מפלצות! מי אמר שהן רק שק חבטות?

מאת זיו קיטרו

 

בכל מקום אליו אני מפנה את ראשי אני רואה את אותו הדבר: אנשים מפוצצים מפלצות לכל הכיוונים, חובטים בהם עד זוב דם או סתם מפסידים בגלל טיפשות. כל זה נעשה תוך כדי פעלולים מרהיבים מצד הדמויות בעוד המפלצות עצמן משליכות את גופן המעוות על חרבות אויביהם (דמויות השחקן) ומכות ללא מחשבה בעזרת האלה הטיפשית שלהם.

 

למה?

מי לעזאזל קבע שמפלצות הן עם טיפש?

מי אמר שגובלין או תוקף או נמלט בצרחות?

הרי כל עוד יש למשהו תבונה, נמוכה ככל שתהייה, הוא חשב קצת מעבר ל"הרוג או ברח".

 

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בקרב מנחי משחק הן שימוש במפלצות כשק חבטות להעביר איתו את הזמן, למעט האויב הראשי שמשום מה ניחן בקצת יותר תבונה משאר היצורים "הרעים" הקיימים ביקום. אנשים שוכחים שגם אם מפלצת חסרת תבונה בסיסית היא עדיין פועלת על פי אינסטינקטים והיא עדיין בעלת יצר הישרדות.

 

קחו את היצור הכי טיפשי בעולם ותנסו לחקור אותו לעומק אתם תגלו משהו מדהים.

גובלינים (משחקי פנטזיה הם מקום טוב לדוגמאות) נחשבים כטיפשים ופחדנים אבל האם כולם כאלו? האם הם נולדים במפעל שמייצר תבנית מסוימת וזהו זה? אין שוני? אין איכויות שונות או חסרונות שונים לכל גובלין? נראה שמנחי משחק מתעלמים מכך, וחשוב מזה הם מרגילים שחקנים לחשוב כך.

 

אם ניקח את הגובלין ונבחן אותו טיפלה, טיפלה נגלה שיש לו הורים (אם הוא לא פרץ לקיום מתוך ישבנו של אב השבט) אולי אחים, חברים, רצונות, אהבות אולי? המון, אבל המון, דברים שהופכים אותו ליצור חי ולא לסתם פינאטה (בובות מקושטות מלאות משחקים וממתקים שבחגים נקשרים לעץ ובעל המסיבה או חבריו צריכים להכות בבובה כשעיניהם קשורות).

 

ברגע שאתם כמנחים תבינו את זה תוכלו להגיע לרמת משחק גבוהה יותר. היצורים לא יהיו עוד סתם יצורים אלא משהו שכיף להיות, לשחק איתו. מי אמר שהגובלין שזה עתה נמלט בצרחות היסטריות לא הלך להזעיק חברים או משפחה? או אולי הוא מחכה במקום ממנו יוכל לארוב לחברי הקבוצה ולחסלם ביתר קלות? רוב הסיכויים להיתקלויות כאלו הם כאשר החבורה חודרת לאזור שהגובלין חי בו קצת יותר זמן. אותו גובלין מכיר את תווי השטח, את מקומות המסתור ואת היתרונות והחסרונות של כל נקודה בשטח שלו הוא ושבטו קוראים בית.

 

אם ניקח את הפן הנפשי של הגובלין אנחנו יכולים ליצור משהו מעניין. אולי החבורה חיסלה את משפחתו של היצור המסכן או את חבריו הטובים ביותר שבדיוק ערכו פיקניק כאשר החבורה החליטה לצלות את כולם? האם לא הגיוני שהיצור יכריז מסע נקמה על החבורה? מה רק אבירים אצילי נפש שראו את אמם נהרגת ע"י גובלינים יכולים להישבע לנקמה? מדוע הגובלין לא יכול להישבע לאלי הכאוס עבור נקמה ואלו (שמחים לקרב) יעניקו לו הדרכה או הכוונה? כן, כן אני מדבר על הפיכת הפוקוס מהשחקנים למפלצות.

 

עד כאן לגובלין. מה קורה כשמדובר ביצורים תבוניים יותר, יצורים בעלי כוח רב יותר? מדוע שלהם לא יהיו תוכניות מרחיקות לכת ליצורים הטיפשיים האלו שהגיעו והפרו את מנוחתם. טרולים הם לא דווקא יצור טיפשי, חלקם עוסקים בקסם, דבר שגם ברמה הבסיסית ביותר דורש יכולת ריכוז כלשהי או תובנה מסוימת. מה מונע מיצורים אלו להפוך לאימת הדמויות בלי לצאת למלחמה?

 

התגנבויות סביב המחנה, הפיכת חיי הדמויות לסיוט איטי ומתמשך, קריאה לחברים לעזרה כנגד חבורת החוצפנים שרצחו את אמם וגנבו את סכין המטבח הקדושה. האפשרויות הם אכן רבות וכדאי לזכור את הדברים האלו.

 

ומה קורה עם יצורים לא תבוניים? ובכן לכל יצור חי יש מנגנון הישרדות שבד"כ גם עובד. מדהים לחשוב כך נכון? מי קבע שנמר דו ראשי חד-חיטי לא ימלט או ייסוג קצת לפחות בזמן קרב? הרי חיות לרוב תוקפות משתי סיבות: הגנה על שטח (או גורים או הגנה עצמית) או חיפוש טרף.

 

אם החיה יצאה לחפש טרף הרי שברגע שתגלה שהטרף קצת מאיים חזרה היא תעזוב את האזור, עצבנית ומתוסכלת, אבל תעזוב. בערוצי הטבע השונים ניתן לראות יצורים רבים נוהגים כך, אף יצור חי לא נלחם עד המוות עבור טרף, ההפך הוא הנכון, הטרף ילחם עד מוות.

 

יצורים במגננה יפעלו בחכמה. הם לרוב מכירים את האזור, יש להם חושים רבים יותר להסתמך עליהם (ואם לא רבים יותר אז חדים יותר), ולכן הם מסוכנים מאוד ורוב הסיכויים שיזכו ביתרון מסוים על הדמויות הפולשות. מעבר לכך שיש לזכור שאימא המגנה על גוריה נלחמת בצורה הרבה יותר איומה מחיה רגילה וזה אומר מהירות גבוהה יותר, חוסר מעצורים חוסר פחד וכוח רב יותר, מאוד, מאוד מסוכן.

 

דבר אחרון שחשוב לזכור הוא משהו שציינתי בהתחלה, מנחים מרגילים שחקנים לכך שמפלצות הן דבר טיפשי. זה יתרון מעולה למנחה. תארו לעצמכם עד כמה יהיו השחקנים מופתעים לגלות שחבריהם נהרגים ממטר חצים שנורה ממקום לא ברור ועוד ע"י הגובלין שרק לפני שניות מעטות נמלט בצרחות...

 

תנו ליצורים שלכם קצת קרדיט, נסו לחשוב כמותם. תסתכלו קצת על ערוצי הטבע או תקראו ספרים ותגלו שהדמויות שאתם משחקים טיפשות ככל שיהיו הן הרבה יותר עמוקות מעניינות

ומסוכנות ממה שחשבתם.