מבוכים ודרקונים - מהדורה שלישית

או "אוווף, שוב פעם ספר חדש?"

מאת: איתי IMR רוזן

 

הערה: חברת WOC (Wizards Of the Coast) לא פרסמה רבות על המהדורה החדשה, דבר שהקשה על מציאת חומר יסודי לכתבה, רוב הדברים שכתבתי כאן לקוחים ממגזין dragon וכן מפורומים שהקימו אנשים שעשו play testing לגרסה החדשה.

 

כפי שידוע לכלם חברת WOC עומדת להוציא בקרוב את המהדורה החדשה של משחק הדגל שלהם, מבוכים ודרקונים מורחב (דרך אגב מעכשיו יש לקרוא לו רק מבוכים ודרקונים, אין יותר מורחב, מתקדם או שום דבר כזה). אבל השאלה שכל אחד שואל את עצמו, או לפחות אני, היא האם זה באמת  נחוץ? ובכן פרט לעובדה ה"קטנה" ש-WOC מנסים להכניס לעצמם יותר כסף ישנן עוד מספר סיבות להוצאה הזאת, WOC מנסים לחזור ולהשתלט על שוק משחקי התפקידים שבשנים האחרונות סבל מנפילה ופגיעה קשה ברווחים, בחברה רוצים שמו"ד ישוב ויהיה המשחק ב-ה הידיעה וזאת הם מתכונים לעשות ע"י מה שהם קוראים לו קוד פתוח, כלומר שיטת המשחק שלהם ,שנקראת "the d20 system", תהייה זמינה לא רק לחברה אלה לכל מי שמעוניין לפרסם מוצרים התומכים בשיטה או משתמשים בה בדרך כל שהיא, כל עוד חברת WOC תקבל את האזכור הקטן שלהם הם מאמינים שהדבר רק ימשוך עוד שחקנים.

 

בנוסף לכל זה ישנו הצד של השחקנים, הרבה אנשים היו מאוכזבים מה-second edition בהשוואה לגרסה הראשונה (כמובן שהיו גם רבים שהעדיפו את הגרסה השניה, אבל WOC רוצה להחזיר את אותם שחקנים ותיקים). כמו כן במהלך השנים צברה השיטה המונים של תוספות, עדכונים, הרחבות ושינויים, והגיע הזמן לטפל בנושא. אז ללא דיחוי נוסף קבלו את כל הטיפים, הרמזים והשינויים הקטנים שהצלחתי למצוא (או לפחות את רובם).

 

שיטת משחק פנטזיה כללית נמדדת בעיקר לפי 3 נושאים: יצירת דמויות, קרב וקסם הסקירה הבאה תתמקד בשלושה נושאים אלה. רק הערה כללית אחת, עולם המשחק "הרשמי" של השיטה עבר  מעולם ה-forgotten realms   לעולם של –greyhawk.

 

יצירת דמויות

א. תכונות – התכונות הבסיסיות נשארו אותו דבר פרט לשני שינויים, האחד חסל סדר כוח מיוחד לא עוד 18/14 מול 18/64 מעכשיו 18 נשאר 18. שינוי חשוב אחר הוא העובדה שדמויות מתחילות עם תכונות בתווך של 3 עד 18 אבל אלה יכלות לעלות או לרדת במהלך המשחק עם התפתחות הדמויות (איתי: "תגיד ערן, זה לא מזכיר את rolemaster " ערן: "כן, מאד").

 

כמו כן לא יהיו יותר דרישות מינימליות לגבי הדמויות, גם לוחם עם 8 כוח או קוסם עם 8 תבונה יהיו קיימים (לא מוצלחים במיוחד, אבל קיימים). בונוס נק"פ לסיבולת יהיה אחיד לכלם ולא רק יהווה יתרון ללוחם, הכריזמה תהווה חלק יותר גדול במשחק, לא עוד תכונה חסרת שימוש אלה ייצוג של אישיות, רמת השפעה וכוח כריזמטי שישפיעו החל משימוש במיומנויות עד לימוד קסמים והברחת אל-מתים.

 

ב. גזעים- בוודאי תשמחו לשמוע כי החצי-אורק חוזר כגזע לשחקן, כמו כן מספר שינויי גדולים בכל מה שקשור לגזעים ומקצועות, בוטלה הגבלת הרמות, מעכשיו גם דמויי אדם יכלים להתקדם בלא הגבלה. אבל הבשורה הגדולה היא שאין הגבלות של סוגי דמויות ביחס לגזעים או שילובים, מעכשיו נראה גמד קוסם, חצי-אלף פייטן/סייר וזוטון פאלאדין (תמיד רציתי לשחק אחד כזה).

 

ג. דמויות-מספר דמויות חדשות - ישנות התווספו למשחק, הברברי לוחם חסר תקנה ,והנזיר המתמחה בקרבות מגע, כמו כן מוצגת כאן דמות חדשה, המכשף (sorcerer) שמטיל קסמים ללא ספר לחשים.

 

כמו כן חזרו לרעיון של דמויות יוקרה (prestige class), כמו הפייטן במהדורה הראשונה, שבו יכלת להיות פייטן רק אם היית לוחם, אח"כ גנב ואח"כ דרואיד. הרעיון שונה במקצת כך שנוצר מצב שבו כל דמות תוכל להשתנות לכמעט כל דמות אחרת במקצועות היוקרה. מספר מקצועות לדוגמא הם:

 

1. המתנקש – המתמחה ברצח, רעלים ופגיעות קריטיות. במסגרת הרעיון הקודם, כל דמות כמעט תוכל להשתנות למתנקש, כמובן שלגנב יהיה יותר קל לבצע זאת מאשר לקוסם, אבל זה עדיין אפשרי.

 

2. גיבור גמדי – די מסביר את עצמו, לא? גמד לוחמני המשרת את המשך קיום הגזע.

 

3. רוקד צללים (shadowdancer) – הנינג'ה (פחות או יותר), משלב קסמים והתגנבות.

 

4. קשת קסום (arcane archer) – משלב התמחות בקשתות עם יכלת קסם בסיסית כמו חיזוק החצים, חצי אש ואפילו יצירת חץ קוטל (arrow of slaying) ברמות גבוהות.

 

5. שומר שחור (blackguard ) – כן, גבירותיי ורבותיי, שובו של האנטי – פאלאדין.

 

הרעיון מאחורי דמוית היוקרה הוא שהן אינן זמינות לשחקנים בדרגות ראשונות, אלה רק אחרי מספר רמות ועם השגת קישורים מסוימים (ראה בהמשך). כמו כן מעכשיו טבלת הנק"נ הדרוש להתקדמות ברמות זהה לכל הדמויות.

 

להל"ן טבלת הנק"נ הצפויה, הסבר על כל המושגים בהמשך:

 

3E Character Experience Point Chart

רמה

נק"נ

התקדמות תכונות 

1

0

Skill Points x 4

2

1,000

Able to multiclass; Skill points

3

3,000

Gain Feat; Skill points

4

6,000

Increase Attribute; Skill points

5

10,000

Skill points

6

15,000

Gain Feat; Skill points

7

21,000

Skill points

8

28,000

Increase Attribute; Skill points

9

36,000

Gain Feat; Skill points

10

45,000

Skill points 

11

55,000

Skill points 

12

66,000

Increase Attribute; Gain Feat; Skill points

13

78,000

Skill points 

14

91,000

Skill points 

15

105,000

Gain Feat; Skill points

16

120,000

Increase Attribute; Skill points

17

136,000

Skill points 

18

153,000

Gain Feat; Skill points

19

171,000

Skill points 

20

190,000

Increase Attribute; Skill points

 

מיומנות (skill) – כאן נכנס שינוי גדול במסגרת היכולות של הדמויות, כל המיומנויות proficiencies)) הכלליות והקשורות בנשק, וכן תכונות רבות שהיו בעבר משויכות לסוג דמות ספציפית (תכונות הגנב לדוגמא) יהיו מעכשיו מיומנות שאותה ניתן לרכוש לפי דרוג. השימוש במיומנות נעשה לפי הטלת ק20 הוספת הרמה במיומנות והשוואה מול מספר מסוים המייצג את רמת הקושי למשימה הרצויה. שיטה זאת מאפשרת לדמויות לרכוש מיומנויות שבד"כ לא שייכות לסוג הדמות שלהם, במחיר יקר יותר, אבל עיין אפשרי. בכך למעשה מו"ד לוקח צעד קדימה רציני ומצטרף לשיטות רבות שצצו בעשורים האחרונים בהם לשחקן יש שליטה מלאה על הדמות שלו והוא אינו מקובע לתהליך התקדמות הנמדד אך ורק ע"פ מקצועו ודרגתו.

 

ביצועים (feats) – לכל מקצוע יהיו ביצועים מיוחדים לו שיוסיפו תכונות ואווירה שלא היו קיימים מקודם. לדוגמא, התמחות בנשק אצל הלוחם, הטלת קסם מסוים שלא שונן מראש אצל הקוסם וכו'. ע"י רכישת ביצועים אלה ניתן יהיה לתת גוון אישי לכל דמות ולהבדיל רבות גם בין שני לוחמים מאותה דרגה.

 

ריבוי דמויות (multiclass) – שיטת ריבוי הדמויות עברה שינוי משמעותי, מעכשיו ניתן בעצם להתפצל לעוד מקצועות (שניים ברמה שתיים, שלושה מקצועות ברמה 4 וכו'). דמות כזאת תחשב בעצם לבעלת מקצוע אחד, לדוגמא קוסם/לוחם ברמות 3 / 4 יחשב כדמות ברמה 7, כל פעם שמספר הנק"נ יעיד על עליה ברמה יהיה על השחקן להחליט איזו מהמקצועות ירצה לשפר. שיטה זאת מאפשרת מגוון דמויות רחב שלפי דעתי יגרום למצב שבו דמות בעלת מקצוע אחד תעלם כמעט לגמרי.

 

שינויים ותוספות לדמויות

פייטן:

-         בונוס קסמים לפי כריזמה ולא לפי תבונה .

-         תכונות חדשות כגון, מתן אומץ (בונוסים לדמויות אחרות), ביטול שיר (יכלת לבטל מתקפה קולית נגדית), הצעה (ניסיון להקסים יצור אחר בעזרת מוזיקה וקול).

 

קוסם:

-         בונוס קסמים לפי תבונה.

-         יותר קסמים ברמות ראשונות.

-         קסמי ה - cantrip חזרו להיות בקטגוריה נפרדת.

ראה עוד שינויים בקטע הקסם.

 

לוחם:

-         מיומנות בכל סוגי השריון (נראה שבשיטה החדשה גם שימוש בשריון דורש מיומנות).

-         בונוסים לנשקים.

-         כמות ביצועים גדולה ביותר.

 

סייר:

-         המעקב (tracking) יוגדר בתור ביצוע ולא סתם יכולת.

-         מיומנות בשריונות קלים.

-         אין הגבלות נטייה (או כן, חצי-אורק סייר רשע, חי-חי-חי).

 

פאלאדין:

-         הכריזמה תעניק בונוסים לקסמים ותכונות שונות.

-         מגע מרפא ישמש גם כפוצע על-מתים.

 

גנב:

-         התקפה חרישית, לא עוד סתם הכפלת נזק, אלה בונוסים לפגיעה וסוגי התקפות לפי סוג נשק, (מכה עם אלה תגרום לעילפון).

-         ידע מלכודות, יכלת לזיהוי ונטרול מלכודות שונות ואפילו קסומות.

-         החל מרמה 10 יכל הגנב לרכוש מיומנויות מיוחדות כגון :מכה משתקת, מיומנות על, התגנבות משופרת ועוד.

 

דרואיד:

-         יכולת שינוי צורה מוגברת.

-         יכולת התגנבות בטבע.

-         קסמים שונים מאלו של הכוהן.

 

קרב

שיטת הקרב עברה שינוי מסיבי, חסל סדר תל"ד0 (THAC0), מעכשיו רמת שריון מתחילה ב-10, השריון הגרוע ביותר, ועולה למעלה, ע"מ לפגוע מגלגלים ק20 מוסיפים בונוסים שונים במטרה לעבור את רמת השריון. לכל נשק ישנו מספר מסוים שאם מגלגלים אותו בתוצאת הפגיעה, יש סיכוי מסוים לפגיעה קריטית הגורמת ליותר נזק, נכויות וכו'.

 

כל מקצוע יקבל בונוסים לפגיע לפי רמתו, הלוחם יקבל יותר מהכוהן שיקבל יותר מהקוסם.

יוזמה (initiative) תיקבע ע"י הטלת ק20 והוספת בונוסים, התוצאה הגבוהה מנצחת. אין יותר מהירות נשק או מהירות הטלת קסם (פרט לקסמים שמשל הטלתם יותר מסיבוב אחד). כל סיבוב ימשך 6 שניות.

 

במהלך הקרב יתאפשר לדמויות לבצע מהלכי קרב מיוחדים, כגון דחיפת היריב אחורה, התקפה פראית ללא ניסיון הגנה, מגננה נסוגה וכו', הדבר יאפשר קרבות מעניינים  ומגוונים יותר . נשקים יגרמו אותו נזק לא משנה גודל היריב.

 

גלגולי הצלה יהיו שייכים לאחת משלוש קטגוריות: רפלקסים, כוח רצון וחוסן. גלגולי ההצלה יבוצעו ע"י זריקת ק20 הוספת הבונוסים השונים (שעולים עם הרמות) והשוואתם מול רמת הקושי שאותה צריך לעבור. עוד שינוי נוסף הוא שהצלה כנגד קסם תלויה בקוסם המטיל ומחושבת כך:

 

10 + רמת הקסם + הבונוס של המטיל (תבונה, חוכמה או כריזמה). לדוגמא קוסם עם תבונה של 14 (הנותנת +2) מטיל כדור אש (+3) יגרום ליריב לזרוק גלגול הצלה של רפלקסים כנגד רמה 15.

 

בגדול אנחנו רואים כאן הוספה של אלמנטים מצוינים משיטות אחרות, פגיעות קריטיות, התקפות מיוחדות וכו'. הדבר היחיד שכנראה לא משתנה הוא התפקוד הלא נכון של השריון, בהוצאה השלישית תפקידו עדיין יהיה למנוע פגיעה במקום תפקידו המציאותי, לחסום נזק.

 

קסם

שיטת הקסם עברה שינויים קטנים אבל משמעותיים, רשימת הקסמים מכילה רק רשימה אחת שבה כל קסם משויך לקטגוריה שונה (אלוהי או מיסטי), לא יהיו יותר שני אזכורים של קסם זהה (לדוגמא קסם האור של הכוהן והקוסם). קסם נגדי הוא תוספת חדשה לאמתחתו של הקוסם, במידה ואתה נתקל בקוסם יריב ביכולתך להצהיר "אני מכין קסם נגדי", בדיעבד אתה לא עושה כלום עד שהיריב מטיל קסם ואז בעזרת המיומנות "ידע קסם" אתה יכל לזהות את הקסם, ואם שיננת את אותו קסם אתה יכל להטיל אותו כלחש נגד ולבטל את הלחש המקורי של היריב.

 

קסם מיסטי (קוסמים, פייטנים ומכשפים) – הקוסם יקבל בונוס לכמות הקסמים בדומה לכוהן אבל לפי התבונה, הפייטן והמכשף לפי הכריזמה. הפייטן והמכשף יטילו קסמים בצורה שונה, ללא ספר לחשים וללא צורך לשנן מראש. הקוסם יוכל לבחור לא לשנן את כל הקסמים בבוקרו של יום אלא להשאיר מספר קסמים לא משוננים ולהשתמש בהם ברגע המתאים (יתרון מצוין שהופך את הקוסם ליעיל הרבה יותר).

 

קסמים משויכים לאסכלות שונות, כאשר אין קסמים חופפים בין האסכלות, קוסם יכל לבחור להתמחות באסכלות מסוימות ע"י ויתור על אסכלות אחרות. כמו כן אוזנו מספר וכוח הקסמים בכל אסכלה כך שיהיו שוות בכוחן.

 

קסם הליחשון (cantrip) חוזר להיות קטגוריה נפרדת שרמתה מתחת לאחד ותאפשר לקוסמים להטיל מספר רב יותר של לחשים חלשים.

 

קסם אלוהי (כוהנים, סיירים ופאלאדינים) – כוהנים בלבד (לא דרואידים או פאלאדינים) יוכלו להמיר כל קסם ששיננו בקסם ריפוי מאותה רמה. כמו כן הורחבה הרשימה ללחשים ברמות שמונה ותשע. קסם אלוהי חולק מחדש, לכל כוהן תהייה גישה לרשימה כללית של לחשים וכן כל מסר רמות גישה לממלכה (domain) של קסם, המייצג דרך מחשבה כללית (אש, סדר, צמחים וכו'). כל גישה לממלכת קסם חדשה תעניק לכוהן גם כוח מיוחד מעבר לגירוש אל-מתים.

 

לא יהיה קיים יותר הכוהן הכללי, כל כוהן יעבוד אל מסיום ויקבל גישה לממלכות הקסם לפי אותו אל.

 

 

שינויים ותוספות

-         עולם גרייהואק (greyhawk) יהפוך להיות העולם הרשמי של מו"ד, אבל לא תתרחש התקדמות בזמן העלילה של העולם, התוספות יהיו סטטיות מבחינת זמן התרחשות.

-         "ממלכות נשכחות" יהיה העולם היחידי שייתמך ע"י WOC ויתקדם בזמן העלילה.

-         "רומח הדרקון" יקבל רק תוספות של ספרי קריאה (ואם תהיו ילדים טובים, אולי גם ספר חוקים), כל שאר העולמות לא יקבלו הוצאות לאור ע"י WOC .

 

 

 

ראוי לציין שזוהי רק סקירה כללית ביותר, שינויים ותוספות רבים יופיעו בוודאי בצאת הספר, אז תתאזרו בסבלנות, ותתפללו לטוב, מי יודע ,אולי נופתע לטוב.