|
שמשות דועכות
מאת : איתי IMR רוזן
כתיבה
: ביל ברידג'ז ואנדרו גרינברג
הוצאת
: הוליסטיק בע"מ
פנטזיה היא צורת משחק התפקידים האהובה עלי ביותר וגם על הרבה
אנשים אחרים, אבל אני אוהב גם מדע בדיוני וקצת סרטי אימה מעולם לא הזיקו לאיש. למי
שמרגיש כמוני המשחק שמשות דועכות יכול להיות בדיוק מה שהוא מחפש. אני חייב
להדגיש את הנקודה של יכול להיות, יש אנשים ששונאים את המשחק בטענות שהוא ממש לא
מעניין, האווירה לא נכונה וכו' וכו'. ויש אנשים (כמוני, למשל) שחושבים שהמשחק
ממש, אבל ממש מצוין ויוצר בדיוק את התחושה הנכונה. מה המצב באמת? כמו כל משחק
תפקידים תאלצו למצוא מישהו שמריץ משחק ולנסות כמה פגישות בעצמכם. מה יש לנו פה? אז קודם כל שני
מחברי השיטה עבדו קודם לכן ב-white
wolf והדבר אכן מורגש לעורך כל הספר. השיטה מנסה להפגיש בין שניים או
אפילו שלוש סוגות משחק שונות. ההנחה הבסיסית של כל קורא היא שמדובר במשחק מדע
בדיוני, כאן בדיוק שורש הטעות, המערכה אומנם מתרחשת בעתיד ויש בה חלליות, רובי
לייזר וחייזרים, אבל כאן בערך נגמר הקשר. האווירה הכללית היא של ימי הביניים,
אצילים מחרחרי מלחמה נאבקים בינם לבין עצמם וכנגד הקיסר, הכנסייה מבערת את נגע
החטא מקרב האדם, גילדות ענק שולטות במסחר והאדם הפשוט מוצא עצמו קטן כל כך כנגד
כוחות גדולים. מנגד כל הבלגאן הזה משהו רע קורא ביקום, השמשות דועכות, אור
הכוכבים הולך ונעלם, מה גורם לזה איש אינו יודע אבל יחד עם תופעה זו מגיעים דיווחים
על "מפלצות" במעמקי החלל, אנשים מפתחים כוחות שלא היו מוכרים קודם לכן וקסמים
ואמונות ישנות משיבות לעולמנו שדים, מלאכים ויצורים מיתולוגיים – שמימיים אחרים. מי שכל זה נשמע לו ממש רע מוזמן
לעבור לכתבה אחרת, אבל מי שמוצא עניין בסוג זה של משחק מוזמן להמשיך לקרוא
ולהתעניין בהסבר הבא על השיטה. רק הערה אחת, הסיקור עוסק ברובו
בספר הבסיסי, יצאו לאור עוד מספר רב של ספרים המרחיבים את כל הנושאים המוזכרים
בספר. איך הגענו לפה? סקירה קצרה של העתיד כפי שהוא
מופיע בספר לא תזיק. ובכן כמו בכל סיפור מדע בדיוני, איפה שהוא בשנת 2100
האנושות מגיע לכוכבים. באותה תקופה שולטים בכדור הארץ תאגידי ענק המשמשים ככוח
האמיתי מאחורי ממשלות של בובות. בקצה מערכת השמש מתגלה שער ענק מרחף בחלל -
האנושות לא לבד, אחרי מחקרים וניסויים מופעל חפץ מופלא זה ומשמש כקיצור דרך
לעולמות הרחוקים מאות שנות אור מכדור הארץ. מתחיל מרוץ מטורף לתפוס כוכבים,
אבל התאגידים מאבדים שליטה ובמקומם אנשים כריזמטיים מקימים שושלות שהופכות להיות
בתי אצולה המשתלטים על שטחים נרחבים. באותה תקופה קם נביא המסתובב
ברחבי היקום ומפיץ מסר של תורה חדשה (משהו המשלב בין הכנסייה של ימינו, לאיסלאם
עם קצת מיסטיקה אוריינטלית בפנים). מפגשים עם יצורים תבונתיים לא
עולים יפה ונגמרים או בשעבוד ע"י האנושות או בנתק עם הגזע החדש. אבל אז
מתגלים האור-אוקר. גזע מיליטנטי חזק שפותח מיד במלחמה עם האנושות. בשכנוע של
הכנסייה החדשה מתאחדים הכוחות השונים ומפציצים את כוכב הבית שלהם. בלא משים לב
העניקו האור-אוקר לאנושות משהו שהיה חסר לה זמן רב, איחוד. אח"כ מגיע תקופה
ארוכה של רגיעה ושגשוג כלכלי המונעים ע"י סוחרים והרצון לרווח. הרפובליקה
השניה קמה ו-500 שנה של שגשוג כלכלי ופריחה מדעית מתחילות. אבל הרפובליקה נרקבת מבפנים,
אחוזי אבטלה גבוהים ודעיכת השמשות גורמים להצטרפות מסיבית לכנסיה החדשה.
הרפובליקה נופלת ואת מקומה תופסים בתי האצילים, הכנסייה והגילדות. החיים הופכים
להיות פאודליים בשנית ללא גורם מלכד. הטכנולוגיה הולכת ונעלמת, הכנסייה דוגלת
בחזרה לחיים פשוטים והאצולה לא מעונינת בהשכלת רוב העם, כך הולך ונעלם הידע הרב
שנצבר במהלך הרפובליקה השניה. המצב לא נמשך זמן רב, אחרי מספר
מאות שנים הצרות מגיעות, פלישה של ברבריים מכוכבים שנשכחו וגזע חדש של חייזרים,
הסימביטים, המשלב טכנולוגיות גנטיות עם השתלטות על גזעים אחרים (שילוב מוחץ של
הבורג ופלישת חוטפי הגופות). מתוך כל הבלגאן הזה עולה קיסר שמצליח להדוף חלק
מהמתקפות אבל נרצח זמן קצר אח"כ, תקופה של מלחמות קטנות ומהומות פורצת
כשלבסוף אחרי מספר שנים של מלחמות קם קיסר חדש המנסה לאחד את כל האימפריה מחדש.
כאן מתחיל זמן המשחק. מי אני, מה אני? מה בדיוק יכולים השחקנים לשחק,
אילו דמויות ואילו גזעים? הספר הבסיסי מציג מספר גזעים, אור-אובן, דמויי אדם
פילוסופיים - רוחניים, אור-אוקר, דודניהם האגרסיביים והמיליטנטיים, וורווקס,
גורילות ענק בעלות שש גפיים מעולם פראי ומסוכן. ספר העזר לשחקן מרחיב ומאפשר
משחק של גזעים רבים נוספים החל מהשאנטור דמויי הסוסים ועד האסקרוביטס החרקיים.
ניתן גם לבחור בהשתייכות לאחד מבתי האצולה הרבים. הוקווד הממלכתיים, דקאדוס
האכזריים, לי-הלן הדתיים ועוד רבים. אם חשקה נפשך במסחר ניתן להתחיל כאיש גילדה,
המהנדסים שומרי גחלת הטכנולוגיה,
המוסטר הלוחמים ועוד ועוד. מי שמעוניין לשחק איש דת מוזמן גם הוא להשתייך
לאחד מפלגי הכנסייה מהאורתודוקסים הנפוצים, אווסטיט הפנטיים, האסקאטוניים המלומדים
ודומיהם. כל אלה משמשים בעצם כמדריך לבניית
הדמות ומספקים רשימה של תכונות ומיומנויות המומלצים לשחקן ודרך מחשבה מסוימת של
הדמות. איך זה עובד בחיים? הצורה הבסיסית של השיטה היא
חיבור של תכונה + מיומנות מתאימה +/- שינויי בדרגת קושי המשימה וזריקת 20D1 מתחת לסכום שהתקבל. זהו, פשוט
וקל. בניית הדמות מתחילה מרעיון ראשוני וקונספט של מה אתה רוצה לשחק, כל זה לפני
שנעשתה ולו זריקת קוביה אחת. כל דמות בנויה ממספר תכונות
שאותם קונה השחקן בנקודות. תכונות הגוף הן כוח,זריזות וסיבולת. התכונות המנטליות
הנן חכמה, תפיסה וטכנולוגיה. בשיטה זו נוסף גם צד נפשי של תכונות כאשר כל אחת
היא בעצם שני צדדים של אותו מטבע, צד אחת מתחזק לעומת החלשת הצד השני, מוחצן
כנגד מופנם, רגוע כנגד רגשי, אמונה כנגד אגו ואנושי כנגד חוצן (המשמש להגדרת יחס
הסביבה אל הדמות ברמת הניכור כנגד זרים). בנקודה הזו נעוצה בעיה, בעוד התכונות
הללו יכולות לעזור לשחקנים מתחילים, המנוסים יותר ימצאו שהרעיון של הכתבת האופי
ע"י מספרים מפריע למשחק. לאחר מכן רוחש כל שחקן את
הכשרונות הרצויים לדמותו, כאשר הצעות רבות ניתנות בתיאור כל סוג גזע והלך החיים
המאפשרות ייחודיות ומתן מגע אישי לכל דמות. רשימת הכשרונות זהה לרבות מהשיטות,
מיומנות נשק, ידע במחשבים, הטסת ספינות, שפות וכדומה. אח"כ יכול השחקן
לקנות בנקודות (אם נשארו לו) מגוון של ברכות, קללות (שיעניקו עוד נקודות)
ויתרונות מיוחדים, החל מיופי חיצוני, מוניטין של גיבור, דרך קשרי משפחה ועד
חפצים ייחודיים. משחק שמשות דועכות מאפשר גם
לשלב צד מיסטי וקסום. כוהני הכנסייה מסוגלים לחולל ניסים קטנים אם אמונתם חזקה,
ואנשים פיתחו יכולות טלפתיות מסוימות, כל אלה ניתנים לרכישה ע"י השחקן, אבל
אזהרה, שימוש ניכר ביכולות על-טבעיות סופו עלול להיות רע, מה בדיוק? אתם ממש לא
רוצים לדעת. איך אני הורג אותו? קרב הינו חלק חשוב בכל שיטה.
בשמשות דועכות משתמשים באותם חוקים של מיומנות גם לקרבות. זריקת קוביה של שני
הצדדים, המנצח הוא הפוגע, כאשר מרמת הפגיעה שלו מופחתת רמת ההגנה של היריב. פשוט
ולא קשה. רובי לייזר, אקדחי פלזמה וטילים אישיים מככבים כאן. לכל אלה נוסף מגן
האנרגיה (משהו בסגנון חולית), שמגן מפני קליעים ונשקים מבוססי אנרגיה, ומאפשר רק
לחרבות, סכינים וכלי נשק ידניים לחדור דרכו, זה מאפשר קרבות סיוף בין שני יריבים
בעוד שאר האנשים סביבם יורים קרני לייזר ופצצות פלזמה לכל הכיוונים. החוקים
הבסיסיים ניתנים להרחבה, אומניות לחימה, תרגילי סיוף והתקפות מיוחדות, כולם
בחוקים. בעיה אחת שמתעוררת היא "חוסר" בחוקים לקרבות בחלל (אף משחק
מד"ב לא מושלם בלי קרב חלליות או שניים), אבל חיפוש קטן מעלה שכל חללית
מתוארת כיצור כאשר את סיכויי הפגיע וההגנה משפרים תכונות הטייסים והתותחנים. מה יש לעשות שם בכלל? העולם של שמשות דועכות מציב
אתגרים רבים לדמויות מתחילות ומנוסות. למתחילים ניתנת ההזדמנות לעבוד בשרותיהם
של בתים וגילדות שונות, לחפש טכנולוגיה אבודה, לאבטח אנשים חשובים או סתם לגרום
צרות לאויבים. הקיסר הוציא קריאה לכל הנפשות
הנועזות לצאת ולחפש עולמות אבודים שהיו חלק מהרפובליקה ונשכחו בשנים האחרונות.
עימותים לא חסרים בעתיד הרחוק, הברברים מתפרעים ברחבי האימפריה, והקאליפות
הקורגאנית, קיסרות אנושית אבודה, חוזרת ומנסה לכבוש כוכבים בתחום האימפריה.
הסימביוטים אומנם נבלמו על הכוכב סטיגמטה, אבל קרבות קצרים נערכים שם כל הזמן
ואיש איננו יודע מתי תגיע פלישה מלאה. המעונינים בדיפלומטיה מוזמנים לצאת
כשגרירים של הקיסר לעולמם של ה-וואו, גזע מתקדם טכנולוגית הנמנע ממגע עם
האנושות. בתי אצולה שולחים דיפלומטים למשימות רבות, הכנסייה שולחת צליינים לרחבי
הגלקסיה, הגילדות מנסות להעשיר את קופתן והקיסר החדש מנסה לשמור על כל העסק שלא
יתפרק. חפירות ארכיאולוגיות בשרידיהם של גזעים נכחדים וחקר החלל העמוק ממתינים
לסקרנים. ואולי תהיו מעונינים לפתור את סוד השמשות הדועכות או לעמוד על טיבן של
מפלצות החלל המסתוריות. עולם שמשות דועכות מציע אתגרים
לכל סוגי השחקנים. ולמרות שלשיטה יש מספר חסרונות, שהגדול בניהם הוא שילוב בין
עולם המשחק לשיטת המשחק (דבר שאני דוגל בהפרדתו המלאה). המשחק מומלץ לכל מי
שרוצה מד"ב עם ניחוח של פנטזיה ואולי קצת משהו מעולם האופל. |
|