LEGEND OF THE FIVE RINGS

מאת: אבי "הבוחר" סבג

בארץ הררית, על אדמת טרשים, בצד ים סוער ובוגדני, תחת שמיים חסרי ענן ושמש יוקדת התפתחה תרבות זרה לחלוטין ושונה מכל המוכר לנו, ארץ קשה הולידה אנשים קשים. חברה שבה אין דבר חשוב מהכבוד, הדבר היחידי שנוקשה יותר מלהב החרב היא המסורת, כשלון אינו בה בחשבון ודברים, הם לעיתים נדירות, מה שהם נראים.

LOTFR - הוא משחק תפקידים המבוסס על יפן הפאודלית ועל המיתוסים והמיתולוגיה היפנית. התרבות ומבנה השלטון שהתפתח בארצות המזרח הרחוק בכלל וביפן בפרט שונים בתכלית מכל המוכר לנו מתרבויות המערב. משחק תפקידים זה מציג בפנינו את העולם המוזר והמרתק של רקוגן (Rokugan) ומציע לנו לשחק דמויות באימפריית הברקת.

אלת השמש ואל הירח ילדו את שבעת אבות האומה. בניהם ירדו אל הארץ ובמגעם עימה איבדו את אלוהותם הם פגשו את בני האנוש, שהיו באותה העת עירומים ותמימים כילדים רכים והחליטו שהם ילמדו אותם את דרכי העולם. שמונת בני הירח והשמש לחמו בניהם כדי לקבוע מי יהיה השליט העליון. ברצף הקרבות האדיר ניצח הנטאי הוא מונה לקיסר שושלתו תשלוט לנצח. שבעה מהאחים הקימו את השבטים הגדולים של האימפריה: הסרטן, העגור, הדרקון, האריה, הפניקס, העקרב וחד הקרן.

השבטים התפזרו ברחבי הארץ שמטרתם אחת להקים אימפריה אדירה שתוכיח את נאמנותם לאבותיהם האלים.

במשך שנים ארוכות האימפריה הצעירה גדלה ושגשגה עד שיום אחד התקפה ע"י צבא של יצורי אופל שבראשם עמד פו לאנג בן האלים התשיעי שהתרחק מאחיו ואחיותיו. כל שבעת השבטים נאספו הקימו צבא גדול ויצאו ללחום עדרי האופל אך לא הצליחו להתמודד עם כוחות הרשע. צבאות האימפריה הלכו ונסוגו ואויבם הלך והתחזק עם כל קרב. לקראת הקרב הסופי, כשצבא האימפריה חנה בהמתנה, הופיע אדם נמוך, עטוף גלימות שראשו מגולח. הוא הציג עצמו כסונסאי, שם שמשמעותו היא הדרך החדשה. הוא הבטיח לקיסר שהוא יביס את כוחות האופל, הנטאי לא התרשם וביקש מהשומרים לסלקו אך סונסאי הביס אותם בידים ריקות. "תן לי שבעה לוחמים ואני אעצור את הצבא הפולש לאדמותיך" טען באוזני הקיסר. כעת כבר התעוררה סקרנותו של הקיסר והוא שוחח עמו, שיחה זו תועדה ונשמרה בספריית הקיסר. תיעוד זה נקרה הטאו של סנסואי.

כל שבט שלח לוחם אחד שיצטרף לסנסואי, הוא קרא להם לסמוראים כלומר משרתים. שבועות רבים עברו מאז סנסואי ולוחמיו יצאו למשימתם וצבאות האופל רק הלכו והתחזקו עד שיום אחד כוחות הקסם שהגנו עליהם נעלמו באורך מסתורי. הנטאי הנהיג את מצבאו אלי קרב ולהפתעתו כוחות הרשע ברחו מפניו. סנסואי מילא את הבטחתו. הנטאי ואנשיו המתינו לשובם של הלוחמים ואף החינו משתה אלום רק הלוחם משבט העקרב חזר ובידיו 12 מגילות. לפני מותו אמר שיש לשמור על המגילות מפני שהן סוד חורבנו של פו לאנג.

לאחר קרב זהו החל העידן שכונה אלף שנות שלום. עדין זה היה רחוק מלהיות שליו ורגוע, השבטים לחמו זה בזה על שטחים ושליטה ואך בכל זאת האימפריה הלכה ושגשגה. הפילוסופיה של סנסואי שולבה בכל היבטי החברה והשלטון באימפריה.

עם השנים כל שבט פיתח לעצמו אופי ייחודי ומקום מפוליטיקה המורכבת של האימפריה.

הסרטן- נבחרו להיות המגינים על גבולות האימפריה מפני ארצות הצל ולכן הפכו לשבט קשוח ואמיץ במיוחד אך גם מרוחק יותר מחצר הקיסר ולכן פחות בקי ברזי המשחק הפוליטי.

העגור - אשתו של הנטאי הייתה משבט העגור ובאת התחילה מסורת שקבעה שתמיד הקיסר יינשא לבת שבט העגור. קרבה זו לקיסר הקנתה לשבט עמדת כוח משמעותית במאבקי השלטה באימפריה.

הדרקון- שבט זה בחר להתבודד ולהתייחד עם כתביו סנסואי וללמוד אותם לעומק. מעטים מקירים את דרכיהם של אנשי השבט בשל החשאיות הרבה בה הם נוהגים אך ידוע לכל שקוסמיהם מאומנים בשימוש בחרב ולוחמיהם מלומדים באומנות הקסם.

האריה- שבט זה נבחר כמגנו של הקיסר בשל נאמנותו הטוטאלית. אנשיו מתפקדים כמפקדי הצבאות בעיתות המלחמה ומהווים טקטיקנים מעולים. אולם רבים אומרים שהם כבולים מידי ע"י המסורת.

הפניקס - גם הם לקחו את כתביו של סנסואי ולמדו אותם אך הם התמקדו בעיקר באומנות הקסם. קוסמי שבט זה הם ללא ספק העוצמתים ביותר. הם מצטיינים בלמדנותם וביעד הרחב והמעמיק שלהם אולם זהו גם החסרון של הלוחמים שלהם מפני שיום שעבר בלימודים הוא יום שלא עבר באימוני חרב.

עקרב - שבט המתמחה בריגול ועורמה, אם יש סוד כל שהוא במוקדם או במאוחר אנשי העקרב יגלו אותו. אנשי השבט הם מרגלים וסוחרים במידע.

המבנה החברתי באימפריה משוטטת על היררכיה נוקשה: מעל כולם עומד הקיסר, הוא השליט העליון, הבעלים של כל השטחי האדמה וממחוקק החוקים. תחתיו עומדים אדוני השבטים הגדולים (שבעת השבטים שהוזכרו). הקיסר אמנם עומד מעל כולם אולם כוחו נובע מהיוקרה והמסורת ולא מכוח צבאי או פוליטי אמיתי. למעשה אדוני השבט הדאימיו הם בעלי השפעה הרבה ביותר על חיי היום יום של האימפריה. תחתם נמצאות משפחות בשבט ויחד כולם מרכיבים את מעמד הסמוראים - אנשי המלחמה. מעמד הסמוראים הוא המעמד העליון בחברה. כל בן למשפת סמוראי נחשב סמוראי בעצמו גם אם לא למד את אוניות הלחימה והוא מקבל את כל זכויות הנובעות מכך. דמויות השחקנים ישתייכו למעמד זה. המעמד השני בחשיבותו הוא מעמד ההאימין - חצי אנשים בשפת האימפריה. אלו הם האנשים הפשוטים האיכרים, אומנים (נגרים, נפחים וכו') והסוחרים. המעמד הנחות מכולם הוא ההינין - לא אנשים הכוללים את הפושעים הבדרנים והעובדים בעבודות הבזויות.

הסמוראי חי את חייו לפי קוד ברור ומוגדר הבושידו. הבושידו מפרט עקרונות וערכי המוסר לאורם פועל הסמוראי והקודים המכתיבים את התנהגותו בכל תחום. העקרונות הם: אומץ- סמוראי לעולם לא יפגין פחד או יחשוש לחייו. נאמנות - נאמנותו של הסמוראי לאדונו היא מוחלטת. כנות - הסמוראי צריך להיתפס כדובר אמת למרות שמצופה ממנו לשקר כדי להגן על כבוד האדון שלו. מצוינות -על הסמוראי לשאוף להיות הטוב ביותר בכל התחומים. מעמד - הכבוד שרוחשים לך אנשי השבט, סמוראי מאד מוטרד מאיך יתפסו מעשיו ע"י אחרים. דו-קרב - דרך מקובלת לפתירת סכסוכים, חשוב להדגיש כי הקרבות לא תמיד מובילים לשפיכות דמים ויכולים לערב תחרות כל שהיא או קרב עם חרבות עץ. נקמה- סמוראי מחויב לנקום את מותו של בן משפחה. התרברבות- מקובל להפגין את ביטחונך לפני הקרב גם כדי להפחיד את היריב וגם כדי להכריז על נוכחותך בקרב. חרבות - רק הסמוראים רשאים לשאת את זוג החרבות המסורתיות קטנה (חרב ארוכה) ווו'קיזשי (חרב קצרה), הם לעולם לא יראו בלעדיהם.

הפוליטיקה הפנימית האימפריה היא מאבק אין סופי בן השבטים על כוח והשפעה, לעיתים ע"י תככים בחצר הקיסר ולעיתים ע"י מלחמות ממש. כל ייעודם של הסמוראים הוא להילחם ולהשיג כבוד ועוצמה עבור אדונם וכבוד ומעמד עבור עצמם. החברה היא מאד מילטנטית ומעריכה את הלוחם יותר מכל אדם אחר. מלבד הלוחם יש גם קוסמים קוסם נקרא בשפה המקומית shugenja, תקראו את זה איך שתרצו. גם הם משתייכים למעמד הסמוראי וזוכים לכבוד דומה אך כמובן שהם משגים את מטרותיהם באמצעים אחרים.

השיטה עצמה פשטנית ביותר ואף לא מחייבת. במספר הזדמנויות מודגש חוק הזהב של השיטה - אם החוקים מפריעים להנאה התעלם מהם. זה תמיד נכון אבל כאן יש ממש עידוד להתעלם מהחוקים וללכת לכיוון של משחק חופשי כמעת ללא קוביות.

בניית הדמות מתחילה בגיבוש תפיסה ורקע. השיטה מציעה תהליך פשוט ויעיל למטרה זו. לפני הכל שאל את עצמך רצף של 20 שאלות שיעזרו לגבש את הדמות הרצויה לך. כלי נוסף לעזרה בעיצוב הדמות הוא בחירת טיפוס: אציל, איש חצר, נוכל, מלומד עוד. בחירת הטיפוס עוזרת לתחום את הדמות ולתת כיוון לבנייתה.

שלב ראשון הטבעות והתכונות. הדמות מיוצגת ע"י 5 טבעות (מכן שם המשחק כמובן) תחת כל טבעת יש שתי תכונות המקושרות אליה. כל טבעת ותכונה מתחילה מערך קבוע של 2, מתוך 5, אותו ניתן להעלות ולהוריד ע"י שימוש בנקודות (פירוט בהמשך). ערך הטבעת שווה לערך התכונה הנמוכה מבן השתיים הנובעות ממנה. התכונות משפיעות על סיכויי ההצלחה בכשרונות.

אדמה - המייצגת את העוצמה הפסיבית והפנימית, והעמידות של הדמות. הטבעת מכילה שתי תכונות: סיבולת וכוח רצון. מים - טבעת המייצגת את הכוח הפיזי וכן את צלילות המחשבה. התכונות הנכללות בטבעת זו הן כוח ותפיסה. אש - מייצגת את התנועה והפעלתנות וכן את הבהירות ההבנה. זריזות ואינטליגנציה הן התכנות המקושרות לטבעת. אויר - מייצג את האינטואיציה והרגישות והדריכות. התכונות הנובעות ממנה הן רפלקסים ומודעות. הטבעת האחרונה היא טבעת הריק והיא שונה מכל האחרות. טבעת זו מייצגת את יכולתה של הדמות לשלוט בכל הטבעות האחרות כלומר להביא לידי מימוש את יכולותיהן.

השלב הבא הוא בחירת כשרונות והוא דומה למה שמוכר לנו מה שיטות אחרות, כל כשרון עולה נקודות ויש לרכוש אותם. השלב השלישי הוא בחירת שבט משפחה ובית ספר. למעשה למרות ששלב זה מצוין כשלב שלישי ע"י השיטה הוא למעשה הדבר הראשון שיש לעשות לאחר גיבוש התפיסה מפני השבט אליו הדמות משתייכות יקבע את הנקודות העומדות לזכות הדמות, את הפעלות שהוא יכול לעשות איתן (לעלות תכונות, לקנות כשרונות, יתרונות וחסרונות), בונוסים לתכונות וטכניקות קרב מיוחדות וכן משפיעים על המחיר של יתרונות.

שלב רבעי הוא בחירת יתרונות וחסרונות יתרונות עולים נקודות, חסרונות לעומת זאת מקנים נקודות. בעל ברית, חוש כיוון, מזל ומעמד מיוחד הן דוגמאות ליתרונות, מוניטין רע, סוד אפל, התמכרות לאלכוהול או אופיום ואויב מושבע הן דוגמאות לחסרונות.

בשלב החמישי מגדירים מידת העמידות שלך בפני פגיעות (הגדרה שנקראת wounds בשיטה). העמידות נקבעת ע"י הכפלת טבעת האדמה בשתיים.

שלב שישי הוא הגדרת רמת הכבוד של הדמות. כבוד הוא ערך עליון החברה וכל פעולה מושפעת ממנו, מהרצון המגדיר את הכבוד שרוכשים לך ומהחשש מפני פחיתות כבוד. תכונת הכבוד מייצגת את מידת האמינות שלך, מידת מחויבותך לבושידו ונאמנותך לחבריך. רמת הכבוד של הדמות נקבעת ע"פ השבט אליו הוא שייך. מלבד רמת הכבוד ישנן נקודות כבוד כל שחקן מתחיל עם 5 נקודות, הוא צובר נקודות ע"י הצלחות, השלמת משימות ומאבד נקודות ע"י כישלונות ומעשים המובילים לפחיתות כבוד. גם סמוראי עם רמת כבוד נמוכה, כלומר אדם בוגדני ואינטרסנט עדיין מעוניין לצבור לעצמו מעמד כלומר נקודות כבוד.

בשלב השביעי מגדרות רמתה ניסיון והמוניטין של הדמות בעולם (תכונה שנקראת insight בשיטה). מין שילוב מוזר של נקודות ניסיון כפי שהן מכרות לנו משיטות אחרות עם עליה במעמד מקצועי. הגדרה נוספת הנקבעת בשלב זה היא רמת ההכשרה (school rank), המקבילה בערך לדרגות, ומייצגת את מידת ההכשרה שקיבלת הבית ספר. כל רמה משפרת את הטכניקה שלך בתור לוחם או את מאגר הקסמים המוכר לך בתור קוסם. יש לצבור כמות מוגדרת של נקודות insight כדי לעלות ברמת הכשרה בבית הספר שלך. מלבד זאת יש גם נקודות ניסיון המחולקות ע"י השה"ם בהן ניתן רכוש ולשפר כשרונות ללא כל קשר לרמת ההכשרה.

שלב שמיני ואחרון - התהילה. תכונת התהילה מגדירה את רמת ההשפעה שיש לך על אחרים, עד כמה אתה מוכר בעולם ומה מעמדך בהיררכיה החברתית פוליטית. לדוגמה לקיסר (ולקיסר בלבד) יש תהילה 10, לאדוני השבטים הגדולים יש 8. רמת התהילה שלך שווה לרמת ההכשרה שלך. התקדמות בתחום זה היא או ע"י השיפור רמת ההכשרה או ע"י קבלת נקודות מאדון שלך, מעשה המייצג מינוי לתפקיד או מעמד. כל זה מסורבל אבל מדגיש את חשיבות הכבוד והמעמד בעולם.

השיטה עצמה פשוטה למדי לכל פעולה השה"ם קובע מספר מטלה לפי מידת הקושי. סכום הכשרון + תכונה רלוונטית קובעים את מספר קוביות ה- 10 שתזרוק, מתוכן הוא בוחר כמות קוביות השווה לערך התכונה שלו, סוכם אותם ומשווה למספר המטרה. תוצאה של 10 בקוביה מקנה זכות לגלגול נוסף ממנו ניתן לבחור, ניתן להשתמש בנקודה מטבעת הריק כדי להעלות תכונה או כישרון למשך תור אחד, וזהו פחות או יותר.

שיטת הקרב מחולקת לשתי רמות, קרבות קטנים (עד 12 משתתפים בערך) וקרבות גדולים המערבים צבאות. קרב קטן מתחיל בקביעת יוזמה ע"י גלגול קוביה והוספת תכונת הרפלקס. אח"כ כל שחקן מכריז אל הפעולה שברצונו לעשות מתוך האפשרויות הבאות: התקפה רגילה - גלגול זהה לגלגול כשרון, מספר קוביות השווה לתכונה + הכשרון בנשק כשמתוכם בחורים קוביות לפי רמת התכונה. מספר המטרה הוא הרפלקס של האויב כפול חמש עם השפעות שונות של שריון ותנאי סביבה.

התקפה מלאה - מקנה לתוקף זכות לגלגל עוד שתי קוביות (אך עדיין לבחור מתוכן את אותו מספר) אך מצד שני נותן +5 להתקפה עליו מפני שהוא לא מנסה להתגונן.

הגנה מלאה - כלומר התחמקות מהתקפות השחקן מוסיף את כשרון ההתחמקות שלו למספר המטרה שנדרש מיריבו כדי לפוגע בו.

שלב שלישי קביעת התוצאה. לכל נשק יש ערך מגדיר כמה קוביות נזק מגלגלים וכמה מתוכן בוחרים. לערך המייצג את כמות הקוביות מוסיפים את הכוח וזה מספר הקוביות שמגלגלים, כמות הקוביות שבוחרים קבוע ולא מושפעת מכוח. סכום הקוביות הוא כמובן גודל הנזק שנגרם אותו מחסירים מהעמידות (wounds)של האויב. ניתן להגדיל את השפעת ההתקפה ע"י העלאת מספר המטרה (ניסיון לבצע נזק גדול יותר, מכות לאזורים מסוימים בגוף או מהלכים מורכבים כמו לחרות את שימך על שריון האויב).

קרבות גדולים מנוהלים ע"י טבלה שקובעת התוצאה באותו סיבוב. השחקן מחליט על מידת מעורבותו בקרב, נמצא בעתודה, לא מעורב, מעורב או עמוק בפנים השה"ם מגדיר למי נוטה הקרב באותו סיבוב האם הצד של הדמות מנצח מפסיד או שיש שוויון. השחקן מגלגל סוכם את ערך טבעת המים שלו, כשרון הלחימה ותוצאת גלגול קוביה אחת ובודק בטבלה. התוצאות מגוונות מפציעה, השגת נקודות התהילה או התפתחות מצבים מיוחדים כמו דו קרב או הזדמנות למעשה הרואי. מצבים מיוחדים אלו נפתרים ע"י משחק תפקידים רגיל.

הקוסמים בעולם זה שונים מההגדרה הסטנדרטית בפנטזיה, הם מהווים למעשה גם את אנשי הדת והכהונה. כוח הקסם נשאב מארבעת היסודות וכן מהאלים והרוחות (של אבותיהם או רוחות המזל). הטלת הקסם היא שילוב של תפילה וקריאה מתוך מגילות. מבחינת השיטה תאור הקסם פשוט יחסית, הקסמים מבוססים על היסודות לכל קסם יש מספר מטרה המצוין בתיאור הקסם, הקוסם מגלגל קוביות כסכום הטבעת הרלוונטית + הכשרון שלו בקסם ובוחר קוביות לפי ערך הטבעת. זה הבסיס, מלבד זה החוקים בספר מתוארים כ- 65 קסמים מיוחדים ומעניינים.

הפרק האחרון בספר מוקדש לשה"ם יש בו טיפים רבים על יצירת מערכות והרפתקות בעולם. בנוסף יש פרוט של אישים חשובים בעולם, רשימת מפלצות, חפצים קסומים, תאור של הנינג'ה וכן הרפתקה לדוגמה. בסוף הספר מופיעה מפה של העולם עם הסברים קצרים על הגיאוגרפיה והערים. מלבד זאת לכל אורך ספר יש קטעים קצרים המתארים סיפורים ואגדות לגבי העולם ועוזרים להיכנס לאווירה המיוחדת ולהבין את רוח הדברים.

לסיכום מדובר בעולם מאד מיוחד ושונה מהפנטזיה המוכרת שתמיד מבוססת על תרבויות המערב. בניית העולם היא עמוקה ומאד מעניינת הספר מצליח להעביר את התחושה של יפן הפאודלית עם כל התככים והמאביקים שאפינו את חצר המלוכה שלה. המשחק הוא באוריינטציה מלחמתית מאד ומכוון להרפתקאות עשירות בקרבות, אך ניתן להוסיף תחכום ועומק אם מקפידים על משחק תפקידים טוב, בשל כל הקודים החברתיים, ערך הכבוד והפוליטיקה המורכבת של האימפריה. מי שיש לו משיכה לתרבות היפנית ולמיסטיקה המזרחית ימצא כן מקור מצוין למידע ורעיונות, השיטה עצמה די פשטנית בכל מה שקשור לניהול הפעולות אך יחסית מורכבת בבניית ובניהול הדמות. בסך הכול עולם מעניין שבהחלט יכול להוביל למשחקים מעניינים למי שהתת- ז'אנר הזה מוצא חן בעיניו.