האמת נמצאת בפרטים

מאת: אבי סבג

 

"הדברים שאתה חייב ליזכור הם הפרטים. הפרטים הם אלה 'שמוכרים' ת'סיפור ש'ך. עכשיו, הסיפור הזה קורה בשירותים, אז אתה חייב לזכור את הפרטים בקשר למשתנה הזו. אתה חייב לדעת אם היה שם מייבש אויר חם ולא מגבונים לייבוש הידיים. אתה חייב לדעת שלתאים אין דלתות. אתה חייב לדעת אם היה סבון נוזלי או אבקה, אם היו מים חמים או לא, כי אם תעשה ת'עבודה ש'כך כמו שצריך כשתספר ת'סיפור, כולם יאמינו לך, ואם תספר  את הסיפור למשהו שהשתין בשירותים האלה ותזכור פרט אחד כמו שצריך, הוא יסמוך עליך בעניים עצומות."

האנקדוטה לשוטר הסמוי (תרגום חופשי)

מתוך "כלבי אשמורת" של קוונטין טרנטינו. 

 

 

בכל סיפור טוב אליו אנו נחשפים ולא משנה דרך איזה מדיום, הדבר הראשון והחשוב שקורה הוא שאנחנו מפסיקים להיות קוראים שמדפדפים בספר בחדרנו או צופים שלועסים פופקורן באולם הקולנוע, אלא עוברים אל זירת ההתרחשות ב"מציאות הדמיונית" של הסיפור. אם הסיפור מספיק טוב, רגעים אלה נמשכים לאורך זמן ואנחנו חווים את הסיפור ממש בכל החושים, אנחנו רואים לנגד ענינו את גשר הפיקוד של ספינת החלל, שומעים את שאגתם של תותחי הלייזר, מריחים את העשן הסמיך שעולה משידת המכ"מ הבוערת, חשים את האדרנלין זורם בעורקנו ומפחדים כמו שרק אנשים בסכנת מוות יכולים לפחד. זו המטרה עליונה של מספר הסיפור והיא משותפת לבימאי קולנוע, סופר ומנחה במשחק תפקידים.

 

כדי לגרום לשחקנים תחושה של להיות שם, ב"מציאות הדמיונית" של המשחק, צריך ליצור בראשם תמונה אמיתית, חיה, עשירה, חובקת כמה שיותר חושים ואמינה. ככל שהתמונה הזו תהיה אמיתית יותר, כך יהיה לשחקנים קל יותר להזדהות עם דמויותיהם, להיכנס לאווירת המערכה ולסצנת המשחק. בעיני אין דבר שיוצר אמינות גבוהה יותר מאשר עושר של פרטים והעברה נכונה שלהם לשחקנים. היכולת לצבוע את הסצנה בצבעים עזים ומציאותיים בעקביות ולאורך זמן תבטיח את העברת המסר הרצוי ויצירת המתח הרגשי בשחקנים. כדי להבין את חשיבות הפרטים דמיינו את סצנת השיא מהסרט החביב עליכם, הסירו את הצבעים, הורידו את כל הסאונד מלבד קולות הדמויות, טשטשו לחלוטין את הרקע והתפאורה עד שלא רואים דבר והלבישו את כולם בתלבושת אחידה. נוראי לא?         

 

אין דבר גרוע יותר מפליטת פה, פרט לא מתאים או לא הגיוני במהלך תאור רגעי השיא במשחק, זה שובר לחלוטין את האשליה והורג כל תחושת הזדהות שאולי הייתה עם הדמויות. הדרך האמיתית היחידה לעמוד ברמה גבוהה של אמינות ועקביות היא לתכנן, באמת להכיר את פרטי עולם המערכה שלך כי חשבת עליהם וכתבת אותם. חלקנו אומנם מיטיבים לאלתר, אבל ככלל עדיף לשמור את היצירתיות המתפרצת הזו למקרים בהם אלתור באמת נחוץ (הרי ברור שאין ממנוס מזה) ולא נסתכן בקטעים בהם מעט הכנה יכלה להבטיח מהלך משחק חלק ומהנה.

 

בשלב הכנת עולם המערכה שלנו חשוב להקדיש מחשבה למספר אלמנטים מעבר לקו העלילה הגדול והכוחות הפועלים. מהוא האופי המיוחד של הקבוצות, העמים והגזעים השונים, אם ישנם דפוסים תרבותיים מעניינים, מה מאפיין את אופן הדיבור שלהם, אופן הלבוש. איך, כקבוצה, הם מגיבים לאלימות, לכסף, לזרים, לקסם או טכנולוגיה. מה מאפיין את הבניה של הערים או הכפרים שלהם, מה חשוב לדעת על צורת השלטון שלהם, על המבנה החברתי ועל הדת שלהם. אל תתעצלו לכתוב מספר שורות העונות על השאלות האלה לגבי כל אחת מהקבוצות שקיימות אצלכם בעולם. יתכן שלחלקכם זה נראה מוגזם, אבל נסו ותיווכחו עד כמה זה חשוב ולמעשה מקל עליכם כמנחים.

 

לקראת המפגש הקרוב יש לתכנן תכנון מפורט יותר של הנושאים הרלוונטיים, המקומות אליהם השחקנים עתידים להגיע, המפגשים והסיטואציות אליהן הם יקלעו. ברור לחלוטין שלא ניתן לצפות את הבחירות ששחקנים יעשו וחשוב לאפשר להם לעשות אותן גם אם הן שגויות ומטופשות. לכן לא ניתן לתכנן הרפתקה ולנסות לכסות את כל האפשרויות משום שהשחקנים יבחרו תמיד לעשות דברים לפחות מעט אחרת מהתכנון. אבל ע"י תכנון נכון אפשר בהחלט להיות מוכן לכל האפשרויות ובכל זאת לשמור על רמת עקביות ואמינות גבוהה. לדוגמה הכנה מראש של מאגר שמות מתאים למאפייני האזור בו הדמויות נמצאות, שמות ערים, שמות פונדקים מתאימים, מאגר שימנע ממך לזרוק שמות גרועים ולא מתאימים.

 

הדרך לכך היא אלתור מבוקר, כלומר לא אלתור פרוע וחופשי לחלוטין, אלה אלתור בתוך מסגרת מסוימת שבניתי לעצמי. בתכנון המערכה, החלטתי על המאפיינים של בני גזע הקורניריס, בניתי את המבנה הפסיכולוגי, סוציאלי, חברתי ופוליטי שלהם. תכננתי באופן עקרוני את עולם הבית שלהם, קבעתי את רמת הטכנולוגי ואת אופי הבניה שלהם. עכשיו, הדמויות יכולות לשוטת בכל רחבי בירת הסחר הפן-גלקטית, מורניסד, ואני כמנחה אוכל בקלות לאלתר כל מפגש עם סוחרים, אנשי החוק, פושעים או הכתות הסודיות המתפשטות בעיר ומאיימות להשתלט על הממשלה. בלי כל קשר למה שבאמת תכננתי למפגש אוכל להגיב היטב לכל הפתעה, מטורפת ככל שתהיה מצד השחקנים, פשוט כי אני באמת מכיר את העולם.      

 

לאחר שהגעתי מוכן למשחק כל מה שנשאר לעשות הוא להביא את הידע לידי מימוש, כלומר לספר סיפור טוב. לא לכולנו זה בא בטבעיות, אבל לכולנו ברור שזה דרוש, מפני שגם עם הכנתי את העלילה המדהימה, המורכבת והמפתיעה ביותר השפעתה על השחקנים תהיה חלקית מאד אם אתאר את ההתרחשויות בצורה מונוטונית, שטחית וחסרת מעוף. אני צריך להעביר את התמונות הנפלאות שיצרתי בראשי גם לדמיונם של השחקנים וכל עוד לא ניחנתי בטלפתיה אני נאלץ לתאר. ככל שהתיאור ידמה יותר למה שרציתי להעביר כך המציאות הדמיונית שנצורת לשחקנים תהיה שלמה, מלאה ואמינה יותר.      

 

כמה מהפרטים שתכננתי ואני רואה בדמיוני אכן חשוב שאחלוק עם השחקנים? הרי מובן שאני לא רוצה להלאות את השחקנים בתיאורי נוף ארוכים ומשמימים. עומק הפירוט הוא כחשיבות הסצנה, למפגש עם סוחר השטיחים בעיר מספיק תאור קצר של מראה האיש, כמה פרטים על החנות ואיזשהו טיבול לאופן שהוא מתנסח (מבטא, שפת רחוב עשירה בקללות, חנפנות מוגזמת וכו') כדי להפוך את הסוחר והחנות שלו מדמות קרטון מדובבת לאיש אמיתי.

 

במפגשים החשובים תנו חופש מוחלט לעצמכם תארו את גופה המרקיב של המומיה, ברק הטירוף בעיניו של הקוסם, התנהלותו התזזיתית של סמוראי הרחוב המסומם, כל כפל בשמלתה של הערפדה היפיפייה והפיתוחים בחרבו של שר השדים. תארו את התפאורה לאירוע, את הלפידים המרצדים בקצוות החדר, את מסכי המחשב במעבדה ואת סימני השריפה בעיר האבודה. תארו את פעילות הדמויות לפרטים, המתנקש לא תוקף עם פגיון +2, הוא חג סביב הדמויות בגמישות חתולית, מביט בדמויות בלגלוג, מעביר את הפגיון מיד לידי ודוקר מהיר כמו ברק.  

 

לחלקכם זה לא יבוא בטבעיות ויהיה מעט לא נוח אבל זה יחלוף. התחילו בהדרגה, קודם מהסצנות והמפגשים החשובים ואח"כ תתחילו לתאר הכל. אל תוותרו על תכנון הפרטים, בעיקר אם אתם לא מאלתרים מיומנים. תתאמצו כך למשך כמה מפגשים ואז במבט לאחור תגלו שעולם המשחק שלכם הפך לתלת ממדי, צבעוני, חי, דינמי ויותר מהכל אמיתי. איך דווקא התיאור המדויק של שריון פרשי השאול נחרט בזיכרונם הקבוצתי של השחקנים ורק תזכורת קלה של הרונה המסמלת את כת מאמיני האל הנורא ראמנון מעבירה צמרמורת בגבם. עם הזמן תלמדו לקלוע לרמת הפירוט המדויקת שמתאימה לכם ולשחקנים ותדעו לנהל את המשחק בהתאם, עד אז עבדו על ניסוי וטעייה. תחילת תאור הפרטים היא צעד משמעותי לקראת משחק תפקידים איכותי והגיעה הזמן לעשות אותו.