סרטים רבותיי סרטים דרקונים בשמי הארץ

מאת: ניר וזיו קיטרו

 

מתוך צורך מתמיד להוסיף ולגוון ולתת לכם את המקסימום החלטנו, חברי הערכת, להוסיף עוד דברים לעיתון. בן אם היה זה הרחבת מספר כתבות העיתון, הוספת טורים אישיים או הוספת ביקורות לתחומים נוספים מעבר לספרות ומשחקי תפקידים. אנחנו כאן בשבילכם ועושים ונמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת שאתם תיהנו יותר מהעיתון שלנו.

 

כבר ראיתם שהוספנו ביקורות על קומיקסים והנה לכבוד הגיליון השביעי אנחנו מוסיפים מדור נוסף והוא ביקורות על סרטים. מאחר ועיתוננו הוא עיתון חודשי אין טעם שננסה לכתוב לכם על סרטים חדשים שהגיעו לקולנוע ולכן החלטנו שמדור זה יעסוק בסרטים ישנים שכבר יצאו לשוק, בסרטים ממש ישנים שחובה להשיג או בסרטים שעומדים לצאת בקרוב (כמובן שאז אלו יהיו ידיעות משמועות ומדברים שיפורסמו בחו"ל, אחרי הכל עדיין אין לנו גישה לפתיחות חגיגיות ולכן לא נוכל לתת דעתנו על סרטים אלו).

 

מה המטרה?

פשוט מאוד. כמו שאנחנו ממליצים על ספרים שקראנו על מנת שתקראו ,תיהנו ,תרחיבו אופקים (איכס, זה מזכיר לי את המורה שלי, באאאהההה) ותקבלו רעיונות למשחקים שלכם כך גם נוסיף לכם רובד נוסף ונכיר לכם סרטים מתחומים רבים ומסוגות שונות (ג'אנרים), כאלו שתיהנו מהם ושאולי אילו תרוויחו משהו מהם.

 

אז בלי יותר מידי מילים מיותרות בוא נתחיל J

 

"מעוף הדרקונים"

שנה: 1982

 

לפני שנים רבות כשהייתי קטן וחביב (כן, הייתה תקופה בא לא הילכתי אימים על האנושות כולה) הטלוויזיה הישראלית הייתה משדרת סרטים טובים. לא סתם טובים אלא ממש טובים. רצועת הסרטים הייתה ביום שלישי אחרי הצוהריים. אחד הסרטים היותר מפורסמים ששודרו במתכונת זו הוא הסרט "מעוף הדרקונים". הסרט היה הצלחה כזו גדולה שהוא שודר עוד פעמים רבות מאוד מאז אלא שלצערי בנקודה מסוימת איזה גאון אחד שעבד בטלוויזיה החינוכית החליט שהסרט הוא אנטישמי.

 

למה? כי לדמות של המכשף הרע יש אף גדול! כן, זו הסיבה. מטומטמת להחריד, לאנשים רבים בעולמנו יש אף גדול, לערן למשל יש אף ענק. יש לי רק שאלה אחת לאותו טמבל: אם זה סרט אנטישמי אז איך זה שהמכשף הטוב הוא בעל אף עוד יותר גדול? ובנוסף מדובר בסרט מאולפני וורנר-בראדרס, מה עושה את כל התירוץ הזה קלוש מאוד, מדובר בחברה גדולה ורצינית. אבל לצערי יש אנשים טיפשים...

 

אז, לאחר שפרקתי את תסכולי - "למה לנו לראות את הסרט", אתם שואלים? ובכן כי מדובר באחת מקלאסיקות הפנטזיה היותר קסומות שקיימות ולשמחתי חברת וורנר מוציאה את הסרט בהוצאה מחודשת בימים אלו ממש, מדליק לא?

 

מעוף הדרקונים מבוסס בחלקו על ספר שנכתב ע"י סופר צעיר ושמו פיטר דיקנסון. דיקנסון היה חולה דרקונים והוציא ספר או יותר נכון אנציקלופדיה על דרקונים. ספר זה הוא הבסיס לסרט המופלא הזה.

 

הסרט מתחיל בסצנה בה אנו מגלים את העולם הקסום והמופלא של "מעוף הדרקונים" . עולם, כך אנו מגלים, שאינו אלא עולמנו שלנו אך לפני שנים רבות. בתקופה בה אנו נכנסים לסרט הקסם מתחיל לשקוע והטכנולוגיה עולה. אמנם לא מדובר עדיין בחלליות או אפילו מכונית אבל בני האדם מסתמכים על טכנולוגיה יותר ויותר.

 

בתקופה זו שבה הקסם נחלש חיים ארבעה אחים-  קרולינוס, לו-טאג'ל, סולאריוס ואומאדן - אחים אלו אינם סתם אחים כי אם המכשפים  האחרונים והחזקים ביותר הקיימים בתבל וכל אחד מהם מייצג אספקט אחר של קסם.

האח הבכור, קרולינוס, מבחין בהיחלשות הקסם ומזמן את אחיו למועצה, מועצה שלא זומנה מזה מאות שנים. ארבעת האחים נפגשים שוב במקדש הקדמוניות, מקדש השייך לאל הקדמוניות, מקום אליו יכולים להגיע רק ארבעת אחי הקסם.

 

במקדש מראה קרולינוס לאחיו את מסקנותיו ואת הפתרון- ממלכת הקסם, מקום אליו יפרשו כל היצורים הקסומים על מנת שישמרו ולא יגוועו. בעוד סולאריוס ולו-טאג'ל מסכימים לפתרון ומציעים את עזרתם יוצא כנגדם אומאדן, המכשף האדום.

אומאדן, אשר ממלכתו כוללת את כל הרשע וכוחו הוא "הקסם השחור" מכריז על מסע צלב כנגד האנושות ונשבע בכתר האודם- מקור כוחו- שלעולם לא יפרוש אל עולם זה אשר קרולינוס מציעה, לא בעבור בני האדם.

 

בעוד אחיהם הרשע עוזב את המקדש מטכסים האחים עיצה ומוצאים את הפתרון- מסע קודש. הדרך היחידה החוקית להלחם נגד אומאדן ועושי דברו.

כאן מתחילה הרפתקה קסומה ומדהימה.

 

קרולינוס מגייס את גורבש, דרקונו הצעיר, את סר אורין נויל סמית' ועוד אחד שכן שלושה צריכים להתחיל את המסע המקודש. את השלישי, אומר קרולינוס, יבחר אל הקדמוניות. אכן אל הקדמוניות מוצא את  הלוחם השלישי והוא לא אחר מאשר פיטר דיקנסון (הלא הוא כותב האנציקלופדיה) שהוא צאצאו הרחוק של פיטר "אדון הדרקונים" אשר לימד את הדרקונים את שפת בני האדם.

 

פיטר מזומן מתוך שלהי המאה ה-20 אל העבר הרחוק לקחת את מקומו לצד שאר היצורים הקסומים במלחמה על קיום הקסם כנגד אומאדן.

תאונה מצערת גורמת לפיטר לבעיה, כישוף נכשל של אומאדן מאחד את מוחו של איש המאה ה 20 עם גופו של גורבש הדרקון.

 

אני חושב שאחד הדברים היותר יפים שנוצרו בסרט הזה הוא המאבק שמתרחש בתוך פיטר. לא רק שעליו להתמודד עם העובדה שהוא עבר לעולם העתיק ושם כל יצורי חלומותיו מתקיימים אלא שהוא נמצא ממש בתוך דרקון. לא רק שעליו ללמוד את מנהגי התקופה הוא גם חייב להכיר את עולמם הקסום של הדרקונים.

 

כך -בהרפתקה מופלאה - יוצאים גיבורינו אל ממלכתו האפילה של אומאדן. לאורך הדרך הם מקבלים עזרה ויצורים קסומים נוספים מצטרפים אליהם: ננסים, זאב שטבע ושב לחיים, דרקון זקן ועתיר קרבות וקשתית יפיפייה ומסוכנת.

 

הרפתקה מלאה בקסם, בסכנות ובשנינות מדהימה. זהו אכן תענוג לראות את הנופים של העולם המוזר הזה הנפרש למול עינינו, לחוות את הצלילים של פס הקול שלוקח אותנו למקום רחוק מאוד וגורם לנו להאמין שקסם עדיין קיים.

 

מעוף הדרקונים מקבל 4 מתוך 6 נקודות. הוא מקסים, כיפי וקסום ויש בו כל מה שהרפתקן ורומנטיקן יכולים לבקש. אני ממש מקווה שתשיגו לכם עותק מהסרט. תבדקו אם נותרו עוד אנשים שהקליטו את הסרט ושמרו עותק נורמאלי (כמונו, J J) או שתנסו להזמין דרך האינטרנט עותק מההוצאה החדשה. אתם לא תתאכזבו.

 

קטילת החודש:

החלטתי שאין זה נכון להמליץ רק על הטוב, אם אנחנו מזהירים אתכם ממשחקי תפקידים גרועים אני מרגיש מחויבות להזהיר מסרטים גרועים והנה הקטילה הראשונה (אין טעם לתת כתבה נפרדת, לדעתי הצנועה).

 

"אקירה"

שנה: למי אכפת

במאי: עדיף שאני לא אגלה

 

המרחק בין האגדה שסובבת את הסרט לבין הפועל על המסך כל כך גדול שעדיף לא להתחיל לנסות לחשב.

 

אקירה נחשב לאחד מסרטי המנגה (סרטי אנימציה יפניים) היותר מוצלחים. זהו סרט רווי אלימות, טכנולוגיה וזהו.

 

בהינו במסך וניסינו להבין. למה? למה מישהו טרח בכלל?

הסרט מכיל אלימות (וזה מגניב, עד שנמאס) והמון סייברפאנק (בלי המון פואנטה) וזהו זה.

האנימציה ירודה יחסית לסרטי מנגה אחרים, העלילה טיפשית ,הדמויות מעצבנות וחוץ מכאב ראש מרוב פיצוצים לא יצאתי עם איזו תובנה חדשה על החיים.

 

רוצים סרט קשה מוזר ולפחות עם אנימציה טובה? קחו את "Ghost In The Shell"  שאני מסרב לתרגם לעברית. לשמחתכם (אולי) הוא מוצג בסינמטקים בכל הארץ לכבוד חודש של מנגה אז בהחלט עדיף.

 

זכרו: אקירה = לראות בהפסקת חשמל.