בריאת העולם – גזעים עמים ומדינות

מאת: אבי סבג

 

"וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם. ויאמר ה': הן עם אחד ושפה אחת לכולם, וזה החילם לשעות, ועתה לא נבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבא נרדה ונבלה שם שפתם, אשר לא ישמעו איש שפת רעהו. ויפץ ה' אתם משם על פני כל ארץ ויחדלו לבנות העיר. על כן קרא שמה בבל, כי שם בלל ה' שפת כל הארץ ומשם הפיצם ה' על כל פני הארץ."

                                                                              בראשית יא, ה'-ט

 

אם ננסה לבודד את המרכיב הקריטי ביותר לשלמותו של עולם המערכה, את גולת הכותרת של בניית ה"מציאות דמיונית" ע"י המנחה, הרי שאלו הם הגזעים התבוניים, הגדרה הכוללת בתוכה את כל הגזעים, העמים ותת הקבוצות המרכיבות אותם. בנייתה, היא השלב המורכב ביותר בבניית העולם, אך גם החשוב ביותר. מפני זו הרמה בה ינהלו הדמויות את חיי היום יום שלהם, אליה ישתייכו ובתוכה יפעלו, בלי כל קשר לז'אנר או סגנון.

 

מספיק מבט חטוף על מסך הטלוויזיה, העמוד הראשי בעיתון או אפילו דרך חלון ביתנו כדי להיווכח בעושר אנושי המקיף אותנו. ערב רב תרבויות ושפות המבטאות מטען אתני שהתעצב משך אלפי שנים בכוח הגנטיקה, האקלים והיצירה האנושית. שלל הצבעים, הקולות והריחות הללו ינחה אותנו ויסמן לנו את השאיפה האולטימטיבית - מערכת דינמית מורכבת, עשירה ומלאה של עמים וגזעים המרכיבים ארצות, ממלכות ומדינות. בניית היחסים וקשרים בין הקבוצות האלה יכולה להיות הבסיס למערכה כולה. 

 

 

גזעים

במערכות רבות בני האדם אינם הגזע התבוני היחיד בסביבה. דוגמאות לכך נמצאות בכל הז'אנרים החל מהפנטזיה הטובה והמוכרת, דרך מערכות מדע בדיוני, סופר גיבורים ואימה אורבנית, בכולן מוצעות לשחקנים מגוון אפשרויות של גזעים על בסיסם ניתן לבנות דמויות. במערכות אחרות יתכן שבכלל לא יתקיימו בני אדם או לפחות לא בצורה המוכרת לנו וכשחקנים "נאלץ" לבחור בין אפשרויות אחרות. בכל אופן, תוספת הגזעים חדשים היא מרכיב עיקרי במערכות רבות, ובסיס חשוב לבניית הדמויות בעולם.

 

כדי להבין מה המשמעות של ליצור גזע חדש עלינו לחשוב על התרבות האנושית השונה, המרוחקת והזרה ביותר להבנתנו והכריח את עצמנו להכיר בכך שלמרות כל השונות הזו אנחנו עדיין בני אותו הגזע. רק שנתפוס את משמעות העובדה שאותו נזיר בודהיסטי שנראה, מתנהג וחושב כל כך שונה מאתנו הוא למעשה כמעט זהה לנו במבנה הגנטי שלו נבין את המשמעות של גזע זר. משהו ביצורים החדשים האלה שניצור צריך להיות שונה בתכלית מהטבע האנושי, מהחשיבה האנושית ומההגיון שמנחה אותנו.  

 

איך מתחילים? למרות שכל כך הדגשתי את השונות הנדרשת ההתחלה תהיה דווקא בדמיון, דמיון לדברים מוכרים. אחת התפיסות הרווחות בקהילה המדעית, היא שהדגם הדמוי אנושי (שני ידיים, שני רגליים וכו') הוא למעשה אוניברסאלי ביקום כולו ומייצג איזשהו מבנה פונקציונלי אידיאלי המשותף לכל צורת החיים התבונתיות. אם נקבל את ההנחה הזו הרי שניתחום את עצמנו למבנה פיזי יחסית מצומצם.

 

נקודת פתיחה נוספת היא לחשוב על ערוצי אבולוציה מקבילים. מה היה קורה אם שיא ההתפתחות האבולוציונית היה מתרחש דווקא במשפחת הכלביים ולא במשפחת הקופים? איזו סוג של גזע תבוני היה נובע מכך? את אותו רעיון אפשר לבחון לגבי כמעט כל בעלי החיים. דוגמאות לכך הם ההוריקס והגאטונאי, שני גזעים שאנחנו יצרנו כחלק ממערכת פנטזיה. מלבד אימוץ מראה חיצוני המשלב את בעלי החיים, במקרה הזה חתולים ואריות, עם המבנה הדמוי אנושי, ביססנו גם  את האופי של הגזעים על מאפיינים של בעלי החיים עצמם.

 

דוגמה נוספת היא התבססות על חרקים, בניית גזע עם מנגנוני רוויה שונים לחלוטין מהמוכר לנו בעולם החי, התבססות על מוח קיבוצי (hive brain), מבנה פיסיולוגי משתנה על פי המין או התפקיד (כמו אצל נמלים או דבורים) וכו'. זהו רעיון מאד קלאסי ונפוץ במערכות מד"ב, תוכלו לפגוש אותו ב Spacemaster (הישן, בחדש הגזעים הם על בסיס דמיון לחיות) בספר "משחקו של אנדר" או רבים אחרים. רעיון מקובל אחר הוא גזע סינתטי, אנדרואידים או רובוטים.  

 

בסיס שונה יכולה להיות תרבות אנושית כל שהיא שמאפייניה הוקצנו והמבנה הפיסיולוגי נבנה כדי לתמוך בתפיסה, בעקרונות ובערכים המרכזיים לגזע. דוגמה טובה תהיה התבססות על יפן הפאודלית של לאחר ביסוס מעמד הסמוראים. תרבות שנבנתה סביב ערכי הכבוד והמסורת הנוקשים ביותר, שקידשה מעל לכל את אומנות הלחימה ואת המלחמה עצמה. בנו את הגזע המושלם לערכים אלו ותקבלו את הקלינגונים. באותו אופן אפשר להתבסס על עמים ותרבויות רבות אחרות.

 

תפיסה הפוכה לחלוטין גורסת שרעיון המבנה האוניברסלי הוא מגוחך לנוכח האין סופיות של היקום וכלן ההגדרות שלו כלפי תבונה ואפילו המושג חיים חייבות להיות גמישות ורחבות הרבה יותר. תפיסה זו תוביל אותנו ליצירת ישויות אנרגטיות חסרות צורה וגוף המתקשרות עם העולם דרך טלפתיה ומשפיעות על המציאות דרך יכולת טלקינטיות בלבד. גזעים כאלה יכולים להיות מאד מעונינים אבל גם מאד קשים למשחק, לרוב השחקנים יהיה קשה להזדהות עם גושי אנרגיה חסרי צורה.      

 

לאחר שהגדרנו את הרעיון המרכזי סביבו יבנה הגזע נתחיל את הבניה המפורטת עצמה. הדברים העיקריים אליהם כדאי להתייחס הם המבנה הפיזיולוגי, על כל המשמעויות והיכולות המיוחדות הנובעות ממנו (ראית אולטרה-סגול, כוח פיזי, יכולת שינוי צורה וכו'). חשוב להתייחס לתוחלת החיים של הגזע, יצורים החיים אלפי שנים יפתחו גישה שונה מאד כלפי המושג זמן וערך החיים מאשר בני גזע המתקיימים למשך עשורים בודדים. התזונה המקובלת משפעת מהמבנה הפיזיולוגי ומשפיעה רבות על אופי הגזע, גזעים שהתפתחו מטורפים יהיו שונים במבנה ובתפישה העולם מלוחכי עשב. 

 

מכל אלה ייגזר גם אזור המגורים המועדף, למרות שבני גזע תבונתי מסוגלים ליצור לעצמם כלים ולהשפיע על איתני הטבע עדיין לא בטוח שכל כוכב בגלקסיה יתאים לגזע שבראנו. במערכות המתרחשות עד העתיד הקרוב המשמעות היא לבחור אזורי אקלים שונים ואת רמת הגישה שלהם כלפי צורות הישוב השונות (ערים, כפרים וכו'). במערכות מדע בדיוני צריך לחשוב על אטמוספרות שיתאימו לחילוף החומרים של הגזע, טמפרטורות שיתמכו בקיום החיים וכו'.

   

 

עמים ותרבויות

בני אותה קבוצה אתנית הנמצאת יחד באותו אזור גיאוגרפי במשך מאות שנים יתגבשו לכדי עם או תרבות. אופייה של התרבות הזו יוכתב ע"י המאפיינים הגנטיים, תנאי הסביבה, רקע תרבותי קודם וחשיפה לתרבויות שכנות כאשר שם המשחק הוא הסתגלות. קשיי החיים הם אלו שיצרו את ערכי החברה: עם של חקלאים יפתח קשר חזק מאד לאדמתו ואולי גם אל הטבע, ובהתאם הדתות והאמונות שיווצרו ייצגו את החשיבה הזו ויתבטאו בסגידה לאלי גשם ואדמה. עם של נוודי מדבר יפתח ערך מיוחד כלפי מים ומנגנונים תרבותיים להבטיח את קיומם של הנודדים, הכנסת אורחים, לדוגמה.

 

קירבה לתרבויות אחרות ותחרות על משאבי טבע או מזון תצור את ניצני המלחמתיות הראשונים ותוביל לקביעת מרכזיות האדם הלוחם בתרבות ומיד גם בדת ובאומנות. התפתחות במישורים רחבים וביות מוקדם של חיות בית, כגון סוסים עשוי להוביל לתרבות של פרשים נוודים כמו המונגולים. מה שיצור קשר מיוחד בין האדם לבעלי החיים שלמעשה מבטיחים את קיומו. קרבה לים או לנהרות תצור תרבות של ספנים שתהווה בסיס למסחר והתפשטות.

 

תהליכים אלה הם הבסיס וחשוב לקחת אותם בחשבון גם בתרבויות מתקדמות הרבה יותר. המציאות מוכיחה שגם בעידנים טכנולוגיים יותר יישארו שרידים משמעותיים ואותם יסודות תרבותיים מוקדמים, כשלמעשה רק האמצעים והסממנים החיצוניים יוחלפו. התחרותיות והשאיפה הכמעט אובססיבית למצוינות בחברה היפנית  שבעבר התבטאה במאבקים בין בתי אצולה ובאמצעות הסמוראים, הוחלפה במלחמת יוקרה בין ארגונים כלכליים. העושר הכלכלי והשפע של איטליה וספרד בתקופות הזוהר שלהן, שהביא לגאות של יצירה אומנותית עדין מאד מאפיין את העמים האלו כיום, דבר הניכר במרכזיות ובלגיטימציה שאומנים מקבלים שם.

 

ביצירת עם עלינו להגדיר את המשותף והנפוץ. בדרך כלל, עם ישתייך לדת אחת וחשוב להגדיר את קירבתו אליה ואת מידת האדיקות של בניו. במקרים רבים עמים מתאפיינים במספר מקצועות או ענפים כלכליים מרכזיים. חובה להגדיר מה חשיבות המשפחה, מהו מעמד האישה, האם קיים מבני שבטי או השתייכות לבתים. מה היחס לעמים אחרים ולדתות שונות ומה מידת הסובלנות כלפי זרים בחברה. דברים רבים נגזרים מהדת אבל לעיתים יש קודים תרבותיים מוסריים נוספים שנכתבו ע"י פילוסופים או הוגי דעות ומשמשים עמוד תווך בחברה כמו "ספר חמש הטבעות" של מיאטמו מוסאשי שהיווה הבסיס לקוד הסמוראים או כתבי אפלטון שהיוו בסיס לפילוסופיה המערבית. האם היו אישים כאלה בתולדות העם ומה הייתה השפעתם.  

 

מדינות

קבוצת אנשים היכולה להיות מורכבת מעמים שונים ודתות שונות הנמצאת בשטח אדמה מסוים ותחת שלטון אחד. ראשית עלינו להחליט על ההרכב האתני של המדינה, אם יש יותר מעם אחד חשוב להגיד מה היחסים ביניהם ומי הם הדומיננטיים. החלטה חשובה מאד היא צורת השלטון, זה כמובן תלוי בסוג המערכה אבל אין שום ודאות שככל שמתקדמים אל העתיד צורות השלטון יהפכו נאורות יותר. במידה והשלטון הוא לא דמוקרטי סביר שיהיו גופי שיטור ואכיפה חזקים ותתקיים צורה זו או אחרת של דיכוי לפחות בחלקים באוכלוסייה.

 

על מה מבוססת הכלכלה של המדינה, הרבה תלוי בגיאוגרפיה ובמשאבי הטבע אך גם בסוג האוכלוסייה וברמת ההשכלה שלה, וכנגזרת מה הרמה הכלכלית הממוצעת. מהם המאפיינים של מדיניות החוץ של השלטון, האם זה שלטון אימפריאליסטי עם נטיות כיבוש, מדינת בנקים ניטרלית או רפובליקת בננות המנוהלת בפועל ע"י מעצמה אחרת. מה מרכזיות הצבא במדינה ובחברה ומה מעמדו ביחס לשלטון, ישנן מדינות הנשלטות ע"י אליטה צבאית באחרות הצבא הוא מקצועי ושכיר.

 

הרבה מאופייה של המדינה עוצב ע"י ראשוני המתיישבים, לדוגמה אופיים המיוחד של החלוצים האמריקאיים, סלידתם משלטון מרכזי מדי וריבוי הגבלות על האזרח, כפי שנוסחו בחוקה עדיין מעצבות את אורח החיים והמבנה השלטוני בארה"ב. לכן, מומלץ לכתוב היסטוריה קצרה לכל מדינה ולהסביר בעזרתה את המאפיינים שלה. רקע היסטורי צריך לכלול את נסיבות הקמת המדינה, אירועים חשובים כמו הכרזת עצמאות, מלחמות, הסכמים מדיניים חשובים ושינויים שלטוניים מרכזיים. 

 

בכדי להוסיף אמינות חשוב מאד להחליט על השפות הדוברות במינה, שיטת המטבע וסמלים פורמליים שונים. כדי לבנות כמה מהערים הראשיות במדינה ולקבוע את הקווים העיקריים המאפיינים אותם: הרכב אוכלוסייה, כלכלה, רמת פשיעה, מרכזים תרבותיים חשובים וכו'. כדאי לחשוב על מרכזי הכוח הפוליטיים, הכלכליים, והדתיים המשפיעים על המדינה (כוחות עליהם דיברנו בכתבה הקודמת- ולקבוע את היחסים ביניהם ואת מידת השפעתם.

   

השילוב

מלבד בניה נכונה, חשוב שכל אחד מהגזעים העמים או המדינות ישתלבו ביניהם בצורה הגיונית ומעניינת. במשחק תפקידים היינו רוצים להדגיש את הייחוד של גזע או עם והיינו רוצים שיתפוס מקום במרקם הכללי. לכן כדי להחליט על תחום מסוים שבו כל אחת מהקבוצות האלה מתמחה, משהו שאותם בני הגזע או העם עושים טוב יותר מאחרים או ידע אליו רק הם חשופים. בצורה כזו נקל על השחקנים ועל עצמנו כמנחים את שילובם בעלילה של המערכה.

 

משום כך צריך להבטיח שאכן לכל אחת מהקבוצות תהיה "זכות קיום" בעולם, מצב בו יש לנו שני גזעים המתאפיינים באינטליגנציה גבוהה במיוחד, גישה מוגברת לקסם ומתמחים בתיעוד ההיסטוריה הוא גרוע מאד. אחד משני הגזעים יהיה בצלו של השני ולא יזכה לתשומת הלב של השחקנים או של המנחה. אלא אם זו המטרה - מומלץ למנוע זאת. לכן, לדוגמה מעולם לא שילבנו את הגאטונאי עם האלפים באותה מערכה. העיקרון הזה תופס גם לגבי עמים ומדינות באותה מידה של עוצמה.

 

ההשקעה הנדרשת בכדי לבנות את הקבוצות האלה ברמה גבוהה היא עצומה ולכן צריך להתמקד בעיקר גם משיקולי מאמץ וגם כדי להשאיר לשחקן אפשרות להוסיף רבדים חדשים משלו. בכל מערכה בה השתתפתי הראשון ששיחק בן לקבוצה חדשה השפיע על אופייה לפחות כמו המנחה שהמציא אותה אם לא יותר. מניסיוני אם נענה על השאלות שהעליתי פה נמצא את עצמנו עם עלום עשיר ואמין מוכן למשחק שישמש בסיס מצוין לבניית דמויות ולמערכה ארוכה ואיכותית.