HERO System - הבחירה שלי

מאת: אבי סבג

 

כמה פעמים הבליח במוחך רעיון מבריק למשחק, משהו חדש מקורי שונה. עולם מטורף של קסם טכנולוגיה שבו מישורים מציאויות שונות מתנגשות לכדי בליל כאוטי של צבעים וקולות. הזמן עצמו הוא כלי משחק בידי הצדדים הלוחמים והדבר הקבוע היחידי הוא המרדף. חיפשת נואשות דרך לשחק את זה, שיטה לתמוך בזה  ולא הצלחת למצוא משהו שממש מכסה את הכול. אם זה קרא לך אי פעם הכתבה הזו היא במיוחד בשבילך.

 

אבן הבניין הבסיסית  של משחק התפקידים היא, כמובן, הדמיון. ודמיון, כמו שרק דמיון יכול להיות הוא פראי, חסר גבולות וייחודי לכל אדם. משחק התפקידים במהותו, הוא מפגש בין דמיונם של המשתתפים בו. המטרה הראשונית של הקבוצה היא ליצור את אותה "מציאות דמיונית" בה כולם נפגשים. להביא את כל המשתתפים למצב בו כולם רואים בעני רוחם את אותו תמונה, חשים את אותה אווירה וחווים יחד את החוויה שהיא המשחק. איכותה של אותה תמונה שמצטיירת בראשם  של השחקנים תלויה ברמתם כשחקני תפקידים ושה"מים, הקסם הזה שמעביר קבוצת אנשים רגילה ופחות או יותר שפויה לעולם אחר לחלוטין בו הם עוטים אישות שונה הוא משחק תפקידם טהור ואינו תלוי בשיטה מסוימת או בהימצאותה של שיטה בכלל.

       

כפי שאני רואה זאת, הצורך השיטה מתחיל כאשר יש התנגשות בין דמיונם של שני משתתפים. אז, צריך דרך לפתור את הסיטואציה ולהחליט מה קרה, האם פגעתי או לא? האם אני מספיק חזק להרים את סלע? האם אני מספיק מיומן כדי לנווט דרך חגורת הסטרואידים? כדי לאפשר את הבוררות הזו צריך דרך להפוך את הדמיון הטהור, הפראי והבלטי מרוסן שלנו למשהו מדיד אובייקטיבי וניתן לייחוס. מספרים שיאפשרו לנו לבטא את תכונותיה של הדמות, את ביצועיה של מכונית המרוץ, את השפעתו של הציאניד ובעצם כל דבר שנחליט לשלב ב"מציאות הדמיונית שלנו". זהו תפקידה של השיטה, לתפקד כגלגלי השיניים המניעים את המשחק מאחורי הקלעים. אך ברור שקיים פער בין הגמישות האין סופית של הדמיון לבין מוגבלותה של שיטה אחת, לכן רוב רובן של השיטות מתמקד בעולם אחד ספציפי או לכל היותר ז'אנר אחד.

 

שיטת הגיבור לעומת זאת, היא אוניברסאלית כלומר היא תומכת במשחק בכל "מציאות דמיונית" שהיא, החל מהקלאסיות כמו פנטזיה, מד"ב, סייבר-פנק וכלה בהמצאות פרטיות של השה"מ כמו לשחק מסע בזמן, את הסרט מטריקס, את הספר חולית, את הרובוטריקים  או את עולם הדיסק של טרי פראצ'ט. בעזרת אותו קובץ חוקים המפורט בספר הבסיסי בלבד, אני יכול לשחק עם תמיכת חוקים מלאה ה-כ-ו-ל. לשיטה יש גמישות מדהימה המאפשרת  להחליט על רמת המציאותיות של המשחק, רמת הקטלניות של שיטת הקרב האווירה שמועברת ולמעשה ליצור את המשחק בדיוק כפי שדמיינתי אותו בראשי.

 

שיטת בניית הדמיות המובאת כאן היא הטובה ביותר שפגשתי. זו שיטה מבוססת נקודות כלומר אני "משלם" בנקודות על יכולות ומקבל נקודות על חולשות ומגבלות. מעבר ליכולות הרגילות המבואות בשיטה כמו תכונות והכשרונות הנלמדים הרגילים, שאגב כדי לתמוך באוניברסליות הם בחלקם הגדרות כלליות שניתן להתאימן לפי הצורך. יש גם ביטוי לכישורים טבעיים מהסוג שנולדים איתם (שליטה בשני ידיים, שינה קלה, זיכרון צילומי וכו'), לקשרים שיש לדמות, לטובות שחייבים לה וכן לכוחות העל טבעיים שבראשותה (קסם או אחר). מלבד זאת השיטה מעודדת לקיחת חסרונות לדמות כך שגם פחד הגבהים ממנו אני סובל, העובדה שהמאפיה הוציאה עלי חוזה והנאמנות המוחלטת שלי לשירות מבוטאים בשיטה.

 

כל  שחקן מרכיב לעצמו את הדמות בדיוק כפי שרצה ודמיין לעצמו  ולא באופן אקראי בזריקת קוביות. העובדה שלקיחה של חולשות וחסרונות לדמות מקנה נקודות נוספות מעודדת בניית דמויות עמוקות ומורכבות. התוצאה היא דמות שלמה ומלאה יותר שבה כל פרט באישיותה או ביכולותיה הפיסיות או המנטליות נתמך ע"י השיטה ומבוטא ע"י סטטיסטיקות ניתנות למדידה. בצורה זו הכל ניתן לניצול במהלך המשחק ודבר לא נשאר ברמת הערה כתובה על דף הדמות. בעזרת מגוון אפשרויות זה אני מצליח לצייר את הדמות באופן הכי ברור שרק ניתן כך שכל שאר משתתפי המשחק רואים אותה כפי שהיא, באותה "מציאות דמיונית" שהזכרתי. תהליך בניית הדמות הוא אמנם אורך אך מהנה מאד, כי הוא יוצר תחושה שאישיות חדשה קורמת עור וגידים למול עיניך. השיטה תכפה גם על השחקנים גרועים או לא מנוסים בניה של דמויות עמוקות כי היא מתמרצת את הנושא בצורה נכונה.

 

שיטת הקרב בהתאם לרוח הכללית גם היא מלאת אפשרויות וגמישה להפליא. לרשות השחקן עומד מגוון רחב של תמרונים ואופני התקפה או הגנה. קיים מגוון רחב של אפשרויות אופציונאליות לבחירת השה"מ בהן ניתן להשתמש או לא בהתאם למערכה, רמת הטכנולוגיה של העולם ורמת הריאליזם הרצויה. השחקן יכול לבחור להסתער תוך כדי ריצה או לנסות לפרוק את אויבו מנשקו, להפיל אותו או לרתק אותו לרצפה. יש כאן כיסוי מלא ללחימה מעל גב סוס או לאומנויות לחימה. השיטה להתמודדות עם פגיעות מכוונת לאזורים ספציפיים בגוף היא הטובה ביותר שראיתי, השחקן מחליט אם לכוון לאיבר מסוים (יד, ראש וכו') או לאזור (פלג גוף עליון) והנזק הנגרם נגזר כתוצאה מכך. כמעט כל תמרון ששחקן מעוניין לבצע מוגבה כאן בחוקים ואפשרי, כך שהתוצאה היא קרבות מרתקים בהם מהשחקן מבצע בדיוק את מה שהוא רוצה בלי להשאיר זאת להחלטתן של הקוביות.

 

רמת הריאליזם שמוצעת היא מעולה יש ביטוי לפגיעות קריטיות, דימום והלם שמשולבים היטב עם התחשבות באזורי הפגיעה. יש הפרדה בין נזק מהממם שהשפעתו הסופית היא אובדן ההכרה של הדמות לבין נזק הורג שהשפעתו חמורה וארוכת טווח הרבה יותר. תחושת המציאות מועצמת בגלל שהקרבות ניתנים לניהול על לוח משושים (הקסים) כך שניתן להתחשב בדיוק ברדיוסי הפגיעה של רימונים או הטווח של נשפת הדרקון ולעומתם יכולתה של הדמות לזנק למחסה. בקיצור מגוון בלתי מוגבל של אפשרויות העומדות בפני המשתתפים הקרב. כשה"מ אתה יוכל להחליט באילו מהאופציות תבחר להשתמש ועד איזה רמת ריאליזם אתה רוצה להגיע, משחקי סייבר-פאנק דורשים את רמת הריאליזם המרבית ולעומתם במשחקי סופר גיבורים כעט לא רואים דם, הבחירה בידכם.  

 

לאוניברסליות יש גם מחיר, בספר החוקים הבסיסי לא תמצאו רשימת קסמים או מפלצות למערכת פנטזיה או פירוט של שתלים קיברנטיים למערכת סייבר-פאנק, לעומת זאת תמצאו כלים ליצור את האלמנטים האלה. עובדה זו דורשת עבודת הכנה מקיפה מצד השה"מ, מובן שספרי הרחבה שונים שראו אור יעשו חלק מהעבודה לטובת הז'אנרים המוכרים אבל מי שרוצה למצות את השיטה עד למקסימום אליו היא מסוגלת חייב לבנות בעצמו. צור בעצמך את רשימת הקסמים של הקוסם, המצא את כשרונות הדרושים כדי להיות טייס חלל, בנה מהיסוד את הדרקונים המוכרים. בסופו של דבר תראה לפניך עולם בנוי בדיוק לפי מידותיך, מערכה שמעבירה בדיוק את התחושות שרצית ליצור ודמויות שנראות בדיוק כפי שדמיינת אותן.

 

ספר החוקים כתוב בשפה פשוטה וברורה להפליא, החוקים מסברים היטב ע"י שימוש בדוגמאות כך שאפילו שחקן שזו מפגשו הראשון עם משחקי תפקידים ישתלט על העניינים די בקלות. שיטת הגיבור פותחת דלתות לעולמות שאחרת לא היה ניתן לשחק ומאפשרת ליישם רעיונות שאחרת היו נשארים בגדר רעיונות. מלבד זאת היא, כמובן, מתאימה גם למשחקים הקונבנציונליים יותר.

 

כשחקן משחקי תפקידים, אני אשית, נמשך למערכות שאינן מתאימות להגדרות המקובלות של הז'אנרים במשחקי תפקידים. אני אוהב את השילוב של מדע וקסם, פנטזיה ואימה ובעיקר משחק במה שנקרא מציאות חלופית (alternate realty) כלומר וריאציות שונות על העולם האמיתי והנוכחי שלנו. כשה"מ אני מעוניין בגיבוי מלא של השיטה לכל דבר שהקבוצה תשחק ומעדיף להימנע ממצבים בהם מהלך ששחקן רוצה לבצע לא מכוסה אני כשה"מ נדרש להמציא חוק אצבע. כפי שציינתי יותר מפעם בעבר, הדבר החשוב לי ביותר הוא עומק הדמויות, אך לא מספיק שעומק זה ירשם על הנייר בשלב בניית הדמות או יתבטא באופן בו השחקן מאניש את דמות, עמוק זה צריך להיות מבוטא בכל רובדי המשחק. שיטת הגיבור מאפשרת לי את כל זה. העובדה שאני יודע שלכל מה שאדמיין יהיה גיבוי ואוכל לממש זאת במשחק, מעודדת אותי לתת חופש לדמיון ולחפש רעיונות חדשניים מעניים ומטורפים יותר ממה שניסיתי עד כה. בעניי מדובר ללא ספק בשיטה הטובה ביותר שנכתבה ואני מחכה בכיליון עניים להוצאה החמישית שאמורה לצאת לאור בחודש הבא לאחר דחיות רבות.