GURPS

מאת: ערן בן-סער

 

GURPS היא שיטת המשחק האוניברסאלית השניה שהכרתי (הראשונה היתה שיטת הגיבור) ולמרות שהיא הבחירה השניה שלי הסיבות הן בעיקר נסיבתיות. זוהי שיטת משחק פשוטה, קלה להבנה המאפשרת משחק בכל סגנון העולה על רוחך, שיטה אוניברסאלית של ממש. הרעיון מאחוריה (ומאחורי כל שיטה אוניברסאלית) הוא פשוט, למד שיטת משחק אחת ושחק איתה כל מערכה שתרצה.

 

ובאמת בעזרת חוקי GURPS ניתן לבנות דמות לכל מערכה שהיא בעזרת הספר הבסיסי ואולי עוד ספר אחד, ספר ההרחבה הספציפי של GURPS המתאים לז'אנר שבחרת. למשל כדי לשחק סייברפאנק תצטרך את GURPS ואת GURPS Cyberpunk וכדי לשחק סופר גיבורים צריך את GURPS ואת GURPS Supers. הנקודה היא שהחוקים הבסיסיים של יצירת דמות, קניית כשרונות, ניהול קרב וכו' הם אותם חוקים, ספר הסייברפאנק מוסיף לך את החוקים הספציפיים של השתלות קיברנטיות ורשתות מחשבים וספר הסופר גיבורים מוסיף לך כוחות על שונים ומשונים.

 

GURPS היא המוצלחת מבין השיטות האוניברסליות, מבחינת מכירות ונתח שוק, לא רק שיש לה עשרות ספרי הרחבה שונים ומשונים (וברובם - מעולים), על מנת למשוך את שחקני GURPS לעולמות אחרים הוציאו לאור אפילו את GURPS Vampire ו-GURPS Werewolf שהם התאמה ל-GURPS של עולמות המשחק של וויט וולף, וכן את GURPS Traveler שהוא התאמת עולם המד"ב של Traveler ל-GURPS.

 

איך זה עובד?

פשוט יותר מכפי שזה נדמה לכם. שיטת המשחק של GURPS היא שיטה חסרת דרגות ומקצועות, קוסם כאן הוא מי שלמד כשרונות קסם והחליט לקרוא לעצמו קוסם, לא מי שלקח "מקצוע" של קוסם. השיטה מכילה יתרונות, חסרונות, כשרונות וחוקי קרב לכל סוג של מערכה וטכנולוגיה, לא על ידי סרבול של אלפי חוקים שונים, אלא על ידי חוקים פשוטים והגיוניים המתאימים לכל מצב שהוא. ההבדל בין בניית גנב במערכת פנטזיה לבניית פורץ משוכלל בעולם היי-טק הוא בסך הכל בבחירת הציוד ובחלק מהכשרונות (פריצת מנעולים מול מעקף אבטחה).

 

בניית דמויות

מכיוון שעיקרה של שיטה טובה, על אחת כמה וכמה שיטה אוניברסאלית, הוא בניית הדמות אתאר תהליך זה לעומק. אחרי הכל עיקר רוחב היריעה של שיטה מבוטא בבניית הדמות, כאן נחשפים לנו עמודי הבסיס של השיטה והרעיונות המרכזיים שלה.

 

בניית דמויות ב-GURPS היא תהליך רב שלבי המבוסס על נקודות. בשיטה יש בסך הכל ארבע תכונות לתיאור דמות: כוח, זריזות, תבונה ובריאות. יש מי שיבחין בחסרונה של תכונה ספציפית אחת: כריזמה, היא לא חסרה בשיטה, פשוט כאן כריזמה גבוהה היא יתרון שניתן לרכוש וכריזמה נמוכה היא חסרון שניתן לקחת. הגישה מעניינת, שונה ללא ספק, ואין לה בסופו של דבר אימפקט אמיתי על המשחק.

 

לאחר שני שלבים מהירים נוספים של קביעת המראה החיצוני של הדמות ואת עושרה ומעמדה החברתי (גם בנקודות) מגיעים לשלב הקריטי השני - רכישת יתרונות. יתרונות הם למעשה תכונות מיוחדות שניתן לרכוש רק בזמן בניית הדמות. החל ביתרונות פשוטים כמו ערנות טובה או שכל ישר וכלה ביתרונות רציניים כמו חוש לסכנה או ראיית לילה. גם בעלי ברית ופטרונים שונים נחשבים ליתרון הנרכש בנקודות.

 

מייד לאחר מכן, או יותר נכון לפני על פי השלבים הנפוצים של בניית דמות, לוקחים על עצמנו חסרונות. למה לפני? משום שלקיחת חסרון נותנת נקודות נוספות לבניית הדמות ומאפשרת רכישת כשרונות ויתרונות נוספים. חסרונות בשיטת GURPS יש מכל המינים: חסרונות חברתיים, פיזיים ומנטאליים. כמו כן דמויות התלויות בדמות שלך (לאו דווקא דמויות של שחקן אחר, כמובן), חובות ואויבים נחשבים לחסרונות הנותנים נקודות.

 

תוספת נחמדה היא גם האפשרות ללקיחת הרגלים משונים (שיגעונות, אם תרצו) לדמות. ניתן לקחת על דמותך עד חמש הרגלים כאלו הנותנים לך מספר קטן של נקודות והביטוי העיקרי בהם הוא משחק התפקידים. "רגיש להערות על הגובה שלו" או "לא שותה אלכוהול" הם שיגעונות כאלו, הם לא ממש מגבילים את הדמות, אבל תורמים הרבה למשחק התפקידים.

 

לאחר מכן מגיע השלב הארוך והעיקרי בבניית הדמות - רכישת כשרונות (למען האמת הפירושים המדויק בעברית של המילה Skills הוא מיומנויות וכישורים. כשרונות היא למעשה Talents ואין הדברים זהים). לשיטת GURPS יש כשרונות רבים שכן פעולות הדמות מבוססות על כשרונותיה הנרכשים ולא על גורמים אבסטרקטיים כמו "דרגה" או "מקצוע". לכל כשרון מוצמד מספר שאותו ומטה יש לגלגל בשלוש קוביות של שש (3d6) על מנת להצליח בשימוש בו.

 

כשרונות ב-GURPS הם מבוססי תכונה, כמו בכך שיטה אחרת, וכאן רק שתי תכונות יכולות להשפיע על כשרון - זריזות או תבונה. בשונה משיטות רבות אחרות, בהם רוכשים כשרון ובזמן השימוש בו נוסף בונוס מהתכונה, כאן מחשבים על פי התכונה את העלות לרכישת כשרון ברמה מסוימת. למשל אם שחקן מעוניין לרכוש לדמותו, שתבונתה 11, כשרון הישרדות במדבר (שהוא כשרון שרמת קושי הלימוד שלו בינונית והוא, כמובן, קשור לתבונה) ברמת 12 הוא צריך לשלם 4 נקודות על הרכישה. שחקן אחר, שלדמותו תבונה 13, ירכוש כשרון זה באותה הרמה, 12, במחיר של נקודה אחת בלבד, לחילופין באותה השקעה של 4 נקודות הוא ירכוש את הכשרון ברמה 14.

 

מה עוד יש בספר הבסיסי?

מובן שכשיטה אוניברסאלית GURPS מכסה יותר מבניית דמות. הקרב ב-GURPS פשוט וריאליסטי, אני אישית מוצא אותו מעט יותר מגושם מקרב בשיטת הגיבור, אבל ההבדלים מינוריים מכדי לייחס להם חשיבות. ב-GURPS ישנם חוקים לשימוש בכלי רכב, לתעופה ולחיות. כמו כן ניתן כבר למצוא בספר הבסיסי שיטת קסם מובנית, לא רעה בכלל (אם כי יש מעט מידי לחשים ומאד מומלץ לקנות הרחבת לחשים לפני שמשחקים פנטזיה ב-GURPS) ושיטת כוחות פסי סבירה.

 

מובן שזה אומר שבכדי לשחק ב-GURPS מערכות הכוללות דברים שמעבר למציאות היום יומית ומעבר לפנטזיה בסיסית יש צורך ברכישת ספר הרחבה. זוהי למעשה נקודת התורפה של GURPS כשיטה אוניברסאלית, אין בה חוקים המכסים כל אפשרות של כוחות על אנושיים, בין אם הם קסם, כוח עליון, סופר כוחות או כוחות שלמעשה נובעים מטכנולוגיה מדהימה. למעשה בויכוח האידיאולוגי בין חסידי HERO לחסידי GURPS (שתי השיטות האוניברסאליות העיקריות) הטענה העיקרית של הראשונים היא שבשיטת הגיבור ניתן בעזרת ספר החוקים הבסיסי לבנות כל מערכה שהיא וכל עולם שהוא ואילו ב-GURPS חייבים לפחות ספר אחד נוסף.

 

האמת, יש בכך משהו אבל לא הייתי עושה מזה עניין כזה קריטי. הרי מי שמתעתד לשחק סייברפאנק ירכוש את ספר ההרחבה גם בשיטת הגיבור, גם אם הוא לא ממש צריך אותו, רק כדי לראות מה יוצרי המשחק כבר עשו בעצמם. האמת היא גם שלפחות נכון להיום הדיון הזה הוא פילוסופי למדי משום ששיטת הגיבור אינה מופצת כבר שנה וחצי ורק בעוד חודש, בערך, תצא ההוצאה החמישית שלה לאור.

 

כדי להיות הוגן, ואני די ניטראלי בויכוח, יש לציין שהשיטות כל כך דומות אחת לשניה שניתן בקלות להמיר ספר הרחבה של אחת מהן לשיטה השניה, לא רק מבחינה רעיונית אלא גם על בסיס החוקים, וכבר ציינתי כמה טובים הם רוב ספרי ההרחבה של GURPS.

 

ועוד דבר אחד

וזה כבר ממש חשוב, ב-GURPS ישנם שלושה פרקים שלמים המוקדשים למנחה, האחד מלמד הנחיית משחק, השני על יצירת עולמות והשלישי על יצירת הרפתקות ועלילות. וגם אם אהיה רך לבב ככל שאני יכול עדיין אני מוצא את שלושת פרקים אלו יעילים הרבה יותר מכל מה שכתוב בספר המנחה של מו"ד כולו (המהדורה השלישית).

 

לסיכום

מדובר בשיטה מאד מומלצת, כמעט תמיד ניתן להשיג אותה בארץ (דרך חברת אוליב, כמובן, הם היבואנים היחידים) או לחילופין דרך אתרי מכירות כמו Dragonscroll, שם גם ניתן לרכוש את ספרי ההרחבה הרבים של השיטה.