10 מליון דרכים למות (10 Million Ways To Die)

מאת: ערן בן-סער

 

חברת ICE מפורסמת בעיקר הודות למשחק הפנטזיה המעולה שלהם, רולמאסטר. מי שמכיר את השיטה יודע שבהוצאה הישנה שלה, שנקראה RM2, היה קונספט של אוסף כללים רחב ממנו ניתן לבחור מה שרוצים ולהזניח מה שלא. התוצאה היתה שלושה חלקים של שיטה: שיטת דמויות, שיטת קסם ושיטת קרב, שכל חלק מהם יכול היה להשתלב עם האחרים או עם כל שיטת פנטזיה אחרת (כלומר יכולת לשחק מוד"מ עם שיטת הקסם של רולמאסטר במקום המקורית או Runequest עם שיטת הקרב של רולמאסטר במקום המקורית).

 

בהוצאה הנוכחית של השיטה הקונספט נזנח, רולמאסטר בנויה היום כמקשה אחת. ב-ICE החליטו שהרעיון הישן של שיטת קרב "ניידת" היה מעניין ועל פי תגובות שקיבלו היה גם שמיש, מסתבר שבתקופתו היתה כמות קטנה אך לא זניחה של שחקני מוד"מ שאימצו את שיטת הקרב של רולמאסטר כדי לפתור את הפגמים הבסיסים בשיטה שלהם. כן לפני זמן מה הוציאה ICE מוצר הנקרא 10 מליון דרכים למות המהווה, הלכה למעשה, שיטת קרב מציאותית אך פשוטה לשימוש שניתן להתאים לכל שיטה שהיא, פנטזיה, אימה, מד"ב או סייברפאנק. מעיין שיטת קרב אוניברסאלית.

 

איך זה עובד?

ובכן כידוע כדי ליצור שיטת קרב טובה יש צורך בהמון חוקים. נשמע ריאלי? ובכן טוב שלא, משום שאין צורך בשיטה הזו להטריח את עצמך באוסף של חוקים - הרעיון הוא פשוט וישן, כל החוקי כבר הוכללו לטבלה אחת. אני יודע שיש בחוץ כמות אדירה של חוששי טבלאות, אבל כשאתה מביט בטבלה פשוטה של, נגיד, כלי נשק חותכים ויודע שבפנים כבר הוכללו עשרות גורמים שהיו דורשים ללמוד בעל פה עשרות חוקים בשיטה אחרת, אתה לומד להעריך את הטבלה.

 

בגדול לכל קטגוריה של כלי נשק יש טבלה המודדת את יעילותו מול כל סוג של שריון, פנטסטי, מודרני או עתידני. כמו כן כלי הנשק נעים מכלי נשק מיושנים של ימי הביניים דרך כלי נשק ראשוניים של אבק שריפה, כלי הנשק המודרניים של ימינו וכלי נשק עתידניים. בגדול מי שמשתמש בספר לז'אנר מסוים יצטרך רק רבע או שליש מכלי הנשק של הספר.

 

השיטה עובדת בצורה פשוטה - לתוקף מגדירים בונוס התקפי, למתגונן בונוס הגנתי וכן סוג שריון, ועל ידי גלגול אחוזים, הוספת הבונוס ההתקפי והפחתת בונוס ההגנה מקבלים את תוצאת הקרב. כאן משתמשים בטבלה המתאימה כדי לקבוע איזה נזק נעשה, ואם ישנה פגיעה קריטית (מה חשבתם, שנוותר על הכיף הזה?) מגלגלים פעם נוספת כדי לקבוע איזה נזק קריטי נעשה.

 

ואיך זה בדיוק מותאם לכל שיטה?

קודם כל על ידי הגדרות כלליות, אבל בעיקר על ידי הפרק המסיים את הספר בו ניתן למצוא הוראות מדויקות ופשוטות כיצד ניתן להתאים את השיטה למשחקים הנפוצים בשטח:

AD&D, Call of Cthulhu, Deadlands, Earth Dawn, GURPS, Legend of the Five Rings, Shadowrun, Toon, Werewolf

מאד כוללני.

 

לסיכום, אם השיטה שלך טובה לך בכל רמה מלבד הקרב, ואתה מחפש משהו מיוחד יותר, מציאותי יותר והרבה יותר מרתק (שחקני מוד"מ, הכוונה אליכם) - זהו הספר בשבילך, הצנח לשיטה שלך שיטת קרב מקורית ומדהימה בזמן הכנה קצרצר ובקלות מדהימה.