משפחה, זוגיות, חברים ומין במשחקי תפקידים

מאת: זיו קיטרו

 

לא יודע אם משהו הבחין אבל מסיבה קוסמית כלשהי להרפתקנים אין שום מערכות יחסים בחייהם. אני עוד לא מדבר על חברים וזוגיות אני רוצה להתחיל באחד הדברים הבסיסים ביותר שקיים: משפחה.

 

אני מתכוון, משהו הוליד את החברה האלו לא? נכון גיבורינו הם יצורים עשויים ללא חת שמתמודדים עם איום מתמיד והם בהחלט מעל הממוצע אבל מאחורי כל ברברי רב שרירים נמצאת אימא פולנייה שפיטמה אותו טוב טוב על מנת שיגיע לממדיו כיום.

 

אני מסכים עם זה שכל קוסם הפך להיות קוסם לאחר שצחקו עליו רוב חייו ולכן מאחר ורק ערמתו עמדה לו החליט שהוא יראה לכולם ופנה לדרך הקסם שהעניקה לו את היכולת לעמוד מול יריביו ולהפכם לקרפדות, אבל גם לו היה, ואולי עדיין יש, מישהו שיצר אותו והביא אותו לעולם שרק התעלל בו כל הזמן.

 

אז למה אף אחד לא מתייחס להורים המיוסרים שמחכים למכתבים מצאצאם המטייל בעולם, אפילו גלויה רק שידעו שהוא עוד לא אבד להם בין אוכלי הפטריות למיניהם. אני לא מאשים רק שחקנים שמשום מה עולים על הרעיון המקורי והמרגש שהוריהם מתו לפני זמן רב, נרצחו או נעלמו. נכון חברה זה אחלה טראומה לשחק אותה אבל בינינו, מי באמת נכנס לתוך דמותו אכולת האבל על מות הורים אהובים?

 

הדרך הקלה ביותר ליצור דמות של גיבור היא להרוג את הוריו, זה נותן את אותה אווירה של גיבור טראגי שהושלך לעולם ללא הנחייה ועשה הכל לבד והגיע להיכן שהגיע בכוחות עצמו. זה גם מונע תלותיות לא? כך חוסם השחקן המבריק את המנחה מלהשתמש במשפחתו כנגדו, חטיפה, רצח, מוות פתאומי... זה עושה חיים קלים לשחקן.

 

לצערי רוב המנחים לא עושים שום שימוש באחד הדברים המדהימים ביתור שיש בעולם, משפחה. מחפשים קו להרפתקה ואין לכם רעיון? למה לא להשתמש במשפחה של אחד מבני החבורה ואין צורך להפכו לנחטף (די נמאס למה תמיד חוטפים את ההורים של הגיבורים?), לא ולא אפשר לעשות דברים הרבה יותר מגניבים: הורה אחד משתגע ורוצח / פוגע / מאיים על בן משפחה אחר, אח שפנה לדרך הרשע (אבוי לבושה שעל ראשי משפחת המאפיונרים שילדם הפך שוטר), בת דודה שמתגלה כערפדית, דוד רחוק שהוא מנהיג כת שרוצה להביא את סוף העולם, סבא שהוא למעשה מדריך בן אלמוות שחיכה שנכדתו תקבל עליה את דרך ההרפתקות שאביה ניסה לאסור עליה. יש כל כך הרבה אפשרויות וזה כל כך חבל שהמנחים בעולמנו שוכחים מזה.

 

ומה עם מנחה הרוצה כן להשתמש במשפחה אך נתקל בשחקן "שהרג" את משפחתו על קדושת הטראומה החשובה כל כך לדמות שיצר במוחו? ובכן תמיד הוא יכול להביא את אחותו התאומה, בן דודו המצורע, אחיו התאום שהופרד מלידה, שכפול גנטי של סבתו או ישות שחדרה לגופת אביו המנוח והשיבה אותו לחיים. אבל זה לא הכל, רחוק מכך, משפחה היא תומכת (לרוב, לצערי ראיתי דברים אחרים בחיי). מה קורה לגיבורנו כאשר כל חבורתו נלכדה ע"י מוח העל המרושע, מי יעזור לו לנפץ את המיכל בו צף המוח?  רק הוא מכל משפחתו הפך להרפתקן? נראה לי רק הגיוני שיש סיכוי שאותו שחקן יוכל לפנות למישהו ממשפחתו לעזרה. אולי אחיו הקטן הפך ללוחם קומנדו מזה זמן מה ויכל לתת גיבוי? אולי אביו של גיבורנו הוא פרופסור להיסטוריה ויכל להיות המקור עבור בנו לגלות משהו שהוא פספס / לא ידע, הרי אביו מבוגר ממנו במינימום של 16 שנים? בזמן הזה האב אולי כן למד עוד, אלו 16 שנים של יתרון מחקרי על בנו החוקר הצעיר.

 

לא יהיה זה מעניין יותר לאמר שהורי הדמות לא מתה אלא שישנו ויכוח אדיר שקרע את המשפחה לשתיים ומאז הבן והוריו לא מדברים?

 

ואם כבר הרגנו את הוריה, אחיה, בני דודיה, דודניה, סביה, סבותיה, גיסיה, בניה הלא חוקיים וכלבם המאמץ של הדמות אז המינימום שניתן לעשות הוא לגרום לדמות להתעמת עם האובדן, או לפחות לדרוש מהשחקנית קצת יותר רגש כאשר היא חושבת על ימי ראשון ומשחקי פוטבול נגד אחיה בני ה-6 שמתו כאשר ספינת חלל אינטר-קוסמית פגעה בהם כי חשבה שהם אויבי היקום, מותירים את הנערה המתבגרת להתמודד לבד עם הוריה שלא מעניין אותם למה איבדה את אחיה...

 

ולדבר הבא: חברים.

למעט חלק קטן מבינינו, נראה לי שלשאר יש יותר משולשה חברים. אני לא מדבר על חברים ממש טובים איתם חולקים הכל אני מדבר על חברים, אלו שסתם נפגשים איתם לפעמים או אפילו על בסיס קבוע אבל הם לא חברינו הטובים ביותר, יש דבר כזה! אז למה למען השם לדמויות שלנו אין דבר כזה? הם לא היו ילדים אף פעם? לא שחקו בגן של רוחמה יחד עם דני המנוזל? מה גם דני מת יחד עם המשפחה בתאונה טראגית? אני לא קונה את זה.  לכולנו יש חברים ויותר משניים גם אם הם לא קרובים.

 

תזכרו שלפעמים אנחנו יוצרים (המנחים) מערכה שבתחילתה רק נפגשות הדמויות ומתחברות בגלל איום משותף או עניין משותף בפתרון החידה שעלתה, מה שאומר שהתירוץ של "מה אתה רוצה? החברים שלי הם אלו שאני יוצא איתם למשימות" לא ממש מתקבל. עם מי הם העבירו את הזמן עד שנתקלו באותה חבורה ססגונית של גיבורי על שפתחו לה את הדרך לעולם של סכנה בכל יום שלישי? עם חברים, כן, כן, חברים. אולי אלו חברים לשעבר כבר (כעת שהם מצאו אנשים עם בעיות מוטציה כמו שלהם) אבל עדיין היה כאן קשר בעבר והוא לא מפסיק בבת אחת ללא סיבה.

 

אולי החבר נעלב מכך שניתקנו איתו קשר, אולי הוא לא יציב בנפשו וכעת רוצה נקמה בחברים החדשים או נקמה באיש שבגד בחברותם? ואם לא מדובר באויב מוות שהיה חבר לשעבר שוב, כמו המשפחה, חברים הם אלו עליהם אנו סומכים ולמי מאתנו אין חבר ביחידה מיוחדת להשמדת חייזרים שיכל להלוות לנו את הנשק הסופר מודרני אולטרה סודי (שכל מאמין קנוניות יודע עליו) בכדי לחסל את קט'ולהו? הרי לשם כך יש חברים.

 

לפעמים פשוט נראה שהמנחים בעולמנו שוכחים, יש חיים גם מחוץ לחבורה!

 

שחקן טוב דרך אגב ייצור לעצמו חברים למיניהם וגם אם כולם הם יוצאי "מג'סטיק- 12" (קבוצה סודית שכנראה הוקמה בארה"ב על מנת לחקור את תופעת העב"מים, יש שאומרים שקבוצה זו יצרה קשר עם חיזרים ומוכרת לה אנשים תמורת טכנולוגיה)  עדיין אלו חברים שניתן ליצור אתם עלילה (במיוחד עם השחקן החליט שחבריו הם שליטי ארגון פשע בעל השפעה עצומה, השוטרים מאוד יתעניינו למה שמה של הדמות רשום בפלפון של ראש המאפיה בתור "החבר הכי טוב") אז חברה לא לשכוח עומק דמות זה לא רק לחקור את נשמתה, יש גם עולם חיצוני ובו יש משפחה וחברים שמשפיעים עלינו.

 

ולנושא השלישי (והרביעי גם יחד) זוגיות ויחסי מין במערכה.

אני לא מדבר על הרפתקות לבני 18 בלבד כאן, אז כולם תמשיכו לקרוא (ולסוטים מביניכם יש לי אימייל למעלה אז תשלחו לי בקשה ואני אתן לכם מספיק חומר פורנוגרפי כתוב כדי שלא ישעמם לכם בלילות).

 

לפעמים זוכה המנחה בשחקנים שחושבים על מערכות יחסים ומסיבה כלשהי מתעלים מעל הצורך הפסיכולוגי לא ליצור בני זוג (משהו שלא הבנתי אף פעם, השחקן לא רוצה שתהייה לו בת זוג במשחק כדי שהמנחה לא יחטוף אותה ויערב אותו בסכנה אבל אותו שחקן יזנק ראש אל תוך ערמת ערפדים הזועקים לדם) והולכים על זה, יש להם חברה ולא רק זה מתוכננת גם חתונה בעתיד הקרוב. והמנחה מתעלם מאותו חומר רקע נפלא ששחקנו המדהים יצר וממשיך הכל כרגיל, במקרה הטוב הוא הורג את החברה בכדי לגלגל כאן משחק של נקמת דם וליצור עומק סיפורי חדש ומקורי. במקום לחשוב על כל מיני דברים נורא מעניינים שאפשר לעשות עם בני זוג.

 

אולי לא כולכם יודעם זאת אבל כשיש לכם מערכות יחסים אתם לא חופשיים כמו בעבר ואני לא מתכוון במובן הרע. בחרתם להיכנס למערכות יחסים אתם צריכים לתפקד כאדם במערכת יחסים, יתרה מזו אם נכנסתם לזוגיות סימן שהיה לכם חסר מישהו להתכרבל איתו בלילות חורף. אז זה לא רק עניין של חובה אלא גם של רצון להיות עם בן / בת הזוג. ואם אתם אנשים שכל ארבעה ימים מתמודדים עם מטורף אז מה התירוץ שלכם לישון מחוץ לבית? או שאולי אתם כן ישנים בבית ואז צריכים למצוא תרוץ למה חזרתם מאוחר כל כך ועם בגדים קרועים? ואולי בן הזוג שלכם הוא למעשה איש מבין שלא רק שתומך שבתור גיבורת על את חייבת לעולם את נוכחותך (בבגדים צמודים כמובן) אלא גם שבתור בעל הון הוא בונה לך את המערה החשמלית ויושב שם ואוסף עבורך מידע? מדליק לא?

 

כמובן שתמיד יכל להיות שהחבר שלנו בו בטחנו ואיתו הסכמנו לאבד את בתולינו יכל ברגע הבא להפוך לרוצח הסדרתי שמסתבר שאף הרג את אמנו היקרה בגלל ששכבה עם אביו והרסה לו את המשפחה (רעיון מקורי לחלוטין ואני לא מוכן לשומע כאן צעקה אחת אפילו!), כך שחברים יכולים להיות האויב הגרוע ביותר שלנו ובני זוג יודעים עלינו הרבה וזה הופך אותם למסוכנים עוד יותר.

 

תחשבו מה קורה עם האקס שלכם היה ללא ידיעתכם איש כת אשר מזמנת את פורגרקטליניסט האיום לעולמנו, עכשיו פתאום זה נראה היה רעיון רע לעזוב אותו אה?

 

והשורה הראשונה של הפסקה הקודמת מביא אותי לרעיון האחרון, סקס.

אנשים זו המאה ה-21* סקס הוא כבר לא טאבו וגם בני עשר גולשים באתרי סקס באינטרנט ויודעים טוב ממני איך למצוא את שרה מישל גלר (באפי ציידת הערפדים) עירומה (ואל תשחקו אותה תמימים אני יודע שאתם יודעים לעשות את זה ואני רוצה גם!) אז בוא לא נעמיד פנים שאין לנו מושג על מה מדובר.

 

סקס במערכה יכל להיות משהו מ-ד-ה-י-ם כמו בחיים האמיתיים, סקס יכל לבוא במקומות שונים בהרפתקה וכאשר זה קורה מסיבה זה יכל לקדם את דמותנו ואת המשחק. האם הגיבור הוא איש עקרונות שהשחרחורת בבר לא תפתה סתם כך אבל הנערה במצוקה חיוורת וחסרת האונים שמתגלה כבת זוג מקשיבה ונהדרת תגרום לו לזנק למיטה? או אולי נגלה שדמותנו בעצם מתפתה בקלות למיטה עם כל אחד או אחת?

 

מה העדפות המיניות של דמותנו? זה דבר חשוב ובלי צחקוקים, זה מוסיף לדמות, זה הופך למשחק אמיתי כל אותם דברים שהופכים בן אנוש למה שהוא. הומוסקסואליות אינה קללה אלא משהו מקובל לחלוטין שצריך לקבל אותו ולא לצחוק עליו ונראה לי שמשחקי תפקידים זה מקום נהדר לחקור את הפן הזה בעולמנו, שמשום מה לקח מאה שנה עד שהפסיק להיות מקור לבושה (למרות שעדיים אנשים מפחדים מזה משום מה).

 

אז סקס ומיניות זה דבר חשוב מאוד לשחקני התפקידים האמיתיים, אלו שכאן על מנת לשחק ולחקור ולא רק להיכנס לקרבות ולמצוא את האוצר. מעבר לזה מיניות פיתוי וסקס יכולים להיות אחלה של פתיחות להרפתקה או מעברים לתוך עלילות המשחק. מה אם (מקורי מקורי מקורי) הבלונדיני בבר שמסתכל עלייך רוצה לשכב אתך על מנת לחלוק את הד.נ.א שלו עם העולם הוא חייזר בדמות אדם שמצא דרך חדשה להשתלט על הכוכב? או אולי השחרחורת ההיא עובדת בשביל היאקוזה? או אולי זה לא כל כך חוקי כמו שחשבתם לשכב עם בני / בנות 12 בהונג קונג וגיבורכם מוצא עצמו בתא הכלא מהר יותר משיוכל לחסל צבא אורקים במבוכים ודרקונים (מהדורה ראשונה כשהוא לוחם בדרגה 12).

 

מעבר לזה יש לזכור שמיניות תמיד נמצאת ברקע. מה אם חברתנו להרפתקות ממש לא שמה עלינו קצוץ למרות חיזורינו הבלתי פוסקים מגלה יום אחד שאנחנו כבר לא מתעניינים בה אלא באלפית צעירה בת 17 (או 117, אני גמיש). האם זה לא יגרום לחברתנו היקרה לקנא? או לחשוב שאולי בכל זאת אנחנו כן נראים מושכים כשמכסים לנו את הפנים ושכן אנחנו שווים יריקה? יש פה הרבה דברים שחשוב לזכור.

 

מה שכן מנחים, לא להכריח כל אחד להיכנס למערכת יחסים או לגרום לו להתפתות סתם כך! זה מרגיז וזה טיפשי, נכון שזה מעמיק דמות אבל אם למשהו לא נוח אז נא להיות קשובים לו ולא לעשות דווקא.

 

אז תנו לעצמכם להיכנס לזה, תחשבו מה גורם לנו להיות אנושיים ואיך אפשר לרתום את זה למשחק טוב יותר, לדמות עמוקה יותר ולגוון את "דמות הטרגית שאיבדה את הוריה בילדותה לאחר שנרצחו ע"י חבורת שדים שפעלו בפקודת אל עתיק שזומן ע"י השכן שהוא למעשה מכשף זהוב עור שרוצה את העולם למשחק גולות טראנסגלקטי".

 

וכמו תמיד, תשתדלו ליהנות טוב? 

 

 

* - הערת העורך הפלצן: אין זו המאה העשרים ואחת, אלא המאה העשרים. המאה העשרים ואחת תחל בשנת 2001, כלומר חודשיים מזמן פרסום מאמר זה. זיו מאותגר בהרבה אופנים, מסתבר שגם באופן קלנדארי.