GURPS Discworld

מאת: ערן בן-סער

 

כשאני מביט על ספריית משחקי התפקידים שלי (כן, אני אספן) אני רואה בעיקר ספרי שיטה. מה לעשות, בדרך כלל אני לא מוכן להשקיע מעבר לקניית הספרים הראשונים של שיטה או עולם כלשהו, אני מעדיף להעביד את הדמיון ולהוסיף פרטים משלי לבד. מעט יוצאי הדופן שכן שוכנים על המדף שלי הם ספרים שתועלתם היא מעבר להרחבה סתמית של עולם כלשהו. Nightmares of Mine, למשל, הוא דוגמה נהדרת - כספר מדהים לכל מנחה הרפתקות אימה, Time Riders  של ICE שוכב גם כאן כספר הראשון שמצאתי העוסק במשחק תפקידים של מסע בזמן, Delta Green כעולם קונספירציה מדהים וכך הלאה.

 

מה הקשר של זה לכותרת? GURPS Discworld שייך לקטגוריה הזו מבחינתי, אומנם זהו ספר נהדר לכל מי שחושק לשחק בעולם הדיסק של טרי פראצ'ט, אבל זהו גם ספר מדהים שמהווה דוגמה נהדרת למשחק הומוריסטי איכותי ביותר. אם מפרנויה ניתן ללמוד איך להריץ משחק הומור פרנואי מטורף ואם מ-TOON ניתן ללמוד כיצד להריץ הומור מטופש הרי שמספר זה ניתן ללמוד כיצד להריץ הומור ספרותי שעיקרו לשעשע ברמה האינטלקטואלית.

 

עולם הדיסק, למי שלא מכיר, הוא העולם עליו מתרחשים ספרי סדרת עולם הדיסק של טרי פראצ'ט, סדרה שהחלה את דרכה כפרודיה על פנטזיה (כמו שמדריך הטרמפיסט הוא פרודיה למדע בדיוני) אבל החל מהספר השישי, בערך, לקחה תפנית חדה והפכה לסדרת הומור סאטירי ונוקב על עולמנו שלנו המועבר דרך עולם פנטזיה שכמותו לא ניתן למצוא בשום מקום. עולם הדיסק נקרא כך, אגב, משום שהוא עולם בצורת דיסק, שטוח ועגול, הנישא על גבם של ארבעה פילים העומדים על גבו של צב ענק בשם אטואן הגדול.

 

הסדרה מצליחה מאד ואף הולידה כמות מדהימה של מוצרים נלווים, כולל שני משחקי מחשב ששפיותם מוטלת בספק. כרגע כבר עשרים ושישה ספרים ראו אור ועוד ידו של מר פראצ'ט נטויה (כשהוא לא מאכיל את הצמחים הטורפים שלו). היה זה צפוי שבסופו של דבר יצא ספר משחק תפקידים המבוסס על העולם.

 

הספר, אם כן, מהווה למעשה הצגה של עולם הדיסק כמערכה לכל דבר, ניתן למצוא כאן סקירה מפורטת של מדינות העולם, אתרים חשובים בו, הגזעים השונים וכיוצא בזה. כמובן שכל זה מתוך מבט "דיסקי", יש כאן פרק שלם על העיר אנק-מורפורק והגילדות שלה, פרק על קסם ופרק על אלי עולם הדיסק - אבל זהו ספר הנאמן להומור של טרי פראצ'ט. הפרק על קסם נקרא "Messin' With Reality", הפרק על חוקי המשחק נקרא "In the name of the lore" ופרק בניית הדמויות נקרא "Inne juste 7 days".

 

אבל, ואני רציני לגמרי, הערך האמיתי של הספר הוא בסגנון הכתיבה של יוצריו ובצורה בה מציגים לנו את האפשרות לשחק בעולם של טרי פראצ'ט. הרי בואו נודה בזה, להכיר את העולם אפשר מספרי עולם הדיסק הרבה יותר טוב ולשחק בעולם הדיסק ניתן גם ללא הספר. ערכו האמיתי הוא בהצגת הדרך בה ניתן לעשות כל זאת במסגרת משחק תפקידים בצורה הנכונה ביותר והמוצלחת ביותר.

הספר, לדוגמה,  מתחיל את מסעך בעולם הדיסק על ידי הצגת שלוש העקרונות עליהם מבוססות כל הפעולות על עולם הדיסק:

 

כוח החיים - כל דבר על עולם הדיסק יכול לפתח חיים. החל מתבונה ותנועה (טרולים הם, להזכירכם, סלעים הולכים וחושבים), דרך תבונה לשמה (כמו ספרי קסם) וכלה סתם ביכולת לפתח גישה.

מטאפורות ואמונה - בעולם הדיסק כוח האמונה הוא אבסולוטי. מוות אינו מטאפורה של שלד לבוש גלימות עם חרמש גדול, הוא אכן שלד לובש גלימות עם חרמש גדול. לאלים בעולם הדיסק יש כוחות משום שאנשים מאמינים בכך.

נסיבות עלילתיות - הכוח הגדול ביותר בעולם הדיסק. אירועים בעולם הדיסק ינסו, בדרך כלל, להתאים עצמם לסיפור מוכר. חלק מזה נובע משום שאנשים פשוט רוצים בכך וחלק מזה הוא פשוט עניין של כורח המציאות. בעולם הדיסק צבא קטן של אנשים חדורי אמונה ינצחו יריב העולה עליהם עשרות מונים מבחינה מספרים משום שכך הדברים אמורים לקרות (גם אם הם מעולם לא קרו כך בעבר).

 

הספר מאד מומלץ לכל חובבי עולם הדיסק ששוקלים להריץ בו משחקים (הוא מגיע יחד עם שיטת GURPS Lite כך שלא חייבים דבר מלבדו), בעיקר לפריקים "הכבדים" שדבר ראשון יבדקו בדיוק מהן הסטטיסטיקות של ריינסווינד, וכן מומלץ לכל מי שמריץ משחקי הומור כדוגמה מוצלחת מאד של הומור במשחקי תפקידים המסוגל להתעלות מעל לרמת הבדיחה המוצלחת פה ושם אל רמת המערכה ההומוריסטית האמיתית.