעמיים ולהנאה הפרטית והחולה של קוראי הספר.

חוץ מהרקע המדהים יש בגודלייק גם פרק שלם שמוקדש אך ורק לכלי נשק באותה תקופה- מאקדח פשוט ועד סוגי הטנקים ועד הלהביורים המאיימים, פרק מפחיד שעוזר מאוד לאמינות של המשחק כמשחק מלחמתי.

שני פרקים נוספים שמיועדים לעזור למנחה הם "אז ועכשיו" (Now and Then), ו"הקמפיין" (The Campaign למרבה ההפתעה...). הפרק הראשון נותן למנחה מידע רב בנוגע תקופה- מסלנג צבאי תקופתי ועד מידע על התקשורת, מידע על הצבא האמריקאי ואפילו על גזענות בארצות הברית באותן שנים.

הפרק השני, הקמפיין, מדבר על ניהול הקמפיין, על ההבדלים בתמות ועל אפשרויות המשחק השונות. בנוסף הוא נותן מידע על טקטיקות צבאיות ומידע נוסף על הצבא האמריקאי.

  בספר נמצאים מספר פרקים נוספים: פרק שנותן מידע על היחידות הצבאיות שפועלות עם הכשרוניים ופרק עם מידע על NPC's  שונים. בסופו של דבר יש בספר כמויות עצומות של מידע, העיצוב מעולה והשילוב של הספר יחד עם ההבטחות למשחקים נוספים בעולם (משחק קליל בשנות השמונים, ומשחק כבד בשנות ה70 J) יוצרים משחק מצויין ומבטיח.

הבעיה היחידה בו היא המחיר- 40 דולר בשביל ספר אומנם מעולה אך לא מספיק בשביל לקנות אותו סתם.

גודלייק נראה לי ספר חובה לכל חובב סופר גיבורים או משחקים הסטורים אבל לאחרים זה יכול להתגלות כבזבוז אם לא בטוחים בקנייה מראש.

בסופו של דבר הספר מעולה ובתור ציון סופי הייתי נותן לו 9.5 (רק בגלל המחיר הנוראי ובגלל סידור בעייתי משהו של החומר).

 

  ביקורות נוספות על המשחק אפשר למצוא בRpg.net ובגרגוייל 15 (עיתון העמותה)

לאתר המשחק