איך להחיות אימפריה? שובו של קיסר

מאת: אמיר איתן

 

משחקי תפקידים מתפרסים על פני שלל סוגות- פנטזיה , מדע בדיוני, חקירה, אימה, על טבעי וכו'. סוגה אחת שקשה קצת יותר לביצוע היא הסוגה ההיסטורית. 

 

קמפיין למשחק שואב מהמנחה הרבה אנרגיה וצורך המון זמן (לפעמים גם כסף). לא פעם נצפו מנחים יושבים עד השעות הקטנות של הלילה ובידיהם עפרון, בעוד הם בוהים, מתים, אל תוך דף ריק ובראשם חולפות סצנות מגניבות שהם פשוט אינם יודעים איך להעבירם לכתב. הייאוש הזה של כתיבת קמפיין מתעצם אף יותר כשבאים לכתוב קמפיין היסטורי- לאלו מאתנו שאינם בקיאים עד הפרט האחרון בזמן בו אנו מריצים ואינם סטודנטים להיסטוריה, העבודה שצריך להשקיע בבניית קמפיין כזה היא רבה. חיטוט בספרים אפלים המעלים אבק, גלישה מסיבית לאתרי אינטרנט שהרייטינג שלהם הוא 1 (כולל את הכניסה שלכם), הצקה למורה להיסטוריה שחושב שפתאום התחלתם לאהוב את השיעור וכהנה וכהנה דוגמות.

 

למה אני צריך את הכאב ראש הזה?

כשבאים לשחק משחק היסטורי כל המטרה היא לשחק אותו בצורה הכי קרובה למציאות. מה שמושך אותנו לשחק בסגנון זה הוא הרצון העז להיות גנרלים של לגיונות רומא, מפקדי ספינת פיראטים , פילדמארשלים של הצבא הגרמני וכו'. הדחף הזה בא עם הרצון העז להחיות את התקופה ההיא ולו למשך ארבע שעות של משחק. מה הואיל אם ההחייאה שלנו היא חלקית בלבד? כל הקסם אבד. פתאום המשחק נראה כמו עוד משחק פנטזיה. פתאום אתה שומע את חברך, שבמקרה ראה תכנית בערוץ שמונה על הנושא, מתווכח עם המנחה באשר לכשרות המידע שהוא מביא לכם ולאמינות הדברים שהדמויות שלכם רואות, שומעות, מרגישות. מה יקרה אם המנחה יחליט שאתם רואים בחצר המלוכה של המלך ואזה עם קישוטים מצריים ופתאום יקפוץ אחד מכם וייזכר שההשפעה המצרית פלשה לתוך רומא רק אחרי סיפוחה למאגר הפרובינציות בשנת 31 לפנה"ס (למרות שקשרי מסחר היו עמה מאז 200 לפנה"ס) והרי אתם משחקים בתקופת המלחמה הפונית הראשונה (כמה עשרות שנים לפני)?!- אכן פדיחה לא קטנה...

 

אוקי, קלטנו, מה הבעיה?- פותחים ספר וקוראים.

אז זהו... שלא! כדי לעשות את המשחק קצת יותר אמין, יותר מותח ויותר "חי" ומציאותי. יש פרטים שרבים מן המנחים פוסחים עליהם. בעוד שכל המנחים החכמים והנבונים פתחו את ספרי ההיסטוריה וכולם הבינו שיוליוס קיסר "מרד" בסנאט, הרי מעטים יהיו המנחים שישליכו פן אנושי זה על גבי כל הסיטואציות בחייו ויסתכלו יותר עמוק כדי לראות שקיסר ממש לא אהב אנשים בדרגה יותר גבוהה ממנו, אנשים בעלי כוח, אנשים חכמים ממנו, אנשים עם יותר כסף ו-"פלצנים" באופן כללי. אם היה בן-אדם בעל יציבות כלכלית שקיסר אינו יכול היה להרוויח ממנו, או במילים אחרות- האדם היה נמצא בדעות מנוגדות לאלו של קיסר, קיסר היה מפתח איבה לא רגילה כלפיו. מה זה אומר?- שאם אחת מהדמויות תבוא לקיסר במיטב בגדיה ועושרה ותגלה עמדה מנוגדת ותקיפה כלפיו- לא יוטב לה ביחסים אלו. הדבר אולי לא נראה לכם משמעותי, אבל ככל שנזרקים כמה שיותר פרטים לתוך בריכת הדמיון הזו שבה אתם משחקים, כך המשחק נראה לשחקנים קצת יותר ריאליסטי ויותר מהנה.

כמו שאתם מבינים, לפתוח ספר ולקרוא לא פותר את כל ה"בעיה".

 

אוקי, אז נתחיל לשים לב... מה הסיפור?

זהו ,שחוץ ממאפייני התנהגות שכדאי מאד לשים לב אליהם יש עוד משהו חשוב מאד שלא הרבה מנחים שמים לב אליו- קשרים. מה זאת אומרת קשרים? אני מתכוון לאותם קשרי בן-אנוש. שוב, קיסר, היה סגנו של פומפיוס - איש צבא גדול וחותנו. הוא בעל ברית של פומפיוס ושל קרסוס- עסקן מיליונר. היה לו סוכן פוליטי, הוא היה מקושר לקליאופטרה, יריביו- אריוביסטוס, קסיולאונוס וורסינגטוריסק, פחדו ממנו. אנשים אלה הם האנשים שיותר דומיננטים בתחום המכרים, ואילו הם המקושרים פוליטית בלבד אליו. כידוע היה לו גם את הבן המאומץ – אקטביוס ולא חסרה לו משפחה.

 

איך הקשרים והמכרים באים לידי ביטוי במשחק שבו קיסר היא דמות שולית בלבד?

ובכן, כמו שכל מנחה טוב יודע אין דמות מרכזית כמו דמות שולית. למה הכוונה- אם במשחק שלכם הדמויות ייתקלו באיזשהו מצב בקיסר, באיזשהו מעמד יצטרכו הדמויות לנהל עמו שיחה, עדיף שפרטיו של קיסר יהיו ידועים למנחה. למה?- כדי להלעיט את תחושת המציאות על השחקנים. ריבוי פרטים מקנה ריאליזם למשחק ותחושת שייכות. ריבוי פרטים מחזק את הקשר בין דמות לשחקן ומטשטש את המציאות החוץ-משחקית (הופה! איזה ביטוי!).

 

אתה בטח לא חושב שאנחנו נעשה חקירת שתי וערב על דמות שנמצאת בסיפור למשך סצנה אחת שולית בלבד, נכון?

ובכן, אני לא הולך לספר לכם שהחקירה אולי אף תעשיר את הידע שלכם... למרות שזה נכון, אבל ככל שתדעו יותר תוכלו להחיות הרבה יותר מאת הדיקטטור בכבודו ובעצמו. עם הידע על מערכת היחסים שלו עם אנשים מסוימים ועם הידיעה שיש לכם ביחסי האנוש של קיסר, תוכלו לא רק לבנות סיפור- צד (עלילות- משנה), ובכך לסבך את הסיפור עוד יותר ולהפוך אותו ליותר מעניין, אלא שהידע הזה יעצים את הכוח שיש לדמויות ברחוב ,שבהן הדמויות נתקלות לא אחת, עם דמויות השחקנים. מפגש עם דמות אמידה יהפוך להיות מעניין הרבה יותר עם נדע שאמידי רומא לא חיבבו את קיסר במיוחד. יהיה נחמד עוד יותר לראות את ההתלהבות שיש באיכר בפאתי העיר, נוכח השינויים שעשה קיסר בחוקה- התלהבות וההערצה שהייתה חזקה מאד בקרב שכבת העם הממוצעת והפחות אמידה.

ההתפלגות בעם כלפי קיסר, למרות שאינה התפלגות שווה, יכולה להוביל לסיטואציות מרגשות שיתרחשו לעיני השחקנים, בהם אדם אמיד מתווכח עם פשוט-עם במרכז כיכר ציבורי והדבר יכול אף להוליך להתכתשויות רב-המוניות (תמיד מחזה נעים).

 

אוקי... אז על מה עוד כדאי לשים לב?

הדבר אולי החשוב ביותר, או לפחות בין החשובים, הוא הזמן בוא אתם משחקים. כמובן שכולם קלטו שאתם משחקים ברומא העתיקה בתקפות יוליוס קיסר. אבל התאריך- הזמן המדויק- הוא קריטי. למה? כי כל בן-אדם עובר שינויים בחיים... וכאשר אתה במקרה הדיקטטור הראשון של הרפובליקה הרומית אז השינויים האלה די משמעותיים במהלך ההיסטוריה. לשחק את קיסר בתחילת הקריירה הפוליטית- צבאית-מדינית שלו שונה לגמרי מלשחק את אותה קריירה עם שם ארוך, לקראת סוף דרכה. בעוד שבתחילה היה מפקד הכוחות בגליה, בסופה הוא היה דיקטטור של רומא – שליט עליון. הלך רוחות הרחוב משתנה עם התקופה גם הוא. בתחילה ההתרשמות לא היתה יוצאת מגדר הרגיל כלפי קיסר ואילו לאחר שחצה את הרוביקון, הבריח את פומפיוס והחל מחוקק חוקים לטובת העם, הלך הרחוב השתנה קיצונית- להערצה נלהבת.

 

דברים נוספים?

אישיות אדם לא נגמרת בזה... חלק מהשינוי בעמדתו הפוליטית- מדינית- צבאית אופיין על ידי שינוי בהתנהגותו. כמו כל אדם שצובר כוח לידיו, גם קיסר ניחן בשיגעון גדלות בערוב ימיו הפוליטיים. לאחר שהביס את פומפיוס ואת מתנכליו הסנאטורים, החל קיסר מציב אנדרטאות לכבודו במקדשים ולחלוק להן כבוד אלים. אישיות הקיסר אמנם לא באה לידי ביטוי במשחק פרונטאלי מול דמות זו, אבל בהחלט יכולה להיות שמישה כנגד הלך הרוח בעם, הדיבורים עם הדמויות, השוק, הרחוב, ידיעות , סיפורים וכו' . השתנות דראסטית באישיותו של דמות מכריעה ודומיננטית בעם מביאה שינוי בכל המקומות או התחומים הללו.

 

שוב, חשוב לשים לב באיזו תקופה משחקים ולפיה לקבוע , על פי הספרים, את אישיותו של קיסר. כמובן שישנה האישיות הבסיסית, הפסיכולוגיה שאיתה נולד הבן-אדם שיכולה ליצור מצב של שיגעון- גדלות, וסממנים לשיגעון גדלות אפשר לראות בקנה מידה קטן הרבה יותר. שיגעון גדלות לא תמיד יוצא לפועל בקנה מידה קולוסיאלי וניתן לזהותו על ידי שיחות עם בעל השיגעון. חשוב לשים על זה את האצבע כשבונים את דמות יוליוס קיוס קיסר.

 

אל תגיד לנו... יש עוד משהו?!

לא, באופן כללי אני חושב שהבהרתי את הנקודה- חקירה, חקירה ועוד חקירה. פרטים נוספים תמיד יכולים להימצא. כל החכמה היא לדעת כיצד להשתמש בהם.

 

 

Strength and Honor