חלומות – לא רק בהקיציץ

מאת: זיו קיטרו

 

גרם המדרגות עמד באוויר, מוביל מהמצוק אל תוך מערבולת הצבעים שהייתה המסעדה של דרקוני הכסף המזמרים. השלושה אחזו במעקה וירדו מטה אל תוך הארובה של המסעדה. באמצע הדרך עמדה פייה עירומה, שדיה מוסתרים ע"י זוג צמות ארוכות. כנפיה זרקו אור לכל הכיוונים, מסנוורים במקצת את השלושה. "אנחנו רוצים לעבור" אמרה הזקנה שבחבורה. הפייה הביטה אל תוך עיניה "אין שום צורך, פשוט לכו אחורה. המעקה נשמט תחת ידיהם והשלושה נפלו מטה, גופם צף אל המדשאות שפרחו על פני הים העגול. כריש בעל ראש אדם (שהיה דומה באופן מעורר חשד לאביו של אחד מהשלושה) החל לשוט במעגלים סביב האי ההולך וקטן עליו עמדו השלושה. ארבעת המלאכים שפגשו ליד הענן בתחילת היום הופיעו מעליהם, נושאים על גבם את כס המלכות העליון. השמש צבעה את הים בכתום וצהוב והשמיים התמלאו בגווני סגול זוהרים. חבורת עורבים חלפה מעליהם, במקורם חתכו את קרני האור האחרונות ונוצותיהם הפכו את שמי הדמדומים לשמי לילה, עיני העורבים הפכו לכוכבים בוהקים. השלושה עמדו על הסף, מביטים במי הים נשפכים מעבר לקצה העולם, האדמה נשמטה מתחת לרגליהם והם אבדו...

 

משחקים מעטים מאוד מעניקים לנו את החופש המוחלט לשחק עם המציאות, לשנותה לחלוטין בשניות, להוסיף פרטים שלא יכולים להתקיים בשום מצב. מעט מאוד משחקים מעניקים לדמויות חופש פעולה מוחלט, יכולת לשנות את המציאות תוך כדי תנועה, לצבוע את חייהם בצבעי הקשת שהן בוחרות.

המשחק שבאמת מעניק את האפשרויות האדירות האלו הוא משחק בחלום.

 

זו לא סקירה של מוצר, למרות שישנן מספיק שיטות שמאפשרות משחק בחלום (שיטת הגיבור, "עולם החלום" של לובקראפט אם להזכיר שתיים מהן), המטרה של כתבה זו היא להראות את האפשרויות הגלומות במשחק בתוך חלום, לא משנה באיזו מערכה אנחנו משחקים. אחרי הכל מה זה משנה אם אנחנו משחקים מד"ב או פנטזיה או אימה? בכל שיטה אנחנו משחקים בני אדם או דמויי אדם, בכל שיטה אנחנו משחקים יצורים תבוניים בעלי סוג של רגש כלשהו או לפחות תת הכרה מסוג כלשהו לא?

 

אם כן אז כל אחד מהיצורים האלו שאנחנו משחקים חולם (אם לא, דרך אגב, אז זה מעניין ביותר לשחק גם דמות שלא חולמת, שאין לה את מצב השינה הזה. מה יקרה אם יום אחד כן תחלום? מה יקרה כאשר היא תקלע לפתע לעולם של חלום? ואיך היא יכולה להבין את חבריה לקבוצה המתעוררים ומספרים על דברים משונים שקרו להם בזמן השינה?) ואם הוא חולם אז ניתן להשתמש בזה במשחק.

 

ישנן צורות רבות לשחק בחלום, ערן ואני העלנו צורה אחת בכתבתנו בגיליון הקודם, בו דיברנו על טכניקות של פיתוח דמות תוך כדי משחק, אבל משחק בחלום יכל לשמש גם בצורות אחרות. אנחנו ניכנס אליהם לעומק בהמשך הכתבה. הדבר החשוב מכל שאותו אסור לשכוח לעולם הוא, בחלום הכל אפשרי.

אם אנחנו זוכרים את זה, אנחנו יכולים להפיק את המיטב ממשחק בחלום.

 

למה אני מתכוון? פשוט מאוד. בכל משחק אחר, גם אם הוא משחק פנטזיה בו יש קסם ודרקונים, יש חוקים שיש להתייחס אליהם. הזמן נע בכיוון מסוים, כוח המשיכה קיים, יש רעיונות לוגיים עליהם מתבססים מבנים ופילוסופיות. יש המון דברים קטנים מהן מורכבת המציאות שלנו, דברים אלו יכולים להידחק לפינה ואפילו להעלם לחלוטין במשחק בחלום.

איפה, למשל, ניתן יהיה לזנק מעל צוק המסתתר בגובה העננים ולנחות ברכות על ערמות הסלעים המשוננים שמתחת?

 

כן, כן, אני יודע שיש שיטה שם בשוק שמאפשרת גם לזנק מהחלל לכדה"א, לחדור דרך האטמוספירה ולהתרסק על עדר פילים שועט ועדיין לצאת מזה בחיים, אני לא מדבר על השיטה הזו. אני מדבר על שאר השיטות והעולמות בהם דברים כאלו הם מעבר ליכולת הגיונית. עולמות בהם חרב שחודרת דרך הריאות אל עמוד השדרה יכולה להרוג ולא רק לגרום לשיעול קל, וכאשר אנחנו משחקים בשיטות ועולמות אלו, החלום הופך לפתע למופלא.

 

אז בוא נראה מה ניתן לעשות עם חלומות? למה הן טובים? עד איפה ניתן למשוך אותם? אני יכל להגיד לכם כבר עכשיו, לפני הדיונים הסוערים והמרתקים שנעלה כאן, שהגבול לא רק שאינו בשמיים, הגבול לא קיים.

תחשבו על זה לרגע, אין גבולות! הכל אפשרי! לא משנה מה אתם משחקים ולא משנה מי הדמויות שלכם, הכל אפשרי!

 

מהו החלום?

 

אם אנחנו רוצים להיות ממש קטנוניים ולהיכנס לפרטים אז יהיה לנו קשה, חלומות ם דבר שריתק את הגזע האנושי משחר היווצרותנו ועד היום. התשובות שתקבלו לגבי "מהו חלום" תלויות באדם אליו תפנו. מדענים החוקרים את המוח האנושי יוכלו לומר לכם שחלומות הם מצב פיזיולוגי בו המוח פועל על גלים חשמליים ספציפיים העוזרים לגוף לחדש את המצברים, לשחרר הורמוני גדילה, לתקן פגמים קטנים במערכות, לסדר את הנשימה ואת קצב הלב וכדומה. הם גם יאמרו לכם שהתמונות, שהחלומות עצמם הם אוסף של תמונות האגורות בראש ומשתחררות בזמן שהמוח פועם בגלים האלו, תמונות שעולות וצפות מאחר ואין ביקורת של המוח, ביקורת הקיימת בזמן שאנו ערים.

 

תשאלו פסיכולוג מהם חלומות (ואז זה תלוי מאיזו אסכולה הוא, אבל בגדול הם מסכימים) והוא יאמר לכם שהחלומות הם דרך של תת המודע לדבר עם המודע. דרך בה נפשנו מוצאת

דרך לשוחח עמנו ולומר לנו מה קורה בחיינו, מה מפריע לנו ומה אנחנו צריכים לעשות על מנת להתגבר על הבעיה. הם יוכלו לומר לכם שהתמונות שרצות במוחנו הן מסרים שנשלחים מתת המודע, בם נשלחים כתמונות כי זו דרך קלה עבורנו לפרש דברים, הרבה יותר מאשר, לדוגמה, שהמוח ישלח לנו טקסט כתוב לאורך הלילה. מסיבה זו חשוב לזכור את החלומות ולרשום אותם, כך שנוכל לפענח מה קורה איתנו ולהתקדם הלאה בחיים.

 

אם תשאלו פותרי חלומות (בכיוון המיסטי יותר) הם יוכלו לומר לכם שהחלומות מגיעים אלינו מאיזשהו מאגר קוסמי של ידע. כאשר אנחנו ישנים אנחנו מגיעים לרמת תודעה כזו בה אנו מחוברים למאגר הזה. כאשר אנחנו מחוברים שליו יכולים אנו לצפות באירועים שונים שעומדים להתרחש, או אירועים שקרו ומשפיעים עלינו היום. המאגר הזה יכל לשלוח לנו תמונות מאוד מפורטות וברורות ויכל גם, באותה מידה, לשלוח לנו תמונות שלכאורה אין לנו מושג מה הוא אומר. בעזרת כלים, פשוטים יחסית, אנחנו יכולים (לבד או בעזרת פותר חלומות) לגלות מה צופן לנו העתיד, לגלות הזהרות שאולי מגיעות אלינו מהמאגר הקוסמי או עיצות לחיים טובים יותר. דוגמה מצוינת לחלום שכזה אנחנו מוצאים בתנ"ך, יוסף היה פותר חלומות שכזה. הוא יכול היה לומר לכל אחד מה מנסה חלומו לומר לו, הרי כך הפך למשנה למלך מצרים.

 

מה קורה במשחק?

 

ובכן, במשחק אתם אלו שמחליטים. אתם אלו שיכולים לומר מהו החלום ומה ההשפעה שלו על עולם העירות (עירות מלשון ערני). בתור מנחים אתם יכולים להחליט שיש חלומות שנשלחים ע"י האלים ויש חלומות בהם דבר לא משנה כי "זה רק חלום". בתור שחקנים, אתם יכולים להחליט (באופן אקטיבי ויחד עם המנחה) מה אתם עושים בחלומות וכיצד זה מקדם את דמותכם, זו דוגמה לטכניקה של פיתוח דמות ע"י השחקן.

 

כעת השאלה החשובה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא "מה רמת ההשפעה של חלומות על שאר המערכה?" זו שאלה חשובה מאוד. יכול להיות שאתם משתמשים בחלומות רק לפעמים על מנת לתת מסרים לדמויות, או אולי אתם משתמשים בחלומות כשטח משחק פסיכולוגי לפיתוח הדמות או אולי אתם מאמינים שעולם החלום הוא עולם ממשי לחלוטין אליו יכולות הדמויות לעבור בעזרת קסם או בגלל יכולת טבעית או אולי דרך מנהרה המובילה מעולמנו לעולם החלום או (כמה מפתיע) בעזרת שינה.

 

לתשובה תהייה משמעות רבה על המערכה שלכם. חשבו על זה. אם מדובר במסרים בלבד שמגיעים , מדוע בחרו האלים בגיבורים שלנו? מה סוג המסרים? האם אלים "מרושעים" יכולים לנצל את החלומות על מנת לתת מסרים סותרים או על מנת להפחיד?

אם לעומת זאת מדובר במרחב לפיתוח דמות בלבד אז יש כאן יותר מאשר "סיפור" בלבד, כלומר גם השחקנים יכולים לפעול במתחם החלום ולא רק המנחה מספר להם מה קורה. במצב כזה אנחנו כבר ממש משחקים עם החלומות וזה דבר מעניין כי בעצם מידי פעם הדמויות עוברות הרפתקות משונות, לבדן או כקבוצה (הכל אפשרי בחלום) שלא קשורות (לא באופן מלא) למערכה עצמה.

 

עכשיו, אם בחרנו להפוך את עולם החלום לעולם אמיתי לחלוטין, זה כבר ממש מעניין. אם אנחנו יכולים לנדוד אל עולם החלום, מה מונע מהבריות בעולם החלום לנדוד לעולמנו שלנו?

מה יקרה כאשר ברייה כזו תגיע לעולמנו זה? מה ההבדל בין העולם שלנו לעולם החלום? אם למשל מדובר במערכת פנטזיה ובחלום בסגנון זה אז יהיו מספר בעיות קלילות לבריות החלום להתרגל לעולם הער. אבל אם בריות החלום מגיעות מאזור כפרי מלא קסם ודרקונים אל ניו-יורק העתידנית... זה כבר משהו אחר לחלוטין.

 

יש לעשות החלטה זו מתישהו, אין צורך לעשות זאת ממש בתחילת בניית המערכה (למרות שאז זה יהיה עדיף, תהייה לכם היסטוריה של היתקלויות או כל מיני דברים שקשורים למרחב החלום) רק חשוב לזכור שמשחק במרחב של חלום הוא מאוד מעניין ומאוד מוזר וחשוב יותר מהכל, הוא ללא חוקים או הגבלה.

כבר ציינתי קודם שאין גבול, וכן אנחנו עוברים לנושא הבא

 

משחק ממשי

 

בחרנו לשחק בחלום או אפילו להשתמש בו כעזר מסוים (כמו מסרים מן האלים) כעת חשוב לדעת איך אנחנו עושים את זה.

אני לא עומד להגיד לכם, שחקו ככה ולא ככה, זה טיפשי כי כל אחד משחק איך שהוא רוצה, אבל אני כן רוצה לתת לכם כמה דברים לחשוב עליהם.

זכרו שעולם החלום הוא מקום משונה מאוד, מקום שמשתנה כל הזמן, מקום שהוא לפעמים ממשי ונראה מסוכן מאוד ולפעמים אוורירי ומעורפל, ללא יכולת השפעה ממשית (או כך זה נראה). אין חוקים כאן (אני מדגיש שוב) הכל ניתן להיעשות, הדמויות יכולות להשפיע על מה שקורה סביבן והסביבה יכולה להשפיע על הדמויות.

 

הסביבה בעולם החלום היא סביבה משונה, סביבה שיכולה להיות (לכאורה) רגילה לחלוטין ויכולה להיות הזויה ומשונה. תחשבו על חלומות שלכם חשבו על הצבעים, על הטקסטורה של הדברים. לפעמים הצבעים יותר מידי חיים ולפעמים הם הזויים במקצת. חשבו על צלילים שאתם שומעים בחלום, לפעמים קולות נשמעים ברורים לחלוטין למרות שהם באים ממרחק עצום ואנשים שעומדים לפנינו לא נשמעים כלל. מאזן הכוחות יכל להשתנות לפתע, אדם שהוא חזק בצורה בלתי רגילה יגלה שלא משנה כמה הוא מנסה להלחם היריבים שלו פשוט חזקים מידי.

 

אם אתם לוקחים בחשבון את האווירה המשונה של עולם החלום אז אתם במצב טוב. כי האווירה היא שנותנת את הטון במצב מוזר זה.

עכשיו בו ניקח עוד משהו בחשבון. חשוב לזכור שלא משנה כמה המצב נראה טבעי בחלום, כמה הוא נראה אמיתי, תמיד משהו לא ממש "מסתדר". כלומר מבחינת החולם אין שום בעיה אבל אם לרגע הוא יעצור לחשוב (או שיתעורר ויחשוב על החלום) הוא יאמר לעצמו "זה היה מוזר, נכנסתי לחנות כבשים וביקשתי חלב ואז החתול הזה שאל אותי אם אני רוצה את זה דל שומן או פרווה" רק המחשבה והמשפט נשמעים משונים, שלא לדבר על לחוות את זה.

 

יחד עם זאת, חשוב שהשחקנים לא יופתעו ממצבם. בזמן שהם חולמים, לא משנה כמה הסיטואציה מטורפת, מבחינתם הכל בסדר, אלא אם כן המנחה מציין אחרת. אתם יכולים להיכנס לספינת חלל שעוגנת מתחת לאדמה ואז היא צוללת לפתע ושוחה יחד עם דולפינים בזמן שהיא שרה שירי תהילה לישו. הכל בסדר גמור, אין בזה דבר חריג. לפתע יכל להיכנס גבר מזדקן לבוש בחליפת קפטן ופניו כעוסות, זה יראה מוזר לשחקנים. למה? ככה, כי המנחה אומר להם. מי יודע מה קורה בחלום ולמה הקפטן, מכל שאר הסביבה, נראה מוזר.

 

אין בכוונתי לתת דוגמה לתיאור של סיטואציה מלאה בחלום מהסיבה הפשוטה שאין מסגרת מסוימת בתוכה מתארים, מה שכן אני ממליץ לכם לקרוא ספרים וסיפורים שנכתבו על מסעות בחלום, כך תוכלו לראות טכניקות של אנשים אחרים ויהיה לכם אולי קרש קפיצה לזנק ממנו לעולמות שלכם.

אני אתן רשימה קצרה של ספרים שכדי לקרוא, בסוף הכתבה.

 

הרפתקות בחלום...

 

אם אמרנו שאנחנו משחקים במשחק שהוא מעבר ל"מסרים מהאלים" ואנחנו במצב שבו גם השחקנים משתתפים אז יש כמה דברים שחשוב לזכור. הראשון שבהם הוא השפעה של החולם על החלום.

קורה שבחלום אנחנו לפתע מבינים שזה חלום ומשנים את מה שקורה סביבנו, או סתם דמותנו בחלום משנה דברים גם מבלי שלהכרתנו יהיה תפקיד בעניין. כיצד ניתן לעשות זאת במשחק?

 

הצורה הפשוטה ביותר היא שהמנחה מחליט מה אפשרי ומה לא. האם הדמות יכולה להפוך את גזע העץ לרובה לייזר או שהיא לא מצליחה, האם יש לה סולם חבלים של 60 מטרים במכנס או לא? בחלום הכל יכל לקרות ולכן הקריטריונים של ההחלטה הם לא "האם זה הגיוני או אפשרי" אלא האם זה נכון או לא בעבור הסיפור.

 

אופציה אחרת היא גלגול קוביות. אנחנו מחליטים שתכונה מסוימת (תבונה, חוכמה, אינטואיציה וכ"ו) או כשרון מסוים (כשרון כמו פסיכולוגיה, יכולת המצאה או אפילו כשרונות חלומיים כמו "שליטה בחלום" או "הבנת חלום") משפיעים על יכולת הדמות לעוות את מציאות החלום. אז כל מה שצריך הוא להחליט מה הקושי של השינוי ולגלגל בהתאם. קל פשוט ומוסיף את עניין חוסר השליטה הקיים בחלום.

 

ישנם מצבים בהם החלום משנה את החולם. אנשים נופלים מבניין ולפתע מגלים שהם ציפורים. גם כאן המנחה צריך להחליט אולי על תכונה שיכולה למנוע מהחולם מלהשפיע על החולם. אותן תכונות יכולות להיות בשימוש והמנחה מגלגל כנגדן. כמובן שבמצב בו דמות נופלת מבניין היא עלולה שלא להתנגד כלל לשינוי שכזה, או כל שינוי שיציל את חייה.

שינויים של החולם הם לא רק על מנת להצילו. אולי הוא צועד בשביל ביער ולפתע נתקל ברועת צאן שמתחילה לצרוח ברגע שהוא פונה אליה. למה היא צורחת? כי החולם הפך, מסיבה זו או אחרת, לטרול דו ראשי פוזל. מפחיד ביותר.

 

שימו לב מה אתם רוצים להשיג מהרפתקות בחלום. האם זה על מנת לפתח דמות? אם כן אז אין צורך לעשות ממש הרפתקה והחשיבות של מה שקורה בחלום היא פחות שכן מה שיותר מעניין הוא מה עושה הדמות? מה היא חושבת? כיצד היא פועלת בסיטואציות ביזאריות המשקפות את עצמה בצורה זו או אחרת? לעומת זו אם אנחנו משחקים והופכים את עולם החלום לחלק מההרפתקה ו/או המערכה אז יש צורך ביתר פרוט וכל מה שיקרה חשוב שכן הוא משפיע על עתיד המערכה. חשבו על הדברים האלו.

 

ישנה שאלה חשובה מאוד שעולה כאשר אנחנו מדברים על הסוג השני של הרפתקות חלום, אותו סוג עליו ערן ואני דיברנו בטכניקות לפיתוח דמות. כאשר אנחנו לא משתמשים בחלום רק להעברת מסרים או כחלק אינטגראלי בעולם אנחנו מגיעים למצב שכל חולם הוא לבדו, לא כך? חשבו על זה. כאשר מדובר במסר אז אין הרבה פעילות במילא. כאשר אנחנו מדברים על עולם חלום כעולם אמיתי אז לרוב יותר מדמות אחת תפעל במסגרת החלום. כאשר אנחנו מדברים על פיתוח דמות מדובר על דמות אחת בלבד, אם חבריה ישתתפו בחלום הדבר לא יהיה בצורה אקטיבית. מה עושים אז?

 

מה שעושים בכל מצב אחר במשחק. כמה פעמים אנחנו מפצלים את החבורה וכל אחת מהדמויות מתמודדת עם דבר אחר? קורה, המון פעמים. פשוט נתרכז בכמה דמויות, הרי מדובר בלילה (בד"כ) וכולן ישנות. נעבור מחלום לחלום וכל פעם המנחה יעבוד מול שחקן אחר, זה מה שאנחנו עושים במצב ערני, זה מה שעושים בחלום. קל ופשוט.

 

מה עוד ניתן לעשות?

 

עולם החלום, כאמור, הוא בלתי מוגבל. ניתן לעשות מה שרוצים, איך שרוצים וכמה שרוצים. ניתן לערוך הרפתקות משונות מתי שרוצים ובכך אולי לתת פורקן לחבורה. נאמר שאתם משחקים משחק עתידני כבד בעל מטיבים פילוסופיים מתקדמים. אחרי בערך 20 פגישות אתם כבר במצב קשה של עודף ניפוח שכל, מה עושים? המנחה יכל לעשות הפסקה שתהייה קשורה למשחק. פגישת משחק שלמה שמתעסקת בחלום של הדמויות, חלום בעולם פנטזיה מטורף או חלום בו הדמויות הן דמויות מצויירות. כך אפשר לטעום פתאום מסגנון אחר,

 

בצורה זו אפשר להירגע קצת וליהנות מאווירה שונה. מה גם שמנחה מתוחכם ימצא דרך להשתמש בחלומות המטורפים כהשפעה על עולם המערכה הרגיל אולי כרמזים לעתיד לבוא.

אפשר להשתמש בחלום גם כאמצעי מילוט במצב בו ההרפתקה קצת הלכה לאיבוד, במצב בו המנחה עשה טעיות חריגות מידי שקשה להסבירן בצורה שתתאים לעולם המערכה.

 

כל מה שהמנחה צריך לעשות זה לבדוק עם עצמו איפה התחילו הבעיות, נאמר שהדמויות היו באיזה מלון מוזנח ושם קרו כל מיני דברים מוזרים שהובילו לבלגן במערכה. אחר כך (בלי לספר לשחקנים) הוא דוחף את ההרפתקה לקיצוניות מטורפת (אם הוא רוצה) ולפתע ברגע השיא אומר לשחקנים "אתם מתעוררים בחדר המסריח במלון ששכרתם, אתם לא מצליחים לזכור על מה חלמתם אבל יש לכם הרגשה שזה היה ממש מוזר" השחקנים לא יבינו מה קורה. המנחה ממשיך כרגיל כאילו כלום לא קרה ומביא את השחקנים להבין באיזה מלון מדובר.

 

זה די מדליק לראות את הפנים שלהם כשהם מגלים ש5 הפגישות האחרונות היו חלום, הם אפילו עלולים להעריך את המנחה לפתע כגאון (זו דרך להפוך פדיחה להצלחה J). עכשיו אתם יכולים להמשיך את המערכה כשהיא מתוקנת, מידי פעם ניתן להשתמש במה שהדמויות עברו בחלום על מנת ליצור "דז'א-וו" משונים שיעזרו (או יסבכו) לשחקנים.

 

אתם רואים שחלומות הם דבר נפלא שניתן לעשות בו שימוש רב מאוד, פשוט עיצמו עיניים ותנו לתמונות לרוץ, אתם לא תתאכזבו.